Raven.Writingdesk Skrevet 5. april 2024 #361 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har bodd i ulike land i USA, Asia og Afrika, og reist mye i store deler av verden. Har aldri vært i Australia eller øystatene der omkring men utenom det har jeg dekt mye av kloden. Det er slettes ikke så normalt at alle prater på bussen som dere skal ha det til. De fleste steder holder folk kjeft på bussen. Unntaket som jeg kjenner er Matatu i Nairobi, en form for uformell busstjeneste der minivans kjører rundt på mer eller mindre faste ruter. Der prates det mye, men som kvinne må man også regne med å bli befølt både her og der, samt en god dose sexistiske kommentarer på veien. Vil tro at om du spør de kenyanske damene hadde de foretrukket norsk introvert buss foran tafsingen i matatu. Å beskylde kvinner som ønsker å være i fred for å bære lite verdensvant er ikke noe annet enn hersketeknikk for å bagatellisere det egentlige problemet: menns grenseoverskridende oppførsel mot kvinner. Anonymkode: c1adb...940 👏🏼👏🏼👏🏼 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 5. april 2024 #362 Del Skrevet 5. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei. Om du stopper å slår av en prat med den 52 år gamle postmannen som legger postkassen din i det du kommer hjem fra jobb, så er ikke det det samme som når du påtvinger deg samtale med en yngre kvinne som signaliserer at hun ikke ønsker din #villebaresnakkelitt der hun sitter på T-banen og hører på musikk. Eneste som ikke ser disse forskjellene og hva de betyr, er sosialt og seksuelt misstipassede menn. Anonymkode: c5175...84a Det å påtvinge seg og konversere normalt på en respektfull måte er to forskjellige ting om du stikker hodet ut av svart/hvitt bobla du befinner deg i her. Verden består av nyanser. Hilsen meg som nettopp ble invitert ut av en dame jeg har slått av en prat med et par ganger. Gud så glad jeg er for at ikke denne tråden er representativ for det virkelige liv.😅 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #363 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Igjen. Et kort og konkret, men strålende eksempel på at du ikke har forstått hva TS snakker om. Vil du som mann #baresnakkelitt. Snakk med en mann. Ikke jenta som sitter å leser på bussen, jenta som selger deg kaffe, jenta som er opptatt med å trene. For folk flest er dette åpenbart. For deg så betyr dette som er åpenbart for oss, et kjønnssegregert samfunn for deg. Absurd. Anonymkode: c5175...84a Nei, det er ikke åpenbart for «folk flest». Det later til å være åpenbart primært for en gruppe kvinner som er sosialisert på sosiale medier med sosiale forstyrrelser. Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #364 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, fordi kvinner som har høflig avvist en mann har det aldri skjedd noe grusomt med, noen sinne. 🙄🙄 Hva gjør denne kvinnen da, når hun høflig avviser en mann, som ikke tar et nei, blir aggressiv, følger etter henne hjem osv. Hva da? Anonymkode: 6f341...4a3 Hva om jeg ikke sier hei til en kvinne, hun føler seg avvist og parterer meg og puttet meg i fryseren? Det er jo helt usaklig men det _kan_ jo skje? Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #365 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Om du stopper å slår av en prat med den 52 år gamle postmannen som legger postkassen din i det du kommer hjem fra jobb, så er ikke det det samme som når du påtvinger deg samtale med en yngre kvinne som signaliserer at hun ikke ønsker din #villebaresnakkelitt der hun sitter på T-banen og hører på musikk. Eneste som ikke ser disse forskjellene og hva de betyr, er sosialt og seksuelt misstipassede menn. Anonymkode: c5175...84a I denne tråden ser jeg kun sosialt (og muligens seksuelt) mistilpassede kvinner. Alle mennene har såvidt jeg kan se vært tydelige på rammer som er innenfor rimelige normer. Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 5. april 2024 #366 Del Skrevet 5. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har bodd i ulike land i USA, Asia og Afrika, og reist mye i store deler av verden. Har aldri vært i Australia eller øystatene der omkring men utenom det har jeg dekt mye av kloden. Det er slettes ikke så normalt at alle prater på bussen som dere skal ha det til. De fleste steder holder folk kjeft på bussen. Unntaket som jeg kjenner er Matatu i Nairobi, en form for uformell busstjeneste der minivans kjører rundt på mer eller mindre faste ruter. Der prates det mye, men som kvinne må man også regne med å bli befølt både her og der, samt en god dose sexistiske kommentarer på veien. Vil tro at om du spør de kenyanske damene hadde de foretrukket norsk introvert buss foran tafsingen i matatu. Anonymkode: c1adb...940 Jeg har reist rundt verden selv og når jeg beskriver dette aspektet av kulturen vår himler folk med øynene. Dette er kvinners reaksjoner også. Realiteten er at kvinner i disse landene må ta mye dritt fra menn. Kommentarer, beføling og diskriminering. Enkelte steder befinner kvinner seg i helt grusommme situasjoner. Jeg føler langt mer sympati for disse enn nordmenn som er sure fordi en fremmed pratet med dem på bussen og likevel presterer å klage 10x så mye . Dette er flaut og viser lite forståelse for de virkelige problemene kvinner blir utsatt for her i verden. Har også reist rundt i USA og jeg kom i prat med nye hver eneste dag. Også på bussen uten å ta intiativ . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #367 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Menn har en tendens til å være mer sosialt (og dermed seksuelt) mistilpasset enn kvinner. Sjelden kommer det mer til uttrykk en på tråder som dette. Denne misstilpassetheten er selve årsaken til at fenomener som #metoo og #villebaresnakke litt finnes og at de tar de dimensjonene de gjør. Det er de sosialt mistilpassede mennene som ikke skjønner signaler. Røde og grønne lys. De evner ikke å vurdere hvem det vil være sosialt akseptabelt å ta kontakt med og i hvilke situasjoner. De skjønner ikke at jenta midt i et treningssett, med musikk på ørene er et rødt lys. Hadde de i tillegg vært oppriktige når de sier at de #villebarepratelitt, så hadde de skjønt at andre menn i garderoben vil være grønt lys og dermed noen de kan prate med. Saken er at de ikke bare vi prate litt. Det er fordekt sjekkeforsøk mot en som er et rødt lys. Deres sosiale misstilpassethet forkludrer deres evne til en normalisert sosial kontakt. Samme mennene skjønner ikke at jenta som sitter å leser, spiller på telefonen eller hører på musikk på bussen/trikken/tbanen er et rødt lys. De klarer ikke å prosessere og tolke situasjoner som passende/upassende, mimikk, kroppspråk etc. De ser heller ikke problemet med at hun er i en låst situasjon hun ikke bare kan forlate. Samme mennene skjønner ikke at den pene jenta i kassa på kafeen er blid, smiler til deg, holder blikkontakt etc fordi hun er ansatt i en servicejobb og du er kunden. De klarer ikke å differansiere normal, blid høffelighet mot deg som kunde, med sjekkeforsøk. De skjønner ikke at denne jenta ikke vil legge deg på snap. De vil selge deg kaffe. Samtidig Skjønner de ikke at sjekkeforsøk mot ansatte på jobb i et serviceyrke er et stort rødt lys. De er låst i en situasjon de ikke bare kan forlate. De er forventet å yte service med godt humør. At disse sosialt og seksuelt mistilpassede mennene er glade, respektfulle og hyggelige i sin kontakt er irrelevant. Det er helt på siden av poenget. Anonymkode: c5175...84a 🎯🎯🎯 spot on AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva om jeg ikke sier hei til en kvinne, hun føler seg avvist og parterer meg og puttet meg i fryseren? Det er jo helt usaklig men det _kan_ jo skje? Anonymkode: 5c827...88f Er dette noe som til stadighet skjer, med menn? At kvinner gjør dette med menn? Er dette noe som alle menn kjenner en mann som dette har skjedd med? For så godt som alle kvinner kjenner en kvinne som har blitt utsatt for menn (seksuelt krenkende adferd, uønsket seksuelle tilnærmelser, seksuelt antastet, overgrep, voldtekt osv) Anonymkode: 6f341...4a3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 5. april 2024 #368 Del Skrevet 5. april 2024 A new man skrev (10 timer siden): Velkommen tilbake i tråden pop up bruker. Det er ikke meg. Jeg orker ikke denne tråden lenge utover å lese, og har ikke vært aktiv siden i går kveld. Det er for trist at det i 2024 vinkles slik at trakassering av kvinner blir til et spørsmål om at menn ikke kan snakke med kvinner. Og det er såpass trist at jeg ikke orker å delta i denne debatten, inkludert litt annet "fuzz", så nei, det er ikke jeg som har svart deg, men en som har samme meninger/tanker som meg tydeligvis. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 5. april 2024 #369 Del Skrevet 5. april 2024 pop up bruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke meg. Jeg orker ikke denne tråden lenge utover å lese, og har ikke vært aktiv siden i går kveld. Det er for trist at det i 2024 vinkles slik at trakassering av kvinner blir til et spørsmål om at menn ikke kan snakke med kvinner. Og det er såpass trist at jeg ikke orker å delta i denne debatten, inkludert litt annet "fuzz", så nei, det er ikke jeg som har svart deg, men en som har samme meninger/tanker som meg tydeligvis. Ok. Unnskyld. Den anonyme lignet litt i stilen. Jeg tok en forhastet slutning og burde heller spurt. Beklager. Det er bare min feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #370 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, fordi kvinner som har høflig avvist en mann har det aldri skjedd noe grusomt med, noen sinne. 🙄🙄 Hva gjør denne kvinnen da, når hun høflig avviser en mann, som ikke tar et nei, blir aggressiv, følger etter henne hjem osv. Hva da? Anonymkode: 6f341...4a3 Å avvise til noe seksuelt eller i andre settinger er jo noe helt annet enn denne tråden handler om. Dessverre skjer overgrep, drap og andre tragedier, men de skjer uavhengig av om noen fremmede snakker med deg. Her handler det om at noen ønsker å ta kontakt å ha en samtale. Skal kvinner anta at alle menn er aggressive overgripere, mener du? Dette er virkelig å dra det for langt. Ønsker man å være i fred, så sier man det. Jeg er kvinne og blir vanvittig flau over at man ikke skal kunne prate sammen og være sosiale i et samfunn fordi man hele tiden skal skape frykt og ha vonde tanker om andre hele tiden. Man skal tenke det verste om folk og tilegne spesielt gutter og menn de verste egenskaper. Så innmari trist verden vi lever i. Jeg blir ofte tatt kontakt med, både av eldre og yngre, men hadde aldre falt meg inn å tenke slike tanker om disse menneskene. De er hyggelige folk som bare vil snakke. Anonymkode: 2352d...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 5. april 2024 #371 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) A new man skrev (7 timer siden): Det er et slikt samfunn jeg er skeptisk til, Det er ikke bare bare å bli utsatt for det han psykologistudenten ble. Folk blir kansellert i øst og vest for brudd på me too, noe er i høyeste grad fortjent, noen er mer eller mindre uskyldige ofre. Å innføre normer som innskrenker sentrale rettigheter bør gjøres med omhu og i fellesskap. Bare se alt røret om berøringspunkter. Skal man bli kansellert av den grunn at man tråkker feil på det? Folk er rimelig raske på avtrekkeren med å stigmatisere andre. Det blir et rimelig kaldt samfunn uten sosialisering. Ønsker vi et samfunn det normer tilsier at menn ikke skal kunne snakke til kvinner offentlig? Det er den eneste løsningen som bringes opp, bortsett fra Helene1982, hun hadde noe annet og mer rettet mot problemet, de fåtall av menn som er slibrige. Jeg er overbevist om at det er bedre med fortsatt sosial kontakt, vil dere ikke prate si nei, den som søkte kontakt må tåle nei. Da har ingen skade skjedd. Du blir ikke kansellert fordi fremmede kvinner som ikke er interessert ikke ønsker å snakke med deg. Det blir heller ikke et kaldt samfunn fordi kvinner ønsker å bli respektert og ikke ønsker å bli sjekket opp i tide og utide. MEN!! Problemet som nå har blitt diskutert i 20 sider, ligger i siste avsnitt av hva du skriver, og som er gjentatt over like mange sider: kvinner sier nei, men menn respekterer det ikke. Det er akkurat det du skriver i siste avsnitt der som kvinnene i denne tråden har snakket om i 20 sider: hvis den som søker kontakt ville respektert et nei, ville ingen skade skjedd. Men det skjer desverre ikke. Derfor er "ville bare prate littt" et problem. Endret 5. april 2024 av pop up bruker 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 5. april 2024 #372 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du viser over 18 sider en fascinerende evne til ikke å forstå problemene kvinner sikter til. Din innsikt er fraværende. Vært AFK. Du har rett i en ting. Har jeg brukt tid på denne tråden over 18 sider er det altfor mye.Takk for at du påpekte det. Ellers var det et ynkelig forsøk på et karakterdrap. Ta ting ut av kontekst på den måten er skikkelig ufint, men det vet du jo. Jeg opptrer i det minste ikke som anonym her og står for det jeg har skrevet. Jeg har forsøksvis formulert hva jeg mener problemet er i innlegg 75, 135 og 143 og hva rotårsaken til det er tidligere i tråden. Det unnlater du uelegant å sitere eller argumentere mot. Alle her bare gjentar seg selv, det er lite nytt og ikke lenger en opplysende debatt. Have a nice life people. Endret 5. april 2024 av A new man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #373 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å avvise til noe seksuelt eller i andre settinger er jo noe helt annet enn denne tråden handler om. Dessverre skjer overgrep, drap og andre tragedier, men de skjer uavhengig av om noen fremmede snakker med deg. Her handler det om at noen ønsker å ta kontakt å ha en samtale. Anonymkode: 2352d...ee2 Det er jo nettopp dette det handler om?? Leste du ikke HI?? Det er ikke BARE prat disse mannfolka vil, da hade de prata med hverandre, med ALLE. Det handler om menn som bruker "skulle bare prate litt" som unnskyldning for å mase på kvinner de kunne tenkt seg å pule. Hvor mange ganger må dette inn med teskje? Anonymkode: 6f341...4a3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 5. april 2024 #374 Del Skrevet 5. april 2024 pop up bruker skrev (1 minutt siden): Problemet som nå har blitt diskutert i 20 sider, ligger i siste avsnitt av hva du skriver, og som er gjentatt over like mange sider: kvinner sier nei, men menn respekterer det ikke. Det er akkurat det du skriver i siste avsnitt der som kvinnene i denne tråden har snakket om i 20 sider: hvis den som søker kontakt ville respektert et nei, ville ingen skade skjedd. Men det skjer desverre ikke. Derfor er "ville bare prate littt" et problem. At vi er enige, så jeg ikke komme, men det er veldig gledelig, selv om det «bare» er om hva problemet er. Det er en start da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 5. april 2024 #375 Del Skrevet 5. april 2024 Bigote skrev (1 time siden): Det å påtvinge seg og konversere normalt på en respektfull måte er to forskjellige ting om du stikker hodet ut av svart/hvitt bobla du befinner deg i her. Verden består av nyanser. Hilsen meg som nettopp ble invitert ut av en dame jeg har slått av en prat med et par ganger. Gud så glad jeg er for at ikke denne tråden er representativ for det virkelige liv.😅 Hyggelig å høre. Og angående at tråden ikke er representativ for det virkelige liv så skal du ikke se bort fra at det er en ren trolletråd. Den virker i alle fall konstruert slik. Oppskriften virker å være: Opprett en relativt bister åpningspost som har et relativt urimelig innhold (det er et problem om en mann prater til meg og jeg vet at ingen av disse mennene snakker med andre menn) men tilgrenser rimelige standpunkt (seksuell trakassering og dårlig oppførsel er ugreit) Noen påpeker det urimelige Noen (andre enn ts) reagerer på påpekningene, og hevder videre at det urimelige ikke egentlig er det "de" mener og tolker det som at andre ikke er enige i det rimelige standpunktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #376 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo nettopp dette det handler om?? Leste du ikke HI?? Det er ikke BARE prat disse mannfolka vil, da hade de prata med hverandre, med ALLE. Det handler om menn som bruker "skulle bare prate litt" som unnskyldning for å mase på kvinner de kunne tenkt seg å pule. Hvor mange ganger må dette inn med teskje? Anonymkode: 6f341...4a3 Ro med litt da. Hva vet du om hvor mye de prater med andre folk? Det er vel heller ikke ulovlig å sjekke opp folk heller, eller forventer du det skal komme en lov for det også? Studenten som var opprinnelsen til at denne kampanjen ble startet var ikke en ekkel type slik du beskriver, men en som ville flørte og sjekke opp en dame. Menn skal selvfølgelig aksepetere at kvinner ikke vil snakke eller ha kontakt, men det handler jo om kommunikasjon og å si fra på en høflig måte. Så må man slutte å tenke at alle menn gjør dette med baktanker, for det stemmer ikke. Det blir for dumt. Anonymkode: 2352d...ee2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 5. april 2024 #377 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): 🎯🎯🎯 spot on Er dette noe som til stadighet skjer, med menn? At kvinner gjør dette med menn? Er dette noe som alle menn kjenner en mann som dette har skjedd med? For så godt som alle kvinner kjenner en kvinne som har blitt utsatt for menn (seksuelt krenkende adferd, uønsket seksuelle tilnærmelser, seksuelt antastet, overgrep, voldtekt osv) Anonymkode: 6f341...4a3 I USA har de begrepet «catcalling» Det innebærer alt fra mer ekstreme utgaver (plystre etter, rope seksuelle setninger) men også å fløyte med hornet på bilen, og å komme med diverse kommentarer. Denne tråden bunner i fremmede menn som «Bare vil snakke litt» med fremmede kvinner. Settingen starter altså med at en kvinne på en vilkårlig plass blir kontaktet av en vilt fremmed som «bare vil snakke litt med henne». Tråden har bestått av en hel haug med menn som mener det er kvinnens ansvar å høflig avvise mannen hvis hun er uinteressert i å «bare snakke litt». Jeg tror vi først må kunne enes om at 1.) fremmede menn som «bare vil snakke litt» med en fremmed kvinne høyst sannsynlig har en seksuell/flørtende interesse i henne, (spesielt med tanke på at menn i samme tråd gikk i harnisk over hvor upassende det er å oppsøke en ung tenåring og «bare vil snakke litt» med henne) Som leder oss til det man kanskje er mer uenig om; går dette under «catcalling» ? Min mening er at ja: det er nok 2024 utgaven av catcalling, at fremmede kvinner som sitter på bussen og hører på musikk, trener vekter på gymmen, eller befinner seg i andre arena ute i offentligheten, blir kontaktet av fremmede menn, når kvinnen har vist NULL interesse i mannen. Og jeg mener det er kjempefint at kvinner i 2024 problematiserer dette. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 5. april 2024 #378 Del Skrevet 5. april 2024 22 minutter siden, herzeleid said: Hyggelig å høre. Og angående at tråden ikke er representativ for det virkelige liv så skal du ikke se bort fra at det er en ren trolletråd. Den virker i alle fall konstruert slik. Oppskriften virker å være: Opprett en relativt bister åpningspost som har et relativt urimelig innhold (det er et problem om en mann prater til meg og jeg vet at ingen av disse mennene snakker med andre menn) men tilgrenser rimelige standpunkt (seksuell trakassering og dårlig oppførsel er ugreit) Noen påpeker det urimelige Noen (andre enn ts) reagerer på påpekningene, og hevder videre at det urimelige ikke egentlig er det "de" mener og tolker det som at andre ikke er enige i det rimelige standpunktet At urimelighet har en stor aksept i denne tråden er det liten tvil om. Folk fyrer seg opp når noen påpeker feil eller legger til nyanser rundt det som blir sagt og debattskikken blir ekstremt smålig som et resultat. Virker som enkelte her har som hobby å lage karikatur av hva andre sier for å posisjonere seg selv bedre i diskusjoner. Påpeker man at det finnes mennesker som sosialiserer med respekt blir man beskyldt for å neglisjere voldtekt, trakassering og stalking. Bare fordi man mener en respektfull tilnærming til en person på en buss ikke trenger å være negativt så skal man kobles mot voksne mennesker som omringer en 13 år gammel jente på en t-bane. (Noe i den duren). Dette er grusomt idiotisk. Det er helt klart innafor å ha et ulikt syn på ting, men om man ikke takler diskusjoner og uenigheter så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man kaster bort tiden sin på en plass som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 5. april 2024 #379 Del Skrevet 5. april 2024 Raven.Writingdesk skrev (21 minutter siden): Og jeg mener det er kjempefint at kvinner i 2024 problematiserer dette. Jeg siterer ikke hele, men har lest det. Jeg tror catcallinger noe annet. Jeg er veldig usikker på hva formålet med det er. Jeg tror det handler mer om å tøffe seg for gutta. Jeg skjønner at å bli utsatt for det er nedverdigende. Jeg er glad det ikke er utbredt i Norge. Det er enda met dust enn en fransk gubbe dim klyper en ung jentes rumpe. De som tar kontakt for sex, eller en livspartner kommer jo med tilbud? Tilbud kan aksepteres eller avslås. Dette omtales gjerne som samtykke på dette området. Det er ingen nåde eller sympati for de som ikke takler at de ikke får samtykke og fortsetter verken på trikken og ikke i senga. Det siste kan være straffbart også. Jeg tror man må tåle å få tilbudene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 5. april 2024 #380 Del Skrevet 5. april 2024 A new man skrev (5 minutter siden): Jeg siterer ikke hele, men har lest det. Jeg tror catcallinger noe annet. Jeg er veldig usikker på hva formålet med det er. Jeg tror det handler mer om å tøffe seg for gutta. Jeg skjønner at å bli utsatt for det er nedverdigende. Jeg er glad det ikke er utbredt i Norge. Det er enda met dust enn en fransk gubbe dim klyper en ung jentes rumpe. De som tar kontakt for sex, eller en livspartner kommer jo med tilbud? Tilbud kan aksepteres eller avslås. Dette omtales gjerne som samtykke på dette området. Det er ingen nåde eller sympati for de som ikke takler at de ikke får samtykke og fortsetter verken på trikken og ikke i senga. Det siste kan være straffbart også. Jeg tror man må tåle å få tilbudene Catcalling er uønsket (seksuell) oppmerksomhet. Det er ikke sånn at man kan gi alle som catcaller ett felles motiv; for noen kan det være å «tøffe seg for gutta» for andre kan det være de tenker det er et kompliment til en vakker kvinne, for de tredje er dette en måte å sjekke opp ei dame på. Så det er etter min mening lite hensiktsmessig å spekulere i hva intensjonen til avsender er, når det viktigste er å få frem at det er uønsket av mottakeren. Et poeng er hvilke kvinner utsettes ikke for catcalling? - som regel kvinner sammen med en mann. Poenget med «vil bare snakke litt» - er at dette sjeldent fremmes av fremmede menn til et par, en eller flere menn. Det er som regel en setning en gutt/mann (eller flere) retter mot ei jente/dame, som han ønsker å «sjekke opp». Hele #- bevegelsen «snakkelitt» -forteller jo at det er hva kvinner opplever: fremmede menn som «bare vil snakke litt» - vil som regel sjekke dem opp. Denne sjekkinga kan for kvinner føles ganske beklemt og upassende, når den utføres i det offentlige rom hvor kvinner enkelt og greit ønsker å få være i fred. Bare så det er sagt med teskje: det handler ikke om at kvinner «ikke takler» at menn «snakker til dem». Det er ikke #vet du hva klokka er», eller #vet du om 7er bussen har kjørt forbi»? Ikke er det #fint vær i dag», #hei» - heller. Og som forklart tusen ganger før meg: sosiale koder («rødt lys»/«grønt lys») - når kvinner sitter med kroppen vendt fra deg, ikke gir det blikkontakt, ikke anerkjenner din eksistens : så har du ikke fått noen signaler overhodet på at det at du ønsker å «snakke litt» er noe hun er interessert i. Kvinner takler da generell smalltalk, det er når smalltalk har en agenda i form av flørting, seksuell kontekst, det blir uklart. Som er i gata : «snakke litt med deg». Admiral P har en sang som faktisk heter «snakke litt med meg». Les teksten. Det handler ikke om at han vil diskutere været eller nyhetene. Hele setningen handler om gutter/menn som nærmest krever kontakt med jenter/kvinner. Det er også gjentatt i det kjedsommelige at for jenter/kvinner som blir kontaktet av fremmede menn, så aner de ikke hva intensjonen til mannen er. Bare at han tar kontakt kan oppleves som utrolig ubehagelig. Når dere menn da gjentar at «respektfull kontakt» må kvinner tåle, ser dere ut til å misse hele poenget: det respektfulle er å ikke sette henne i denne situasjonen overhodet. Skulle du oppleve at en fremmed kvinne på bussen ser på deg, smiler, holder blikket lenge, og hele kroppsspråket tilsier at denne dama har virkelig sett deg og ønsker mer kontakt, synes jeg personlig det er mer «fair» å forsiktig bare si «hei». Og se om du får noe mer respons tilbake, fremfor å skulle poengtere at du vil bare snakke litt. Jeg skjønner at det å vise til jenter på 13 år var en real brannfakkel, likevel er det ironisk (hykleri) at det ikke skal kunne diskuteres, da faktum nettopp er at jenter i så ung alder må dessverre forholdet seg til uønsket oppmerksomhet fra menn. Og er det noe denne tråden virkelig burde ha lært mange menn her inne; så er det at flere norske kvinner sier at å bli kontaktet av fremmede menn som «Bare vil snakke litt» på en offentlig arena de forventer å få kunne gå i fred: er uønsket. Dessverre ser det ut til at en del menn i tråden ikke klarer å lytte, de er mer opptatt av å snakke, og å «lære» kvinner; at deres erfaring er feil. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå