Helene1982 Skrevet 6. april #541 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Flott det, men det er såpass åpenbart at det er litt tullete å insistere på å fortelle alle menn det når 99% allerede vet det, og 1% vet også det men gir faen og gjør det likevel. Anonymkode: 82a2e...f02 Tydeligvis ikke. Du spør blant annet en bruker om alle situasjonene hun følte seg utrygg i var på grunn av seksuelle krenkelser. Det at kvinner forteller om sine opplevelser som er rangert fra uønsket og ubehagelig til kriminelle handlinger, er noe kvinner har sin fulle rett til å gjøre. Det kalles faktisk ytringsfrihet. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #542 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det var trist å lese at alle de plassene var blitt utrygge for deg. Hva er det du regner som en hendelse i denne sammenheng? Er alle disse tilfeller av antastelse? Anonymkode: 82a2e...f02 Menn som har oppfattet kundeservice som flørting/grønt lys til å ta på/klemme/være slibrig på alle mulige måter/holde fast/osv, for eksempel. Menn som "bare vil prate" og tja, det er så mye opp gjennom årene, jeg forsøker å legge det bak meg. Det er ingen sammenheng, annet enn at det er menn som mangler sosiae evner, menn som syns de kan gjøre som de vil med kvinner, menn som liker å gjøre slik, osv i det uendelige. Jeg går ikke rundt og tror at alle vil voldta meg. Men jeg, og svært mange andre kvinner, har denne erfaringen med menn. Anonymkode: 6f341...4a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #543 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da kan jo hva som helst være seksuell trakassering omtrent da, hvis mottakeren selv oppfatter det som det. Kanskje mottakeren er en overfølsom hysterisk galning, hva skjer da? Anonymkode: 82a2e...f02 Mm.. ja, og noen kan jo lyve, og noen skjønte kanskje ikke spørsmålet, noen er kanskje ikke opplyst nok om hva krenkelser faktisk er osv. osv. en undersøkelse vil alltid ha rom for visse feil og mangler, men la oss uansett si at 10% av de som svarte ja er «hysteriske galninger» så utgjør det fortsatt en ganske høy svarprosent blant unge jenter. Og her til selve finalepoenget: Det som er ganske gjennomgående er at for absolutt alle undersøkelser, er det barn i skolen, er det voksne i ulike yrker, så er det forskjell mellom kjønnene: kvinner opplever mer krenkelser enn menn. Det betyr med andre ord at kvinner og menn ikke kan sammenligne seg når det gjelder frykten for å utsettes for en ny type seksuell krenkelse. Til sammenligning: det har vært mye i media om ensomme menn, «incel» vold og selvmord. Dette fenomenet eksisterer ikke på samme måte hos kvinner. Kvinner har andre sosiale rammer rundt seg enn menn, så hvis kvinner skal utelukkende trekke fra egen erfaring og ignorere menn sine opplevelser, som en løsning på ensomme menn sine utfordringer, når menn ønsker å problematisere dette, risikerer vi at vi presenterer en «fasit» eller «medisin» som ikke passer til pasienten. Menn kan nok ikke løse typiske «mannlige problemer» utelukkende via å kopiere «kvinnelige løsninger» mer enn kvinner kan løse kvinnelige problemer med «mannlige løsninger». Ikke bidrar vi til en åpen debatt rundt denne gruppa heller, om vi svarer dem med å forklare hvordan vi håndterer ensomhet, fordi vår ensomhet er muligens ikke lik, eller skyldes samme faktorer, som menn sin. På samme måte blir det så feil når menn der er massivt underrepresentert sammenlignet med kvinner, når det gjelder seksuelle krenkelser, med alt det medfører, serverer kvinner en fasit på kvinners opplevelse, basert på sine erfaringer som menn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #544 Del Skrevet 6. april Helene1982 skrev (18 minutter siden): Det kvinner ber om er å bli respektert når de sier nei til kontakt. All kontakt er ikke kriminelle handlinger eller overgrep, og uønsket kontakt som blir avvist bør respekteres. Men noen kvinner ber her om at fremmede ikke skal si «hei» til dem. Har du ikke fått det med deg? Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #545 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er et seksuelt overgrep. Du har, som de aller fleste andre blitt utsatt for et seksuelt overgrep. Anonymkode: 7c5e7...d72 Ja, det skal godt gjøres å finne noen som gikk på skolen før år 2000 og som etter dagens definisjon ikke ble utsatt for en seksuell krenkelse. I så fall måtte vedkommende ha vært eneste elev på skolen. Anonymkode: 8a69e...38b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #546 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva er en seksuell krenkelse? Jeg ble tatt på bakenden (utenpå buksen) som 16-åring av ei jente i klassen på kødd i friminuttet, dog uten at jeg ba om dette; gjør dette meg til et offer for en seksuell krenkelse ...? I så fall er jeg svært overrasket over at tallet er så lavt. Anonymkode: 8a69e...38b Alt regnes jo ikke med. Det er jo ikke en stor kalkulator hvor alt automatisk registreres når noen opplever noe. Mange bærer sine opplevelser med seg uten å fortelle det til det offentlige, eller kanskje til noen i det hele tatt. Følte du deg seksuelt krenket? Det var absolutt innenfor det, men om du føler det er opp til deg. Det er ganger jeg har blitt tatt på rumpa hvor jeg ikke har følt meg krenket og ganger noen har gjort det å jeg har blitt kvalm og uvell. Handler jo om hvem du vil ha innenfor intimsirkelen din. Anonymkode: 00a7c...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 6. april #547 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp. Det er det mange om prøver å påpeke her, men noen mener at null kontakt og «skal bare prate» litt er uhørt i offentlige rom. Sett streken der den hører hjemme. Enkelte bør ta et oppgjør med seg selv og sin angst for det motsatte kjønn. Å nekte menn å ta kontant med kvinner offentlig fordi de kanskje ønsker å være alene vil fremstå som diskriminering basert på kjønn. Det ville vært en urimelig begrensing av individuell frihet og muligheten til å samhandle fritt med andre mennesker uavhengig av kjønn. Hvordan skal samfunnet klare å bygge likestilte relasjoner mellom kjønnene om slike ekstremister fikk lov å bestemme? Hva sier dette om den ytringsfriheten vi er så heldig å få lov til å ha? Sosialt samspill og kommunikasjon er nøkkelen for å fremme gode verdier mellom generasjoner og mellom kjønnene. Anonymkode: 2352d...ee2 Jeg har ikke sett påstanden om at det skal være null kontakt mellom kjønn i det offentlige rom. Det å samhandle mener jeg forutsetter at vi tar hensyn til hverandres grenser, og snakker til hverandre, men også har respekt for at ikke alle vil ha kontakt utover er smil eller et «hei». 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 6. april #548 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men noen kvinner ber her om at fremmede ikke skal si «hei» til dem. Har du ikke fått det med deg? Anonymkode: 5c827...88f Nei. Hvilke poster opplever du at sier dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #549 Del Skrevet 6. april Trenger vi virkelig ENDA mer fokus på at vi ikke skal ha kontakt med andre mennesker i dette landet? Er det et så stort samfunnsproblem at folk tar kontakt at vi må ha kampanjer for å bekjempe det? Vi blir jo tyta ørene fulle av perspektivet om hvor fælt det er for enkelte kvinner fordi de synes det er så ubehagelig. Men er dette det eneste perspektivet som det er lov å fokusere på? Har vi ikke hørt nok om dette nå, skal ikke andre perspektiver få lov å komme til orde for en gangs skyld? Anonymkode: 7c5e7...d72 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #550 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, det skal godt gjøres å finne noen som gikk på skolen før år 2000 og som etter dagens definisjon ikke ble utsatt for en seksuell krenkelse. I så fall måtte vedkommende ha vært eneste elev på skolen. Anonymkode: 8a69e...38b Vi hadde en lærer på VGS som ropte alle jentene opp til kateteret og fikk de til å snurre rundt mens han gransket rumpe lår og bryst, samtidig som han skrev karakterkortet. Spesielt ei jente ble ofte ropt opp til kateteret med beskjed om å «snu seg rundt» ingen som løftet et øyenbryn. Betyr det at jeg ønsker det samme for mine døtre? Nei. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #551 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trenger vi virkelig ENDA mer fokus på at vi ikke skal ha kontakt med andre mennesker i dette landet? Er det et så stort samfunnsproblem at folk tar kontakt at vi må ha kampanjer for å bekjempe det? Vi blir jo tyta ørene fulle av perspektivet om hvor fælt det er for enkelte kvinner fordi de synes det er så ubehagelig. Men er dette det eneste perspektivet som det er lov å fokusere på? Har vi ikke hørt nok om dette nå, skal ikke andre perspektiver få lov å komme til orde for en gangs skyld? Anonymkode: 7c5e7...d72 Perspektivet er at det er grusomt at en fremmed person forsøker å ta kontakt ved å prate litt, men helt i orden at det samme mennesket tar livet sitt som følge av ensomhet. Fullstendig sykt, spør du meg. Anonymkode: 8a69e...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #552 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Perspektivet er at det er grusomt at en fremmed person forsøker å ta kontakt ved å prate litt, men helt i orden at det samme mennesket tar livet sitt som følge av ensomhet. Fullstendig sykt, spør du meg. Anonymkode: 8a69e...38b du får gjøre noe med det, da. Om du syns det er så ille. Eller mener du at kvinnene, som opplever at dette samme mennesket fulgte etter de til inngangdøra, eller blottet seg for de, eller tafser de mellom beina osv - du mener disse kvinnene skal slå an en prat med denne tenkte personen? Anonymkode: 6f341...4a3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 6. april #553 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trenger vi virkelig ENDA mer fokus på at vi ikke skal ha kontakt med andre mennesker i dette landet? Er det et så stort samfunnsproblem at folk tar kontakt at vi må ha kampanjer for å bekjempe det? Vi blir jo tyta ørene fulle av perspektivet om hvor fælt det er for enkelte kvinner fordi de synes det er så ubehagelig. Men er dette det eneste perspektivet som det er lov å fokusere på? Har vi ikke hørt nok om dette nå, skal ikke andre perspektiver få lov å komme til orde for en gangs skyld? Anonymkode: 7c5e7...d72 Det er tydeligvis nødvendig om det at noen snakker om ubehagelige opplevelser, tolkes som at menn ikke «får lov til å si hei». Jeg mener at denne saken er et godt eksempel på at noen (en ung student) satte spørsmålstegn ved egen erfaring om at kvinner er skeptiske til fremmede menn som tar kontakt, og kvinner fortalte ham og andre hvorfor - uten at det nødvendigvis handlet om han, men generelle erfaringer mange kvinner har med fremmede menn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #554 Del Skrevet 6. april Helene1982 skrev (3 minutter siden): Det er tydeligvis nødvendig om det at noen snakker om ubehagelige opplevelser, tolkes som at menn ikke «får lov til å si hei». Jeg mener at denne saken er et godt eksempel på at noen (en ung student) satte spørsmålstegn ved egen erfaring om at kvinner er skeptiske til fremmede menn som tar kontakt, og kvinner fortalte ham og andre hvorfor - uten at det nødvendigvis handlet om han, men generelle erfaringer mange kvinner har med fremmede menn. Spot on. Så enkelt er det. 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #555 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): du får gjøre noe med det, da. Om du syns det er så ille. Eller mener du at kvinnene, som opplever at dette samme mennesket fulgte etter de til inngangdøra, eller blottet seg for de, eller tafser de mellom beina osv - du mener disse kvinnene skal slå an en prat med denne tenkte personen? Anonymkode: 6f341...4a3 I et normalt samfunn kan man prate med fremmede mennesker uten at dette blir sett på som unormalt, og så lenge krenkelsesbølgen fortsetter mens alle glaner på hver sin smarttelefon, får man ikke gjort noe med dette. Før i tiden kunne en gammel mann sette seg i en benk i parken, og prate med ukjente, både voksne og barn. Idag er han henvist til et liv i ensomhet; selvmordstallene sier sitt. Raven.Writingdesk skrev (21 minutter siden): Vi hadde en lærer på VGS som ropte alle jentene opp til kateteret og fikk de til å snurre rundt mens han gransket rumpe lår og bryst, samtidig som han skrev karakterkortet. Spesielt ei jente ble ofte ropt opp til kateteret med beskjed om å «snu seg rundt» ingen som løftet et øyenbryn. Betyr det at jeg ønsker det samme for mine døtre? Nei. Så lenge dine døtre har en smarttelefon, vil helvete være løs den dagen et privat bilde sendt i all fortrolighet til en kjæreste, blir videresendt og kommer på avveie den dagen kjæresten blir en eks. Samtidig som du ønsker å lage et tryggere liv for dem, får de ironisk nok et langt mer utrygt liv takket være smarttelefonen du kjøpte til dem. Hadde det du opplevde, skjedd idag, hadde dette blitt filmet og blitt spredt til hele verden der russere og japanere kunne ta del i dette; det samme kan man si om alt det andre som foregikk i en analog tid - den gang var dette noe som skjedde lokalt; idag blir plutselig alt globalt, og man får tusen flere grunner til å bli krenket av at noen tar filmopptak av garderoben enn at noen nysgjerrige tittet inn i et hull gjennom veggen. Anonymkode: 8a69e...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #556 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Før i tiden kunne en gammel mann sette seg i en benk i parken, og prate med ukjente, både voksne og barn. Idag er han henvist til et liv i ensomhet; selvmordstallene sier sitt. Anonymkode: 8a69e...38b Hvorfor får ikke denne gamle mannen snakke med andre gamle menn? Med yngre menn? Anonymkode: 6f341...4a3 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #557 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I et normalt samfunn kan man prate med fremmede mennesker uten at dette blir sett på som unormalt, og så lenge krenkelsesbølgen fortsetter mens alle glaner på hver sin smarttelefon, får man ikke gjort noe med dette. Før i tiden kunne en gammel mann sette seg i en benk i parken, og prate med ukjente, både voksne og barn. Idag er han henvist til et liv i ensomhet; selvmordstallene sier sitt. Så lenge dine døtre har en smarttelefon, vil helvete være løs den dagen et privat bilde sendt i all fortrolighet til en kjæreste, blir videresendt og kommer på avveie den dagen kjæresten blir en eks. Samtidig som du ønsker å lage et tryggere liv for dem, får de ironisk nok et langt mer utrygt liv takket være smarttelefonen du kjøpte til dem. Hadde det du opplevde, skjedd idag, hadde dette blitt filmet og blitt spredt til hele verden der russere og japanere kunne ta del i dette; det samme kan man si om alt det andre som foregikk i en analog tid - den gang var dette noe som skjedde lokalt; idag blir plutselig alt globalt, og man får tusen flere grunner til å bli krenket av at noen tar filmopptak av garderoben enn at noen nysgjerrige tittet inn i et hull gjennom veggen. Anonymkode: 8a69e...38b Det vil alltid oppstå nye utfordringer i fremtiden som fortiden ikke kunne forutsi. Eksempelvis nye måter å krenke på (spre nakenbilder) Desto viktigere er det at man snakker om holdninger og tar et oppgjør med disse. At man i 2024 kan ta video i smug rettferdiggjør ikke at en lærer i 1984 sto å glante på barneskolejenter i dusjen via et hull han hadde laget seg. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 6. april #558 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 22.57): Det som er interessant med denne "ville bare prate litt" er at om mannen er attraktiv nok så er praten godt innafor. Ikke bare det, men smigrende... Anonymkode: 28c2e...ae4 Ikke nødvendigvis attraktiv, men interessant og med sosiale antenner . Finnes ikke noe mer usjarmerende enn når folk uten sosiale antenner vil «prate litt « . 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #559 Del Skrevet 6. april Perfume skrev (10 timer siden): Nå syns jeg uansett du blander kortene. 1. Å sjekke opp en kvinne ved å prate litt sammen er normalt. 2. Å ikke godta et nei, samt følge etter vedkommende for å skremme i 3 gater, er IKKE det samme som å sjekke opp. Ikke bland kortene og ikke bland mennene som er hæsjtægg rimelig normale med psykopater som skremmer folk og ikke godtar nei. Det gir nemlig normale menn et stygt OG ufortjent rykte. Unormale menn og at menn voldtar kvinner har vært et problem siden vi mennesker ble til. Og det er en grei fanesak det, for all del. Dette var ikke det. Og det fra en kvinne som selv har blitt voldtatt. Jeg er ikke imot menn selvom. 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Raven.Writingdesk skrev (12 timer siden): For meg så er # som er valgt (ikke av meg) setningen : «vil bare snakke litt» - kjempebra eksempel på grenseskillet mellom det som er en nøytral «platonisk» samtale i et offentlig rom, og det som er noe annet; fremmede menn som sjekker opp kvinner de ikke kjenner, i et offentlig rom. Jeg mener siste er problematisk, nettopp fordi spesielt yngre jenter bør få kunne føle seg trygge og gå i fred i et offentlig rom, og kombinasjonen av gutter/menn som «bare vil sjekke dem opp», og det faktum at majoriteten av kvinner har selv eller kjenner til noen som har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet, gjør at å bli kontaktet at en fremmed mann som vil sjekke deg opp; i seg selv kan oppleves som behagelig. Uansett hvor «snill» mannen er og hvor «godt» han takler avvisning, så mener jeg at det respektfulle han kan gjøre er å la henne være i fred. Raven.Writingdesk skrev (12 timer siden): Poenget er at for mange kvinner så skaper en fremmed mann som «bare vil snakke litt» - utrygghet. Fordi kvinnen vet ikke hvem mannen er, hva vil han henne, og det jeg tror mange tenker er «hvordan kan jeg bli kvitt oppmerksomheten denne fremmede mannen retter mot meg»? - Denne utryggheten er faktisk ubehagelig for mange. For å snu på det så tror jeg at av alle fremmede menn som har tilnærmet seg en vilt fremmed kvinne på en buss, eller andre offentlige rom, der hvor kvinnen har vist mannen null interesse i mannen på forhand; at de færreste resulterer i noe som helst annet enn at kvinnen avviser og opplever også denne situasjonen hvor hun må avvise, som lite hyggelig. Igjen, nå sporer du av. Det er ikke snakk om «ikke-kontakt», og det vet du godt. Det er kun snakk om å la være å sjekke opp vilt fremmede jenter/kvinner i offentlige rom. Altså null kontakt mellom kvinner og menn. Null kommunikasjon. Null sosial interaksjon. Ren antagelse om at menn er det verst tenkelige sort som bare vil kvinner det verste. Gud forby om flørting fant sted, eller om menn faktisk bare ville snakke litt - uten andre hensikter. Anonymkode: 2352d...ee2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #560 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden): Det vil alltid oppstå nye utfordringer i fremtiden som fortiden ikke kunne forutsi. Eksempelvis nye måter å krenke på (spre nakenbilder) Desto viktigere er det at man snakker om holdninger og tar et oppgjør med disse. At man i 2024 kan ta video i smug rettferdiggjør ikke at en lærer i 1984 sto å glante på barneskolejenter i dusjen via et hull han hadde laget seg. Kan du holde deg til trådens tema? Du avsporer hele tiden! Anonymkode: 2352d...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå