A new man Skrevet 6. april #381 Del Skrevet 6. april (endret) Raven.Writingdesk skrev (40 minutter siden): oen kan det være å «tøffe seg for gutta» for andre kan det være de tenker det er et kompliment til en vakker kvinne, for de tredje er dette en måte å sjekke opp ei dame på. Så det er etter min mening lite hensiktsmessig å spekulere i hva intensjonen til avsender er, når det viktigste er å få frem at det er uønsket av mottakeren. Et poeng er hvilke kvinner utsettes ikke for catcalling? - som regel kvinner sammen med en mann. Poenget med «vil bare snakke litt» - er at dette sjeldent fremmes av fremmede menn til et par, en eller flere menn Min erfaring er omvendt, jeg har i kompaniskap med kvinne blitt utsatt for slibrige menn som har ønsket å snakke med oss, vel for å være ærlig, mest henne da. Men foreslått trekant og andre greier Hensikt som du kaller det, eller forsett som det heter i strafferetten, er ellers veldig sentralt. Det er også uønsket når Johan, Mohammed og Jens tar kontakt på byen, men kjærkomment når Ola gjør det. Dagens gutter får seg ikke kjæreste og familie hvis de ikke sjekker, er den aktive part? Men det er ikke greit å gjøre det? For egen del er jeg ferdig. Jeg jobber hver dag for ekteskapet. Det er gutta jeg er bekymret for. Jeg lærer dem å være gentlemen. Det er bedre å overse litt, men de skal ikke seg tråkke på. Nei er selvfølgelig nei og de har også rett til å si nei. Minstemann på 13 spurte meg her en dag hvorfor fire jenter nå var interessert i han. Han har vært forelsket i to av de før. Alt endret seg når han nå har fått kjæreste. Han var jo samme fyren han alltid har vært, Det er noe i det. Jeg opplever det samme. Blir vi mer attraktive når vi har en partner? Jeg er godt gift og alle tilbud vil avslås, som de gifte kvinnene i tråden skriver. Homofile har tatt kontakt med meg på den måten dere kvinner i tråden hater så sterkt. Det er lenge siden noe sånt provoserte meg, jeg « ser» dem og tar komplimenter, men avviser. «Problemet» er kanskje at dagens gutter kan pushe 40? De føler de må ha utdannelse, jobb, leilighet i Oslo mv. først. De kommer sent i spill? Men for all del, det finnes drittsekker blant dem som tar kontakt også. Endret 6. april av A new man Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #382 Del Skrevet 6. april 8 hours ago, Bigote said: Jeg har reist rundt verden selv og når jeg beskriver dette aspektet av kulturen vår himler folk med øynene. Dette er kvinners reaksjoner også. Realiteten er at kvinner i disse landene må ta mye dritt fra menn. Kommentarer, beføling og diskriminering. Enkelte steder befinner kvinner seg i helt grusommme situasjoner. Jeg føler langt mer sympati for disse enn nordmenn som er sure fordi en fremmed pratet med dem på bussen og likevel presterer å klage 10x så mye . Dette er flaut og viser lite forståelse for de virkelige problemene kvinner blir utsatt for her i verden. Har også reist rundt i USA og jeg kom i prat med nye hver eneste dag. Også på bussen uten å ta intiativ . For en whataboutism. At kvinner i andre land har det verre gjør det på ingen måte greit med den oppførselen kvinner i Norge utsettes for. Anonymkode: c1adb...940 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #383 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ro med litt da. Hva vet du om hvor mye de prater med andre folk? Det er vel heller ikke ulovlig å sjekke opp folk heller, eller forventer du det skal komme en lov for det også? Studenten som var opprinnelsen til at denne kampanjen ble startet var ikke en ekkel type slik du beskriver, men en som ville flørte og sjekke opp en dame. Menn skal selvfølgelig aksepetere at kvinner ikke vil snakke eller ha kontakt, men det handler jo om kommunikasjon og å si fra på en høflig måte. Så må man slutte å tenke at alle menn gjør dette med baktanker, for det stemmer ikke. Det blir for dumt. Anonymkode: 2352d...ee2 Hva prater du om? Jeg har aldri beskrevet noen student. Og jeg har aldri sagt det skal komme en lov mot at menn skal prate. Ønsket er at menn ikke skal bedrive å mase på kvinner som tydelig viser NULL interesse av å snakke med de. Anonymkode: 6f341...4a3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 6. april #384 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For en whataboutism. At kvinner i andre land har det verre gjør det på ingen måte greit med den oppførselen kvinner i Norge utsettes for. Anonymkode: c1adb...940 Dårlig oppførsel er aldri greit, og trakassering er enda verre. Det tror jeg alle er enige om. Det TS og twitter kampanjen som har gitt tråden navn tok til orde mot var menn som snakket til kvinner, sistnevnte mot en ung student som presiserte at det måtte gjøres på en høflig måte der en takler avvisning, og gjaldt begge kjønn. Det er en del kvinner og menn uenige i. Om en egentlig forsøker å ta til orde mot dårlig oppførsel og trakassering er det bedre å gjøre nettopp det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #385 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (6 timer siden): Catcalling er uønsket (seksuell) oppmerksomhet. Det er ikke sånn at man kan gi alle som catcaller ett felles motiv; for noen kan det være å «tøffe seg for gutta» for andre kan det være de tenker det er et kompliment til en vakker kvinne, for de tredje er dette en måte å sjekke opp ei dame på. Så det er etter min mening lite hensiktsmessig å spekulere i hva intensjonen til avsender er, når det viktigste er å få frem at det er uønsket av mottakeren. Et poeng er hvilke kvinner utsettes ikke for catcalling? - som regel kvinner sammen med en mann. Poenget med «vil bare snakke litt» - er at dette sjeldent fremmes av fremmede menn til et par, en eller flere menn. Det er som regel en setning en gutt/mann (eller flere) retter mot ei jente/dame, som han ønsker å «sjekke opp». Hele #- bevegelsen «snakkelitt» -forteller jo at det er hva kvinner opplever: fremmede menn som «bare vil snakke litt» - vil som regel sjekke dem opp. Denne sjekkinga kan for kvinner føles ganske beklemt og upassende, når den utføres i det offentlige rom hvor kvinner enkelt og greit ønsker å få være i fred. Bare så det er sagt med teskje: det handler ikke om at kvinner «ikke takler» at menn «snakker til dem». Det er ikke #vet du hva klokka er», eller #vet du om 7er bussen har kjørt forbi»? Ikke er det #fint vær i dag», #hei» - heller. Og som forklart tusen ganger før meg: sosiale koder («rødt lys»/«grønt lys») - når kvinner sitter med kroppen vendt fra deg, ikke gir det blikkontakt, ikke anerkjenner din eksistens : så har du ikke fått noen signaler overhodet på at det at du ønsker å «snakke litt» er noe hun er interessert i. Kvinner takler da generell smalltalk, det er når smalltalk har en agenda i form av flørting, seksuell kontekst, det blir uklart. Som er i gata : «snakke litt med deg». Admiral P har en sang som faktisk heter «snakke litt med meg». Les teksten. Det handler ikke om at han vil diskutere været eller nyhetene. Hele setningen handler om gutter/menn som nærmest krever kontakt med jenter/kvinner. Det er også gjentatt i det kjedsommelige at for jenter/kvinner som blir kontaktet av fremmede menn, så aner de ikke hva intensjonen til mannen er. Bare at han tar kontakt kan oppleves som utrolig ubehagelig. Når dere menn da gjentar at «respektfull kontakt» må kvinner tåle, ser dere ut til å misse hele poenget: det respektfulle er å ikke sette henne i denne situasjonen overhodet. Skulle du oppleve at en fremmed kvinne på bussen ser på deg, smiler, holder blikket lenge, og hele kroppsspråket tilsier at denne dama har virkelig sett deg og ønsker mer kontakt, synes jeg personlig det er mer «fair» å forsiktig bare si «hei». Og se om du får noe mer respons tilbake, fremfor å skulle poengtere at du vil bare snakke litt. Jeg skjønner at det å vise til jenter på 13 år var en real brannfakkel, likevel er det ironisk (hykleri) at det ikke skal kunne diskuteres, da faktum nettopp er at jenter i så ung alder må dessverre forholdet seg til uønsket oppmerksomhet fra menn. Og er det noe denne tråden virkelig burde ha lært mange menn her inne; så er det at flere norske kvinner sier at å bli kontaktet av fremmede menn som «Bare vil snakke litt» på en offentlig arena de forventer å få kunne gå i fred: er uønsket. Dessverre ser det ut til at en del menn i tråden ikke klarer å lytte, de er mer opptatt av å snakke, og å «lære» kvinner; at deres erfaring er feil. Veldig bra innlegg!! Trist at det må inn med teskje på 20 sider og mange menn her fatter det fortsatt ikke. Anonymkode: 6f341...4a3 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #386 Del Skrevet 6. april Menn vet utmerket godt at et overveldende flertall av kvinner ikke liker å bli oppsøkt av fremmede, og at til mer alene hun er når det skjer til verre er det. Problemet er at de gir faen i det ubehaget og i mange tilfeller redselen de forsårsaker, den ørlille sjansen for at dette er en av de ytterst få kvinnene som responderer positivt gjør det verdt det. De trenger ikke forholde seg til konsekvensene av son oppførsel, det er jo bare å hive seg over neste kvinne som er uten bekjente rundt seg og dermed er sårbar. Eller approachable, i deres hode. Det er den samme mekanismen som får menn til å sende random dickpics. De vet at det er ubehagelig for det store flertallet, men den lille muligheten for å få napp får dem til å kjøre på. Anonymkode: c0f9c...d30 3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 6. april #387 Del Skrevet 6. april 2 minutter siden, herzeleid said: Dårlig oppførsel er aldri greit, og trakassering er enda verre. Det tror jeg alle er enige om. Det TS og twitter kampanjen som har gitt tråden navn tok til orde mot var menn som snakket til kvinner, sistnevnte mot en ung student som presiserte at det måtte gjøres på en høflig måte der en takler avvisning, og gjaldt begge kjønn. Det er en del kvinner og menn uenige i. Om en egentlig forsøker å ta til orde mot dårlig oppførsel og trakassering er det bedre å gjøre nettopp det. Det den snakke litt kampanjen handler om er jo å opplyse om hvor vanlig det er at kvinner opplever uønsket oppmerksomhet i det offentlige rom, og dermed forklare denne studenten og hans likesinnede hvorfor man ikke ønsker å bli kontaktet på bussen. Men det ser ikke ut til at det går inn, her er det jo side opp og side ned med folk som insisterer på at "det er da bare å avvise høflig, det er ikke noe problem' eller 'det skjer da ikke så ofte, det er ikke noe problem'. Vi vil vare være i fred på gata men det er ikke en rettighet blir vi fortalt. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 6. april #388 Del Skrevet 6. april Gliffy skrev (1 time siden): Det den snakke litt kampanjen handler om er jo å opplyse om hvor vanlig det er at kvinner opplever uønsket oppmerksomhet i det offentlige rom, og dermed forklare denne studenten og hans likesinnede hvorfor man ikke ønsker å bli kontaktet på bussen. Men det ser ikke ut til at det går inn, her er det jo side opp og side ned med folk som insisterer på at "det er da bare å avvise høflig, det er ikke noe problem' eller 'det skjer da ikke så ofte, det er ikke noe problem'. Vi vil vare være i fred på gata men det er ikke en rettighet blir vi fortalt. Igjen dette diffuse ‘vi’. Vil alle kvinner at fremmede menn aldri skal snakke til dem og ta kontakt? Nei. Er nesten alle enige om at trakassering er ugreit? Ja. Å ‘få være i fred på gaten’ i betydningen at ingen andre skal kunne prate til oss er ikke en rettighet noen av oss har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #389 Del Skrevet 6. april (endret) herzeleid skrev (9 minutter siden): Igjen dette diffuse ‘vi’. Vil alle kvinner at fremmede menn aldri skal snakke til dem og ta kontakt? Nei. Er nesten alle enige om at trakassering er ugreit? Ja. Vi er på side 20 og du har kverulert i bøtter og spann med flere kvinner i tråden, men det er klart at du som mann «vet best» hva «vi» kvinner ønsker. Endret 6. april av Raven.Writingdesk 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #390 Del Skrevet 6. april (endret) herzeleid skrev (9 minutter siden): Å ‘få være i fred på gaten’ i betydningen at ingen andre skal kunne prate til oss er ikke en rettighet noen av oss har. Nå må du begynne å fatte at det handler om at fremmede menn sjekker opp kvinner via setningen «vil bare snakke litt». Det er så spesifikk som det kan bli, og du må slutte med det stråmann opplegget ditt å si at dette handler om å «ikke bli prata til». Endret 6. april av Raven.Writingdesk 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 6. april #391 Del Skrevet 6. april 10 minutter siden, herzeleid said: Igjen dette diffuse ‘vi’. Vil alle kvinner at fremmede menn aldri skal snakke til dem og ta kontakt? Nei. Er nesten alle enige om at trakassering er ugreit? Ja. Å ‘få være i fred på gaten’ i betydningen at ingen andre skal kunne prate til oss er ikke en rettighet noen av oss har. Nei, men vi burde få slippe å bli sjekket opp når vi er ute i dagligdagse ærend. Hvorfor det er ubehagelig og uønsket har blitt forklart utallige ganger. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #392 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jo nettopp dette det handler om?? Leste du ikke HI?? Det er ikke BARE prat disse mannfolka vil, da hade de prata med hverandre, med ALLE. Det handler om menn som bruker "skulle bare prate litt" som unnskyldning for å mase på kvinner de kunne tenkt seg å pule. Hvor mange ganger må dette inn med teskje? Anonymkode: 6f341...4a3 HI skriver bokstavelig talt «vil bare prate litt». Minst en kvinne har sagt at hun ikke tåler at fremmede bokstavelig talt sier «hei». Hvor mange ganger må du få dette inn med teskje? Er det litt vanskelig for deg? Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 6. april #393 Del Skrevet 6. april Just now, AnonymBruker said: HI skriver bokstavelig talt «vil bare prate litt». Minst en kvinne har sagt at hun ikke tåler at fremmede bokstavelig talt sier «hei». Hvor mange ganger må du få dette inn med teskje? Er det litt vanskelig for deg? Anonymkode: 5c827...88f Det er jo ingen som sier hei bare for å si hei. De vil jo ha en samtale etter dette heiet også. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #394 Del Skrevet 6. april Raven.Writingdesk skrev (9 minutter siden): Vi er på side 20 og du har kverulert i bøtter og spann med flere kvinner i tråden, men det er klart at du som mann «vet best» hva «vi» kvinner ønsker. Vi er på side 20 og du har kverulert i bøtter og spann med flere menn i tråden, men det er klart at du som kvinne «vet best» hva intensjonen til «oss» menn er. Anonymkode: 5c827...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #395 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Menn vet utmerket godt at et overveldende flertall av kvinner ikke liker å bli oppsøkt av fremmede, og at til mer alene hun er når det skjer til verre er det. Problemet er at de gir faen i det ubehaget og i mange tilfeller redselen de forsårsaker, den ørlille sjansen for at dette er en av de ytterst få kvinnene som responderer positivt gjør det verdt det. De trenger ikke forholde seg til konsekvensene av son oppførsel, det er jo bare å hive seg over neste kvinne som er uten bekjente rundt seg og dermed er sårbar. Eller approachable, i deres hode. Det er den samme mekanismen som får menn til å sende random dickpics. De vet at det er ubehagelig for det store flertallet, men den lille muligheten for å få napp får dem til å kjøre på. Anonymkode: c0f9c...d30 Sammenligningen med «dickpic» er treffende. De mennene som sender bilder av pikken sin uoppfordret, er de samme mennene som forsøker å sjekke opp hun som er på jobb, hun som sitter å leser på bussen, hun som er på trening osv. Det går igjen tilbake til at de er mistilpassede sosialt og dermed seksuelt. Deres grenseoverskridende atferd beviser dette. Anonymkode: c5175...84a 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 6. april #396 Del Skrevet 6. april (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er på side 20 og du har kverulert i bøtter og spann med flere menn i tråden, men det er klart at du som kvinne «vet best» hva intensjonen til «oss» menn er. Anonymkode: 5c827...88f Jeg har faktisk poengtert at intensjonen ikke er så viktig når det oppleves som ubehagelig for den som utsettes for det. En ting er at man ubevisst utsetter noen for noe de synes er ubehagelig, men har man fått klar beskjed om at dette er oppførsel som ansees som ugrei, er man rimelig tett i pappen om man mener at «det er greit at jeg gjør det likevel, fordi intensjonen min er jo bra». Endret 6. april av Raven.Writingdesk 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #397 Del Skrevet 6. april Gliffy skrev (Akkurat nå): Det er jo ingen som sier hei bare for å si hei. De vil jo ha en samtale etter dette heiet også. Jeg sier hei flere ganger om dagen uten å ha noen intensjon om å starte en samtale. Om så var at jeg ville snakke med deg, hvori ligger overtrampet? Hvorfor er det ikke et overtramp når en 80 år gammel dame vil snakke med meg? Er det fordi jeg har en mer robust psyke enn enkelte av kvinnene her? Anonymkode: 5c827...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 6. april #398 Del Skrevet 6. april Just now, AnonymBruker said: Vi er på side 20 og du har kverulert i bøtter og spann med flere menn i tråden, men det er klart at du som kvinne «vet best» hva intensjonen til «oss» menn er. Anonymkode: 5c827...88f Kan dere ikke bare lytte når vi forklarer at vi syns det er ubehagelig og uønsket? Selv om intensjonen kanskje er god, eller i alle fall ikke ondsinnet, så er det ekkelt og invaderende å bli sjekket opp når man er i dagligdagse settinger. Ikke alle kvinner opplever det sånn, mange her sier de ikke har vært utsatt for sånne ting. Men veldig mange har det. Er det helt uaktuelt å ta hensyn altså? Det forklarer jo i så fall mer enn alt hva som er problemet her. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #399 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier hei flere ganger om dagen uten å ha noen intensjon om å starte en samtale. Om så var at jeg ville snakke med deg, hvori ligger overtrampet? Hvorfor er det ikke et overtramp når en 80 år gammel dame vil snakke med meg? Er det fordi jeg har en mer robust psyke enn enkelte av kvinnene her? Anonymkode: 5c827...88f Det er vel heøst det faktum at den 80 år gamle damen aldri kan utgjøre en fare for deg om hun blir sur. 80 år gamle damer kan godt innlede en samtale med meg. De fleste 80 år gamle menn også. Det er bare koselig, gitt at jeg har tid. Og har jeg ikke det kan jeg fortelle akkurat det uten å lure på hva jeg pådrar meg av fare. Anonymkode: c0f9c...d30 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 6. april #400 Del Skrevet 6. april 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg sier hei flere ganger om dagen uten å ha noen intensjon om å starte en samtale. Om så var at jeg ville snakke med deg, hvori ligger overtrampet? Hvorfor er det ikke et overtramp når en 80 år gammel dame vil snakke med meg? Er det fordi jeg har en mer robust psyke enn enkelte av kvinnene her? Anonymkode: 5c827...88f Ingen har sagt at et hei i forbifarten fra naboen, eller en 80 år gammel dame som vil prate er uønsket. Den dama utgjør ingen trussel for deg. Du har ikke vært utsatt for masse 80 år gamle damer som trenger seg på og ikke tar nei for et nei. Det som er uønsket er å bli sjekket opp. Men det virker det som man misforstår med vilje her. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå