AnonymBruker Skrevet 4. april #1 Del Skrevet 4. april Innafor bokmål er det mange retninger å velge mellom. Vi har for eksempel riksmål, moderat bokmål og radikalt bokmål. Jeg tok avgjørelsa om å skrive radikalt bokmål tidlig sia jeg syns det blir så kunstig å skrive annerledes enn jeg prater. Holdninga fikk jeg inn med morsmjølka sia mora mi er opptatt av åssen kår vi kommer fra. Farfar var også gammal kommunist. Lærera mine blei sure i førsten, men jeg sto på krava og klaga hvis dem ga meg dårligere karakterer på grunn av språk. Alle dem 3 bokmålstypa er faktisk sidestilt hos språkrådet, så det er ikke noe mer feil å skrive radikalt enn å skrive riksmål. Er det andre her inne som tilhører denna retninga av skriftspråket? Jeg har ikke møtt noen andre irl som har skrivi radikalt bokmål. Anonymkode: be6fc...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Del Skrevet 4. april Kult! Jeg har veldig sansen for radikalt bokmål. Liker det mye bedre enn den andre motpolen; konservativt bokmål, eller i verste fall riksmål. Selv er jeg ikke fra Østlandet, og da blir det veldig påtatt å skulle skrive radikalt bokmål, så jeg holder meg til en moderat versjon. Velger a-endinger over en-endingar (hytta heller enn hytten), og a-vokal over e-vokal der det er valgfritt (fram heller enn frem). Anonymkode: 2f44c...cd9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 4. april #3 Del Skrevet 4. april Veldig kult at du bruker radikalt bokmål! Jeg brukte det litt på videregående, men det forsvant litt på universitetet. Følte liksom at det blei sett litt ned på, om du skjønner? Og det blei vanskelig å bruke i arbeidslivet. De sjefene jeg hadde ønska ikke at jeg skreiv på den måten i brev og dokumenter som dem skulle skrive under på eller godkjenne. Så det har jeg egentlig glemt. Synd med sant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #4 Del Skrevet 4. april Nei. Det er stygt, og ikke minst så virker det veldig påtatt. Anonymkode: 9c5f8...ce1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 4. april #5 Del Skrevet 4. april Gøy! Jeg trodde ikke «åssen» var lov, men jaggu står det i ordlista. Men «skrivi» virker ikke som en akseptert bøyning? Og «type» er kun hankjønnsord, så ikke lov å bøye til «typa». Samme med «lærer» kan ikke bli «lærera». Det kan hende du bør sjekke litt mer hva som faktisk er innafor, så ikke du skriver dialekt. Er du fra Hedmark? Jeg skriver radikalt bokmål. Men jeg holder meg innafor normen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 4. april #6 Del Skrevet 4. april Jeg får assosiasjoner til venstreradikale på 70-tallet. 😄 Så lenge folk skjønner hva du mener så syns jeg det er helt greit privat. I jobbsammenheng er jeg skeptisk. Hvis jeg hadde fått et brev fra NAV eller andre offentlige instanser ville jeg lurt. Da vil jeg mye heller få teksten på nynorsk. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #7 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Innafor bokmål er det mange retninger å velge mellom. Vi har for eksempel riksmål, moderat bokmål og radikalt bokmål. Jeg tok avgjørelsa om å skrive radikalt bokmål tidlig sia jeg syns det blir så kunstig å skrive annerledes enn jeg prater. Holdninga fikk jeg inn med morsmjølka sia mora mi er opptatt av åssen kår vi kommer fra. Farfar var også gammal kommunist. Lærera mine blei sure i førsten, men jeg sto på krava og klaga hvis dem ga meg dårligere karakterer på grunn av språk. Alle dem 3 bokmålstypa er faktisk sidestilt hos språkrådet, så det er ikke noe mer feil å skrive radikalt enn å skrive riksmål. Er det andre her inne som tilhører denna retninga av skriftspråket? Jeg har ikke møtt noen andre irl som har skrivi radikalt bokmål. Anonymkode: be6fc...770 Kjem du frå Drammen? Anonymkode: 49f97...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #8 Del Skrevet 4. april Nei, det er blir som å skrive dialekt. Det er stygt. Kommer fra Oslo øst og snakker sånn omtrent som TS. Å skrive slik derimot, det kunne jeg aldri gjort. Anonymkode: 91305...751 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Innafor bokmål er det mange retninger å velge mellom. Vi har for eksempel riksmål, moderat bokmål og radikalt bokmål. Jeg tok avgjørelsa om å skrive radikalt bokmål tidlig sia jeg syns det blir så kunstig å skrive annerledes enn jeg prater. Holdninga fikk jeg inn med morsmjølka sia mora mi er opptatt av åssen kår vi kommer fra. Farfar var også gammal kommunist. Lærera mine blei sure i førsten, men jeg sto på krava og klaga hvis dem ga meg dårligere karakterer på grunn av språk. Alle dem 3 bokmålstypa er faktisk sidestilt hos språkrådet, så det er ikke noe mer feil å skrive radikalt enn å skrive riksmål. Er det andre her inne som tilhører denna retninga av skriftspråket? Jeg har ikke møtt noen andre irl som har skrivi radikalt bokmål. Anonymkode: be6fc...770 Litt