AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #41 Del Skrevet 4. april 2024 Drakk på meg 10-12 Kg og forhøyede leverprøver, 2-5 halvlitere hver dag, fastlegen tok tak, vi gikk i gjennom forbruket og hvorfor det fant sted, hadde en underliggende kronisk smertetilstand. Fikk plass på en lokal smerteklinikk og fikk adekvat smertebehandling der, drikker nå på det meste inntil 5 halve en gang i uka Anonymkode: 3eda8...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #42 Del Skrevet 4. april 2024 Det er vel noe som heter « the sum of all vices», hvor mye annet usunt gjør du? 😄 Likevel ville jeg nok holdt det til én flaske i uka, ev. en ekstra å dele med mannen en og annen helg. Det er neppe sunt for kroppen med et så jevnt inntak (og til ikkealkoholiker å være er det mye med 2-3 glass per dag). Jeg er selv en utpreget sosial drikker, tar meg aldri et glass når jeg er alene. Jeg har ingen trang til å drikke når det bare er meg, men det kjennes litt som jeg er født med minus 0,5 promille, jeg senker skuldrene med et par glass i godt selskap. Tar en fest 3-4 ganger i året. Etter at ungene ble store drikker jeg oftere enn før, det er mer tid til å være sosial med venner, eller en date, men jeg merker jeg ikke liker det når det blir for ofte, en kveld eller to i uka holder. Anonymkode: c93d4...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #43 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres ikke bra ut nei. For det første er det utrolig mye unødvendige kalorier.. Og kalorier fester seg fortere med alderen har jeg merket. Også får du nok mye dårligere søvn. Med pulsklokke er det veldig enkelt å se hvordan to-tre glass påvirker søvn. Så jeg ville ikke gjort det av helsehensyn. Ikke fordi jeg tenker du er alkoholisert Anonymkode: 8d86b...8bf Har det falt deg inn at alle ikke er kalorifreaks? Anonymkode: b745a...0ad 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #44 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Se for deg at du får kreft i tunge eller hals for eksempel når du blir 60 grunnet mange år med så høyt alkoholinntak. Du må ha cellegift og strålebehandling i håp om å bli frisk, mister smakssansen grunnet strålebehandlingen mot munnen, får varige skader etter kreftoperasjon som påvirker både utseendet ditt og svelgfunksjon, du blir å snakke annerledes/rart for resten av livet og kanskje må du til og med få pusterør gjennom halsen. Kommer du da til å synes at det var verdt det med den "kosen" du synes det er med så høyt inntak av alkohol? Anonymkode: 32ccd...51e Først og fremst kanskje lever og hjerte. Men ja, høres ikke godt ut det du nevner, har du erfaring? PURE/HONEY skrev (37 minutter siden): Det er utrolig harry å drikke hver dag, as. Det er også utrolig usunt for kroppen - alkohol er en gruppe 1 karsinogen. Om dere skal holde på slik for resten av livene deres, så ikke bli overrasket om dere får kreft i helt vanlig, godt voksen alder, i tillegg til massevis av andre helseproblemer som lett kunne blitt unngått. Jeg føler jeg må si dette, fordi det virker som om at de som er over gjennomsnittlige glade i alkohol skyver vekk dette faktumet for sin egen komforts skyld. «Alle» som blir gammel nok får kreft eller dør av kreft. Anonymkode: 88b88...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 5. april 2024 #45 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) Hadde ikke villet utsatt kroppen min for det der. Tenker på alle aldersrelaterte sykdommer som har økt risiko, dæsom demens, altzheimer og mye mye mer. Alkohol er veldig giftig for kroppen, hadde jeg vært avhengig av et rusmiddel for å kose meg eller slappe av såpass ofte hadde jeg valgt noe som er mer skånsomt for kroppen, og hode. Hverdags alkohol var et pussig begrep i denne sammenhengen, drikker man alkohol til hverdags utsetter man seg for helserisiko, uansett hvor lite omtrent Endret 5. april 2024 av Menchit 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #46 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kvinne, 37 med barn og i full jobb. Jeg elsker vin - men liker å bli full. Drikker stort sett et glass vin 5-7 dager i uka. Ser ikke forskjellen på å drikke et glass rødvin og aldri bli full, kontra å «spare» det til helgen og drikke seg dritings. Totalsummen blir den samme, så ser ikke problemet Anonymkode: 3c584...0ab Utrolig godt å høre😊 Anonymkode: 55cd3...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #47 Del Skrevet 5. april 2024 Menchit skrev (4 timer siden): Hadde ikke villet utsatt kroppen min for det der. Tenker på alle aldersrelaterte sykdommer som har økt risiko, dæsom demens, altzheimer og mye mye mer. Alkohol er veldig giftig for kroppen, hadde jeg vært avhengig av et rusmiddel for å kose meg eller slappe av såpass ofte hadde jeg valgt noe som er mer skånsomt for kroppen, og hode. Hverdags alkohol var et pussig begrep i denne sammenhengen, drikker man alkohol til hverdags utsetter man seg for helserisiko, uansett hvor lite omtrent Det er ingen faktorer som beviser på at altzheimer er grunnet alkoholforbruk. Jeg jobber på demens avd og flere av disse pasientene har ikke drukket alkohol. Det ligger mer i genene. Ville bare fremheve dette. Anonymkode: 55cd3...bf7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #48 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kvinne, 37 med barn og i full jobb. Jeg elsker vin - men liker å bli full. Drikker stort sett et glass vin 5-7 dager i uka. Ser ikke forskjellen på å drikke et glass rødvin og aldri bli full, kontra å «spare» det til helgen og drikke seg dritings. Totalsummen blir den samme, så ser ikke problemet Anonymkode: 3c584...0ab Jeg ser heller ikke forskjellen, men jeg ser problemet. Stupfull hver helg er heller ikke særlig sunt. Det finnes flere enn de to alternativene. Forresten, jeg ser en forskjell hvis det glasset hver dag er blitt en nødvendighet. Anonymkode: 5929a...60d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #49 Del Skrevet 5. april 2024 Kontinentalt drikkemønster, ikke noe å bekymre seg over. Enhets regning er det bare helsefriker som bryr seg om, vær glad å småfull. Anonymkode: b85c1...acd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #50 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Først og fremst kanskje lever og hjerte. Men ja, høres ikke godt ut det du nevner, har du erfaring? «Alle» som blir gammel nok får kreft eller dør av kreft. Anonymkode: 88b88...002 Ja. Jeg har sett på nært hold hva overforbruk av alkohol fører til (og da ikke hos alkoholiker, men noen som rett og slett drakk litt for mye over mange år selv om personen ikke måtte ha alkohol for å fungere eller noe sånt da vedkommende hadde vanlig jobb) og det er ikke noe jeg unner noen. Det å dø av kreft i det som i dag er ganske ung alder grunnet uhelbredelig halskreft som følge av alkohol er ganske fælt når man da kveles til døde av tumor. Og alkoholrelatert demens er også fælt. Anonymkode: 32ccd...51e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #51 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen faktorer som beviser på at altzheimer er grunnet alkoholforbruk. Jeg jobber på demens avd og flere av disse pasientene har ikke drukket alkohol. Det ligger mer i genene. Ville bare fremheve dette. Anonymkode: 55cd3...bf7 At flere av pasienter på demensavdelingen du jobber på, ikke har drukket alkohol, er ikke et bevis på at alkoholassosiert demens ikke eksisterer. Det er i høyeste grad en reell sak, og det å benekte at alkoholoverforbruk fører til betydelig risiko for både det ene og det andre, blir bare for dumt når dette er backet opp i ekstremt mye forskning. Det veier tungt i forhold til din erfaring med at noen demenspasienter ikke har drukket alkohol. Selvsagt er det ikke slik at alle med demens har hatt et alkoholoverforbruk, men det er en kausalitet mellom alkohoverforbruk og demens. Anonymkode: 32ccd...51e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #52 Del Skrevet 5. april 2024 Jeg tar meg også ofte ett glass eller to med vin på hverdager. Det handler ikke om rusen, men om smaken. Jeg har enda ikke funnet kald alkoholfri drikke jeg synes er godt utenom vann. Anonymkode: 5785a...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 5. april 2024 #53 Del Skrevet 5. april 2024 I ukedagene tenker jeg at jeg drikker mellom en og tre enheter til sammen, men det varierer. Fredag og lørdag har jeg ofte to enheter per kveld, mer hvis jeg er i selskap eller på fest blir det glatt mer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #54 Del Skrevet 5. april 2024 Det blir ca 3,5 flasker vin i uka. Kanskje du drikker hele flaska og mer i helgene. Totalt 4-5 flasker vin i uka. Hva var spørsmålet? Anonymkode: 73d1e...91c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #55 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir ca 3,5 flasker vin i uka. Kanskje du drikker hele flaska og mer i helgene. Totalt 4-5 flasker vin i uka. Hva var spørsmålet? Anonymkode: 73d1e...91c Hvordan får du "noen glass 3-4 ganger i uka" til å bli 4-5 flasker i uka? Anonymkode: 5785a...10c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #56 Del Skrevet 7. april 2024 Fra mitt ståsted er 1-2 glass vin hver eneste dag mye alkohol. Men ikke slik jeg anser det som noe stort problem, men definitivt ikke en sunn vane. Jeg drikker ikke så mye (kanskje 4 enheter i måneden totalt), og tåler derfor alkohol veldig dårlig. Jeg blir lettere fyllesyk etter 2 glass rødvin dagen derpå. Søvnen blir også dårlig. Jeg elsker vin og forbinder det også med kos, men i hverdagen styrer jeg unna. Heller ikke slik at jeg skal ta igjen for det tapte i helgene, og bøtter nedpå en hel flaske 🤭 Anonymkode: 44d48...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #57 Del Skrevet 7. april 2024 Det er jo ganske mange ekstra kalorier i uka tenker jeg, og unødvendig å drikke hver dag tenker nå jeg. Men forstår at det er kos og alt det Anonymkode: 680cb...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #58 Del Skrevet 7. april 2024 Alt med måte. Er du ellers sunn? Folk drikker brus daglig, godteri i ukedager, spiser dårlig mat, beveger seg lite, tar smertestillende flere ganger i uka og sovemedisin til kvelds. Det er ikke et glass vin til maten som tar knekken på deg, ts. Men grensen mellom kos og uvane kan være hårfin, så ha det litt i bakhodet. Anonymkode: 5f12a...826 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 8. april 2024 #59 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 21.23): Hei! Jeg og samboer er glade i mat og vin, og drikker gjerne 1-2 glass til middag også i hverdagene. Veldig unorskt, men vanlig for kulturen til samboer. Nå har han fått en jobb der han er mye bortreist, så jeg spiser en del middag alene. Tar meg relativt ofte noen glass vin også da. Av og til drikker jeg halve flasken, uten at jeg kjenner meg særlig beruset - grunnen er at jeg liker smaken og det blir en del av "kveldskosen" for meg. Fortalte dette til en kollega, som reagerte rimelig kraftig (typ sa "oj, gjør du det?" med nedlatende stemme og var tydelig preget og sa "jaja så lenge det bare er ETT glass så...". Det jeg lurer på er om jeg kan sies å drikke mer en det som kan anses som normalt/om jeg drikker for mye? Denne kollegaen er ikke avholds, men av typen som kun drikker når det er fest (og da kan hun absolutt ta den ut). Jeg drikker aldri så jeg blir full lenger, men liker å ta noen glass vin til kvelden (opp til 3-4 ganger totalt ila uken). Vi har ikke barn så det er sagt. Anonymkode: fdb65...37b Hvis du har vært i andre land, f eks i Tyskland og sett hvor mye øl de drikker i hverdagen og de blir jo gamle de også, tror ikke jeg ville bekymret meg. Husk at vi har et meget spesielt (og kanskje litt angstfullt) forhold til alkohol her i landet pga en lang, historisk streng alkoholpolitikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #60 Del Skrevet 8. april 2024 Altfor mye. https://www.forskning.no/alkohol-hjernen-samfunn/forskere-har-oppsummert-150-studier-om-hva-ol-vin-og-sprit-gjor-med-hjernen/2328294 https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31310-2/fulltext Anonymkode: c1fd3...e56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå