Gå til innhold

Drikke brus foran barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det ok å drikke brus foran barn når de ikke får drikke det selv i hverdagen? 

Anonymkode: f54c8...0ee

Hva synes du selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det foran min 2-åring, hun vet ikke hva brus er for hun har aldri smakt det. Når hun blir større kommer vi ikke til å gjøre det. Og det er jo sjeldent nå også, drikker ikke brus i hverdagen, så skjer bare en gang i blant. Men hun er jo vant til at vi voksne drikker mye forskjellig som kaffe og energidrikk og sånn mens hun bare drikker vann. Hun har ikke sagt noe på dette ennå iallfall.

Anonymkode: d0d57...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det gjør jeg. Det er forskjell på voksen og barn. Ungene får ikke kaffe heller, selv om jeg av og til drikker det. 

Anonymkode: 89543...8b9

Men kaffe er jo ikke godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit dersom barnet liker brus. 

Det kan ikke sammenlignes med kaffe, alkohol eller røyk. Som er ting med aldersgrenser. Dette er to forskjellige ting.

Brus blir det samme som å nyte godteri, spille spill, se på tv.

Det er ikke ok å “misunne” barn med ting de liker, for så å si at de ikke får. Barn lærer av å handlinger, ikke ord.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 minutter siden):

Men kaffe er jo ikke godt.

Jeg syns kaffe er godt..  Og eldste barnet mitt liker ikke brus pga kullsyre.. Så det er smak og behag både for barn og voksne. 

Dersom man som voksen ikke kan ta et glass brus uten at barna får, så bør voksne leve etter alle andre "regler" og rutiner vi gir barna da. Fast leggetid og leggerutine, ingen godis utenom lørdag, begrenset skjermtid etc.. Listen er lang for mange barn - men kan garantere deg den er ikke like lang for de voksne.. Aka dobbelmoralsk. 

Anonymkode: 95605...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det ok å drikke brus foran barn når de ikke får drikke det selv i hverdagen? 

Anonymkode: f54c8...0ee

Når jeg var liten var det snakk om "Voksen brus" hos naboen, den måtte vi ikke drikke av....

Ellers er det jo bare å si at melka er gul og gammel, vannet er brunt og smaker rart. 

Da løper barna gledelig ut og spiser snø eller drikker vann av en sølepytt.

Så enkelt er det.

Anonymkode: 51070...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns kaffe er godt..  Og eldste barnet mitt liker ikke brus pga kullsyre.. Så det er smak og behag både for barn og voksne. 

Dersom man som voksen ikke kan ta et glass brus uten at barna får, så bør voksne leve etter alle andre "regler" og rutiner vi gir barna da. Fast leggetid og leggerutine, ingen godis utenom lørdag, begrenset skjermtid etc.. Listen er lang for mange barn - men kan garantere deg den er ikke like lang for de voksne.. Aka dobbelmoralsk. 

Anonymkode: 95605...9fc

He He. Nesten som mor og far nektet meg å kjøre moped i helgen eller i mørket.

Anonymkode: 51070...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns kaffe er godt..  Og eldste barnet mitt liker ikke brus pga kullsyre.. Så det er smak og behag både for barn og voksne. 

Dersom man som voksen ikke kan ta et glass brus uten at barna får, så bør voksne leve etter alle andre "regler" og rutiner vi gir barna da. Fast leggetid og leggerutine, ingen godis utenom lørdag, begrenset skjermtid etc.. Listen er lang for mange barn - men kan garantere deg den er ikke like lang for de voksne.. Aka dobbelmoralsk. 

Anonymkode: 95605...9fc

Synes du det er greit å si til et barn at nå er det nok ipad, mens du sitter på skjermen forran ungen? Synes du det er greit å trykke i seg godteri forran ungen å si at du får ikke?

Barn lærer av handlinger.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker cola foran 1,5-åringen for det får han ikke og det er min «kaffe» (jeg liker ikke kaffe). Cola er derfor mamma sin og for voksne.

Det hender mannen drikker Mozell i helgene og da må vi være innstilt på at mini også får litt for det liker han veldig godt.

Er ikke noe anti hverken det ene eller det andre her, spiser vi sjokolade på en onsdag får han også, men alt med måte selvfølgelig.

Endret av Anononyma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det ok å drikke brus foran barn når de ikke får drikke det selv i hverdagen? 

Anonymkode: f54c8...0ee

Nei. Derfor drikker man brus i krus når barna er tilstede.

Anonymkode: cc043...d94

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada, hvis man drikker i krus og sier at det er kaffe :P

Anonymkode: 60d21...003

Haha, det er dette jeg gjør om jeg en sjelden gang tar meg et glass brus på en hverdag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen burde drikke burs i hverdagen, verken barn eller voksne.

Anonymkode: b92c2...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen burde drikke burs i hverdagen, verken barn eller voksne.

Anonymkode: b92c2...002

*brus

Anonymkode: b92c2...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig ikke. Er det lov å spise godteri foran deg å nekte deg å få. Barn gjør ikke som du sier men det du gjør. 

Anonymkode: c8175...b99

Åh, jeg som alltid sier til ungene, gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør.

Har tatt feil i 35 år jeg da 🙈

Anonymkode: 92d2c...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi voksne drikker alltid cola zero til middagen. Lenge forsto ikke ungene hva det var, men det varte ikke lenge.

jeg orker ikke drikke noe i smug, så vi gjør det ikke til en forbudt greie. De får er halv glass cola zero til middagen de også. Ellers drikker de hovedsak vann. Fine tenner og god helse,  normalvektige barn 

vi har også er avslappet forhold til godteri. Er det i huset dår de ta. De maser aldri og fråtser aldri , de tar noen biter og ferdig med det. 
 

de er 6 år og 4 år gamle . 

Anonymkode: 941ff...71f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, hvorfor skulle det være galt? Skal jeg gjemme meg? 😅

Anonymkode: 4769a...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonn123 skrev (3 timer siden):

Synes du det er greit å si til et barn at nå er det nok ipad, mens du sitter på skjermen forran ungen? Synes du det er greit å trykke i seg godteri forran ungen å si at du får ikke?

Barn lærer av handlinger.

Jeg syns det er 100% greit å ha helt egne regler for voksne og barn - samt alderstilpasset regler. 

Jeg er voksen og bestemmer selv. Så ja jeg syns det er greit å si til 4 åringen at det er nok nettbrett etter 1t, mens 12 åringen får sitte lengre. Jeg syns det er greit å si at 4 åringen skal legge seg kl 19, mens 12 åringen får være lengre oppe. Ja jeg syns det er greit at jeg drikker brus en onsdag kl 18 hvis jeg vil det og si nei til barna. FORDI jeg er voksen og tar egne valg. 

Og ja, jeg sier at barna skal legge vekk skjerm kl 18 mens jeg ser på tv eller mobilen. 

Barn lærer av rutiner, regler, trygge rammer og kontinutet. 

Men igjen så kan jeg ha sjokolade stående på bordet hele uka/året uten ar barna frotser. For de har et sunt forhold til godteri og sukker - uavhengig om det er snop, is eller brus. 

Jeg drikker ikke brus til middag og sier nei til dem, men jaggu meg tar jeg meg et glass cola (hvis vi har) mens jeg står på kjøkkenet og lager middag med verdens beste samvittighet. 

Anonymkode: 95605...9fc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det ok å drikke brus foran barn når de ikke får drikke det selv i hverdagen? 

Anonymkode: f54c8...0ee

Nei. Man må da stå fram som et eksempel. Er og dårlig gjort å gjøre det. Sitte å friste barnet med brus og bare du får ikke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke? Barn har ikke vondt av å vite at det finnes forskjeller på barn og voksne, og drikkene de drikker. 

Anonymkode: 3f4f7...c49

Brus er jo ikke voksen drikke. Hadde det vært øl hadde det vært noe annet. Hvorfor skal voksne bælme brus men barn kun skal drikke det i helgen. Brus er ikke bra å drikke for mye av for voksne heller. Syns man får et forklaringsproblem om barnet spør hvorfor de kun får drikke brus på lørdag mens mor og far bøtter nedpå med brus hele uka

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...