kult, men tør du skrive under brukernavn så vi får se om du er konsekvent? Anonymkode: be8fe...70c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 4. april #10 Del Skrevet 4. april Skriver litt sånn halvradikalt av og til, men er ikke konsekvent på noen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #11 Del Skrevet 4. april Ikke noe for meg, selv om det er nærmere slik jeg snakker enn det jeg skriver. Og lærera og skrivi er ikke godkjent i offisiell bokmål, så moderatorene må nok fjerne innlegget fordi det ikke er innenfor offentlig bokmål eller nynorsk. Ja, jeg synes også det er tull, men de er meget strenge her vet jeg, jeg fikk innlegg fjernet fordi jeg brukte uoffisiell nynorsk, med tidligere offisielle former (fra før 2012). Overraskende nok er gammal godkjent i bokmål. Anonymkode: 38970...941 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #12 Del Skrevet 4. april Hater det som pesten. A-endinger på bokmål er et patetisk forsøk på å komme nærmere nynorsken. Anonymkode: d3372...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april Skriblerinna skrev (1 time siden): Og «type» er kun hankjønnsord, så ikke lov å bøye til «typa». Type er ikke hunkjønn på nynorsk engang. Men det er vel bestemt hankjønn flertall med -a ending som blir brukt her, samme som lærera? Fortsatt ikke lov i offisiell bokmål. Anonymkode: 38970...941 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Innafor bokmål er det mange retninger å velge mellom. Vi har for eksempel riksmål, moderat bokmål og radikalt bokmål. Jeg tok avgjørelsa om å skrive radikalt bokmål tidlig sia jeg syns det blir så kunstig å skrive annerledes enn jeg prater. Holdninga fikk jeg inn med morsmjølka sia mora mi er opptatt av åssen kår vi kommer fra. Farfar var også gammal kommunist. Lærera mine blei sure i førsten, men jeg sto på krava og klaga hvis dem ga meg dårligere karakterer på grunn av språk. Alle dem 3 bokmålstypa er faktisk sidestilt hos språkrådet, så det er ikke noe mer feil å skrive radikalt enn å skrive riksmål. Er det andre her inne som tilhører denna retninga av skriftspråket? Jeg har ikke møtt noen andre irl som har skrivi radikalt bokmål. Anonymkode: be6fc...770 Grusomt. Ser ut som et krampaktig forsøk på å skrive dialekt. Anonymkode: 14632...8f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4. april #15 Del Skrevet 4. april Vil tro arbeidsmarkedet begrenser seg naturlig om man leverer søknad skrevet på den måten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #16 Del Skrevet 4. april Jeg foretrekker helt klart normert bokmål (vet ikke om det er korrekt betegnelse). Dette blir som å skrive dialekt, noe jeg synes er veldig forstyrrende og distraherende og - for meg - ødelegger for å ta inn budskapet. Jeg er ikke så opptatt av å skrive akkurat sånn som jeg snakker. Jeg er mest opptatt av at flest mulig forstår hva jeg skriver. Jeg kaller det klart språk. Anonymkode: d5582...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 4. april #17 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Type er ikke hunkjønn på nynorsk engang. Men det er vel bestemt hankjønn flertall med -a ending som blir brukt her, samme som lærera? Fortsatt ikke lov i offisiell bokmål. Anonymkode: 38970...941 Hmm, jo, det er det vel. Men det fins ikke med a-ending? Vet ikke hvorfor f eks sko kan ha a-ending i bestemt form flertall og ikke type 🤔 uansett ikke normert med typa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #18 Del Skrevet 4. april Jeg skriver radikalt bokmål type Per Petterson. Bruker a-endelser og hunkjønn der jeg kan, og bøyer gjerne intetkjønnssubstantiver i flertall bestemt form med a-endelse av typen "husa". Får meg ikke til å skrive "ho"/ "hu" da, det er ikke naturlig i min geolekt. Digger det radikale bokmålet, det er rett fram og direkte og vakkert på samme måten som nynorsk, og for meg signaliserer smart også klassetilhørighet og identitet. Anonymkode: 48645...6c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #19 Del Skrevet 4. april Skriblerinna skrev (4 timer siden): Gøy! Jeg trodde ikke «åssen» var lov, men jaggu står det i ordlista. Men «skrivi» virker ikke som en akseptert bøyning? Og «type» er kun hankjønnsord, så ikke lov å bøye til «typa». Samme med «lærer» kan ikke bli «lærera». Det kan hende du bør sjekke litt mer hva som faktisk er innafor, så ikke du skriver dialekt. Er du fra Hedmark? Jeg skriver radikalt bokmål. Men jeg holder meg innafor normen. Er det lov med «dem» i denne setningen, da? Sitat Alle dem 3 bokmålstypa Anonymkode: ff3c3...b7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #20 Del Skrevet 4. april Jeg skriver radikalt bokmål. Men jeg er rimelig sikker på at det du skriver her ikke er radikalt bokmål, men en blanding av radikalt bokmål og dialekt. Anonymkode: f2669...782 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå