Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Likevel bruker du dette og gjentar dette i et oppheng gang på gang. I et samfunn må alle lære seg å respektere hverandre, og å møte på andre mennesker. Ønsker du å være i fred i den grad at du ønsker null kontakt der det ferdes andre mennesker og tar deg nær av høflig kontakt, så får du holde deg hjemme. Enklere er det bare å si nei takk, jeg ønsker ikke dialog eller jeg ønsker å sitte i fred. Vanskeligere er det ikke. Denne generaliseringen og ekstremiteten gjør ikke samfunnet noen nytte.

Har man problemer med kommunikasjon, så bør man gå i seg selv og finne ut hvorfor og heller ta tak i det, ikke belemre det til å bli alle andres problem eller et samfunnsproblem. 

Anonymkode: 2352d...ee2

Trådens tema er fremmede menn som sjekker opp fremmede kvinner i et offentlig rom, ikke «null kontakt». Hvis du ønsker å diskutere «null kontakt forslår jeg at du lager en ny tråd om det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Likevel bruker du dette og gjentar dette i et oppheng gang på gang. I et samfunn må alle lære seg å respektere hverandre, og å møte på andre mennesker. Ønsker du å være i fred i den grad at du ønsker null kontakt der det ferdes andre mennesker og tar deg nær av høflig kontakt, så får du holde deg hjemme. Enklere er det bare å si nei takk, jeg ønsker ikke dialog eller jeg ønsker å sitte i fred. Vanskeligere er det ikke. Denne generaliseringen og ekstremiteten gjør ikke samfunnet noen nytte.

Har man problemer med kommunikasjon, så bør man gå i seg selv og finne ut hvorfor og heller ta tak i det, ikke belemre det til å bli alle andres problem eller et samfunnsproblem. 

Anonymkode: 2352d...ee2

Har tenkt på det. Jeg er enig, men siden så mange som bagatelliserer kvinners frykt, bruker jeg å si ligg unna folk. Fordi det er en høyere prioritet å holde det offentlige rom trygt, en pratevennlig. For jeg anser det ikke pratevennlig om de jeg å prate ed er dumme brødhuer med farlig adferd.

Om noen er gode på å lese andre, respektfulle mennesker som ikke gjør flue fortred, du kan leve et normalt liv. Og du gjør det sikkert allerede. Om du er spydig og truende, lat som at fremmede kvinner er lava.

Anonymkode: 00a7c...75b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, jeg håper at datteren min ikke blir noe som ligner på deg.

Anonymkode: 5c827...88f

Det håper virkelig ikke jeg heller, da jeg er en relativt røsselig mann på 46 år.

Mine tenåringsdøtre har begge to allerede rukket å bli introdusert for sånne som deg og de liker det ikke.

Jeg har veiledet og forberedt de begge på at det finnes menn som deg, som får gutter som blir som deres fedre. De er derfor hverken overrasket eller traumatisert over disse som tilfeldigvis bare #vilsnakkelitt. De syntes mest av alt det er «kleint».

Selv har jeg klart meg igjennom livet med dater, «pulevenner», kjærester og en kone, helt uten å være en som #barevilsnakkelitt. Det får faktisk an. Det er egentlig ganske lett. Det er dette du burde ha lært barna dine, hadde du bare evnet det.

Anonymkode: c5175...84a

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor mange av mennene i denne tråden hadde syntes det var innafor å bli snakket til av homofile menn som bare 'vil snakke litt' flere ganger i uka mens de satt i det offentlige rom? 

Damer skal takle uønsket seksuell oppmerksomhet, men de hadde takla det dårlig selv fra menn som var interesserte i dem.

Anonymkode: 8b569...514

Du ber disse gubbene fremvise en evne til refleksjon og selvransakelse de ikke innehar.

Som er hele grunnen til at denne tråden har nådd absurd mange sider.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ZarahSweet

Ser ikke problemet? Prater med masse fremmede jeg. Menn som kvinner. Fått høre de mest utrolige historier🤩

Er bare Norge er så er «closed off». I utlandet er det normalt å prate og være mer åpne🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du mener at scenario B er noe kvinner skal godta

Absolutt ikke

Anonymkode: 7a91c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (2 minutter siden):

Ser ikke problemet? Prater med masse fremmede jeg. Menn som kvinner. Fått høre de mest utrolige historier🤩

Er bare Norge er så er «closed off». I utlandet er det normalt å prate og være mer åpne🤷🏻‍♀️

Rapper du øretelefoner ut av ørene på kvinner? Eller av hodene deres for å prate? Tvinger du de til å prate med deg når de helt tydelig er opptatt med for eks å lese bok eller noe annet som gjør at de unngår øyekontakt og gir deg en kald skulder?

Hvis nei, så snakker du om en helt annen situasjon.

Anonymkode: 6f341...4a3

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ZarahSweet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Rapper du øretelefoner ut av ørene på kvinner? Eller av hodene deres for å prate? Tvinger du de til å prate med deg når de helt tydelig er opptatt med for eks å lese bok eller noe annet som gjør at de unngår øyekontakt og gir deg en kald skulder?

Hvis nei, så snakker du om en helt annen situasjon.

Hvor kom det i fra? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars menn før i tiden da, når det ikke fantes Internett.. De var på fest og spør dama om å " bare danse litt".. Dama hysterisk av krenkethet over et så ufyselig spørsmål... ( ironi) 

Altså det er slik vi mennesker formerer oss.. Vi blir kjent, vi blir glad i, vi får barn. 

Hva er det med mennesker idag som ikke tåler en dritt?? Sorry ordbruken hvis du tar deg nær av det. 

Er vel bare å si " nei takk" til å ikke prate det vel???? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns bare-prate-litt er slitsomt selv om jeg ikke er redd. Det er veldig sjelden to tilfeldige, fremmede mennesker har noe interessant å prate om. Kan bli en lang stund med ha og ja og tomme blikk før han enten kommer til poenget og foreslår noe jeg kan avvise, eller han skjønner poenget av seg selv og finner en måte å avslutte.

Anonymkode: 46652...4c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ZarahSweet skrev (10 minutter siden):

Hvor kom det i fra? 😅

Dette er eksempler på erfaringer kvinner har delt med den hashtaggen i H.I.

At folk som vil skravle sammen på en buss/whatever, skravler sammen, er det ingen som reagerer på. At folk henvender seg til noen som gir klart rødt lys på kontakt (fordi de vil pule attpåtil) er jævlig irriterende og ukomfortabelt. 

At du prater med folk som vil prate med deg, er ikke relevant for denne debatten, og grumser bare til diskusjonen. Ingen har sagt at det ikke er lov å ha dialog.

At menn styrter bort til kvinner for å tvinge de inn i en samtale, når kroppspråket er tydelig "la meg være" er det vi diskuterer her. For hvis disse mannfolka bare ville snakke med noen, hadde de snakket med hverandre.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (43 minutter siden):

Igjen: # som er brukt er ikke «vil du ta en kaffe» men # vil bare snakke litt.

Jeg legger merke til at du i innlegget skriver dette direkt til meg, i «du-form».

Jeg gjør ikke og har ikke gjort eller sagt noen av de tingene du beskriver.

Det er ufint av deg å argumenter slik at jeg fremstår som et svin. 

Det finner jeg besynderlig etter hvor mye du har plukket på andres argumentasjonsteknikker tidligere i tråden. 

Jeg svarer deg ikke på dette med mindre du retter det opp. 

Anonymkode: 7a91c...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perfume skrev (11 minutter siden):

Stakkars menn før i tiden da, når det ikke fantes Internett.. De var på fest og spør dama om å " bare danse litt".. Dama hysterisk av krenkethet over et så ufyselig spørsmål... ( ironi) 

Altså det er slik vi mennesker formerer oss.. Vi blir kjent, vi blir glad i, vi får barn. 

Hva er det med mennesker idag som ikke tåler en dritt?? Sorry ordbruken hvis du tar deg nær av det. 

Er vel bare å si " nei takk" til å ikke prate det vel???? 

Hele poenget, over 20 sider her, er at kvinner SIER "nei takk" men det blir ikke respektert. 

Hva med å lese mer enn to ord i tittelen? 

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Før og etter armadaen av menn fra mørkmuskede land, som har kommet til min by, er merkbar for meg som dame. Få om noen norske menn i det hele tatt har forsøkt å praie meg på gata for å "prate litt". Mange mørke menn gjør det. Jeg syns det er ubehagelig med deres vaner når de samles i store flokker og snakker ivrig og høyt på et språk jeg ikke forstår. De overtar utecafèene og alle steder det går an å sitte ute i sommerhalvåret og jeg ser at mange betrakter damer når vi går forbi. Jeg liker ikke gloingen og jeg vil over hode ikke prate litt eller mye med noen av dem. Det er noe med fremgangsmåten som ikke er ok. 

En til en i vanlig ærend og jobb, da går det helt fint. Har ikke blitt plaget av noen der. Gatene i min by er ikke mine egne lenger. Jeg har mistet tryggheten i en by som er i stor forandring og slik kommer det bare til å fortsette. Jeg har mistet min trygge barndoms by. 

Anonymkode: 4fcc6...03e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hele poenget, over 20 sider her, er at kvinner SIER "nei takk" men det blir ikke respektert. 

Hva med å lese mer enn to ord i tittelen? 

Så anmeld da! 

Altså gjelder jo for menn å lære å tåle alt også( inkludert et nei) , så mine kommentarer gjelder. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er eksempler på erfaringer kvinner har delt med den hashtaggen i H.I.

At folk som vil skravle sammen på en buss/whatever, skravler sammen, er det ingen som reagerer på. At folk henvender seg til noen som gir klart rødt lys på kontakt (fordi de vil pule attpåtil) er jævlig irriterende og ukomfortabelt. 

At du prater med folk som vil prate med deg, er ikke relevant for denne debatten, og grumser bare til diskusjonen. Ingen har sagt at det ikke er lov å ha dialog.

At menn styrter bort til kvinner for å tvinge de inn i en samtale, når kroppspråket er tydelig "la meg være" er det vi diskuterer her. For hvis disse mannfolka bare ville snakke med noen, hadde de snakket med hverandre.

Helt ærlig... Dette er jo bare vas. Menn styrter da ikke rundt bare fordi du har opplevd det en gang eller to. Det er søren meg ikke normalt her i Norge. Ikke fra nordmenn iallefall. Hva andre lands skikker er, vet jeg ikke. Mulig de kan være anderledes. 

Etter #metoo kom har jo menn i Norge knapt turt å se på en kvinne engang.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Perfume skrev (1 minutt siden):

Så anmeld da! 

Altså gjelder jo for menn å lære å tåle alt også( inkludert et nei) , så mine kommentarer gjelder. 🤷‍♀️

😂 Ja jøss. Anmeld.

Min gode konstabel, vennligst arrester mannen som kalte meg ei sur hurpe og fulgte etter meg gjennom 3 gater for å skremme meg tidligere idag. Navn? Vet ikke, var en random fyr på bussen. 

Når selv voldtektssaker blir henlagt, når all info foreligger. Hva tror du skjer med slike situasjoner?

Og hva med at disse mennene lærer seg å oppføre seg, først og fremst?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perfume skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig... Dette er jo bare vas. Menn styrter da ikke rundt bare fordi du har opplevd det en gang eller to. Det er søren meg ikke normalt her i Norge. Ikke fra nordmenn iallefall. Hva andre lands skikker er, vet jeg ikke. Mulig de kan være anderledes. 

Etter #metoo kom har jo menn i Norge knapt turt å se på en kvinne engang.. 

Har du lest kvinners opplevelser? Sier du at kvinners erfaringer ikke er ekte? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂 Ja jøss. Anmeld.

Min gode konstabel, vennligst arrester mannen som kalte meg ei sur hurpe og fulgte etter meg gjennom 3 gater for å skremme meg tidligere idag. Navn? Vet ikke, var en random fyr på bussen. 

Når selv voldtektssaker blir henlagt, når all info foreligger. Hva tror du skjer med slike situasjoner?

Og hva med at disse mennene lærer seg å oppføre seg, først og fremst?

Vel.. Det har faktisk skjedd med meg at noen fulgte etter meg og gikk mye lenger enn det. Så ja, jeg anmeldte. Og anbefaler alle som blir skremt å ringe politiet om noen følger etter deg. 

Og det der er ikke "normale" menn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perfume skrev (5 minutter siden):

Og det der er ikke "normale" menn i Norge. 

Helt riktig.

Normale menn forsøker ikke å sjekke opp jenter som er på jobb, jenter som sitter på bussen og leser, jenter som trener, mens de maskerer det som at de #barevillesnakkelitt. Selvfølgelig er det ikke normalt. Allikevel skjer det alt for ofte. Sosialt og seksuelt misstilpassede menn skjønner ikke disse normene og kotyme. Det er et problem.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...