Gå til innhold

Blackface og n-ordet i Donald-Pocket!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag!

IMG_0270.png

Anonymkode: f78de...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Akkurat samme fant vi hos svigers, og nei den hadde aldri blitt trykket i dag 😅

Anonymkode: a5e00...beb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke egentlig det såkalte n-ordet.. men det har blitt enda et n-ord her i landet..

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok helt vanlig for 25 år siden. Ingen krise at barn av i dag, opplever hvordan det var ' før i verden' er min tanke 🙂 

• Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik jeg husker det var det rundt år 2000 at det for alvor kom opp i media og den allmenne bevisstheten at man ikke bør si neger fordi det er nedsettende, slik kommer det vel også frem i artikkelen om ordet fra Språkrådet i 2001 https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2006/Er_ordet_neger_diskriminerende/

På 90-tallet var ikke dette noen stor debatt, mener jeg. 
Ut i fra bildet du har lagt ved så ser det egentlig ut som at serien er eldre enn fra 1999, (kanskje 70-tallet?) men at det kanskje er et nyopptrykk som er gjort i 1999?

Anonymkode: a8182...3cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den stripa burde trykkes i neste VG

Anonymkode: 28fbc...c9a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre barn kommer til å spørre oss om hva «n-ordet» egentlig betyr. Og så kommer vi til å innføre enda et lag med obfuskering («ordet som begynner på bokstaven etter m») for å være sikker på at ingen blir lei seg.

Anonymkode: 6569d...b00

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, svartkatt said:

Det er jo ikke egentlig det såkalte n-ordet.. men det har blitt enda et n-ord her i landet..

Er det andre n ordet NAV? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bestemor, mamma og selv jeg som er født på 80 tallet er vokst opp med neger, pakkis osv som noe som var helt vanlig å si. Ikke noe negativt. Hadde og har mange utenlandske venner og selv de syns krenkingen har gått for langt.

Anonymkode: 8a153...490

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erna Solberg brukte ordet neger i 2002 Da var ordet stuerent nok til at statsråder kunne bruke ordet.

Anonymkode: 657dd...571

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag!

IMG_0270.png

Der gikk du glipp av et fantastisk læringspunkt: "Slik holdt man på den gang "i gamle dager", nå har vi heldigvis blitt mer opplyste og gjør ikke lenger dette.

(Og så kan vi heller diskutere om n-ordet, oversatt til norsk betydning er det samme som det engelskspråklige n-ordet)

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min bestemor, mamma og selv jeg som er født på 80 tallet er vokst opp med neger, pakkis osv som noe som var helt vanlig å si. Ikke noe negativt. Hadde og har mange utenlandske venner og selv de syns krenkingen har gått for langt.

Pakkis har vel alltid vært negativt ladet?  

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig så er det ikke ordet som er stygt, negro betyr jo bare svart, det er bruken av ordet i USA som er stygg og har gjort det til forbudt ord.

Anonymkode: 1df8a...596

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pakkis har da alltid vært nedsettende? Jeg er født på 70-tallet...

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pakkis har nok alltid vært brukt nedsettende, ja

Anonymkode: a8182...3cd

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, pakkis var negativt. Det nøytrale ordet var pakistaner.

Anonymkode: bdff0...ea2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

IMG_0270.png

Uff, blir for sterkt for folk i våre dager dette her altså.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Pakkis var vel aldri helt stuerent å si vel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...