Gå til innhold

Ett barn drept i skoleskyting i Finland

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Chimmy skrev (1 time siden):

Opprinnelsen....jeg vet ikke. Men det jeg vet, er at 'opprinnelsen'/årsaken som er nevnt i forbindelsen med denne hendelsen, er mobbing.  Jeg tror ikke at det viktigste i denne sammenhengen ikke er en evt. tilgangen til våpen, eller hvilken opprinnelse man har.Jeg tror de fleste kan få tak i et våpen dersom de virkelig vil...uavhengig av opprinnelse.
Jeg forsøker på ingen måte å ' unnskylde' en slik adferd. Men dersom man ikke tar mer grep om de faktiske årsaken til at slike ting skjer, vil det heller ikke bli noen stopp på slike hendelser.
Noen tyr til våpen,andre til selvmord, etter  langvarig mobbing. Man må gå hardere til verks for å fjerne årsakene.
En sak som har berørt meg dypt.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/anmelder-skolen-etter-sonnens-selvmord-fatt-massiv-respons/16547268/

Enig i at mobbing er helt forferdelig og tragisk. 
Ikke enig i at en tolvåring får tak i våpen hvis han virkelig vil. Her er det noen voksne som ikke har vært sitt ansvar bevisst.

En tolvåring greier uansett ikke å få tak i et illegalt våpen, da er det en fremmelig unge i så fall. 

Vet vi hvilket våpen som ble brukt?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (På 3.4.2024 den 22.28):

ingen traumatisert ex-barnesoldat?

Hvorfor har Finland de så mange skytevåpen? Er de ikke verdens lykkeligste land?

Våpen i Norge

Det er cirka 30 våpen per 100 innbygger i Norge. Totalt har 484.000 mennesker våpentillatelse i Norge. De er i besittelse av 1,22 millioner registrerte våpen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (6 timer siden):

Enig i at mobbing er helt forferdelig og tragisk. 
Ikke enig i at en tolvåring får tak i våpen hvis han virkelig vil. Her er det noen voksne som ikke har vært sitt ansvar bevisst.

En tolvåring greier uansett ikke å få tak i et illegalt våpen, da er det en fremmelig unge i så fall. 

Vet vi hvilket våpen som ble brukt?

Sitat

Våpenet som ble funnet i den 12 år gamle guttens besittelse var en 22 kaliber revolver. Politiet har satt i gang en foreløpig etterforskning av hvor 12-åringen fikk tak i pistolen. Våpenet er lisensiert, og lisensinnehaveren er en nær slektning av den mistenkte skytteren

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-vahvistaa-mtv-uutisille-kouluampumisesta-epaillyn-hallusta-loytyi-pienoisrevolveri/8911106#gs.6xl7jk via Google translate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (På 3.4.2024 den 22.28):

ingen traumatisert ex-barnesoldat?

Hvorfor har Finland de så mange skytevåpen? Er de ikke verdens lykkeligste land?

Fordi de har en mer liberal våpenlov og fordi de grenser mot Russland. Finnene vet bedre enn mange andre hvordan naboene er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...