Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
A new man skrev (7 minutter siden):

Å gni kjønnsorganet på en bekledt rumpe ble bedømt som voldtekt i en lagmannsretten.

Stalking er sikkert også ekkelt, men ikke voldtekt. 

Å bruke voldtektsstatistikk som argument for å begrense samtaler i det offentlige rom synes jeg er rart. De fleste voldtekter begås av bekjente på nachspiel og i forhold. Det ligger i selve overgrepets natur at disse normalt ikke foregår offentlig. 

Du, det er overgrep med video bevis og vitner hvor overgriperen har gått fri. Ikke kom her å påstå at overgrep er noe retten slår hardt ned på, der er det fortsatt en vei å gå. 

Det er voldtekt vi er redd, da er det det som blir nevnt. 

Stalking er ekkelt fordi du er redd personen skal voldta deg eller drepe deg. Det er truende adferd som tyder på at personen ønsker å begå skumle handlinger mot deg. 

Anonymkode: 00a7c...75b

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (54 minutter siden):

Neivel? Hvem er det representativt for da, fortell? 

Det må nesten være de som ikke takler at en mann snakker til dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (6 minutter siden):

Det startet med denne kronikken

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

Som ble fulgt opp av denne 

https://www.nrk.no/kultur/tar-oppgjor-med-uonsket-oppmerksomhet--_villebarepratelitt-trender-pa-twitter-1.14592307

og så tok det av… dette er ikke noe å kimse av eller latterliggjøre! 

At den unge blide psykologistudentens spørsmål om det ikke hadde vært hyggelig om vi i større grad klarte å snakke sammen i mer hverdagslige sammenhenger ble besvart med en kampanje mot seksuell trakassering bør absolutt latterliggjøres. Den unge studenten tar tross alt til orde for å kunne ha hyggelige samtaler og selvfølgelig akseptere at ikke alle (kvinner og menn) ønsker å snakke med ham. Å angripe kronikken fremstår således som skivebom.

Seksuell trakassering bør vi derimot ikke kimse av og vi burde ikke latterliggjøre de som blir utsatt for eller tar et oppgjør med det. Det er noe vi alle ønsker å få bukt med. Men det må man gjøre uten å angripe unge mennesker som forsøker å ha respektfulle samtaler med hverandre som overhodet ikke inneholder noen form for trakassering. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 time siden):

Jeg dømmer ikke alle, men jeg syns det er ubehagelig når fremmede menn starter opp en sjekke-samtale med meg på busstoppet eller andre steder der det ikke er naturlig. Å bli sjekket opp på byen syns jeg er helt ok forresten, der er det jo en scene for det. At en mann spør om veien eller hva klokka er er heller ikke et problem. Det er disse "snakke litt" samtalene som åpenbart har en agenda som er ubehagelig og uønsket. 

Det er ikke diskriminering å bli redd og ønske å komme seg ut av sånne situasjoner. Det er følelser man ikke styrer over, som kommer av at man har dårlige opplevelser i fortiden. 

Kommer en mann og spør direkte om dere kan "snakke litt" er han jo garantert ikke kvasseste kniven i skuffa heller. Hvilken kvinne vil svare ja til en fremmed på noe så forpliktende ??  

Er jo tusen ganger enklere å lure dere inn i en samtale hvis en bare tar noe situasjonsavhengi og begynner mykt og uskyldig med det..😂🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
A new man skrev (1 time siden):

Der kom den ja! 

Overgripere fortsetter til de blir stoppet. De må stoppes. 

Det ikke gjør ikke at 1 av 5 menn er overgripere. Det er girl math

Nei såklart 1 av 5 menn ikke er overgripere, det sier seg selv. 

Svært få menn voldtar, men mange kvinner blir voldtatt. Og det er helt umulig å vite hvilken mann man kan stole på, så at noen kvinner tar forholdsregler er ikke rart i det hele tatt. Men jeg skjønner godt at det er vanskelig for menn å forstå den frykten.

Anonymkode: 5868c...6c5

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du, det er overgrep med video bevis og vitner hvor overgriperen har gått fri. Ikke kom her å påstå at overgrep er noe retten slår hardt ned på, der er det fortsatt en vei å gå. 

Det er voldtekt vi er redd, da er det det som blir nevnt. 

Stalking er ekkelt fordi du er redd personen skal voldta deg eller drepe deg. Det er truende adferd som tyder på at personen ønsker å begå skumle handlinger mot deg. 

Jeg er klar over det. Det er høye beviskrav i strafferetten. 

En fin måte å dokumentere og bevise voldtekt på ville vært å kameraovervåke alle soverom. Det er litt inngripende ikke sant? 

Det samme vil det være at jeg, fordi jeg er mann, bare skulle kunne snakke til andre menn i offentligheten. Nå snakker jeg fint lite med andre likevel, men selve begrensningen og inngrepet i personlig frihet er altfor drøyt. 

Menn må oppføre seg og kvinner må tåle å bli snakket til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (39 minutter siden):

Det må nesten være de som ikke takler at en mann snakker til dem? 

Så denne tråden for deg handler om «kvinner som ikke takler at en mann snakker til dem»?

Det er hva du fikk utav tråden? Også er det viktig for deg å presisere at disse kvinnene er da ikke innehaver av de positive egenskapene du listet opp? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg skjønner godt at det er vanskelig for menn å forstå den frykten.

Neida. Hvorfor skulle det være det? Verden der ute er full av risiko. Jeg oppfatter meg selv som en erfaren sjåfør, men bruker alltid setebelte. 

Vil du ikke ha en samtale, så si det og fortsett med ditt. Hva er problemet? 

Jeg er godt gift og er ikke ute etter noe, jeg sier bare det de ytterst få gangene det er behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Så denne tråden for deg handler om «kvinner som ikke takler at en mann snakker til dem»?

Det er hva du fikk utav tråden? Også er det viktig for deg å presisere at disse kvinnene er da ikke innehaver av de positive egenskapene du listet opp? 

Det er det jeg fikk ut av trådstarten ja. Om du leser den, og mitt svar til den, kan det tenkes du egentlig ikke er så uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (17 minutter siden):

Det er det jeg fikk ut av trådstarten ja. Om du leser den, og mitt svar til den, kan det tenkes du egentlig ikke er så uenig. 

Hva er det som gjør at du tror jeg ikke har lest H.I ?

Det er du som fortolker tråden om fremmede menn som oppsøker kvinner under agendaen om «å prate litt» - til å handle om «kvinner som ikke takler at en mann snakker til dem» 

Det står ingenting om at kvinner «ikke takler det» det er jo utelukkende din fortolkning?

Det TS poengterer er at menn blir krenket når kvinner opplever det som problematisk at fremmede menn kontakter dem «for å snakke litt»  du poengterer til og med at disse kvinnene ikke bare «ikke takler» dette, men «de er ikke kvinner som har følgende egenskaper» [sett inn positive kvaliteter] 

Du rakker altså ned på kvinnene dette gjelder, og  «mansplainer» for kvinner hva de føler og hvem de er. 

På en måte beviser du jo TS sitt poeng; hun har sagt at kvinner finner det problematisk, du gjør om dette til at «kvinner takler ikke»

Fra H.I: 

» Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det».

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (9 minutter siden):

Hva er det som gjør at du tror jeg ikke har lest H.I ?

Det er du som fortolker tråden om fremmede menn som oppsøker kvinner under agendaen om «å prate litt» - til å handle om «kvinner som ikke takler at en mann snakker til dem» 

Det står ingenting om at kvinner «ikke takler det» det er jo utelukkende din fortolkning?

Det TS poengterer er at menn blir krenket når kvinner opplever det som problematisk at fremmede menn kontakter dem «for å snakke litt»  du poengterer til og med at disse kvinnene ikke bare «ikke takler» dette, men «de er ikke kvinner som har følgende egenskaper» [sett inn positive kvaliteter] 

Du rakker altså ned på kvinnene dette gjelder, og  «mansplainer» for kvinner hva de føler og hvem de er. 

På en måte beviser du jo TS sitt poeng; hun har sagt at kvinner finner det problematisk, du gjør om dette til at «kvinner takler ikke»

» 

Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt". Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Nå tror jeg du overtolker. Jeg påpeker at jeg ikke tror det å ikke takle (føle det er et problem) at noen snakker til deg ikke er representativt for nevnte kvinner. Kan du forsøke å sette ord på hva ved dette du er uenig i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (Akkurat nå):

Nå tror jeg du overtolker. 

Nå tror jeg du ikke klarer å forstå hva jeg sier til deg.

herzeleid skrev (1 minutt siden):

Jeg påpeker at jeg ikke tror det å ikke takle (føle det er et problem) at noen snakker til deg ikke er representativt for nevnte kvinner. 

Du sidestiller det å problematisere noe med at man ikke takler det.

Mange tenåringer synes det er problematisk at de har lekser når mange andre skoler i samme kommune har leksefri. I følge din konklusjon takler ikke disse ungdommene leksene sine?

I følge din egen logikk så er det åpenlyst :

Du takler tydeligvis ikke å høre at kvinner ikke liker å bli kontaktet av fremmede menn. 

herzeleid skrev (4 minutter siden):

Kan du forsøke å sette ord på hva ved dette du er uenig i? 

Var dette oppklarende for deg? Forsøk neste gang å ordlegge deg litt mer tydelig og ikke bland betydning mellom ord. Hvis du er usikker anbefaler jeg deg å søke opp i enten store norske leksikon eller ordbok, så slipper du at det blir så forvirrende for deg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A new man skrev (24 minutter siden):

Neida. Hvorfor skulle det være det? Verden der ute er full av risiko. Jeg oppfatter meg selv som en erfaren sjåfør, men bruker alltid setebelte. 

Vil du ikke ha en samtale, så si det og fortsett med ditt. Hva er problemet? 

Jeg er godt gift og er ikke ute etter noe, jeg sier bare det de ytterst få gangene det er behov for det. 

Syns du bagatelliserer frykten mange står ovenfor. Problemet er jo dem som ikke stopper når vi sier ifra, for de ville jo bare prate litt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Du sidestiller det å problematisere noe med at man ikke takler det.

Nei, jeg bruker å ikke takle om de som i TS sine ord "føler det som et problem" om en mann snakker til dem. Vi kan godt bruke "føler det som et problem" hvis "takle" skaper forvirring. 

Sitat

Mange tenåringer synes det er problematisk at de har lekser når mange andre skoler i samme kommune har leksefri. I følge din konklusjon takler ikke disse ungdommene leksene sine?

I følge din egen logikk så er det åpenlyst :

Du takler tydeligvis ikke å høre at kvinner ikke liker å bli kontaktet av fremmede menn. 

Jeg håper oppklaringen over gjør det litt mer håndterbart for deg. Spør om du fortsatt er forvirret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 17.07):

Er dette egentlig et (stort) problem? 

Anonymkode: 62b66...7b0

Ja

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg bruker å ikke takle om de som i TS sine ord "føler det som et problem" om en mann snakker til dem.

Det virker jo som du føler det som et problem, og siden du mener det å føle noe som et problem er å ikke takle noe, så betyr det du takler ikke at damer ikke ønsker kontakt med fremmede menn.

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Vi kan godt bruke "føler det som et problem" hvis "takle" skaper forvirring. 

Jeg skjønner at du er forvirret, og at dette ble veldig vanskelig for deg. 

herzeleid skrev (4 minutter siden):

Jeg håper oppklaringen over gjør det litt mer håndterbart for deg. Spør om du fortsatt er forvirret :)

Hersketeknikker kan være veldig gjennomsiktige, og det å omtale kvinner som problematiserer noe med at dette er kvinner «som ikke takler» det de problematiserer, og skape et skille mellom kvinner som ikke problematiserer og sette dem i en slags bås hevet over de andre kvinnene; er hersketeknikk du tok i bruk.

Det er klassisk mansplaining. 

Nå ble du utfordret på dette. Det kan være sårt for egoet ditt, det skjønner jeg. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 17.25):

Er det virkelig så ille at en mann ønsker å «prate litt?». Så lenge mannen ikke er trakasserende eller påtrengende, så ser jeg ikke problemet.

Ikke rart at menn ikke tørr å ta kontakt med kvinner, og ja jeg er kvinne selv. Har ingenting i mot av å slå av en fremmed mann, uansett hensikt. Ganske vanlig at menn ikke velger å ta kontakt med menn, hvis man ønsker seg en kvinnelig partner. Og hvor i huleste skal menn finne seg noen, hvis man ikke kan ta kontakt uten å bli beskyldt for å være trakasserende eller ha baktanker?

Anonymkode: ca25a...429

Det er et problem når mennene som bare vil prate litt

• Ikke godtar avvisningen 
  • Kverulerer på avvisningen 
  • forstyrrer kvinner som åpenbart ikke er tilgengelig for en prat, og som gjør seg åpenbart utilgjengelige. Akkurat som du ikke ønsker å blir stoppet av gateselgere hele tiden vil du heller ikke at menn hele tiden kommer bort og forstyrrer deg når du feks leser en bok og hører på musikk, noe som signaler iser at du ikke akkurat er åpen for kontakt bare for "å prate litt". Det går an å se an situasjonen. 

Utover det er det ikke et problem, men problemet ligger vel i at de gjør ovenfornevnte punkter. 

• Liker 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror de fleste er enige om at tilfeldig snakk kan være hyggelig. Jeg gjør det stadig, med både menn og kvinner. Men "ville bare prate litt"-mannfolk er mannfolk uten sosiale antenner, som ikke tar hint. De avbryter deg når du hører på noe med airpods eller headset og de forstyrrer deg når du aktivt leser bok. De unnskylder seg ikke, durer på. Noen av dem skal bare belære, fordi de tror kvinner blir imponert av at de viser kunnskap, som i type trivia eller hvordan man bør gjøre ting. Du bør... hvis du... etc.

De fleste menn er ikke sånn, men de fleste kvinner er nok blitt oppsøkt av sånne. Felles for dem er ofte at de har en eller annen diagnose og eller skakkjørte sosiale antenner.

Anonymkode: cc268...dc7

Enig. Er ikke så pen, og tar det ikke nødvendigvis som sjekking, men virker som noen tror de kan bruke fremmede som sitt "emotional support animal". (Beklager engelsken, har vi egentlig et ord for dette på norsk?) Og så tar de ikke høyde for at denne fremmede kan være utslitt, sjenert, eller ha veldig mye å gjøre, altså ikke ha så mye kapasitet for å prate og lytte i evigheter. 

Anonymkode: da587...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...