Gå til innhold

"Vil bare prate litt", hvorfor går de aldri bort til menn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det fremstår for meg som at du mener hundrevis av kvinner på KG ønsker at menn aldri skal få snakke mer med de, noen gang.

Anonymkode: 6f341...4a3

Nei, jeg mener at _noen_ kvinner ønsker at menn aldri noen gang skal snakke med kvinner, og at av (antagelig hundrevis) KG-kvinner som leser det så er det kanskje to som sier dem imot.

Anonymkode: 5c827...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg mener at _noen_ kvinner ønsker at menn aldri noen gang skal snakke med kvinner, og at av (antagelig hundrevis) KG-kvinner som leser det så er det kanskje to som sier dem imot.

Er usikker om jeg er imot å prate med menn eller bare er avisende i kommentarene her fordi jeg ikke ville ha pratet med noen av dem jeg diskuterer med. 

Vil folk skal føle seg trygge og ønsker at folk skal tenke på kroppspråk og stille spørsmål til om de opptrer truende. Du vet ikke hva folk går gjennom og om de går gjennom noe, ikke noe du har krav til å blande deg inn i heller. Men går an å spørre om det går bra om noen gråter. 

Anonymkode: 00a7c...75b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (5 timer siden):

Det står ingen ting i trådtittel eller hovedinnlegget om å ikke respektere et nei eller avvisning. Temaet er generelt å henvende seg til motsatt kjønn.

TS spør om hvorfor menn ikke snakker med andre menn, og mener det beviser at smalltalk egentlig er sjekkeforsøk.

Jeg har en viss motvilje mot å skifte tema og late som om det er hva vi har diskutert hele tiden.

Ja, det påstås slik. Mens det i mange tilfeller faktisk er menn som ‘bare vil snakke litt’ uten noen baktanker, men er likeså ærlige, redelige folk. Ikke alle har en agenda. Å bare snakke litt er en ærlig mening som de fleste ikke stusser over om det er selve intensjonen bak. 

TomSawyer skrev (4 timer siden):

Samme hvor mye du ønsker å VI-e deg med alle andre kvinner vil det aldri vise den virkelige verden.

Jeg har snakket med hundrevis av fremmede kvinner og stort sett alltid forlatt de med en bedre følelse enn de hadde før jeg kom..

Snakk for deg selv bare du, og ikke lat som du snakker på vegne av halve norges befolkning.

Jeg er kvinne og blir fornærmet av holdningen til enkelte her. Vi kvinner mister en stor berikelse i samfunnet om vi blir fratatt muligheten til å sosialisere oss med fremmede av det motsatte kjønn. 

På den ene siden sitter det kvinner her som ønsker å bli respektert for sitt ønske om å være i fred og å bli behandlet med forståelse og empati, men på den andre siden så kan de ikke gi menn samme respekten og autonomien tilbake fordi menn skal mistenkeliggjøres for sine ærlige grunner til å ta kontakt. 

Dette er det motsatte av hva et inkluderende samfunn er, og ikke noe samfunnet er tjent med.

Anonymkode: 2352d...ee2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten det gjelder #metoo eller #vilbaresnakkelitt eller kolonialisering så handler det fort om felles normer. Det er utfordrende i vår tid med kombinasjonen av individualisme og fokus på offer.

Det opplagte svaret er at folk må ned fra kjønnsbarrikadene og til forhandlingsbordet. Hva er akseptabelt? Hva er uakseptabelt? Hvis kvinner flest kan si at «dette må vi kvinner tåle, og de som ikke tåler det får oppsøke legen sin», så er det et utgangspunkt som gjør det lettere for menn flest å si «dette er uakseptabel oppførsel for menn». Ved å avgrense kravet ovenfor «de andre» så blir det langt lettere å finne enighet.

Så lenge man prøver å karre til seg mest mulig (evt lar de ekstreme få dominere) så kan vi ikke bli enige.

Det er åpenbart et felt der en aldri vil kunne tilfredsstille alle, og som på andre områder må det nødvendigvis bli en balanse mellom kvinner og menn som ønsker å kunne møte nye mennesker, treffes og bli kjent utenfor "kjøttmarkedene" og de som ønsker at ingen skal ta kontakt med dem. Der tror jeg en sunn løsning er å lene seg i favør førstnevnte. Merk samtidig at de som oppfører seg dårlig, trakasserer eller er aggressive ikke bør tas hensyn til i denne balansen, for denslags er det selvfølgelig ingen av oss som ønsker eller aksepterer. 

Jeg tror også mennesker bør være litt bevisste på hvilke "kamper" en hiver seg med i. Kampanjen som gav navn til denne tråden stammet fra et angrep på en kronikk der en ung student tok til orde for å kunne snakke sammen på en hyggelig og respektfull måte, og akseptere en avvisning på en god måte. Kampanjen ble opprettet av en selvoppnevnt introvert med et (gitt produktene hun solgte) tilsynelatende trøblete forhold til menn, og det neste jeg så til henne var at hun gikk ut mot arbeidsgivere som gir ekstra fri til småbarnsforeldre. Jeg tror de færreste egentlig ønsket å være i opposisjon til den unge studenten eller å "marsjere i takt" med denne kvinnen, gitt utgangspunktet. Jeg tror bare en fort ender med å "marsjere" bak "fanene" som virker kjente, og dermed fort kan ende opp med å bidra til "saker" en ikke nødvendigvis kan stille seg helt bak. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er kvinne og blir fornærmet av holdningen til enkelte her. Vi kvinner mister en stor berikelse i samfunnet om vi blir fratatt muligheten til å sosialisere oss med fremmede av det motsatte kjønn. 

Er det noen som har planer om å frata deg retten å sosialisere med fremmede av motsatt kjønn?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, det påstås slik. Mens det i mange tilfeller faktisk er menn som ‘bare vil snakke litt’ uten noen baktanker, men er likeså ærlige, redelige folk. Ikke alle har en agenda. Å bare snakke litt er en ærlig mening som de fleste ikke stusser over om det er selve intensjonen bak. 

På den ene siden sitter det kvinner her som ønsker å bli respektert for sitt ønske om å være i fred og å bli behandlet med forståelse og empati, men på den andre siden så kan de ikke gi menn samme respekten og autonomien tilbake fordi menn skal mistenkeliggjøres for sine ærlige grunner til å ta kontakt. 

Dette er det motsatte av hva et inkluderende samfunn er, og ikke noe samfunnet er tjent med.

Vi er et av de tryggeste landene i verden, så jo vi er faktisk tjent med det. Det er ikke umulig å møte noen selv om vi respekterer grenser i det offentlige rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (7 minutter siden):

Det er åpenbart et felt der en aldri vil kunne tilfredsstille alle, og som på andre områder må det nødvendigvis bli en balanse mellom kvinner og menn som ønsker å kunne møte nye mennesker, treffes og bli kjent utenfor "kjøttmarkedene" og de som ønsker at ingen skal ta kontakt med dem. Der tror jeg en sunn løsning er å lene seg i favør førstnevnte. Merk samtidig at de som oppfører seg dårlig, trakasserer eller er aggressive ikke bør tas hensyn til i denne balansen, for denslags er det selvfølgelig ingen av oss som ønsker eller aksepterer. 

Jeg tror også mennesker bør være litt bevisste på hvilke "kamper" en hiver seg med i. Kampanjen som gav navn til denne tråden stammet fra et angrep på en kronikk der en ung student tok til orde for å kunne snakke sammen på en hyggelig og respektfull måte, og akseptere en avvisning på en god måte. Kampanjen ble opprettet av en selvoppnevnt introvert med et (gitt produktene hun solgte) tilsynelatende trøblete forhold til menn, og det neste jeg så til henne var at hun gikk ut mot arbeidsgivere som gir ekstra fri til småbarnsforeldre. Jeg tror de færreste egentlig ønsket å være i opposisjon til den unge studenten eller å "marsjere i takt" med denne kvinnen, gitt utgangspunktet. Jeg tror bare en fort ender med å "marsjere" bak "fanene" som virker kjente, og dermed fort kan ende opp med å bidra til "saker" en ikke nødvendigvis kan stille seg helt bak. 

Jeg vet ikke hvem hun er en gang. Tror du vi alle masserer med en random kvinne som på et punkt skrev en artikkel? Vi er istand til å forme egen tanker også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det noen som har planer om å frata deg retten å sosialisere med fremmede av motsatt kjønn?

Noen kvinner her går veldig langt i å ønske seg normer hvor menn aldri skal ta kontakt med kvinner på bussen, på butikken, på treningssenteret, altså utenom på diskotek og på Tinder. Andre synes å legge til grunn at hvis mannens _intensjon_ er at han ønsker at det skal bli en date ut av det så er det moralsk forkastelig, uansett hvordan han opptrer.

ee2 og Helene er noen av de få som har sagt at menn som tar kontakt på en høflig måte bør være greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem hun er en gang. Tror du vi alle masserer med en random kvinne som på et punkt skrev en artikkel? Vi er istand til å forme egen tanker også. 

Hvorvidt, eller med hvem, du masserer har jeg ingen formening om og kun begrenset interesse av (selv om jeg skal innrømme at jeg blir nysgjerrig). 

Det du påpeker er likevel relevant, for det er nok mange som tilslutter seg kampanjer og "kamper" basert på kun overfladisk kjennskap til deres utgangspunkt, fordi en ønsker å dele sine tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen kvinner her går veldig langt i å ønske seg normer hvor menn aldri skal ta kontakt med kvinner på bussen, på butikken, på treningssenteret, altså utenom på diskotek og på Tinder. Andre synes å legge til grunn at hvis mannens _intensjon_ er at han ønsker at det skal bli en date ut av det så er det moralsk forkastelig, uansett hvordan han opptrer.

ee2 og Helene er noen av de få som har sagt at menn som tar kontakt på en høflig måte bør være greit.

Å ønske seg normer og å frata noen muligheter, er ikke det samme. Ikke i nærheten. Det ene er bokstavelig talt ønsketenking.

Uansett, så får jeg vel repetere her for x'nte gang.

At menn tar kontakt med en kvinne som viser at hun er tilgjengelig for kontakt, er det ingenting i veien med for de aller aller aller fleste kvinner.

For mange kvinner er det jævla ukomfortabelt når en mann KREVER kontakt når man gir tydelige tegn på at man er opptatt/ønsker å være i fred.

Syns ikke du også dette høres normalt ut? Eller mener du at alle som tar buss må tvinges til  en slags speed dating fordi ditt ønske om å skravle med menn skal overgå noens ønske om å få sitte i fred og ro.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (5 timer siden):

Jeg oppfatter det som du mener at ingen kvinner ønsker oppmerksomhet.

Jeg ser lett din side av saken der jenter trakasseres av tvilsomme menn og hvor invaderende/ truende det kan føles...Ser du min side av saken der verden blir en " me too" dystopi der kjønnene setter opp murer mot hverandre?

Der vi sitter og pisser på hverande i sosiale media og kommentarfelt?..og ser du hvor samfunnskadelig det er?

herzeleid skrev (5 timer siden):

Støttes, og det er nettopp derfor flere av oss har understreket gang på gang at vi er helt enige i at dårlig oppførsel og trakassering aldri er greit og absolutt er noe som må slås ned på. TS har derimot ikke pekt spesifikt på dårlig oppførsel og kampanjen som har gitt tråden navn er et svar på en kronikk som tok til orde for å kunne ta kontakt på en høflig og respektfull måte der en aksepterer avvisning. 

Det er her jeg skulle ønske flere så den moderate middelveien en del av oss forsøker å lede inn på. Den der vi på den ene siden fordømmer dårlig oppførsel og sier at det er helt uakseptabelt, men samtidig aksepterer at vi i det offentlige rom kan oppleve at noen vil prate med oss. Til og med noen som har romantiske intensjoner. Men så lenge en gjør som den unge studenten tok til orde for, og som kampanjen opponerte mot, oppfører seg bra og aksepterer en avvisning er det noe vi må akseptere og kanskje til og med applaudere. 

Mange kvinner og menn virker frustrerte over at sosiale interaksjoner og sjekking i for stor grad avgrenses til det digitale rom og "kjøttmarkedene". Las oss ikke helt lukke døren for at disse skal kunne finne hverandre utenfor. 

herzeleid skrev (4 timer siden):

Det er nok et spørsmål mange av oss stiller oss.

Jeg tror noe av grunnen til at disse påpekningene er viktige er at det fort blir en "stammekrig" der flere snakker for sin "side" men tilsynelatende egentlig er vel så enig med den andre "siden". Det tror jeg vi ser når noen rett og slett ikke ønsker å ha noe med fremmede menn å gjøre eller bli sjekket opp i det hele tatt, mens andre igjen sier at det er greit og at det er dårlig oppførsel og trakassering som er problemet. Det gjennomgående er at begge mener å snakke for et større "vi" og konfronterer et større "dere" uten å ta et oppgjør med diskrepansen i meninger innen dette "viet". 

Derfor er det så synd diskusjonen blir så ufin og hissig, og preges mer av "stammekrig" enn meningsbrytning. 

Både kvinner og menn har i hele tråden fremsnakket en «moderat middelvei» men hva som er «moderat middelvei»  defineres ulikt.

Kvinner (meg selv inkludert) har gjentatt til det kjedsommelige at «hei» og «smalltalk» er normalt og akseptert, («moderat middelvei») - likevel legger dere begge helt andre ord i munnen på kvinnene enn hva de sier (og undres over hvorfor det blir «stammekrig» når en selv har bidratt til å polarisere debatten!🥴

Dere som menn forteller kvinner at de må «tåle» å bli «sjekket opp» av fremmede menn, i et offentlig rom, så lenge mannen gjør det «på en hyggelig og respektfull måte». Kvinner forsøker å si at de vet ikke agendaen til den fremmede mannen, så selv om han viser seg å akseptere en avvisning, kan det at han tar kontakt på en offentlig plass (gjerne hvor hun ikke kommer seg unna) - lede til at hun faktisk ikke klarer å avvise (av frykt) for hva det vil resultere i. Forskning viser at trakassering av kvinner er noe menn ikke utsettes for på samme måte som kvinner, så at dere har store problemer med å forstå at dette kan være ubehagelig for en kvinne, er kanskje ikke så rart, men det hadde jo vært litt fint om dere kunne anerkjenne den begrensningen: som menn har dere faktisk ikke samme mulighet til å snakke  på vegne av kvinners kollektive opplevelse. Akkurat som at kvinner heller ikke kan det vedrørende en hel del tema som er vanskeligere for menn enn kvinner (foreldrerett til barn ved skilsmisse, selvmordsstatistikk osv) Det hadde vært SÅ fint om menn kunne anerkjenne at «jeg vet ikke hvordan det føles på kroppen når fremmede menn i offentlig rom forsøker å sjekke dem opp, så jeg har egentlig ikke så mye erfaring å bidra med og velger å stole på det kvinnene sier».

men INGEN av dere gjør dette, tvert imot så mistenkeliggjøres kvinner og de avfeies. Hvorfor tror dere da at de skal gidde å høre på dere ..?? 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å ønske seg normer og å frata noen muligheter, er ikke det samme. Ikke i nærheten. Det ene er bokstavelig talt ønsketenking.

Uansett, så får jeg vel repetere her for x'nte gang.

At menn tar kontakt med en kvinne som viser at hun er tilgjengelig for kontakt, er det ingenting i veien med for de aller aller aller fleste kvinner.

For mange kvinner er det jævla ukomfortabelt når en mann KREVER kontakt når man gir tydelige tegn på at man er opptatt/ønsker å være i fred.

Syns ikke du også dette høres normalt ut? Eller mener du at alle som tar buss må tvinges til  en slags speed dating fordi ditt ønske om å skravle med menn skal overgå noens ønske om å få sitte i fred og ro.

Jeg tror rett og slett en god del menn kan for lite om hvordan kvinner har det, hva kvinner går gjennom og hvordan frykt fungerer.

De tror at kvinner vil rope, skrike, kjefte hvis hun er redd/føler frykt, når faktum er at mange av dem vil heller være medgjørlig, forsøke å unngå å trigge, og kanskje la noen tråkke over grensene deres fordi det er en måte å overleve på. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden):

Jeg tror rett og slett en god del menn kan for lite om hvordan kvinner har det, hva kvinner går gjennom og hvordan frykt fungerer.

De tror at kvinner vil rope, skrike, kjefte hvis hun er redd/føler frykt, når faktum er at mange av dem vil heller være medgjørlig, forsøke å unngå å trigge, og kanskje la noen tråkke over grensene deres fordi det er en måte å overleve på. 

Ja det er dette inntrykket jeg får av denne tråden også. De har virkelig ingen anelse. Og gang på gang er det "bare si nei, da" og "bare anmeld".

Det går jo ikke å debattere med slik dårskap engang.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vi er et av de tryggeste landene i verden, så jo vi er faktisk tjent med det. Det er ikke umulig å møte noen selv om vi respekterer grenser i det offentlige rom. 

Vi er tjent med å bli et ikke-inkluderende samfunn fordi vi er et av de tryggeste landene i verden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er dette inntrykket jeg får av denne tråden også. De har virkelig ingen anelse. Og gang på gang er det "bare si nei, da" og "bare anmeld".

Det går jo ikke å debattere med slik dårskap engang.

Nei. Jeg snakker egentlig ikke til dem heller, men potensielt yngre kvinner som leser gjennom tråden og kanskje lar seg inspirere til at menn ikke skal få kjøre over dem eller ta seg til rette som beserwissere i et slikt ordskifte. Det er viktig å få avkledd hersketeknikker, manipulasjon og alt annet rusk og rask. Dette kan hjelpe unge kvinner å kjappere skille klinten fra hveten. Dessverre er det jo mange menn som faktisk har dette verdisynet og klarer å brette det ut med kvinner som gjør seg små i deres nærvær, for å ikke såre det skjøre mannlige ego.  

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/6/2024 at 7:05 PM, herzeleid said:

Men ingen her forsvarer vel slik oppførsel? Jeg tror ikke noen her en gang forsvarer noe som ligner på å være i nærheten av slik oppførsel. Tvert imot har flere av oss sagt flere ganger at det er totalt uakseptabelt.

Det som blir påpekt er at vi likevel bør kunne snakke med hverandre i dagligdagse sammenhenger, slik kronikken som hashtaggen var et svar på tok til orde for. 

Igjen tror jeg det er verdt å minne om at den unge psykologistudenten tok til orde for å kunne si hei og prate sammen på en hyggelig og respektfull måte der han presiserer at en selvfølgelig må akseptere et nei. Ingen ting av det han skrev kan tas leses til at det er greit for menn å blotte seg for fremmede kvinner eller bli aggresiv når en blir avvist. Faktisk skriver han tvert imot det motsatte. 

Jeg tror de fleste skjønner at han studenten hadde gode hensikter og at han ikke har gjort noe galt. Men når det kommer et sånn innlegg som oppfordrer til mer kontakt føles det nødvendig for sånne som meg da, som har hatt mange ekle opplevelser med menn som "bare vil snakke litt", å si fra om at det ikke alltid er så velkomment. 

Det jeg ønsker meg, for å være konkret er at alle som tenker de skal kontakte noen ute for å "snakke litt" tenker gjennom følgende: 

- ser mottakeren ut som den er åpen for kommunikasjon? Hvis personen hører på musikk og ser ut vinduet, eller leser en bok, eller er opptatt med andre ting og ser ut til å være mest opptatt av sitt: dropp det. 
- setter jeg mottakeren av denne kontakten i en situasjon det vil være vanskelig å komme seg ut av og vil føle seg fanget (typ sette seg på ytterste setet på bussen)?  I så fall: dropp det. 
- viser mottakeren noen tegn på at kontakten er uønsket? unnvikende kroppsspråk, svarer kort, finner på unnskyldninger for å avslutte samtalen eller lignende? Hvis ja, si takk for praten og trekk deg unna sporenstreks

Spesielt det siste skorter det mye på. Har opplevd så ofte at man sier rett ut at "du, jeg vil egentlig sitte i fred jeg", eller "jeg og venninnen min er ute for å prate med hverandre og ikke interessert" men at dette ikke blir akseptert. Som tidligere nevnt har mange kvelder ute med venninner blitt avsluttet for tidlig på grunn av sånne episoder. Ikke et overgrep eller noen stor krise, men fortsatt ikke spesielt trivelig. Jeg har også en mistanke om at disse mennene ofte tror selv at de har vært trivelige og greie, men de har jo ikke det. Selv om de ikke har truet eller skjelt oss ut har de jo vært så innpåslitne at de i praksis har jagd oss fra stedet. 

Dette kommer i tillegg til de gangene jeg har følt meg utrygg grunnet menn som ikke aksepterer et nei. 
Jeg skjønner at det ikke var det denne studenten ville, men når man har opplevd mye sånt, som både jeg og mange andre kvinner har, føler man for å trekke i bremsen når det oppfordres til MER kontakt. Han sier vel noe sånn som "hvorfor kan vi ikke prate mer med hverandre?", og da vil jeg gjerne svare på hvorfor. Fordi det såpass ofte ikke er en hyggelig opplevelse, spesielt for unge kvinner. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gliffy skrev (21 minutter siden):

Jeg tror de fleste skjønner at han studenten hadde gode hensikter og at han ikke har gjort noe galt. Men når det kommer et sånn innlegg som oppfordrer til mer kontakt føles det nødvendig for sånne som meg da, som har hatt mange ekle opplevelser med menn som "bare vil snakke litt", å si fra om at det ikke alltid er så velkomment. 

Det jeg ønsker meg, for å være konkret er at alle som tenker de skal kontakte noen ute for å "snakke litt" tenker gjennom følgende: 

- ser mottakeren ut som den er åpen for kommunikasjon? Hvis personen hører på musikk og ser ut vinduet, eller leser en bok, eller er opptatt med andre ting og ser ut til å være mest opptatt av sitt: dropp det. 
- setter jeg mottakeren av denne kontakten i en situasjon det vil være vanskelig å komme seg ut av og vil føle seg fanget (typ sette seg på ytterste setet på bussen)?  I så fall: dropp det. 
- viser mottakeren noen tegn på at kontakten er uønsket? unnvikende kroppsspråk, svarer kort, finner på unnskyldninger for å avslutte samtalen eller lignende? Hvis ja, si takk for praten og trekk deg unna sporenstreks

Spesielt det siste skorter det mye på. Har opplevd så ofte at man sier rett ut at "du, jeg vil egentlig sitte i fred jeg", eller "jeg og venninnen min er ute for å prate med hverandre og ikke interessert" men at dette ikke blir akseptert. Som tidligere nevnt har mange kvelder ute med venninner blitt avsluttet for tidlig på grunn av sånne episoder. Ikke et overgrep eller noen stor krise, men fortsatt ikke spesielt trivelig. Jeg har også en mistanke om at disse mennene ofte tror selv at de har vært trivelige og greie, men de har jo ikke det. Selv om de ikke har truet eller skjelt oss ut har de jo vært så innpåslitne at de i praksis har jagd oss fra stedet. 

Dette kommer i tillegg til de gangene jeg har følt meg utrygg grunnet menn som ikke aksepterer et nei. 
Jeg skjønner at det ikke var det denne studenten ville, men når man har opplevd mye sånt, som både jeg og mange andre kvinner har, føler man for å trekke i bremsen når det oppfordres til MER kontakt. Han sier vel noe sånn som "hvorfor kan vi ikke prate mer med hverandre?", og da vil jeg gjerne svare på hvorfor. Fordi det såpass ofte ikke er en hyggelig opplevelse, spesielt for unge kvinner. 

Takk for et saklig og godt innlegg :) 

Jeg tror vi er helt enige. Selv om jeg tror avvisning er såpass sårbart for de fleste menn at de fleste (i alle fall i edru tilstand) vil være svært bevisste på momentene du tar opp tviler jeg ikke et sekund på at det er en del menn som ikke tar signalene, enten fordi de ikke tenker over det, ikke bryr seg eller rett og slett ikke har "antennene". Som mann opplever jeg noen ganger sistnevnte selv (fra både kvinner og menn) men jeg skjønner at det ligger en potensiell trussel der som jeg sjelden vil kjenne på samme måte som kvinner og at mengden for mange kvinner er mye, mye større. 

Samtalen du på et vis inviterer til tror jeg er nyttig for både kvinner og menn. Menn har åpenbart godt av å bedre forstå hvordan ulike situasjoner kan oppleves for kvinner, og jeg tror også kvinner kan ha nytte av å forstå menns perspektiv. Så tror jeg samtidig den samtalen må føres som nettopp det, slik du gjør i din post over, uten "krigsmalingen". Der synes jeg svaret, eller angrepet, på studentens kronikk virkelig skorter og det samme mener jeg er tilfelle for åpningsposten i denne tråden, som har tatt navn fra samme svar. 

Til slutt vil jeg gjerne gjenta et moment jeg har nevnt før: Jeg tror mange av oss egentlig er helt enige og feilaktig blir sett som representanter for sider vi ikke nødvendigvis hører hjemme på. Derfor er det så fint at vi kan finne sammen i at det studenten gjorde eller ville ikke var galt, at normal interaksjon må være greit men at den selvfølgelig må være hensynsfull og at dialog og samtale rundt hvordan denne interaksjonen skal være er av det gode. Men at den må føres med innestemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden):

Kjenner du mange kvinner som har blitt drept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Nei. Jeg snakker egentlig ikke til dem heller, men potensielt yngre kvinner som leser gjennom tråden og kanskje lar seg inspirere til at menn ikke skal få kjøre over dem eller ta seg til rette som beserwissere i et slikt ordskifte. Det er viktig å få avkledd hersketeknikker, manipulasjon og alt annet rusk og rask. Dette kan hjelpe unge kvinner å kjappere skille klinten fra hveten. Dessverre er det jo mange menn som faktisk har dette verdisynet og klarer å brette det ut med kvinner som gjør seg små i deres nærvær, for å ikke såre det skjøre mannlige ego.  

Når jeg leser posten din så tenker jeg på 17-årige gutter. Sånt behov for å tøffe seg. Flekse biceps. Blåse seg opp. «Være mann». Og så… ingen substans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag til vedtak her. Folk kan si fra om hva de er uenig i.

1. Man skal ikke ta kontakt med folk som ikke ser ut til å ønske kontakt. Mulig unntak praktiske ting som å spørre om hvor legekontoret er etc.

2. Man skal ta hintet når folk svarer kort eller ikke møter blikket.

3. Man setter seg ikke ved siden av fremmede på bussen når det er helt ledige seter.

4. Ikke skjell ut noen når de er uinteressert.

5. Du er ikke mer sjarmerende når du er drite full.

6. Som mann er du litt skummel.

7. Du kan prøve på å veksle er par ord hvis dere står veldig lenge i en kø eller reiser langt sammen. Er par ord kan faktisk lette stemningen og gjøre deg mindre skummel så lenge du husker pkt 2.

8. Ikke voldta, bank opp eller drep folk på gata.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...