Fant80 Skrevet 4. april 2024 #21 Del Skrevet 4. april 2024 Regelen er relativt idiotisk. Er helt enig i det. Men tenker de fleste ser det an,og ikke følger denne datoen slavisk. Man vil neppe få problemer med det. I dag våknet jeg opp til snø utenfor. Vært mildt hele påsken med alt i fra 7-12 grader. I dag. -2! Har ikke lagt om til sommerdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 4. april 2024 #22 Del Skrevet 4. april 2024 Sist natt var det minusgrader. Dvs, det fryste på. Jeg bryr meg egentlig ikke om datoer. Jeg har dekk etter forhold. Andre får gjøre hva de vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 4. april 2024 #23 Del Skrevet 4. april 2024 Hva har påsken med føreforhold å gjøre. Jeg bruker den gamle fristen 1 mai, som er fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. april 2024 #24 Del Skrevet 4. april 2024 issoras skrev (3 timer siden): Men hvis potensielt fremtidig føre trumfer dato og alle vet at det kan snø i april, hvorfor er ikke datoen da 1. mai? Det er jo nettopp derfor regelen er så idiotisk, fordi den legger opp til at den ikke kan følges på grunn av sunn fornuft. Da kan man jo like gjerne ha samme regel som nordlendingene! Kan du garantere at det IKKE snør, før 15okt og etter 1mai? Føret trumfer også de datoene! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 4. april 2024 #25 Del Skrevet 4. april 2024 4 minutter siden, tdm900 said: Kan du garantere at det IKKE snør, før 15okt og etter 1mai? Føret trumfer også de datoene! Nei? Men hvorfor ha en bevegelig dato når nord greier seg med fast dato og sunn fornuft? Når den bevegelige datoen bare øker sannsynligheten for at folk skifter til sommerdekk for tidlig. Du kan like det eller ei, men vi ser det jo HVERT år, søringer som beveger seg ut på veien med helt feil dekk fordi de forholder seg helt bokstavelig til loven. Etterhvert som mange bruker dekkhotell (fordi mange av oss har faktisk ikke plass!) som også følger datoene relativt slavisk blir effekten farlig. Første mandag etter påske er jo en helt tåpelig regel, gir ingen mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. april 2024 #26 Del Skrevet 4. april 2024 issoras skrev (1 minutt siden): Nei? Men hvorfor ha en bevegelig dato når nord greier seg med fast dato og sunn fornuft? Når den bevegelige datoen bare øker sannsynligheten for at folk skifter til sommerdekk for tidlig. Du kan like det eller ei, men vi ser det jo HVERT år, søringer som beveger seg ut på veien med helt feil dekk fordi de forholder seg helt bokstavelig til loven. Etterhvert som mange bruker dekkhotell (fordi mange av oss har faktisk ikke plass!) som også følger datoene relativt slavisk blir effekten farlig. Første mandag etter påske er jo en helt tåpelig regel, gir ingen mening. Et godt eksempel på vestlandet nå, stengt bru. Fordi, bilistene allerede har satt på sommerdekk! Hva i helvete har du til forklaring at folk ikke bruker hodet og tenker med?! Første mandag etter årets påske, er jo heller ikke passert. Forstår du virkelig ikke hvor dumt dette er? Konklusjon er ganske enkel: Uansett hvilken dato som settes, er det en eller flere idioter som legger i vei på sommerdekk etter et snøfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 4. april 2024 #27 Del Skrevet 4. april 2024 10 minutter siden, tdm900 said: Et godt eksempel på vestlandet nå, stengt bru. Fordi, bilistene allerede har satt på sommerdekk! Hva i helvete har du til forklaring at folk ikke bruker hodet og tenker med?! Første mandag etter årets påske, er jo heller ikke passert. Forstår du virkelig ikke hvor dumt dette er? Konklusjon er ganske enkel: Uansett hvilken dato som settes, er det en eller flere idioter som legger i vei på sommerdekk etter et snøfall! Men jo senere den datoen er, jo færre idioter. Det er ALLTID fare for snø i april, det gir ingen mening at loven derfor skal skille på sør og nord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentleman59 Skrevet 4. april 2024 #28 Del Skrevet 4. april 2024 Acer skrev (13 timer siden): Frist for å bytte fra piggdekk til sommerdekk er første mandag etter 2. påskedag. Frist for å bytte fra piggdekk til sommerdekk er for de nordligste fylker 1. mai. Mange ønsker å forholde seg mer til lovparagrafer en hodet, og vergudene. Fristen for å bytte fra vinterdekk til