AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #1 Del Skrevet 3. april 2024 Leste i en tråd her inne en bruker som hevdet at det ikke er lovlig å bære religiøse symboler, som eksempel smykke med kors, for lærere i skolen. Man skal visst være “nøytral”. Husker at det for noen år tilbake var en stor sak i media om en nyhetsjournalist i NRK som fikk sterk kritikk for å ha på et korssmykke i ei nyhetssending. Saken endte vel med at journalisten ikke fikk bære korset på jobb. Er det noen som vet om slike regler eksisterer i arbeidslivet for f eks kommunalt ansatte eller statsansatte? Hva handler det om i så fall? Og er det ikke evt i strid med menneskerettighetene å forby dette? Anonymkode: af37d...ca1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #2 Del Skrevet 3. april 2024 En arbeidsgiver har lov til å legge ned forbud mot religiøse symboler på jobben, NRK har et slikt forbud og det skulle bare mangle. Forøvrig så burde det vært en generelt forbud mot alle politiske og religiøse symboler på alle offentlige arbeidsplasser, spesielt i helsevesenet, politiet og på skoler for både lærere og elever. Anonymkode: edd0e...a14 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2024 #3 Del Skrevet 3. april 2024 På den ene siden tenker jeg at man i prinsippet må få bære det man vil av symboler eller religiøse smykker. Vi har både ytringsfrihet og religionsfrihet her i landet, og i utgangspunktet føler jeg det kan minne om overformynderi å legge ned slike forbud. På en annen side har jeg generelt lite til overs for religion, og hadde ikke hatt noe i mot om man jobber for en utradering av alle trosretninger. Jeg tror verden ville blitt bedre av det. Eventuelt at man holder sin personlige tro for seg selv. Jeg klarer ikke bli enig med meg selv her. Anonymkode: 45c02...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #4 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det noen som vet om slike regler eksisterer i arbeidslivet for f eks kommunalt ansatte eller statsansatte? Hva handler det om i så fall? Og er det ikke evt i strid med menneskerettighetene å forby dette? Anonymkode: af37d...ca1 Det ville jo vært helt vilt og i strid med menneskerettighetene. Skal man ikke kunne uttrykke hengivenhet eller tilhørighet for noe som helst når man er på jobb i det offentlige så bærer det helt galt av sted. Dersom forbudet skulle vært konsekvent så ville det blitt forbudt å gå med t-skjorter som viser hvilket fotballag du liker. Eller utrykker musikksmak. Eller hva slags bil du helst kjører, etc. Anonymkode: b1e03...c38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #5 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 17.56): På den ene siden tenker jeg at man i prinsippet må få bære det man vil av symboler eller religiøse smykker. Vi har både ytringsfrihet og religionsfrihet her i landet, og i utgangspunktet føler jeg det kan minne om overformynderi å legge ned slike forbud. På en annen side har jeg generelt lite til overs for religion, og hadde ikke hatt noe i mot om man jobber for en utradering av alle trosretninger. Jeg tror verden ville blitt bedre av det. Eventuelt at man holder sin personlige tro for seg selv. Jeg klarer ikke bli enig med meg selv her. Anonymkode: 45c02...32c Men hvis man f eks bærer et korssmykke, så gjør man det jo for seg selv? De færreste gjør det vel for andre? Om man ønsker å påvirke andre, så snakker man til andre om troen sin,og prøver å overbevise andre. Men dersom man ikke bevisst prøver å påvirke andre, så synes jeg ikke man kan nektes å bære et religiøst symbol. Det er jo personlig. Jeg ønsker ikke, som deg, en utradering av alle trosretninger. Uten religion og tro havner folk fort i et åndelig vakum. Hvis religion forsvinner, så blir det erstattet med noe annet. Ikke sikkert det blir så bra. Anonymkode: af37d...ca1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #6 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis man f eks bærer et korssmykke, så gjør man det jo for seg selv? De færreste gjør det vel for andre? Om man ønsker å påvirke andre, så snakker man til andre om troen sin,og prøver å overbevise andre. Men dersom man ikke bevisst prøver å påvirke andre, så synes jeg ikke man kan nektes å bære et religiøst symbol. Det er jo personlig. Jeg ønsker ikke, som deg, en utradering av alle trosretninger. Uten religion og tro havner folk fort i et åndelig vakum. Hvis religion forsvinner, så blir det erstattet med noe annet. Ikke sikkert det blir så bra. Anonymkode: af37d...ca1 Er det greit med et hakekors også? Eller palestinaskjerf? Politiske symboler bør kunne bæres dersom religiøse symboler er ok. Anonymkode: a451e...42d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #7 Del Skrevet 4. april 2024 Greia er at man representerer staten når man jobber for den. Og siden staten ikke skal ta noen side innen religion, skal ikke de som representerer den det heller. Anonymkode: 4e60d...082 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 4. april 2024 #8 Del Skrevet 4. april 2024 Tja, på vår jobb (bussjåfør) så får de ikke lov til å be i kantina/garderoben. De har fått sitt eget lille bøttekott de må gå inn i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 4. april 2024 #9 Del Skrevet 4. april 2024 Om noen bærer et kors smykke kunne det aldri plaget eller krenket meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 4. april 2024 #10 Del Skrevet 4. april 2024 Lykkedykker skrev (Akkurat nå): Tja, på vår jobb (bussjåfør) så får de ikke lov til å be i kantina/garderoben. De har fått sitt eget lille bøttekott de må gå inn i. Helt greit det. De burde være happy. Man må ikke ha stor plass. Tar max 5 min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 4. april 2024 #11 Del Skrevet 4. april 2024 Jeg er ikke religiøs og er generelt skeptisk til at staten skal representere religion. Jeg mener likevel at det bør være greit å gå med et smykke med et kors, hijab eller ha tatoveringer for den sak skyld i offentlig tjeneste om det ikke er ment som et politisk budskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #12 Del Skrevet 4. april 2024 Helt greit om det ikke er lov for en lærer å bruke et lite smykke med kors. Men da forventer jeg at det gjelder alle "religiøse utsmykninger", som hijab etc. Anonymkode: efc59...206 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 4. april 2024 #13 Del Skrevet 4. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er det greit med et hakekors også? Eller palestinaskjerf? Politiske symboler bør kunne bæres dersom religiøse symboler er ok. Anonymkode: a451e...42d Palestinaskjerf var for en 15 år siden ett trendplagg mange bærte uavhengig av hva de mente om Palestinakonflikten. Det ser jeg av og til idag og. Det har sikkert vært folk i offentlig sektor som har gått med slikt skjerf uten at det var en "statement". Det samme gjelder vell gjerne religiøse symboler som blir brukt i design av tøy og smykker uten at det sier så mye om troen til den som har det på seg (kors, yin-yang, norrøne runer, keltiske tegn, lotusblomst, buddah figur etc etc.) Jeg synes det er overgripende å skulle ha streng policy på slikt. Det bør ikke være vanskelig å skille mellom å nekte en ansatt å gå i naziuniform og tillate f.eks små øredobber formet som kors... Forresten trodde jeg det var slik at journalisten bare ble nektet å ha på kors i rollen som korrenspondant i nyhetssendingen? Det gir jo mening det, da de skal fremstå så nøytrale som mulig i nyhetene. I andre program som lages er jo programledere og andre foran kameraet langt fra nøytrale. Finnes vell noen religiøse symboler i humorserien Presten blant annet? 😆 Endret 4. april 2024 av Anonymbruker*** 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 4. april 2024 #14 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 17.52): En arbeidsgiver har lov til å legge ned forbud mot religiøse symboler på jobben, NRK har et slikt forbud og det skulle bare mangle. Forøvrig så burde det vært en generelt forbud mot alle politiske og religiøse symboler på alle offentlige arbeidsplasser, spesielt i helsevesenet, politiet og på skoler for både lærere og elever. Anonymkode: edd0e...a14 Får ikke ansatte i NRK lov til å gå med hijab når de er på jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #15 Del Skrevet 4. april 2024 Det bør være forbudt med religiøse symboler i yrker hvor nøytralitet er et poeng. Lærere, helsepersonell, politi osv bør ikke bære slike symboler og man bør heller ikke kunne mene seg fritatt fra visse arbeidsoppgaver fordi det strider mot personlig religiøs overbevisning. I tilfeller der folk ikke kan etterleve arbeidsgiver sine krav og avtalen man har underskrevet på bør man enten forlate jobben frivillig eller bli oppsagt. Religion har ingenting i offentligheten å gjøre. Anonymkode: d07af...e57 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #16 Del Skrevet 4. april 2024 Selvfølgelig skal lærere, leger, politi, etc få bære religiøse smykker. Dette er viktig for de det gjelder. Det kan være en trygghet og hjelp i hverdagen. Det hadde vært helt Nord-Korea om det skulle vært ulovlig. Anonymkode: b1e03...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Selvfølgelig skal lærere, leger, politi, etc få bære religiøse smykker. Dette er viktig for de det gjelder. Det kan være en trygghet og hjelp i hverdagen. Det hadde vært helt Nord-Korea om det skulle vært ulovlig. Anonymkode: b1e03...c38 Det er allerede forbud mot religiøse symboler i politiet, de skal representere rettsstaten og ingen andre, da skal selvfølgelig ikke religiøse symboler være en del av uniformen. Hvis en muslim og en jøde barker sammen på gaten og politiet dukker opp så kan ingen av de være sikker på at de får rettferdig behandling hvis politiet går med hijab eller davidstjerne. Akkurat dette eksemplet er høyst relevant i disse dager. Kriminelle og publikum forøvrig vil ha forskjellige reaksjoner til religiøse symboler i møte med politiet, folk skal ikke undre seg over om behandlingen og reaksjoner de får fra politiet er på grunn av religion eller ikke. Så har vi eksempler som dette fra helsevesenet. https://www.nrk.no/mr/vikar-hylla-hamas-pa-instagram-bilde-fra-ei-avdeling-pa-alesund-sjukehus-1.16589829 Anonymkode: edd0e...a14 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #18 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (På 3.4.2024 den 17.56): På en annen side har jeg generelt lite til overs for religion, og hadde ikke hatt noe i mot om man jobber for en utradering av alle trosretninger. Jeg tror verden ville blitt bedre av det. Eventuelt at man holder sin personlige tro for seg selv. Slik som i Nord-Korea? Ateistiske land har vært de mest morderiske landene i historien og gjennomført de verste folkemordene og overgrepene i historien. Verden trenger religion, religiøse ligger langt over snittet på å gi til fattige og hjelpe dem, ateister bryr seg ikke. Anonymkode: c6a8c...805 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå