Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sier hei flere ganger om dagen uten å ha noen intensjon om å starte en samtale.

Om så var at jeg ville snakke med deg, hvori ligger overtrampet?

Hvorfor er det ikke et overtramp når en 80 år gammel dame vil snakke med meg? Er det fordi jeg har en mer robust psyke enn enkelte av kvinnene her?

Anonymkode: 5c827...88f

Overtrampet er at du hevder du vil #snakkelittmeddeg mens du egentlig forsøker å sjekke opp.

Dette har blitt forklart eksplisitt i 20 sider og du skjønner det fortsatt ikke? Imponerende.

Sammenligningen med «80 år gammel dame» er irrelevant for hele tråden og problemstillingen.

Ikke en, eneste kvinne her inne har problematisert at en 80 år gammel kvinne sier «hei». At du ikke ser forskjellen på en 80 år gammel kvinne som sier «hei» og en mann som kommer og #barevilsnakkelitt mens han egentlig forsøker å sjekke deg opp, er intet mindre en absurd.

Anonymkode: c5175...84a

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Jeg har faktisk poengtert at intensjonen ikke er så viktig når det oppleves som ubehagelig for den som utsettes for det. 

En ting er at man ubevisst utsetter noen for noe de synes er ubehagelig, men har man fått klar beskjed om at dette er oppførsel som ansees som ugrei, er man rimelig tett i pappen om man mener at «det er greit at jeg gjør det likevel, fordi intensjonen min er jo bra».  

Et ordtak jeg ser utfolde seg i praksis relativt ofte.

»veien til helvete er brolagt med gode intensjoner».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (2 minutter siden):

Nei, men vi burde få slippe å bli sjekket opp når vi er ute i dagligdagse ærend. 

Hvorfor det er ubehagelig og uønsket har blitt forklart utallige ganger.

Burde vi? Jeg er enig i at en alltid må se an situasjonen, vise hensyn, være høflig og ikke påtrengende, som den unge studenten poengterte. Jeg ønsker samtidig ikke et samfunn der ingen prater sammen eller kan ha håp om å bli kjent med noen når en er ute i dagligdagse ærend/arenaer. Mange kvinner og menn er frustrerte over at sosial interaksjon og sjekking begrenses til "kjøttmarkedene". Jeg synes et minimum av håndsrekning vi kan gi dem er å akseptere et høflig "hei". 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sier hei flere ganger om dagen uten å ha noen intensjon om å starte en samtale.

Om så var at jeg ville snakke med deg, hvori ligger overtrampet?

Hvorfor er det ikke et overtramp når en 80 år gammel dame vil snakke med meg? Er det fordi jeg har en mer robust psyke enn enkelte av kvinnene her?

Det sørgelige her er at jeg tror ikke så mange egentlig føler det som et overtramp. Jeg tror de aller fleste kvinner og menn lever godt med at andre sier hei eller initierer en samtale i det daglige, så lenge det gjøres på en grei måte, slik studenten kampanjen ble opprettet mot tok til orde for. Jeg tror til og med de fleste kvinnene som delte sine historier i kampanjen vil være enig med meg i det. Utfordringen ligger i at en ble med på en kampanje fra det som fremstår som tilsynelatende ikke er enig i det og tilsynelatende har et trøblete forhold til menn. Derfor tror jeg det er en betydelig diskrepans mellom budskapet en ønsket å få frem og det en endte opp med å støtte opp under. 

For å illustrere litt, dette bildet er "businessen" til Krieg sitt budskap:

image.png.7a4f8f92de957abf93ceeb1f93f2ff15.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er kvinne og blir vanvittig flau over at man ikke skal kunne prate sammen og være sosiale i et samfunn fordi man hele tiden skal skape frykt og ha vonde tanker om andre hele tiden. Man skal tenke det verste om folk og tilegne spesielt gutter og menn de verste egenskaper. Så innmari trist verden vi lever i. 

Jeg blir ofte tatt kontakt med, både av eldre og yngre, men hadde aldre falt meg inn å tenke slike tanker om disse menneskene. De er hyggelige folk som bare vil snakke. 

Anonymkode: 2352d...ee2

Jeg tenker at slike tråder tiltrekker seg noen uvanlige brukere. Noen som ikke har det så bra med seg selv, noen som har noen dårlige erfaringer, og noen som har blitt sosialisert på TikTok og Twitter/X.

Som mann (og far til en sønn) så er spørsmålet mitt hvor langt de reddeste av oss skal få definere hvordan de mer moderate får lov til å være mot hverandre. Si at jeg er redd for at du skal partere meg med øks om du sier hei, og starter en sosial kampanje for at folk skal miste jobben for å si «hei». Er det rimelig?

Eller må vi heller prøve å møtes på halvveien ved at de reddeste må gi tydelig uttrykk for hva de ikke vil, men også leve med et ubehagelig «hei» noen ganger. Mens de utadvendte må være lydhør for tilbakemeldinger fra andre og trekke seg ut hvis de er uønsket?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sammenligningen med «80 år gammel dame» er irrelevant for hele tråden og problemstillingen.

Sammenligningen er relevant for hele tråden og at du ikke skjønnet det er imponerende. Vi har forklart og forklart men du mangler bare evnene til å forstå?

Trenger du 20 sider til før kunnskapen siger inn i nøtta?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS sitt poeng er at disse mennene ikke går bort til menn og prater. Kun til kvinner, gjerne pene kvinner. På samme måte som mange såkalt "taktile" menn tar på kvinner når de snakker, men gjør ikke det samme med menn. Hvorfor ikke, hvis det ikke er noe seksuelt involvert?

Anonymkode: eab6b...3f3

Det er bare tull at dette skjer med pene kvinner og ikke med ordinære eller mindre pene.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg opplever ikke nødvendigvis at de som opplever mye kontakt i offentlig rom har utydelige grenser. 
Det jeg opplever er at de ofte er sosiale, åpne og omsorgsfulle. Og at de som oppsøkes aller oftest, er de som i tillegg er usikre på seg selv.
Altså er det de som har vanskeligst for å avvise, og som lett fanges inn i en "sympatifølelse" for den som kommer, som oftest oppsøkes. 

Av erfaring med egne venninner, så regner jeg de som ganske "like pene". Likevel er det noen som alltid oppsøkes. Ei fordi hun faktisk er åpen for å oppsøkes (og da er det jo greit.) Andre fordi de utstråler en form for empati og omsorg, kombinert med personlig usikkerhet. 
Mens de i gjengen som er mest trygge på seg selv, gjerne gås i ring rundt, for å komme til de som er usikre. 

Det er jo også forsket på slike ting. 
Det var noen som viste en video fra gaten i en storby, til flere voldtektsforbrytere. De ble spurt om hvem i videoen de ville forsøkt seg på. Og alle plukket ut de samme personene. 
Når de måtte forklare hvorfor, beskrev de ting som holdning, kroppsspråk osv. Som for dem da utstrålte at disse personene var mest åpne og usikre, og dermed også de letteste ofrene. 

Skal vi da spørre oss selv hvorfor mennene som "bare vil snakke litt" også i hovedsak oppsøker samme type kvinner som en voldtektsforbryter ville valgt som offer? 
Tyder det på at det er "keitete beiler" som velger på denne måten? Eller er det faktisk en annen type menn som oppsøker fremmede kvinner på offentlige plasser der kvinnen ikke kan komme seg unna? 

Anonymkode: 6ae16...e35

Dette! Dette er grunnen til at enkelte kvinner stadig utsettes for ubehagelige opplevelser, og andre ikke.

Det er ikke fordi dere som antastes er så mye penere enn oss andre, sorry.

Gliffy skrev (6 minutter siden):

Kan dere ikke bare lytte når vi forklarer at vi syns det er ubehagelig og uønsket? Selv om intensjonen kanskje er god, eller i alle fall ikke ondsinnet, så er det ekkelt og invaderende å bli sjekket opp når man er i dagligdagse settinger. 

Ikke alle kvinner opplever det sånn, mange her sier de ikke har vært utsatt for sånne ting. Men veldig mange har det. Er det helt uaktuelt å ta hensyn altså? Det forklarer jo i så fall mer enn alt hva som er problemet her.

Jeg synes ikke det er ubehagelig å bli snakket til, men det hadde vært ubehagelig om vedkommende ikke ga seg om jeg var avvisende. Det har jeg heldigvis ikke opplevd.

Overtrampet er at du hevder du vil #snakkelittmeddeg mens du egentlig forsøker å sjekke opp.

Dette har blitt forklart eksplisitt i 20 sider og du skjønner det fortsatt ikke? Imponerende.

Ikke en, eneste kvinne her inne har problematisert at en 80 år gammel kvinne sier «hei». At du ikke ser forskjellen på en 80 år gammel kvinne som sier «hei» og en mann som kommer og #barevilsnakkelitt mens han egentlig forsøker å sjekke deg opp, er intet mindre en absurd.

Jeg er uenig i at overtrampet er at de later som de bare vil snakke litt mens de egentlig vil sjekke deg opp.

Overtrampet er når de ikke har sosiale antenner til å gi seg nr de avvises. Jeg anser det som min fulle rett til å ikke gidde å diskutere strømpriser eller fotball med en tilfeldig person hvis jeg heller vil lese eller trene, samme om han ikke egentlig prøver å sjekke meg opp. Og dermed er ikke sammenligningen med en 80-år gammel dame helt søkt, for jeg vil ikke trakasseres av eldre kvinner noe mer enn av unge menn, hvis jeg viser med kroppsspråk og ord at jeg er opptatt. eller bare ikke har lyst å prate. 

Problemet med #villebarepratelitt er at de ikke trekker seg unna når de blir avvist, e ten fordi de er for dumme til å skjønne signalene, eller de er drittsekker som med vilje presser videre. Problemet er ikke om en fyr snakker om konserten dere er på vei hjem fra, mens han egentlig innerst inne synes du er superhot, og at han spør om dere skal ta en vennskapelig øl mens han egentlig er hemmelig interessert og håper det kan utvikle seg til noe mer.   

Anonymkode: 294b1...7e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
herzeleid skrev (5 minutter siden):

Det sørgelige her er at jeg tror ikke så mange egentlig føler det som et overtramp. Jeg tror de aller fleste kvinner og menn lever godt med at andre sier hei eller initierer en samtale i det daglige, så lenge det gjøres på en grei måte, slik studenten kampanjen ble opprettet mot tok til orde for. Jeg tror til og med de fleste kvinnene som delte sine historier i kampanjen vil være enig med meg i det. Utfordringen ligger i at en ble med på en kampanje fra det som fremstår som tilsynelatende ikke er enig i det og tilsynelatende har et trøblete forhold til menn. Derfor tror jeg det er en betydelig diskrepans mellom budskapet en ønsket å få frem og det en endte opp med å støtte opp under. 

En del av feminismen er mannehat. Og incel-bevegelsen er vel et slags svar på det.

Men de fleste kvinner hater ikke menn, som også de færreste menn hater kvinner. Stort sett setter vi pris på hverandres selskap og klarer å være greie mot hverandre.

Jeg frykter at vi får en samfunn hvor de sinte og redde får definisjonsmakten, og det sedate sentrum er for redde til å snakke ekstremistene til vett, så vi gir opp våre fungerende samfunn til fordel for ufrie og utrygge samfunn definert av TikTok-mennesker med mentale problemer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sammenligningen er relevant for hele tråden og at du ikke skjønnet det er imponerende. Vi har forklart og forklart men du mangler bare evnene til å forstå?

Hvilken reell fare utgjør 80 år gamle damer?

Noe av det farligste en kvinne gjør er å avvise en viss type menn. Og når fremmede kommer bort og #villebarepratelitt vet man aldri om det er en slik mann. Memn som ikke leser situasjonen er oftere slik enn menn som registrerer at kvinnen unngår blikkontakt og tar det til etterretning.

Anonymkode: c0f9c...d30

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid said:

Burde vi? Jeg er enig i at en alltid må se an situasjonen, vise hensyn, være høflig og ikke påtrengende, som den unge studenten poengterte. Jeg ønsker samtidig ikke et samfunn der ingen prater sammen eller kan ha håp om å bli kjent med noen når en er ute i dagligdagse ærend/arenaer. Mange kvinner og menn er frustrerte over at sosial interaksjon og sjekking begrenses til "kjøttmarkedene". Jeg synes et minimum av håndsrekning vi kan gi dem er å akseptere et høflig "hei". 

For å illustrere litt, dette bildet er "businessen" til Krieg sitt budskap:

image.png.7a4f8f92de957abf93ceeb1f93f2ff15.png

Men det kom jo drøssevis med tilbakemeldinger på "barepratelitt" som viser at det ER mange som opplever det som overtramp og som har opplevd ekle situasjoner mange ganger. Når de pratelitt mennene står utenfor butikken jeg jobber i og stirrer inn over lengre tid, er det da jeg som er problemet? Jeg har bare et trøblete forhold til menn? Eller når jeg og venninnene mine må gå til et annet utested/pub fordi menn som bare vil prate ikke tar et nei for et nei og ødelegger hele kvelden? Slutt å skylde på oss. Alle historiene som kom fram i kampanjen viser jo nettopp at grenseoverskridende adferd mot kvinner er svært vanlig og det er uønsket. DET er problemet her, ikke at vi 'har et trøblete forhold til menn'

Jeg tror kanskje en del av de mennene som prøver seg selv er av den oppfatning at de var høflige og greie, mens kvinnen opplevde noe helt annet. Det er i alle fall den reaksjonen jeg har fått når jeg avviser en interessert mann, typ "herregud, så sur du er da". Ja selvsagt er jeg sur, jeg satt jo her og kosa meg og så kom du og klenga deg innpå! At det skal være så innmari vanskelig å skjønne..

• Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at slike tråder tiltrekker seg noen uvanlige brukere. Noen som ikke har det så bra med seg selv, noen som har noen dårlige erfaringer, og noen som har blitt sosialisert på TikTok og Twitter/X.

Som mann (og far til en sønn) så er spørsmålet mitt hvor langt de reddeste av oss skal få definere hvordan de mer moderate får lov til å være mot hverandre. Si at jeg er redd for at du skal partere meg med øks om du sier hei, og starter en sosial kampanje for at folk skal miste jobben for å si «hei». Er det rimelig?

Eller må vi heller prøve å møtes på halvveien ved at de reddeste må gi tydelig uttrykk for hva de ikke vil, men også leve med et ubehagelig «hei» noen ganger. Mens de utadvendte må være lydhør for tilbakemeldinger fra andre og trekke seg ut hvis de er uønsket?

Ingen har startet en kampanje for at folk skal miste jobben hvis de sier hei. Noensinne. 

Kan du ikke vare lære opp sønnene dine til å la kvinner på bussen være i fred.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som mann og far, så kan du lære din sønn at det er sosialt akseptabelt å si «hei». 

Samtidig så kan du lære han at å forsøke å sjekke opp en jente som er på jobb, driver å trener, sitter på bussen og leser, mens han fordekker det som om at han #barevilsnakkelitt er sosialt misstilpasset.

Om han er kognitivt normalfungerende så skjønner han forskjellene på dette.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Raven.Writingdesk skrev (9 timer siden):

Min mening er at ja: det er nok 2024 utgaven av catcalling, at fremmede kvinner som sitter på bussen og hører på musikk, trener vekter på gymmen, eller befinner seg i andre arena ute i offentligheten, blir kontaktet av fremmede menn, når kvinnen har vist NULL interesse i manne

Så absolutt ikke. Catcalling er jo ikke det samme som å ta kontakt med en dame. Catcalling er offentlig ydmykelse med en seksuell undertone eller et ønske om oppmerksomhet fra andre. Her synes jeg igjen du blander kortene drastisk. 

Raven.Writingdesk skrev (8 timer siden):

Skulle du oppleve at en fremmed kvinne på bussen ser på deg, smiler, holder blikket lenge, og hele kroppsspråket tilsier at denne dama har virkelig sett deg og ønsker mer kontakt, synes jeg personlig det er mer «fair» å forsiktig bare si «hei». Og se om du får noe mer respons tilbake, fremfor å skulle poengtere at du vil bare snakke litt. 

Ved å forsiktig si hei istedenfor å bare ville snakke litt, så er det plutselig greit? Det henger ikke på greip. Da er intensjonene plutselig borte fordi i ditt hode er det et spill bak?

Skal kvinner kunne tease menn for så å anklage de for seksuell adferd dersom de ønsker å bli kjent eller å snakke? Hvordan skal menn tolke signaler fra kvinner om de ikke kan se på henne, snakke med henne eller ta kontakt? 

Spør igjen, skal vi ha en lov som forbyr menn å snakke med kvinner i offentligheten? Det fungerer jo veldig godt i Midt-Østen.. 

Gjentar meg selv i det kjedsommelige, menn må selvsagt får ta kontakt med kvinner, men respektere å bli høflig avvist. 

Så tenker jeg dette hysteriet der vi skal kjempe for kvinners rettigheter og feminisme må ro seg ned et lite hakk, vi gjør ingen tjent med et samfunn der vi går og skuer etter hverandre og mistenker hverandre for å ha baktanker.  

Anonymkode: 2352d...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gliffy skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke vare lære opp sønnene dine til å la kvinner på bussen være i fred.

Jeg lærer opp sønnen min til å være høflig og respektfull. Hvis han noensinne er respektløs ovenfor en kvinne så vil jeg bli veldig skuffet.

Jeg lærer datteren min opp til mye av det samme.

Jeg prøver å gi begge et godt selvbilde, en sun psyke og minst mulig nevrotisme.

Kan du ikke bare lære opp barna dine som jeg har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken reell fare utgjør 80 år gamle damer?

Noe av det farligste en kvinne gjør er å avvise en viss type menn. Og når fremmede kommer bort og #villebarepratelitt vet man aldri om det er en slik mann. Memn som ikke leser situasjonen er oftere slik enn menn som registrerer at kvinnen unngår blikkontakt og tar det til etterretning.

Anonymkode: c0f9c...d30

Gliffy skrev (6 minutter siden):

Men det kom jo drøssevis med tilbakemeldinger på "barepratelitt" som viser at det ER mange som opplever det som overtramp og som har opplevd ekle situasjoner mange ganger. Når de pratelitt mennene står utenfor butikken jeg jobber i og stirrer inn over lengre tid, er det da jeg som er problemet? Jeg har bare et trøblete forhold til menn? Eller når jeg og venninnene mine må gå til et annet utested/pub fordi menn som bare vil prate ikke tar et nei for et nei og ødelegger hele kvelden? Slutt å skylde på oss. Alle historiene som kom fram i kampanjen viser jo nettopp at grenseoverskridende adferd mot kvinner er svært vanlig og det er uønsket. DET er problemet her, ikke at vi 'har et trøblete forhold til menn'

Jeg tror kanskje en del av de mennene som prøver seg selv er av den oppfatning at de var høflige og greie, mens kvinnen opplevde noe helt annet. Det er i alle fall den reaksjonen jeg har fått når jeg avviser en interessert mann, typ "herregud, så sur du er da". Ja selvsagt er jeg sur, jeg satt jo her og kosa meg og så kom du og klenga deg innpå! At det skal være så innmari vanskelig å skjønne..

Det er veldig leit at du så ofte utsettes for dette, men jeg tror nok det er fordi du utstråler usikkerhet, som tiltrekker seg predatorer, mer enn at for at du er så guddommelig vakker…

Å si at menn ikke skal snakke til kvinner vel heller ikke hjelpe deg, for om disse psyko predatorene står utenfor butikken og glor på deg i timesvis, setter seg akkurat litt for nær deg på bussen men uten å snakke, følger etter deg etc, så er du vel like langt? Synd man ikke har lov å pepperspraye sånne drittsekker 🤬

For at jeg sier at dette trolig skyldes at du utstråler sårbarhet eller usikkerhet er ikke det samme som at det er din feil, og definitivt ikke at det er greit.

Gliffy skrev (5 minutter siden):

Ingen har startet en kampanje for at folk skal miste jobben hvis de sier hei. Noensinne. 

Kan du ikke vare lære opp sønnene dine til å la kvinner på bussen være i fred.

Som kvinne synes jeg heller han burde lære opp sønnene sine til å lese kroppsspråk og ta et nei for et nei, også uten at man trenger å si nei høyt. Jeg har hatt mange hyggelige samtaler på bussen!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som mann og far, så kan du lære din sønn at det er sosialt akseptabelt å si «hei». 

Samtidig så kan du lære han at å forsøke å sjekke opp en jente som er på jobb, driver å trener, sitter på bussen og leser, mens han fordekker det som om at han #barevilsnakkelitt er sosialt misstilpasset.

Om sønnen min eller datteren min tar kontakt med en fremmed som de synes er attraktiv på en ok måte og med sine sosiale evner og humor får kontakt så synes jeg at det er flott. Om det er på bussen, på jobb eller treningssenteret synes jeg ikke er så viktig, men jeg forutsetter at de er høflige og tar nei for et nei.

Hvis man har en normalt fungerende psyke så forstår man dette. De som har problemet burde kanskje søke hjelp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er så foruroligende i en tid der mange peker på økende grad av isolasjon og ensomhet, samtidig som mye av vår sosiale interaksjon blir begrenset til digitale plattformer eller arenaer utenfor det "dagligdagse". 

Og det er jo ikke heller slik at responsen en gir "de reddeste", som du kaller dem, skal være helt avfeiende eller uten empati. Den bør preges av at vi viser forståelse, noen har sosial angst, vonde erfaringer eller andre utfordringer som gjør det som for de fleste fremstår som normale sosiale interaksjoner svært utfordrende. Derfor er det så viktig at vi til gjengjeld understreker at normal sosial interaksjon må innebære at en opptrer høflig, ikke er påtrengende og at en tar responsen (eller mangelen på respons) godt. 

Nettopp derfor er det så synd at responsen på kronikken til den unge studenten som tok til orde for slik normal sosial interaksjon ble angrepet og besvart med en kampanje. 

En del av feminismen er mannehat. Og incel-bevegelsen er vel et slags svar på det.

Men de fleste kvinner hater ikke menn, som også de færreste menn hater kvinner. Stort sett setter vi pris på hverandres selskap og klarer å være greie mot hverandre.

Jeg frykter at vi får en samfunn hvor de sinte og redde får definisjonsmakten, og det sedate sentrum er for redde til å snakke ekstremistene til vett, så vi gir opp våre fungerende samfunn til fordel for ufrie og utrygge samfunn definert av TikTok-mennesker med mentale problemer.

Som du sier, de fleste kvinner og menn hater ikke hverandre og de fleste klarer å ha normale sosiale interaksjoner med hverandre. Jeg er helt enig i at vi ikke må la de som ikke gjør det "kravstille" andres interaksjoner. 

Gliffy skrev (2 minutter siden):

Det er ikke du som er problemet om menn oppfører seg ubehagelig, slik du skisserer. La det være klinkende klart, det er disse mennene som er problemet. Og jeg støtter på ingen måte slike menn. Det tror jeg ikke heller noen andre her gjør (men jeg kan ta feil).

Men kronikken og spørsmålet fra den unge psykologistudenten som kampanjen var et svar på tok overhodet ikke til orde for slik oppførsel. Tvert imot var den tydelig på at en skulle vise hensyn og akseptere avvisning, og at å ikke være interessert i å prate med andre selvfølgelig også er helt greit. Historiene viser at det er mange ugreie/grenseoverskridende opplevelser med dårlig oppførsel, men dårlig oppførsel tror jeg ingen her (minst av alt kronikken kampanjen svarte på) tar til orde for. Tvert imot. Jeg tror ikke de som delte historiene har et like anstrengt forhold til normale sosiale interaksjoner eller et like trøblete forhold til menn som Krieg har.

Jeg tror det er viktig at vi er tydelige både på at dårlig oppførsel ikke er greit, men at god oppførsel og normal sosial interaksjon (slik den unge studenten tok til orde for) faktisk er greit. Alternativet er jeg redd bidrar til å isolere unge mer på plattformer og arenaer det virker å være enighet om at er potensielt skadelige.

Og ikke minst; dialog rundt hvordan normal sosial interaksjon burde foregå er absolutt av det gode, for å kunne møte både de som trives og sliter med dette. Det oppfatter jeg at den unge studentens kronikk var en invitasjon til, som dessverre ble møtt med angrep og en kampanje jeg tror i beste fall må kunne kalles "økseskaft". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du altså at det er greit å forstyrre og plage andre hvis man sjekker dem opp mens de trener eller leser, i en situasjon de tydelig ikke ønsker kontakt, så lenge man ikke fordekker det med #villebaresnakkelitt? I så fall er jeg HELT uenig. Evt at det er greit å lase og forstyrre hele togturen fra Oslo til Bergen så lenge man faktisk ikke innerst inne prøver å sjekke opp personen? Neste gang jeg er på trening kan jeg uten å være sosialt mistilpasset, skravle hull i hodet på folk og stille masse spørsmål som krever svar, mens de prøver å makse styrketreningen sin, eller konsentrere seg om yogaen?

Igjen, helt uenig i at det er noe bedre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

«Det er et kjent problem i vårt samfunn at damer blir konfrontert av fremmede menn som "bare vil prate litt".Damene føler det som et problem og mennene blir krenka og sier at de ikke mente noe med det.

Javel? Hvorfor går aldri de mennene bort til andre menn for å "prate litt"? De vil altså bare "prate litt" med pene damer men aldri med stygge menn? Spar meg!

Ikke prøv å si at de ikke har baktanker, de er like lette å lese som en åpen bok «

over har du hele premisset for diskusjonen. Din sammenligning av dette premisset med en 80 år gammel dame som sier «hei», gjør ingen ting annet en å illustrere hvorfor #villebaresnakkelitt #metoo og dickpics er et reelt problem.

Folk som deg mangler den kognitive kapasiteten til å tilpasse seg visse sosiale normer og koder. Dette er atferd man oftest ser hos mennesker med nedsatt kognitiv fungering (psykisk utviklinghemmede). 

Noen menn har rett og slett aldri tenkt igjennom sin egen atferd og ser ikke at det de gjør er misstilpasset. Når de så blir gjort oppmerksomme på det, så blir de litt flaue på egne vegne og justerer atferden sin. Normale mennesker har ikke et ønske om å skille seg ut med sosial misstilpasset atferd.

I andre enden av skalaen har du de med nedsatt kognitiv fungering. Når man påpeker at atferden er upassende, så går de i forsvar. Gaslighting, whataboutism og victimblaiming er de mest kjente strategiene. 

Hvilken ende av skalaen du befinner deg i er åpenbart etter 20 sider her. 
Problemet er at du er for «trang i nøtta» til å se det selv.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er veldig leit at du så ofte utsettes for dette, men jeg tror nok det er fordi du utstråler usikkerhet, som tiltrekker seg predatorer, mer enn at for at du er så guddommelig vakker…

Å si at menn ikke skal snakke til kvinner vel heller ikke hjelpe deg, for om disse psyko predatorene står utenfor butikken og glor på deg i timesvis, setter seg akkurat litt for nær deg på bussen men uten å snakke, følger etter deg etc, så er du vel like langt? Synd man ikke har lov å pepperspraye sånne drittsekker 🤬

For at jeg sier at dette trolig skyldes at du utstråler sårbarhet eller usikkerhet er ikke det samme som at det er din feil, og definitivt ikke at det er greit.

Som kvinne synes jeg heller han burde lære opp sønnene sine til å lese kroppsspråk og ta et nei for et nei, også uten at man trenger å si nei høyt. Jeg har hatt mange hyggelige samtaler på bussen!

Jeg har da vitterlig aldri påstått at jeg er guddommelig vakker? Hvor tar du det fra?

Jeg har i min ungdom blitt utsatt for mye uønsket seksuell oppmerksomhet, og hvis man skal spekulere noe i årsaken så tror jeg det har mest å gjøre med at jeg har jobbet mye i serviceeyrker der jobben er å være blid og trivelig mot alle.  Noe som enkelte misforstår. 

Uansett spiller det ingen rolle hva grunnen er. Poenget er at det er veldig vanlig å bli utsatt for sånt. Tror aldri jeg kan huske å bli sjekka opp på bussen på en respektfull måte av noen som lett lar seg avvise. Det er liksom ikke noe som skjer, de som sjekker opp på sånne plasser er mest de som ikke har noen antenner er min erfaring, i alle fall.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som deg mangler den kognitive kapasiteten til å tilpasse seg visse sosiale normer og koder. Dette er atferd man oftest ser hos mennesker med nedsatt kognitiv fungering (psykisk utviklinghemmede). 

Det er synd at du er sosialt skadet. Oppriktig. Jeg kan ikke vite hva du har blitt utsatt for, men jeg kan heller ikke ta ansvaret for hva helt andre mennesker har gjort mot deg. Jeg kan bare håpe at du greier å leve med problemene dine og ikke blir en fare for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...