Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #421 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ved å forsiktig si hei istedenfor å bare ville snakke litt, så er det plutselig greit? Det henger ikke på greip. Da er intensjonene plutselig borte fordi i ditt hode er det et spill bak? Skal kvinner kunne tease menn for så å anklage de for seksuell adferd dersom de ønsker å bli kjent eller å snakke? Hvordan skal menn tolke signaler fra kvinner om de ikke kan se på henne, snakke med henne eller ta kontakt? Anonymkode: 2352d...ee2 Dette er en gjentakelse til det kjedsommelige, men å gi fremmede kvinner uønsket oppmerksomhet er hva vi diskuterer her. Jeg viser da til at å lese kroppsspråk om man absolutt skal ta kontakt, er viktig. - Da blir dette forvirrende for deg? Jeg tenkte dette ville være noe vi kunne enes om? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spør igjen, skal vi ha en lov som forbyr menn å snakke med kvinner i offentligheten? Det fungerer jo veldig godt i Midt-Østen.. Gjentar meg selv i det kjedsommelige, menn må selvsagt får ta kontakt med kvinner, men respektere å bli høflig avvist. Anonymkode: 2352d...ee2 Det er aldri nevnt at det skal lovreguleres så dette er stråmann fra din side. Det som er trist er at du ikke klarer å forstå at det er en mellomting mellom «midt østen lovregulering» og fremmede menn som sjekker opp kvinner på offentlig plass hvor kvinner ønsker å få være i fred. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så tenker jeg dette hysteriet der vi skal kjempe for kvinners rettigheter og feminisme må ro seg ned et lite hakk, vi gjør ingen tjent med et samfunn der vi går og skuer etter hverandre og mistenker hverandre for å ha baktanker. Anonymkode: 2352d...ee2 Hele denne setningen sier egentlig alt. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #422 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om sønnen min eller datteren min tar kontakt med en fremmed som de synes er attraktiv på en ok måte og med sine sosiale evner og humor får kontakt så synes jeg at det er flott. Om det er på bussen, på jobb eller treningssenteret synes jeg ikke er så viktig, men jeg forutsetter at de er høflige og tar nei for et nei. Hvis man har en normalt fungerende psyke så forstår man dette. De som har problemet burde kanskje søke hjelp? Anonymkode: 5c827...88f Jeg er så enig med deg. Å slutte å kreve normal folkeskikk av de rundt oss er å gjøre samfunnet en bjørnetjeneste. Disse meningene tror jeg ikke representere resten av befolkningene heldigvis, det blir for ekstreme meninger om personlige opplevelser som skal prakkes ned på alle andre. Anonymkode: 2352d...ee2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 6. april #423 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som kvinne synes jeg heller han burde lære opp sønnene sine til å lese kroppsspråk og ta et nei for et nei, også uten at man trenger å si nei høyt. Jeg har hatt mange hyggelige samtaler på bussen! Anonymkode: 294b1...7e0 Jeg tror det er mange av oss som har hatt hyggelige og interessante møter utenfor typiske "møteplasser", og jeg tror en del her kanskje vil bli overrasket over hvor ofte en del menn blir "konfrontert" (som ts kaller det) av fremmede kvinner og menn, og faktisk sitter igjen med en hyggelig samtale, ny kunnskap eller en interessant erfaring. Jeg er litt redd vi frarøver morgendagens unge muligheten til å oppleve det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #424 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden): Dette er en gjentakelse til det kjedsommelige, men å gi fremmede kvinner uønsket oppmerksomhet er hva vi diskuterer her. Jeg viser da til at å lese kroppsspråk om man absolutt skal ta kontakt, er viktig. Ja. Det bør avklares så tidlig som mulig om en samtale er ønsker. Hvis ikke så må det respekteres. I den avklaringsfasen må nok noe kommunikasjon med fremmede gjennomføres. Anonymkode: 7a91c...5aa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #425 Del Skrevet 6. april herzeleid skrev (5 minutter siden): Jeg tror det er viktig at vi er tydelige både på at dårlig oppførsel ikke er greit, men at god oppførsel og normal sosial interaksjon (slik den unge studenten tok til orde for) faktisk er greit. Alternativet er jeg redd bidrar til å isolere unge mer på plattformer og arenaer det virker å være enighet om at er potensielt skadelige. Veldig mye moderne sosial krigføring framstår som en turf war. «Jeg og min klan har opplevd et overtramp fra deg og din klan. Det krever vi bot for». Det er en god oppskrift på clicks og likes og «engagement» for sosiale medier. Men det er en dårlig oppskrift på gode reelle endringer. Tenk deg en post fra noen av mine menings motstandere som heller enn å være ensidige kamphaner (høner?) med ambiguøse forutsetninger for sine krav, heller skrev noe ala: »Jeg synes at det er problematisk at datteren min blir antastet av fulle menn på bussen. Jeg har ikke noe mot at man høflig henvender seg til andre - også noen man finner attraktiv - opplever avslag og så går videre. Men det å mase, å opptre dominerende, hentyde til seksualitet og å bli sint over et avslag er ubehagelig, og jeg skulle ønske at menn sluttet med det». Ser du at jeg har en tydelig avgrensning i tekst-forslaget mitt? Jeg gjør ikke alle menn til pedofile voldsforbrytere. Tvert imot så prøver jeg å få dem på lag sammen mot det reelle problemet. En slik tekst ville ha fått 5 svar, alle enige og vase closed. I stedet har vi fått 20 sider med dette… Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #426 Del Skrevet 6. april herzeleid skrev (6 minutter siden): Jeg tror det er mange av oss som har hatt hyggelige og interessante møter utenfor typiske "møteplasser", og jeg tror en del her kanskje vil bli overrasket over hvor ofte en del menn blir "konfrontert" (som ts kaller det) av fremmede kvinner og menn, og faktisk sitter igjen med en hyggelig samtale, ny kunnskap eller en interessant erfaring. Jeg er litt redd vi frarøver morgendagens unge muligheten til å oppleve det samme. Jeg har også hatt mange hyggelige samtaler på bussen, men disse startet som regel aldri med en fremmed mann som kontaktet meg fordi han «ville bare snakke litt». Synd du og flere med deg ikke klarer å skille mellom dette, selv om det er forsøkt banket inn ganske klart. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #427 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Det bør avklares så tidlig som mulig om en samtale er ønsker. Hvis ikke så må det respekteres. I den avklaringsfasen må nok noe kommunikasjon med fremmede gjennomføres. Anonymkode: 7a91c...5aa Og det bør avklares så tidlig som mulig hva intensjonen med samtalen er. Det er her «vil bare snakke litt» kommer inn, da dette er menn som sjekker opp fremmede kvinner, og de gjør det på en måte som i seg selv ikke oppleves greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #428 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Jeg har også hatt mange hyggelige samtaler på bussen, men disse startet som regel aldri med en fremmed mann som kontaktet meg fordi han «ville bare snakke litt». Synd du og flere med deg ikke klarer å skille mellom dette, selv om det er forsøkt banket inn ganske klart. Å banke er sjelden en god oppskrift på kommunikasjon. Når du og dine gjentar det samme budskapet side opp og side ned så kan det jo tenkes at det ikke er et spesielt fornuftig budskap? Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden): Og det bør avklares så tidlig som mulig hva intensjonen med samtalen er. Det er her «vil bare snakke litt» kommer inn, da dette er menn som sjekker opp fremmede kvinner, og de gjør det på en måte som i seg selv ikke oppleves greit. Å henvende seg til et attraktivt fremmed menneske og ønske å bli kjent romantisk er ikke i mine øyne fundamentalt problematisk. Det kan opplagt gjøres på (dypt) problematiske måter, men det _at_ man gjør det er ikke problematisk i mine øyne. Hvis du legger noe annet i hermetegnene dine enn meg så er det kanskje på tide etter 20 sider at du sier hva du egentlig mener. For for meg ser det ut som om du mener at en kjønnsmoden mann ikke skal kontakte en fremmed kjønnsmoden kvinne i håp om at det skal bli en date. I alle fall ikke på bussen, treningssenteret, butikken? Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #429 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): . For for meg ser det ut som om du mener at en kjønnsmoden mann ikke skal kontakte en fremmed kjønnsmoden kvinne i håp om at det skal bli en date. I alle fall ikke på bussen, treningssenteret, butikken? Anonymkode: 5c827...88f Tenk om bare alle menn hadde skjønt at en kvinne som trener, en kvinne som sitter med boka si på bussen eller jobber i kasse på butikken er røde lys. Og at sjekkeforsøk fordekt som #villebarebratelitt er uønsket og rett ut misstilpasset. For meg ser det ut som at du etter 20+ sider ikke skjønner noen ting. Du står som et nydelig eksempel til unge og usikre gutter på hvordan ikke å være. Anonymkode: c5175...84a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #430 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Problemet er at gifte kvinner, som meg, ikke ønsker at det oppstår noe som helst søt musikk, i hvert fall ikke med GUTTER (det er vi for gamle til). Hvorfor skal jeg skape en relasjon til en random mann på gata, i butikken og så videre? Anonymkode: eab6b...3f3 Denne energien kunne jo blitt brukt på å gjøre seg selv attraktiv nok til at andre kommer bort til dem i stedet for? I stedet for å oppsøke folk, altså. Bli attraktiv med andre ord? Det er jo attraktivt å være opptatt med noe, har jeg skjønt, hehe. Vær opptatt og folk renner deg ned med oppmerksomhet. Vær tilgjengelig og folk ser på deg med et eeeeeh-æææsj-blikk. Haha. Jeg er kanskje litt ekstrem. ‘Hei! Her er jeg. Snakke?!?!?’, Ånei, du/dere vil ikke ha kontakt med meg. NEIVEL! Men ikke ta kontakt med meg når jeg er opptatt daaa’. Og sånn fortsetter det… jeg tror nok kanskje det handler litt om å ha kontroll. Når noen tar kontakt med en så er man jo ikke den som har kontroll? Man kan jo ta kontroll da, men det er ikke alle som liker eller er vant til å utøve kontroll, og det finnes vel ganske mange folk av den typen som vil ha kontroll, men som ikke takler at kontrollen er dynamisk. Den skal helst være statisk. Eneveldig, diktatorisk. 😅 og ser for meg at det blir en del slitasje på enkelte som hater å ta kontroll, men som hater å bli kontrollert også. jeg er iaf litt allergisk mot å ta kontroll for jeg ser for meg en eksplosjon av emosjoner som får håret mitt til å flagre bakover ut av det blå. Jeg. Bare. Orker. Ikke. Da later jeg heller som at jeg er en grønnsak. Anonymkode: 36952...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #431 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg lærer opp sønnen min til å være høflig og respektfull. Hvis han noensinne er respektløs ovenfor en kvinne så vil jeg bli veldig skuffet. Jeg lærer datteren min opp til mye av det samme. Jeg prøver å gi begge et godt selvbilde, en sun psyke og minst mulig nevrotisme. Kan du ikke bare lære opp barna dine som jeg har gjort? Anonymkode: 5c827...88f Dette eksemplet håper jeg de fleste bruker for sine barn. En selvfølge at man lærer sine etterkommere normal folkeskikk, og lærer de evnen til å behandle sine medmennesker på en respektfull måte. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tenker at slike tråder tiltrekker seg noen uvanlige brukere. Noen som ikke har det så bra med seg selv, noen som har noen dårlige erfaringer, og noen som har blitt sosialisert på TikTok og Twitter/X. Som mann (og far til en sønn) så er spørsmålet mitt hvor langt de reddeste av oss skal få definere hvordan de mer moderate får lov til å være mot hverandre. Si at jeg er redd for at du skal partere meg med øks om du sier hei, og starter en sosial kampanje for at folk skal miste jobben for å si «hei». Er det rimelig? Eller må vi heller prøve å møtes på halvveien ved at de reddeste må gi tydelig uttrykk for hva de ikke vil, men også leve med et ubehagelig «hei» noen ganger. Mens de utadvendte må være lydhør for tilbakemeldinger fra andre og trekke seg ut hvis de er uønsket? Anonymkode: 5c827...88f Viktig poeng. Vi kan ikke la frykten eller opplevelsen andre har hatt ta styringen over samfunnet vårt, men vi kan lytte og vi kan prøve å forstå. De fleste av oss er heldigvis fornuftige mennesker, men hele denne debatten bunner i et krenkesamfunn der personlige opplevelser skal skape negative holdninger til menn i samfunnet. Dette ser vi dessverre oftere tegn på. Det er ikke slik at vi kvinner skal umyndiggjøres, vi kan faktisk stå opp for oss selv og avvise på en høflig måte. Noe annet vil jeg ha meg frabedt. Vi er ikke små persilleblad som ikke kan snakkes med eller som ikle tåler et feilslått blikk. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): En del av feminismen er mannehat. Og incel-bevegelsen er vel et slags svar på det. Men de fleste kvinner hater ikke menn, som også de færreste menn hater kvinner. Stort sett setter vi pris på hverandres selskap og klarer å være greie mot hverandre. Jeg frykter at vi får en samfunn hvor de sinte og redde får definisjonsmakten, og det sedate sentrum er for redde til å snakke ekstremistene til vett, så vi gir opp våre fungerende samfunn til fordel for ufrie og utrygge samfunn definert av TikTok-mennesker med mentale problemer. Anonymkode: 5c827...88f Min bekymring også, og absolutt ikke noe man ønsker i fremtiden. Vi er i ferd med å oppdra en generasjon som lar seg påvirke enkeltrepresentanter ekstreme holdninger. Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden): …. Orker ikke sitere alt, men for å bli enig må man nesten ha en dialog. En dialog der den ene parten tør å avvise, og en der den andre tåler å bli avvist. Jeg legger merke til at du er opphengt i ordlyden «vil bare snakke litt» og «hei» som du mener er en bedre formulering. Jeg er fullstendig uenig. Vi kan ikke diktere samfunnet og hva andre skal si eller ikke si. Det vi derimot kan gjøre er å ta tilbake den ordlyden du mener er negativt ladet og ta eierrett over den, og samtidig ufarliggjøre den. I generasjoner har folk sagt dette i møte med andre, uavhengig av kjønn. Anonymkode: 2352d...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #432 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du står som et nydelig eksempel til unge og usikre gutter på hvordan ikke å være. Anonymkode: c5175...84a Ok, jeg håper at datteren min ikke blir noe som ligner på deg. Jeg får jobbe med henne, trygge henne og vise at menn også er mennesker så kanskje jeg klarer det? Anonymkode: 5c827...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #433 Del Skrevet 6. april I mine yngre dager tok jeg bussen til og fra København en del. Det var en lang tur og ganske kjedelig. Andre følte nok det samme, fordi det var ofte noen som ville prate. Man snakket sammen kort eller lenge, eller ikke i det hele tatt. Når man endelig kom frem, så gikk man hvert til sitt. Det hele var bare et tidsfordriv. Jeg er ikke enig i løsningen er at menn ikke skal snakke til kvinner. Kvinner skal vel heller ikke i ha rett til å snakke til menn da? Problemet er ekle menn som er ute etter sex og ikke tar et nei gir et nei og/eller blir ( enda mer) ufyselige når de oppfatter avslaget. Mange skriver om utrygghet og frykt som følelser som de får i slike situasjoner. Men disse interaksjonene forgår jo i det offentlige, i påsyn av andre. Der og da vil det ikke skje noen fælt, risikoen er liten for det. Folk som meg, og gutta våre vil gripe inn hvis noe utarter seg til overgrep på bussen eller t-banen. 100 andre vil ta frem mobilen og filme til bevissikring. Anonymkode: 7a91c...5aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #434 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis du legger noe annet i hermetegnene dine enn meg så er det kanskje på tide etter 20 sider at du sier hva du egentlig mener. For for meg ser det ut som om du mener at en kjønnsmoden mann ikke skal kontakte en fremmed kjønnsmoden kvinne i håp om at det skal bli en date. I alle fall ikke på bussen, treningssenteret, butikken? Anonymkode: 5c827...88f Det er interessant at du bruker begreper «kjønnsmoden» fordi som fremmed aner du jo ingenting om alder, ergo du må dømme en fremmed kvinne du ønsker å invitere på date ut ifra om du oppfatter henne som «kjønnsmoden». Denne fremmede kvinnen (som du vet ingenting om, inkludert alder) - møter du i et offentlig rom, hun sitter for eksempel på bussen og ser ut gjennom vinduet, hun har kroppen vendt fra deg, hun gir deg ikke blikkontakt, hun søker det ikke. Du mener det er din rett å ta kontakt med henne med agenda i at du skal invitere henne med ut på date. Jeg på min side mener at nei, du bør la henne være i fred. Det er akkurat dette debatten handler om, så fint å kunne snakke helt konkret om akkurat det, ikke alt mulig annet. Etter 20 sider; så har vi litt fremgang. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Orker ikke sitere alt, men for å bli enig må man nesten ha en dialog. En dialog der den ene parten tør å avvise, og en der den andre tåler å bli avvist. Jeg legger merke til at du er opphengt i ordlyden «vil bare snakke litt» og «hei» som du mener er en bedre formulering. Jeg er fullstendig uenig. Vi kan ikke diktere samfunnet og hva andre skal si eller ikke si. Det vi derimot kan gjøre er å ta tilbake den ordlyden du mener er negativt ladet og ta eierrett over den, og samtidig ufarliggjøre den. I generasjoner har folk sagt dette i møte med andre, uavhengig av kjønn. Anonymkode: 2352d...ee2 Nå har ikke jeg valgt ordlyden «vil bare snakke litt» .. jeg ramlet inn i denne tråden og har forstått at den er en del av en større diskusjon, som handler om kvinner som får uønsket (seksuell) oppmerksomhet av fremmede menn. For meg så er # som er valgt (ikke av meg) setningen : «vil bare snakke litt» - kjempebra eksempel på grenseskillet mellom det som er en nøytral «platonisk» samtale i et offentlig rom, og det som er noe annet; fremmede menn som sjekker opp kvinner de ikke kjenner, i et offentlig rom. Jeg mener siste er problematisk, nettopp fordi spesielt yngre jenter bør få kunne føle seg trygge og gå i fred i et offentlig rom, og kombinasjonen av gutter/menn som «bare vil sjekke dem opp», og det faktum at majoriteten av kvinner har selv eller kjenner til noen som har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet, gjør at å bli kontaktet at en fremmed mann som vil sjekke deg opp; i seg selv kan oppleves som behagelig. Uansett hvor «snill» mannen er og hvor «godt» han takler avvisning, så mener jeg at det respektfulle han kan gjøre er å la henne være i fred. Jeg synes også det er fint at vi kan diskutere nettopp det, og ikke 80 år gamle kvinner som slår av en prat på butikken, eller at kvinner som problematiserer dette «ikke takler at menn snakker med dem». Joda: kvinner takler å bli snakka til. De takler også å bli sjekket opp av en vilt fremmed mann de aner ingenting om, og ikke vet intensjonen til. Men jeg ser helst at de skal få lov til å slippe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 6. april #435 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Veldig mye moderne sosial krigføring framstår som en turf war. «Jeg og min klan har opplevd et overtramp fra deg og din klan. Det krever vi bot for». Det er en god oppskrift på clicks og likes og «engagement» for sosiale medier. Men det er en dårlig oppskrift på gode reelle endringer. Tenk deg en post fra noen av mine menings motstandere som heller enn å være ensidige kamphaner (høner?) med ambiguøse forutsetninger for sine krav, heller skrev noe ala: »Jeg synes at det er problematisk at datteren min blir antastet av fulle menn på bussen. Jeg har ikke noe mot at man høflig henvender seg til andre - også noen man finner attraktiv - opplever avslag og så går videre. Men det å mase, å opptre dominerende, hentyde til seksualitet og å bli sint over et avslag er ubehagelig, og jeg skulle ønske at menn sluttet med det». Ser du at jeg har en tydelig avgrensning i tekst-forslaget mitt? Jeg gjør ikke alle menn til pedofile voldsforbrytere. Tvert imot så prøver jeg å få dem på lag sammen mot det reelle problemet. En slik tekst ville ha fått 5 svar, alle enige og vase closed. I stedet har vi fått 20 sider med dette… Anonymkode: 5c827...88f Ja det fremstår unektelig som det er mye "stammekrig" og gruff, kanskje illustrert ved hvor ufine og personfokuserte enkelte blir etter det som fremstår som temmelig ukontroversielle og moderate meninger. Jeg tror også dette er et felt der moderate lar seg rive med i "stammekrigen", godt illustrert ved twitterkampanjen som har gitt tråden navn. Jeg tror de fleste som deltok i kampanjen egentlig ikke er uenig med den unge studenten, og kanskje vil være mer uenig med hun som startet kampanjen, som virker å ha et ganske trøblete forhold til menn. Samtidig var det nok mange som ikke helt hadde fått med seg bakgrunnen og heller så på det som en arena å dele sin historie på. At disse tolker reaksjonene på kampanjen som et angrep på deres historier heller enn en påpekning av hva kampanjen rettet seg mot er forståelig, og det er desto viktigere at vi som kjenner bakgrunnen bidrar til å oppklare så ikke disse kvinnene tror en sitter og forsvarer dårlig oppførsel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #436 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden): Jeg mener siste er problematisk, nettopp fordi spesielt yngre jenter bør få kunne føle seg trygge og gå i fred i et offentlig rom, og kombinasjonen av gutter/menn som «bare vil sjekke dem opp», og det faktum at majoriteten av kvinner har selv eller kjenner til noen som har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet, gjør at å bli kontaktet at en fremmed mann som vil sjekke deg opp; i seg selv kan oppleves som behagelig. De er jo trygge? Det vil ikke skje noe i det offentlige rom i påsyn av andre. Ikke- kontakt er jo segregering. Dette vil bare utvikle seg? Jente- og guttesvømming? Jente- og guttegym? jente- og gutteklasser? Det er vel også enorm forskjell på «vil du ta en kaffe?» og « jeg vil gjøre xxx og bruke deg xxx så du xxx» og alle de ekle tingene som kvinner har beskrevet de har opplevd i tråden. Han som ber ut på kaffe er nok interessert og finner den han snakker til fysisk attraktiv også, altså vil ha sex ( en eller annen gang)? Anonymkode: 7a91c...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #437 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (26 minutter siden): Nå har ikke jeg valgt ordlyden «vil bare snakke litt» .. jeg ramlet inn i denne tråden og har forstått at den er en del av en større diskusjon, som handler om kvinner som får uønsket (seksuell) oppmerksomhet av fremmede menn. For meg så er # som er valgt (ikke av meg) setningen : «vil bare snakke litt» - kjempebra eksempel på grenseskillet mellom det som er en nøytral «platonisk» samtale i et offentlig rom, og det som er noe annet; fremmede menn som sjekker opp kvinner de ikke kjenner, i et offentlig rom. Likevel bruker du dette og gjentar dette i et oppheng gang på gang. I et samfunn må alle lære seg å respektere hverandre, og å møte på andre mennesker. Ønsker du å være i fred i den grad at du ønsker null kontakt der det ferdes andre mennesker og tar deg nær av høflig kontakt, så får du holde deg hjemme. Enklere er det bare å si nei takk, jeg ønsker ikke dialog eller jeg ønsker å sitte i fred. Vanskeligere er det ikke. Denne generaliseringen og ekstremiteten gjør ikke samfunnet noen nytte. Har man problemer med kommunikasjon, så bør man gå i seg selv og finne ut hvorfor og heller ta tak i det, ikke belemre det til å bli alle andres problem eller et samfunnsproblem. Anonymkode: 2352d...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #438 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De er jo trygge? Det vil ikke skje noe i det offentlige rom i påsyn av andre. Ikke- kontakt er jo segregering. Dette vil bare utvikle seg? Jente- og guttesvømming? Jente- og guttegym? jente- og gutteklasser? Det er vel også enorm forskjell på «vil du ta en kaffe?» og « jeg vil gjøre xxx og bruke deg xxx så du xxx» og alle de ekle tingene som kvinner har beskrevet de har opplevd i tråden. Han som ber ut på kaffe er nok interessert og finner den han snakker til fysisk attraktiv også, altså vil ha sex ( en eller annen gang)? Anonymkode: 7a91c...5aa Tror du ærlig talt at ingenting skjer med kvinner i det offentlige? Litt syre i fjeset kanskje, eller hva med kvinner i New York nå, som opplever at randome menn slår de i trynet midt på gata. Stalking midt i det offentlige. Skal jo bare samme vei, helt til ytterdøra 🥺 Heeelt uskyldig. Trenger ikke gjøre noe der og da, heller. De fleste tar jo samme buss ofte. De vet hvor du går av og på, osv. Menn kan være så jævlig grusomme mot kvinner når de blir avvist. Mener du også det er normalt at en mann kan gå opp til en kvinne som avgir RØDT LYS vibbe? Leser, snur seg vekk, unngår øyekontakt, osv. Du syns ikke det virker litt sosialt inkompetent? Sosial inkompetanse er utrolig usexy. Legger de hånda på ei illrød, glovarm kokeplate også kanskje? Og blir sint på komfyren når de brenner seg? Scenario A: mann går bort til dame. "Vil du ta en kaffe med meg?" "Nei takk." "Den er god, ha en fin dag." Normalt, helt greit, ikke noe problem her. Scenario B: mann går bort til dame. "Vil du ta en kaffe med meg?" "Nei takk." "jævla hespetre, jeg ville jo bare snakke litt!!! dessuten er du ei stygg hore!" mann kan finne på å hevne seg ved for eks stalking, vold, seksuell trakassering eller antasting, knivstikke, osv osv. Du mener at scenario B er noe kvinner skal godta? Anonymkode: 6f341...4a3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #439 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De er jo trygge? Det vil ikke skje noe i det offentlige rom i påsyn av andre. Anonymkode: 7a91c...5aa Det er en sannhet med modifikasjoner. Det skjer dessverre mye ugreit mot kvinner, men for å holde oss til trådens tema så er vi være enige om at å spørre kvinner om man kan snakke litt, ikke er sammenlignbart med sjikane eller andre rene regelbrudd. Poenget er at for mange kvinner så skaper en fremmed mann som «bare vil snakke litt» - utrygghet. Fordi kvinnen vet ikke hvem mannen er, hva vil han henne, og det jeg tror mange tenker er «hvordan kan jeg bli kvitt oppmerksomheten denne fremmede mannen retter mot meg»? - Denne utryggheten er faktisk ubehagelig for mange. For å snu på det så tror jeg at av alle fremmede menn som har tilnærmet seg en vilt fremmed kvinne på en buss, eller andre offentlige rom, der hvor kvinnen har vist mannen null interesse i mannen på forhand; at de færreste resulterer i noe som helst annet enn at kvinnen avviser og opplever også denne situasjonen hvor hun må avvise, som lite hyggelig. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke- kontakt er jo segregering. Dette vil bare utvikle seg? Jente- og guttesvømming? Jente- og guttegym? jente- og gutteklasser? Anonymkode: 7a91c...5aa Igjen, nå sporer du av. Det er ikke snakk om «ikke-kontakt», og det vet du godt. Det er kun snakk om å la være å sjekke opp vilt fremmede jenter/kvinner i offentlige rom. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er vel også enorm forskjell på «vil du ta en kaffe?» og « jeg vil gjøre xxx og bruke deg xxx så du xxx» og alle de ekle tingene som kvinner har beskrevet de har opplevd i tråden. Anonymkode: 7a91c...5aa Igjen: # som er brukt er ikke «vil du ta en kaffe» men # vil bare snakke litt. La oss si at du ser en «kjønnsmoden» fremmed jente på bussen og du finner ut at du vil date henne. Du må først gå bort til henne, og fange oppmerksomheten hennes via å innlede en samtale med henne. Setter du deg da ved siden av henne? Eller roper du fra andre siden av bussen? De fleste går nok fysisk nærme slik at man kan snakke sammen. Så må du få kontakt med henne, hun hører på musikk og ser ut gjennom vinduet. For å få kontakt må du kanskje vifte med hånden din foran henne eller fysisk ta i henne. Hun ser på deg, skjønner ingenting. Så gestikulerer du at hun skal ta av seg headsetet eller du begynner å prate. «Hei, jeg vil bare snakke litt». Jenta ser på deg, hun svarer ikke. Kanskje prosesserer hun. Hvor gammel er denne gutten/mannen? Hva vil han? Hvorfor har han begynt å snakke med henne? Hvor mange andre er på bussen? Hvor stor er han i forhold til henne? «Vil du ta en kaffe»? Spør du. Igjen prosesserer hun; dette er en fremmed, har hun lyst til å ta kaffe med en fullstendig fremmed mann hun ikke vet noe om»? Nei. Hvordan takler han at hun sier nei»? Hun svarer bare : «nei». Og snur seg mot vinduet igjen. 1.) Tror du denne opplevelsen var behagelig for jenta? 2.) Spiller det noen rolle om jenta er 14 år? Hva om hun er 20, og har en historikk med overfall? 3.) Hvem sitt behov skal vektlegge mest? Gutten som vil be jenta på date, jenta som ønsket å få være i fred? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #440 Del Skrevet 6. april Hvor mange av mennene i denne tråden hadde syntes det var innafor å bli snakket til av homofile menn som bare 'vil snakke litt' flere ganger i uka mens de satt i det offentlige rom? Damer skal takle uønsket seksuell oppmerksomhet, men de hadde takla det dårlig selv fra menn som var interesserte i dem. Anonymkode: 8b569...514 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå