Gå til innhold

Drikke brus foran barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker brus foran barna i ny og ne. Koffeinfri og sukkerfri. Hender at 6 åringen får en liten slurk. Men han liker ikke brus så godt, mest pga kullsyre tror jeg.

Hele familien drikker stort sett bare vann, melk og litt juice og saft. 4 åringen har så langt ikke villet drikke brus. Han smakte såvidt en gang og syntes ikke det var godt med kullsyre.

Husker jeg syntes det var rart at mora i huset drakk mye cola da jeg var på besøk hos en klassevenn da jeg var 8 år og eldre. Mens resten av familien drakk saft til middag, og ikke fikk brus unntatt på lørdager. Da var noen av de i huset 12-15 år, så jeg stussa litt husker jeg. Jo eldre barn, jo verre er det kanskje? De minste drikker uansett ikke brus?

Noen "gleder" mener jeg de voksne skal kunne ha, som barna kan glede seg til de blir voksne for.

Anonymkode: 9edc7...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min drakk ofte brus, spiste rosinboller eller stappet innpå smågodt eller lignende. 

Men likevel fikk jeg aldri noe som helst, fordi det ikke skal være sunt å få i seg. Hun burde selvfølgelig gått foran som et best mulig eksempel. Men sånne regler gjelder tydeligvis bare for alle andre, ikke for henne selv.  

Anonymkode: 8db0a...75d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset drikker man brus, saft, juice, vann, melk etter hva man har lyst på. Er heller ikke sånn at man kun spiser godis i helgene. 
 

Må jo kunne kose seg litt. Jeg vil ikke si nei til barna nå jeg selv spiser godis og drikker brus!

Anonymkode: bd2f9...7d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei

Anonymkode: 94146...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker brus foran barna på daglig basis, men det er ikke lov bare for meg. De får også hvis de vil ha, men siden det er tilgjengelig er det vel ikke så spennende, så de velger stort sett noe annet.

Dersom de hadde blitt stordrikkere av brus skulle jeg moderert regelen og endret på det, men det er altså ikke et problem. Det fremstår for meg som at de som aldri får brus hiver seg over det hver gang de får, og at disse foreldrene tror at de som har tilgang hjemme drikker brus hele dagen hele tiden. Min erfaring er motsatt. 

Brus er min kaffe, rett og slett. Og barna mine har så og si aldri sett meg drikke alkohol, jeg velger brus i de settingene også. Kaffe hadde sikkert vært bedre enn brus, men så er mamma på brus i alle festlige lag og høytider ganske fint.  Så det er vel både plusser og minuser. 

Anonymkode: 376f2...f5e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør jo som man vil, men man er jo en dust hvis man dingler noe foran barnet som barnet synes er godt, men som det ikke får. Så man velger jo hvem man vil være, tenker jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg alltid gjort, aldri vørt noe problem. Ungene har vært klar over det og vist at brusen er mamma sin. Når de ble litt større kunne de spørre om de fikk brus også. Det gjorde de en gang i blant. De har aldri reagert på at jeg drkk og de ikke fikk. Spurte ikke heller. 

Nå er de tenåringer så nå styrer de det selv

Anonymkode: 11d46...cb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonn123 skrev (6 timer siden):

Nei det er ikke greit dersom barnet liker brus. 

Det kan ikke sammenlignes med kaffe, alkohol eller røyk. Som er ting med aldersgrenser. Dette er to forskjellige ting.

Brus blir det samme som å nyte godteri, spille spill, se på tv.

Det er ikke ok å “misunne” barn med ting de liker, for så å si at de ikke får. Barn lærer av å handlinger, ikke ord.

Når ble det aldersgrense på kaffe?

Anonymkode: 2d8b4...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun brus i helgene pga at det er usunt, man kan få syreskader, og det er dyrt. Dette gjelder også oss voksne. Hva skal vi si til ungene? "Nei, når du er voksen så tåler tennene mer syre"

Anonymkode: d508b...a87

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når ble det aldersgrense på kaffe?

Anonymkode: 2d8b4...291

Beklager, skulle selvsagt ha delt dette opp slik at du forstod dette også. Fint å komme inn i en tråd for å pirke på noe så uvesentlig og ikke tilføye noenting :)

Aldersgrense 18 år: alkohol og tobakk

Ingen aldersgrense på kaffe, men velger å skille dette fra ting som brus og godteri, siden ingen gir små barn kaffe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir jo bare rart. Hadde tatt et glass når barna ikke så det eller i kopp og kalt det kaffe dersom de er små nok til å ikke finne ut av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine elsker brus, det er det de foretrekker å drikke. Så hos oss har vi en regel om at det kun er på ettermiddagen i helgene (lør+søn) vi drikker brus. Grunnen er at det ikke er bra for tenner og kroppen, derfor drikker jeg naturligvis ikke brus foran de i hverdagen heller. Men jeg koser meg med litt brus etter at de har lagt seg.

Brus er for meg en kos, ikke en tørstedrikk. Jeg vet det ikke er bra for meg heller, men jeg er gammel nok til å hast bevisst forhold til konsekvensene. Allikvel ønsker jeg å gå foran som et godt eksempel ovenfor barna mine. 
Det er i mine øyne feil å «kose» seg foran andre, uten å tilby å dele. Dette gjelder enten det er kos i form av brus, godteri, en god historie eller plass foran peisen.

Anonymkode: 7ef8e...c1f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonn123 skrev (20 minutter siden):

Beklager, skulle selvsagt ha delt dette opp slik at du forstod dette også. Fint å komme inn i en tråd for å pirke på noe så uvesentlig og ikke tilføye noenting :)

Aldersgrense 18 år: alkohol og tobakk

Ingen aldersgrense på kaffe, men velger å skille dette fra ting som brus og godteri, siden ingen gir små barn kaffe :) 

Tja, kaffe med masse sukker og melk var det vel ikke akkurat uvanlig å gi barn for ikke så veldig lenge siden? 

Så det blir litt på samme måte som brus i dagens samfunn. 

Anonymkode: a6b4c...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Maleficenta said:

Brus er jo ikke voksen drikke. Hadde det vært øl hadde det vært noe annet. Hvorfor skal voksne bælme brus men barn kun skal drikke det i helgen. Brus er ikke bra å drikke for mye av for voksne heller. Syns man får et forklaringsproblem om barnet spør hvorfor de kun får drikke brus på lørdag mens mor og far bøtter nedpå med brus hele uka

Brus er en drikk som voksne kan velge å drikke til hverdag hvis de ønsker, men som barn ofte ikke får. Nettopp fordi de er barn, og man er voksen og kan bestemme selv.

Anonymkode: 3f4f7...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Når ble det aldersgrense på kaffe?

Anonymkode: 2d8b4...291

Alle vet vel at barn ikke skal ha koffein, så det er jo aldersgrense på en måte selv om det ikke er en lov.

Anonymkode: d0d57...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle vet vel at barn ikke skal ha koffein, så det er jo aldersgrense på en måte selv om det ikke er en lov.

Anonymkode: d0d57...ed0

Er jo koffein i brus og da. Og sjokolade. 

Anonymkode: 0fce4...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ok å drikke brus foran barn når de ikke får drikke det selv i hverdagen? 

Anonymkode: f54c8...0ee

Deler ikke pils med dem.

Anonymkode: 28cc3...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Brus er en drikk som voksne kan velge å drikke til hverdag hvis de ønsker, men som barn ofte ikke får. Nettopp fordi de er barn, og man er voksen og kan bestemme selv.

Anonymkode: 3f4f7...c49

Er uansett dårlig å gå rundt å friste med noe dersom de vet ungene liker det da uansett... Er jo litt som at de skulle spise en sjokolade foran dem og dersom ungene liker det. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo koffein i brus og da. Og sjokolade. 

Anonymkode: 0fce4...d18

Det er mye mer i kaffe. Barn bør jo ikke drikke så mye brus med koffein heller. Koffeinmengden i sjokolade er ikke akkurat noe å sammenlikne med kaffe..

Anonymkode: d0d57...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten dyppet jeg sukkerbit i pappas kaffe, og lærte at øl/ vin var voksenbrus/ drikke. Kommer an på barnas alder, men vann bør uansett være hverdagsdrikke. Brus er greit på lørdag/ fest/ bursdag. Selv om det er sukkerfri brus er det jo ikke bra for emaljen på tennene. Barn forstår mye, og barnehagebarn synes kanskje det er urettferdig at foreldre drikker det, og de får vann eller melk. Tror de fleste gjør sitt beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...