Gå til innhold

Findus endret oppskriften på fiskepinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

IMG_3734.jpeg

Anonymkode: 3e26e...990

Men nå er det ikke hyse i denne, men lysing. Det er etter det jeg vet to forskjellige fisker.

Anonymkode: eaccd...a4f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men nå er det ikke hyse i denne, men lysing. Det er etter det jeg vet to forskjellige fisker.

Anonymkode: eaccd...a4f

Det er to forskjellige fisker men begge er i torskefamilien.

Anonymkode: ca1e1...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Findus har tydligvis endret oppskriften sin på vanlige fiskepinner.

De har byttet ut torsk med hyse. Dette står ikke oppført noe sted. De burde ha skrevet det utenpå pakken etter å ha brukt torsk i alle år.

Min sønn er meget allergisk for hyse og har nå svære blemmer i hele ansiktet etter å ha spist en fiskepinne.

Det er dårlig synes jeg

Er det faktisk mulig å være allergisk mot en fiskerase og ikke en annen? 

Anonymkode: 06826...01b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når det gjelder noe så alvorlig som allergi så kan Findus her ta seg ei bolle! 

Allergi kan være dødelig, og det kimser man faktisk ikke av! 

Anonymkode: e97af...5b1

Hvis alle produsenter skal melde fra i media hver gang de endrer på en oppskrift, da hadde ikke avisene gjort annet enn å skrive om det. 
Ser noen sammenligner med nøtter her, men det er kanskje vanligere å få anafylaktisk sjokk av nøtter enn av stillehavslysing… Så jeg synes ikke det er helt sammenlignbart. 

Anonymkode: 90076...951

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenten har jo sitt på det rene fordi det står på innholdesfortegnelse. Jeg mener likevel at det er juks da hovedingrediens er byttet ut mot noe billigere. Krympflasjon kalles det. Det er jeg allergisk mot, behandling er å ikke kjøpe det.

Anonymkode: 1c215...585

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rase? Det er ikke menneskefremavlede hunder, dette. Det er arter. Fiskearter.

Anonymkode: 3dec4...e06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes jo det kunne stått på pakken da. Tenk om en kjeks som vanligvis alltid har vært uten nøtter plutselig fikk nøtter

Man leser jo gjerne ikke innholdet hver gang i flere år

Jo, vi som ikke tåler en bråte med mat må gjøre det. Det er helt nødvendig, faktisk. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rasisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (7 timer siden):

Hvem spiser fiskepinner? Har ikke gjort det siden jeg var barn på 90-tallet. 😂

Er så morsomt at noen tror fiskepinner (og annet folk ikke kan skjønne at andre spiser) bare ligger til pynt 

Anonymkode: 8ee11...e11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er så morsomt at noen tror fiskepinner (og annet folk ikke kan skjønne at andre spiser) bare ligger til pynt 

Anonymkode: 8ee11...e11

Frityrtorsk er godt men fiskepinner er ikke så 

Anonymkode: 272ca...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Findus har tydligvis endret oppskriften sin på vanlige fiskepinner.

De har byttet ut torsk med hyse. Dette står ikke oppført noe sted. De burde ha skrevet det utenpå pakken etter å ha brukt torsk i alle år.

Min sønn er meget allergisk for hyse og har nå svære blemmer i hele ansiktet etter å ha spist en fiskepinne.

Det er dårlig synes jeg

Hyse er jo en type torsk, da. Har aldri hørt om at noen er allergisk mot akkurat denne typen torsk. 

Anonymkode: 04bc2...bef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du enten lese innholdsfortegnelsen på pakken eller begynne å lage fiskepinner selv.

Anonymkode: a91f1...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal kontakte både Forbrukerrådet og Mattilsynet om dette, TS. Om ikke annet så kan det løfte bevisstheten om viktigheten av god merking av mat.

Jeg tåler ikke kumelk, men tåler geitemelk. Brukte derfor en ost som den gang ble markedsført som å være kun geitemelk i. Sjekket den likevel mange ganger, før jeg stolte på at det bare var geitemelk i den. Tålte den fint. Så begynte jeg å få problemer, hadde ikke endret noe som helst i kostholdet mitt. Til slutt fant jeg ut at Tine hadde byttet ut 20 % av geitemelken med kumelk - helt uten å merke det med "ny sammensetning" eller "ny oppskrft", eller bare "ny". De endret den tilbake til 100 % geitemelk, men da var nok mange blitt så skeptiske til om de kunne stole på Tine, så osten - som før de tilsatte kumelk - var populær, den ble fjernet fra markedet.

Findus er forøvrig et merke ingen i Norge bør kjøpe! Findus sender frossen fisk til Kina, der tines fisken opp før den fileteres, så fryses den igjen, før den enda en gang sendes halve jorden rundt tilbake til Norge. Dette er ikke kvalitetsfisk! Dette er fisk som restauranter, om de gjorde det samme (fryse, tine opp, fryse på nytt) ikke har lov å gjøre.

Støtt heller produkter som fiskes i norske farvann og produseres i Norge! Det er galskap at en fiskerinasjon som Norge, skal tilbys fisk som er fraktet rundt hele jorden før den kommer tilbake til Norge, da med enormt forringet kvalitet på produktet pga. opptining og ny nedfrysing. Miljømessig er dette helt på trynet, det er ikke bærekraftig. De eneste som vinner på å gjøre dette er milliardærene bak Findus. Nomad Foods, som eier Findus, er dessuten juridisk registrert i skatteparadiset de britiske Jomfruøyene, som troner på toppen av verdens verste skatteparadis...

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2019/05/28/her-er-listen-verdens-ti-verste-skatteparadiser/

Anonymkode: d5fad...3ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De nye fiskepinner har fått ekkel smak. De har mistet meg som kunde

Endret av Akryl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 13.28):

Jeg synes du skal kontakte både Forbrukerrådet og Mattilsynet om dette, TS. Om ikke annet så kan det løfte bevisstheten om viktigheten av god merking av mat.

Jeg tåler ikke kumelk, men tåler geitemelk. Brukte derfor en ost som den gang ble markedsført som å være kun geitemelk i. Sjekket den likevel mange ganger, før jeg stolte på at det bare var geitemelk i den. Tålte den fint. Så begynte jeg å få problemer, hadde ikke endret noe som helst i kostholdet mitt. Til slutt fant jeg ut at Tine hadde byttet ut 20 % av geitemelken med kumelk - helt uten å merke det med "ny sammensetning" eller "ny oppskrft", eller bare "ny". De endret den tilbake til 100 % geitemelk, men da var nok mange blitt så skeptiske til om de kunne stole på Tine, så osten - som før de tilsatte kumelk - var populær, den ble fjernet fra markedet.

Findus er forøvrig et merke ingen i Norge bør kjøpe! Findus sender frossen fisk til Kina, der tines fisken opp før den fileteres, så fryses den igjen, før den enda en gang sendes halve jorden rundt tilbake til Norge. Dette er ikke kvalitetsfisk! Dette er fisk som restauranter, om de gjorde det samme (fryse, tine opp, fryse på nytt) ikke har lov å gjøre.

Støtt heller produkter som fiskes i norske farvann og produseres i Norge! Det er galskap at en fiskerinasjon som Norge, skal tilbys fisk som er fraktet rundt hele jorden før den kommer tilbake til Norge, da med enormt forringet kvalitet på produktet pga. opptining og ny nedfrysing. Miljømessig er dette helt på trynet, det er ikke bærekraftig. De eneste som vinner på å gjøre dette er milliardærene bak Findus. Nomad Foods, som eier Findus, er dessuten juridisk registrert i skatteparadiset de britiske Jomfruøyene, som troner på toppen av verdens verste skatteparadis...

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2019/05/28/her-er-listen-verdens-ti-verste-skatteparadiser/

Dette er et veldig godt poeng, men har du tips til merker som ikke gjør dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 13.28):

Da blir det å styre unna Findus ...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 23.34):

Jepp. Ungen tåler vanlig torsk. Men ikke hyse og lysing. Veldig rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (2 timer siden):

De nye fiskepinner har fått ekkel smak. De har mistet meg som kunde

Ja, ikke sant!

de smaker tran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte en mail til Findus og fikk et arrogant svar tiøbake. Vi la med bilde av en gutt full av byller

vi kjøper ikke Findus mer.

TS

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er et veldig godt poeng, men har du tips til merker som ikke gjør dette? 

Mener Lofoten i hvert fall var produsert i Norge. Lerøy-fisk mener jeg også er både fisket og produsert i Norge.

Nå har jeg nesten helt sluttet å kjøpe frossenfisk, men les pakningene nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...