sommerdekk bør umiddelbart avskaffes, og endres slik de engang var Vinterdekk perioden bør igjenninnføres til å gjelde fra 15.10- 01.05 Ikkje som i dag 01.11- til første mandag etter påske. Det må vera flisa fra skulebenken som har vedteke denne loven, og "høl i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gentleman59 Skrevet 4. april 2024 #29 Del Skrevet 4. april 2024 Dette er enkelt; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #30 Del Skrevet 4. april 2024 Sitat Lovdata: "Fra og med 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, i år vil det si 11. april, skal likevel hjulene ha mønsterdybde på minst 3 millimeter". Dvs at man må ikke bytte dekk innen første mandag etter 2.påskedag, dette er derimot fristen hvor en skal dekk med tilstrekkelig dybde for vinterføre. Også fra Lovdata: "Piggdekk eller kjetting skal ikke brukes i perioden 1. mai til 31. oktober, om ikke føreforholdene gjør det nødvendig". Her er det en bestemt grense, men merk også siste del som er et unntak som gjelder alle. Er forholdene slik at det krever vinterdekk er det greit. Så det er ingen som kan ro seg unna sommerdekk idag hvis det skjer noe. Uansett frister skal men alltid ha dekk etter forholdene. https://lovdata.no/artikkel/nar_kan_du_bytte_til_sommerdekk/3290 Fristene er der for idiotene som aldri får ræva i gir og kjører på dekke langt ut i neste sesong. Anonymkode: a059a...9c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #31 Del Skrevet 4. april 2024 Det er snakk om PIGGdekk, ikke vinterdekk. Dessuten, første mandag etter påske er neste uke... Anonymkode: d781f...287 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #32 Del Skrevet 4. april 2024 Høl i hue innlegg. Forskriften sier at du skal ha dekk etter forholdene, ergo så slipper du å skifte dekk hvis det fortsatt snør. Jeg bor høyt til fjells i nord Norge , vintrene er lange og våren kort. De gangene jeg har blitt stoppet av politiet og de lurer på hvorfor jeg kjører med pigger langt ut i mai så har det aldri vætt noe problem når jeg sier hvor jeg kommer fra. Anonymkode: fb287...f9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 4. april 2024 #33 Del Skrevet 4. april 2024 issoras skrev (29 minutter siden): Men jo senere den datoen er, jo færre idioter. Det er ALLTID fare for snø i april, det gir ingen mening at loven derfor skal skille på sør og nord. Pisspreik! Føret trumfer dato, uansett når dato blir satt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 4. april 2024 #34 Del Skrevet 4. april 2024 1 hour ago, tdm900 said: Pisspreik! Føret trumfer dato, uansett når dato blir satt! Det er ingen som motsier deg på dette, så du trenger ikke gjenta deg... 🥴 Så hvorfor er det så viktig for deg at den datoen SKAL være mandag etter påske? Hvorfor er det så viktig for deg at sør og nord har ulike regler, og at sør sin dato skal være bevegelig?? Hva er pisspreik? At det ikke finnes idioter som skifter til sommerdekk for tidlig fordi de ikke forstår loven? 😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 4. april 2024 #35 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Høl i hue innlegg. Forskriften sier at du skal ha dekk etter forholdene, ergo så slipper du å skifte dekk hvis det fortsatt snør. Jeg bor høyt til fjells i nord Norge , vintrene er lange og våren kort. De gangene jeg har blitt stoppet av politiet og de lurer på hvorfor jeg kjører med pigger langt ut i mai så har det aldri vætt noe problem når jeg sier hvor jeg kommer fra. Anonymkode: fb287...f9d Høl i hue innlegg ? Forskriftene seier at første mandag etter påske er det i"kkje lov" å kjøre med piggdekk. Samtidig seier forskriftene at "ein skal " ha dekk etter forholdene: Forskriftene tar ikkje omsyn til om du bor i lavlandet v/ kysten eller om du bor på høyfjellet, men bor du nordnorge er forskriftene som før. Vi bor i eit land med vekslende verforhold, og når ein person i innlandet og ein person fra nordnorge / vestlandet snakker om veret da snakker de gjerne om 2 forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #36 Del Skrevet 4. april 2024 Burde være en fast dato, påska varierer jo med flere uker. Nå tror jeg ikke politiet har storkontroller 8. April for piggdekk akkurat... De bruker også skjønn Anonymkode: d1950...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #37 Del Skrevet 4. april 2024 Acer skrev (1 minutt siden): Høl i hue innlegg ? Forskriftene seier at første mandag etter påske er det i"kkje lov" å kjøre med piggdekk. Samtidig seier forskriftene at "ein skal " ha dekk etter forholdene: Forskriftene tar ikkje omsyn til om du bor i lavlandet v/ kysten eller om du bor på høyfjellet, men bor du nordnorge er forskriftene som før. Vi bor i eit land med vekslende verforhold, og når ein person i innlandet og ein person fra nordnorge / vestlandet snakker om veret da snakker de gjerne om 2 forskjellige ting. Som sagt, høl i hue innlegg. De fleste lovverk har samme formulering, det er forbud mot ditt og datt, men så er det åpning for det ene og det andre. Jobber faktisk med samme "problem" innenfor et helt annet lovverk i dag. Lovverket sier klart og tydelig at det er forbud mot x, men videre står det at det er åpning for x hvis... Og denne loven er også inndelt i regioner, enda fler enn den loven som nevnes her. Det står videre i veilederen at jeg må følge en helt spesifikk prosedyre, at jeg må ta kontakt med kommunen og få noe fra de før jeg tar saken videre til fylkeskommunen/statsforvalteren og senere et tilsyn. Først når jeg har alle godkjenninger så kan jeg gå videre. Tror du har helt misforstått hvordan et lovverk er bygd opp. Anonymkode: fb287...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #38 Del Skrevet 4. april 2024 Vi kjører med de dekkene som egner seg. At veimyndighetene har satt en dato er bare for vise en form for ansvarlighet, at de bidrar med noe, og har kontroll. Ingen vits å bry seg med byråkrater, sjekk kjøreforholdene heller. Anonymkode: b1f7e...b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #39 Del Skrevet 4. april 2024 men hvor mange kjører faktisk med piggdekk på sør og østlandet? Anonymkode: c6f49...c0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 4. april 2024 #40 Del Skrevet 4. april 2024 (endret) issoras skrev (7 timer siden): Selvfølgelig spiller det en rolle, det er større sannsynlighet for snø etter 8 april enn etter 1 mai. Jo lenger ut på våren man kommer, jo mindre sannsynlighet for nytt snøfall. Etter din logikk kunne vi jo bare satt 1 mars som frist siden tid på året ikke spiller noen rolle?! Enkelte deler i landet er det svært vanskelig å forutsi om det kommer mer snø. Vi har ikke snø hjemme og har dekkskifte 5 april pga dekkhotell. Jeg blir ikke akkurat overrasket om det snør 20 april... Påskefristen gjør at vi med dekkhotell kalles inn tidlig og siden vi ikke er synske har ikke vi i denne byen noen grunn til å utsette det utover lovens frist. Hvis det da snør 20 april er det mange i byen som kommer til å kjøre rundt på sommerdekk. Sånn er realiteten, så lenge det å bruke huet ikke innebærer synske evner. Fristen er enklere å forholde seg til nordpå der det er relativt stabilt med snø, men på vestlandet er det jo som å spille bingo. I år skal vi altså ta en større risiko pga tidlig påske. Kjempelogisk! Tidligere hadde folk flest dekkene oppbevart hjemme, og de skiftet dekkene selve, eller de fekk dekkskift utført vår /høst v/ bensinstasjon / dekkforhandler i tilknyttning til kjøp av nye dekk. Dekk er forøvri ferskvare, og holdbarhetsdato, og er ikkje bare dekkmønster avgjør men også produksjonsdato. Har ein tilgang til dekkene i egen garasje kan ein ta dem av/ på etter behov selv om verforholdene endrer seg raskt,og ein er avhengi av bil til / fra jobben. Spørsmålet er hva gjør dem som har dekkene på dekkhotell når de våkner en morgen m/ isbelagde veier eller snø, og de skal på jobben kl. 07-08, og neste buss ikkje går før om 2-3 timer ? Venter de på strøbilen / saltbilen? Tar drosje til / fra jobben ? Tar sjansen på at snøen/ isen er borte til returen hjem ? Ringer de dekkhotellet å ber dem kome å montere dekkene ? Det er som du seier at det er grunn til å tru at mange som nytter dekkhotell tar sjansen på kjøre m/ sommerdekk selv om det burde stått vinterdekk på bilen. Det er derfor grunn til å tru at økningen av trafikkuhell på vinterføre må sjåast i samanheng med bruk av dekkhotell, og forskriftene er forlengst utgått på dato. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fullstendig-kaos-veldig-mange-bilister-med-sommerdekk/16583619/ Endret 4. april 2024 av Acer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå