Ebbeliten Skrevet 4. april #21 Del Skrevet 4. april Raddiser. 🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #22 Del Skrevet 4. april For noe piss Anonymkode: fbd72...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 4. april #23 Del Skrevet 4. april Jeg har valgt et litt annet skille. Jeg skriver et moderat/lett konservativt bokmål, men ganske dialektnær nynorsk. Siden min dialekt kommer fra Innlandet blir det ikke "klassisk" nynorsk, men jeg bruker kun lovlige former.TS, derimot, gjør ganske mye tull og rart, og innlegget holder til stryk både når det gjelder språk og innhold. For det første er påstanden om at riksmål er en bokmålsform feil. Bokmål og riksmål er ikke likt, og det er mye i riksmålet som ikke er tillatt på bokmål. Språkrådet er statens forvaltningsorgan i saker som handler om språk, og de sidestiller selvsagt ikke former som ikke er offisielt tillatt. Man kan skrive konservativt bokmål, radikalt bokmål eller noe i mellom, men for å kalle det bokmål må man holde seg til tillatte bokmålsformer. Når det kommer til det skriftlige er det mye å ta tak i her. Noen eksempler: Avgjørelse er og blir et hankjønnsord, og kan aldri hete avgjørelsa i bestemt form. Det er ikke tillatt selv om man kaller seg aldri så radikal. "Alle dem tre bokmålstypa..." er bare tull fra ende til annen. "Dem" er objektsform, ikke subjekt, og "type" er et hankjønnsord, og har dermed ikke -a-endelse i flertall. TS har for så vidt rett i at det ikke er mer feil å skrive radikalt enn å skrive riksmål. Faktum er jo at begge deler er akkurat like feil, så lenge man ikke holder seg innenfor gjeldende rettskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 4. april #24 Del Skrevet 4. april Eg skulle gjerne ha sagt at eg skriv radikalt bokmål når eg må, men sannheita er vel at eg når eg vel å skrive bokmål så er det - desverre! - fordi eg har ein fordel av å framstå som nøytral og ubemerkeleg. Den dagen eg blir tvungen til å skrive bokmål, derimot. Da kan eg love deg at det vil vere med diftongar og a-endingar over ein lav sko. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 4. april #25 Del Skrevet 4. april Skriblerinna skrev (13 timer siden): Gøy! Jeg trodde ikke «åssen» var lov, men jaggu står det i ordlista. Men «skrivi» virker ikke som en akseptert bøyning? Og «type» er kun hankjønnsord, så ikke lov å bøye til «typa». Samme med «lærer» kan ikke bli «lærera». Det kan hende du bør sjekke litt mer hva som faktisk er innafor, så ikke du skriver dialekt. Er du fra Hedmark? Jeg skriver radikalt bokmål. Men jeg holder meg innafor normen. Kanskje OP prøver seg på samnorsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 4. april #26 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke noe for meg, selv om det er nærmere slik jeg snakker enn det jeg skriver. Og lærera og skrivi er ikke godkjent i offisiell bokmål, så moderatorene må nok fjerne innlegget fordi det ikke er innenfor offentlig bokmål eller nynorsk. Ja, jeg synes også det er tull, men de er meget strenge her vet jeg, jeg fikk innlegg fjernet fordi jeg brukte uoffisiell nynorsk, med tidligere offisielle former (fra før 2012). Overraskende nok er gammal godkjent i bokmål. Anonymkode: 38970...941 Kjører gammal Amazoooon.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 4. april #27 Del Skrevet 4. april Jeg liker det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #28 Del Skrevet 4. april Kult med raddis-bokmål. Får meg til å tenke på Yngve Hågensen Anonymkode: 51155...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 4. april #29 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kult med raddis-bokmål. Får meg til å tenke på Yngve Hågensen Anonymkode: 51155...550 Og Oslo-losen/Harald Eia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 5. april #30 Del Skrevet 5. april Capazitet skrev (8 timer siden): Kanskje OP prøver seg på samnorsk? Det kan se sånn ut 😅 litt seint ute i så fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #31 Del Skrevet 5. april Jeg har alltid holdt med veldig konservativt med bokmål. Dette mest for å ha et skille mellom bokmål og nynorsk. Jeg la meg på ytterkanten på begge målformene, for å slippe forvirring med hva som er hva. Anonymkode: 8bf00...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. april #32 Del Skrevet 5. april Jeg bruker a-endinger og hunkjønn, i alle fall. Jeg vil ikke kalle det "radikalt", men talemålsnært. De siste tiåra har det blitt veldig vanlig å skrive et veldig konservativt bokmål. Folk skriver jenten, boken og hytten, selv om jeg tror det kun er folk fra Bergen som faktisk sier det. Jeg synes det er synd, og jeg tror det også er ødeleggende for dialektene, spesielt østlandsdialekter. Måten vi skriver på, påvirker hvordan vi snakker. Hvis alle skriver en bok - boken i stedet for ei bok - boka, vil flere snakke slik også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #33 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 10.23): Innafor bokmål er det mange retninger å velge mellom. Vi har for eksempel riksmål, moderat bokmål og radikalt bokmål. Jeg tok avgjørelsa om å skrive radikalt bokmål tidlig sia jeg syns det blir så kunstig å skrive annerledes enn jeg prater. Holdninga fikk jeg inn med morsmjølka sia mora mi er opptatt av åssen kår vi kommer fra. Farfar var også gammal kommunist. Lærera mine blei sure i førsten, men jeg sto på krava og klaga hvis dem ga meg dårligere karakterer på grunn av språk. Alle dem 3 bokmålstypa er faktisk sidestilt hos språkrådet, så det er ikke noe mer feil å skrive radikalt enn å skrive riksmål. Er det andre her inne som tilhører denna retninga av skriftspråket? Jeg har ikke møtt noen andre irl som har skrivi radikalt bokmål. Anonymkode: be6fc...770 Jeg tror ikke bare det er valget av radikalt bokmål som gir deg dårlige karakterer, men dårlig språk. Du kunne starte med å lære forskjellen på de og dem. Videre er det noen av bøyningene dine som ikke er i tråd med språkreglene, som bøying av lærer, type og verbet å skrive. Det ville også hjulpet med noen kommaregler. Anonymkode: c5e3f...8ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå