Gå til innhold

Erfaringer fra arbeid i NAV kontaktsenter?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på NAV kontaktsenter. 
Mine opplevelser er i utgangspunktet gode, men jobben passer ikke alle. De som jobber der testes nøye før ansettelse i ulike ferdighetstester. Kontaktsenteret er kjent for å ha en omfattende rekrutteringsprosess. 
De ulike kontaktsentrene i landet har ulike fagområder. De aller fleste starter med opplæring på Arbeid og helse linjene før de får en spesialisering f.eks Familie eller ufør. Mange har også flere spesialiseringer samtidig.

Dagene er lagt opp ganske strengt og alt man gjør måles på avdelingsnivå og ikke individnivå. Dagene er veldig strukturerte og timeplanen din styres av en avdeling som heter "trafikk". Timeplanen skal følges slavisk og det er ikke rom for "bare fem minutter til med kaffekoppen". De kan endre på timeplanen etter hvor behovet er. F.eks er det kommet veldig mange skriftlige henvendelser så kan veilederne få  mer tid til å besvare disse. Har det skjedd noen regleendringer som gjør at det forventes mer trafikk f.eks etter satsendringer på barnetrygd på telefonen så legges det mer telefontid inn i timeplanen. Man har også 27 minutter oppgavetid mellom øktene hvor man kan følge opp oppgaver man har laget til seg selv. Dette kan være at man må dobbeltsjekke noe for innringer før de får svar. Denne tiden brukes ikke på referatskriving da man skriver referat underveis i samtalen.  Er man ikke i form en dag f.eks forkjølet eller hodepine så kan man be om tilrettelegging. Det kan være f.eks at man blir tatt ut av telefonplanen og kun besvarer skriftlige henvendelser, kortere telefonøkter, hyppigere pauser osv. 

Angående hjemmekontor så kan man ha inntil 40% hjemmekontor i uka etter avtale med arbeidsgiver. Det skrives egen avtale på dette. Avspasering søkes om digitalt og godkjennes av trafikkavdelingen ved kapasitet. Er det ikke kapasitet kan man høre med nærmeste leder dersom det er en spesiell grunn for avspaseringen. Har aldri opplevd at det ikke har løst seg. 

Selv syntes jeg det var en veldig fin arbeidsplass som ga mye innsikt inn i NAV systemet, men for min del har jeg behov for å styre tiden min litt mer selv i arbeidsdagen. Det var veldig godt arbeidsmiljø og en god blanding av folk som har jobbet der lenge til de som søker seg videre.  

De aller fleste man er i kontakt med er hyggelige mennesker. Noen ganger skjer det at det kommer inn trusler eller hets, men NAV har veldig gode rutiner på hvordan disse evt skal følges opp. Jeg har aldri opplevd kontaktsenteret som utrygt. 
Om du vurderer å jobbe i NAV , kan jeg absolutt anbefale å søke deg inn hos Kontaktsenteret.
 

Anonymkode: 213f9...8e4

  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har jobbet på NAV kontaktsenter. 
Mine opplevelser er i utgangspunktet gode, men jobben passer ikke alle. De som jobber der testes nøye før ansettelse i ulike ferdighetstester. Kontaktsenteret er kjent for å ha en omfattende rekrutteringsprosess. 
De ulike kontaktsentrene i landet har ulike fagområder. De aller fleste starter med opplæring på Arbeid og helse linjene før de får en spesialisering f.eks Familie eller ufør. Mange har også flere spesialiseringer samtidig.

Dagene er lagt opp ganske strengt og alt man gjør måles på avdelingsnivå og ikke individnivå. Dagene er veldig strukturerte og timeplanen din styres av en avdeling som heter "trafikk". Timeplanen skal følges slavisk og det er ikke rom for "bare fem minutter til med kaffekoppen". De kan endre på timeplanen etter hvor behovet er. F.eks er det kommet veldig mange skriftlige henvendelser så kan veilederne få  mer tid til å besvare disse. Har det skjedd noen regleendringer som gjør at det forventes mer trafikk f.eks etter satsendringer på barnetrygd på telefonen så legges det mer telefontid inn i timeplanen. Man har også 27 minutter oppgavetid mellom øktene hvor man kan følge opp oppgaver man har laget til seg selv. Dette kan være at man må dobbeltsjekke noe for innringer før de får svar. Denne tiden brukes ikke på referatskriving da man skriver referat underveis i samtalen.  Er man ikke i form en dag f.eks forkjølet eller hodepine så kan man be om tilrettelegging. Det kan være f.eks at man blir tatt ut av telefonplanen og kun besvarer skriftlige henvendelser, kortere telefonøkter, hyppigere pauser osv. 

Angående hjemmekontor så kan man ha inntil 40% hjemmekontor i uka etter avtale med arbeidsgiver. Det skrives egen avtale på dette. Avspasering søkes om digitalt og godkjennes av trafikkavdelingen ved kapasitet. Er det ikke kapasitet kan man høre med nærmeste leder dersom det er en spesiell grunn for avspaseringen. Har aldri opplevd at det ikke har løst seg. 

Selv syntes jeg det var en veldig fin arbeidsplass som ga mye innsikt inn i NAV systemet, men for min del har jeg behov for å styre tiden min litt mer selv i arbeidsdagen. Det var veldig godt arbeidsmiljø og en god blanding av folk som har jobbet der lenge til de som søker seg videre.  

De aller fleste man er i kontakt med er hyggelige mennesker. Noen ganger skjer det at det kommer inn trusler eller hets, men NAV har veldig gode rutiner på hvordan disse evt skal følges opp. Jeg har aldri opplevd kontaktsenteret som utrygt. 
Om du vurderer å jobbe i NAV , kan jeg absolutt anbefale å søke deg inn hos Kontaktsenteret.
 

Anonymkode: 213f9...8e4

Takk for utfyllende svar! :) 

Hva går disse ferdighetstestene ut på?

 

Hva kan man forvente av lønn (jeg har mastergrad men regner med jeg kun får betalt for bacheloren min?). Har jobbet 12 år i kommunen

 

ts :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for utfyllende svar! :) 

Hva går disse ferdighetstestene ut på?

 

Hva kan man forvente av lønn (jeg har mastergrad men regner med jeg kun får betalt for bacheloren min?). Har jobbet 12 år i kommunen

 

ts :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Nå vet jeg ikke om de enda bruker de samme testene som når jeg ble ansatt men da var det en type iq og logikktest. Med slike oppgaver som "hva er neste mønster i rekken" osv.  Også var det en test hvor vi skulle tyde informasjon og vurdere hvordan denne skulle håndteres etter gitte retningslinjer. Denne mener jeg også gikk på tid. I tillegg ble vi testet i digital kompetanse og touch metoden. Ferdighetstestene får man tilsendt dersom man er potensiell kandidat for intervju og de gjennomføres hjemme. Bortsett fra den digitale testen, den er en del av jobbintervjuet.

Stilling i kontaktsenteret lønnes som førstekonsulent (kode 1408) eller rådgiver (kode 1434 ) med lønnsspenn fra kr 524 700 - kr 594 500 (lønnstrinn 53-61) avhengig av ansiennitet og erfaring. Du kan absolutt bruke masteren som argumentasjon for høyere lønn i en lønnsforhandling.

Anonymkode: 213f9...8e4

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lav lønn, antar man ikke kan forhandle utenfor rammen? 

Anonymkode: 8df2d...806

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om de enda bruker de samme testene som når jeg ble ansatt men da var det en type iq og logikktest. Med slike oppgaver som "hva er neste mønster i rekken" osv.  Også var det en test hvor vi skulle tyde informasjon og vurdere hvordan denne skulle håndteres etter gitte retningslinjer. Denne mener jeg også gikk på tid. I tillegg ble vi testet i digital kompetanse og touch metoden. Ferdighetstestene får man tilsendt dersom man er potensiell kandidat for intervju og de gjennomføres hjemme. Bortsett fra den digitale testen, den er en del av jobbintervjuet.

Stilling i kontaktsenteret lønnes som førstekonsulent (kode 1408) eller rådgiver (kode 1434 ) med lønnsspenn fra kr 524 700 - kr 594 500 (lønnstrinn 53-61) avhengig av ansiennitet og erfaring. Du kan absolutt bruke masteren som argumentasjon for høyere lønn i en lønnsforhandling.

Anonymkode: 213f9...8e4

Takk igjen!

Dette oppklarer det meste jeg lurer på, men til slutt, kan du gi noe tips til hva jeg bør si og hva jeg må unngå å si på jobbintervju?😂 jeg har ikke erfaring fra NAV så jeg vet ikke helt hva som vektlegges? Har lest meg opp på visjonen og sånn men finnes det noe gamle travere ville sett som positivt at jeg legger vekt på? :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk igjen!

Dette oppklarer det meste jeg lurer på, men til slutt, kan du gi noe tips til hva jeg bør si og hva jeg må unngå å si på jobbintervju?😂 jeg har ikke erfaring fra NAV så jeg vet ikke helt hva som vektlegges? Har lest meg opp på visjonen og sånn men finnes det noe gamle travere ville sett som positivt at jeg legger vekt på? :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Det viktigste er nok at du er deg selv, alt annet vil bli gjennomskuet over tid uansett. Vær tydelig i kommunikasjonen. Det er lurt som du sier å lese deg opp på visjon og verdier knytte de opp mot dine personlige egenskaper og erfaring. Prøv å knytt din kompetanse opp mot det stillingsannonsen ber om. Det kan også være greit å lese deg litt opp på veiledning dersom du ikke har dette som kompetanse fra før.  Snakk rolig og tydelig. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 213f9...8e4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det viktigste er nok at du er deg selv, alt annet vil bli gjennomskuet over tid uansett. Vær tydelig i kommunikasjonen. Det er lurt som du sier å lese deg opp på visjon og verdier knytte de opp mot dine personlige egenskaper og erfaring. Prøv å knytt din kompetanse opp mot det stillingsannonsen ber om. Det kan også være greit å lese deg litt opp på veiledning dersom du ikke har dette som kompetanse fra før.  Snakk rolig og tydelig. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 213f9...8e4

Tusen takk!!

ts :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 21.11):

Takk igjen!

Dette oppklarer det meste jeg lurer på, men til slutt, kan du gi noe tips til hva jeg bør si og hva jeg må unngå å si på jobbintervju?😂 jeg har ikke erfaring fra NAV så jeg vet ikke helt hva som vektlegges? Har lest meg opp på visjonen og sånn men finnes det noe gamle travere ville sett som positivt at jeg legger vekt på? :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Et tips her er at du bør være god på å kommuniserer med mennesker. Det er mye av hva jobben handler om. 

Anonymkode: 785ad...7b9

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Et tips her er at du bør være god på å kommuniserer med mennesker. Det er mye av hva jobben handler om. 

Anonymkode: 785ad...7b9

Tusen takk! Jeg er egentlig god på dette men var på intervju i dag og klarte ikke å få det frem i det hele tatt, stammet og var nervøs😅 så jeg har ikke så mye håp, men kommer til å fortsette å søke stillinger i NAV :) ts 

Anonymkode: ecd6a...72b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her😅

 

Jeg har hatt førstegangsintervju og har fått innkalling til evnetesting. Er dette å tolke som at jeg er videre til andregangsintervju? Jeg vil jo tro at de ikke bruker sin egen tid/jobbsøkers tid på evnetester hvis hen er en helt uaktuell kandidat? Eller får alle mulighet til å ta evnetest etter førstegangsintervju?

 

Synes som sagt førstegangsintervjuet gikk kjempedårlig så det er rart at jeg skal ha kommet til andregangs😅

Anonymkode: ecd6a...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 19.59):

Ts her😅

 

Jeg har hatt førstegangsintervju og har fått innkalling til evnetesting. Er dette å tolke som at jeg er videre til andregangsintervju? Jeg vil jo tro at de ikke bruker sin egen tid/jobbsøkers tid på evnetester hvis hen er en helt uaktuell kandidat? Eller får alle mulighet til å ta evnetest etter førstegangsintervju?

 

Synes som sagt førstegangsintervjuet gikk kjempedårlig så det er rart at jeg skal ha kommet til andregangs😅

Anonymkode: ecd6a...72b

Jeg har også blitt kalt til førstegangsintervju som jeg skal til neste uke.

Var din førstegangsintervju en gruppeintervju? Hva slags oppgaver fikk du? Hvordan gikk det? Har du fått tilbakemelding om hvordan du gjennomførte intervjuet?

Ble du innkalt til andregangsintervju? 

Anonymkode: bd305...672

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som har jobbet eller kjennskap til NAV Kontaktsenter og vil dele tips til hvordan gjennomføre et glimrende gruppeintervju??????

Anonymkode: bd305...672

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det flere som har jobbet eller kjennskap til NAV Kontaktsenter og vil dele tips til hvordan gjennomføre et glimrende gruppeintervju??????

Anonymkode: bd305...672

Driver NAV med gruppeintervju?? Jikes! Hadde skygget banen. 

Anonymkode: 8df2d...806

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det flere som har jobbet eller kjennskap til NAV Kontaktsenter og vil dele tips til hvordan gjennomføre et glimrende gruppeintervju??????

Anonymkode: bd305...672

Vis frem dine evner og egenskaper, samtidig som du gjør plass til de andre

Anonymkode: aa430...a59

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på gruppeintervju, med evnetester i samme intervju. Det var vel mer et informasjonsmøte om NAV og jobben i tillegg til at vi hadde diskusjonsoppgaver i mindre grupper. Og som sagt evnetester inni der der vi fikk flere oppgaver som skulle løses på pc. Da var det oppgaver innen deduktiv logisk tenking, språkferdigheter, informasjonshåndtering og verbal resonnering. 
 

Andregangsintervjuet var mer som et vanlig førstegangsintervju der de stiller deg all slags spørsmål. 

Anonymkode: 785ad...7b9

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på intervju ved NAV KONTAKTSENTER men har glemt å spørre om man må jobbe røde dager (julaften, romjula, nyttårsaften og første juledag?

Hvordan er det om sommeren? Kan man velge selv når man kan ta ferie eller må man tilpasse seg avdelingens behov for tilstrekkelig bemanning i hele sommeren?

Er det noen som vet det???????

Anonymkode: bd305...672

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har vært på intervju ved NAV KONTAKTSENTER men har glemt å spørre om man må jobbe røde dager (julaften, romjula, nyttårsaften og første juledag?

Hvordan er det om sommeren? Kan man velge selv når man kan ta ferie eller må man tilpasse seg avdelingens behov for tilstrekkelig bemanning i hele sommeren?

Er det noen som vet det???????

Anonymkode: bd305...672

Nei, telefonlinjer er stengt røde dager, så vi jobber ikke disse dagene. Er kortere arbeidsdag på dager som lille julaften (hvis det er virkedag) og dagen før skjærtorsdag.

Får ikke ferie når man vil om sommeren. Men det går som regel greit. Er lett å få fri utenom fellesferie. Alle sender inn ønsker om ferieuker på sommeren, så legges det til rette for at alle får i alle fall litt av det de ønsker seg. Men ja, det må selvsagt tilpasses slik at telefonen er tilstrekkelig bemannet. Folk trenger veiledning om sommeren også. Husk at kontaktsenteret har flere avdelinger over hele landet, så det er flere ansatte å spille på enn kun de på den avdelingen du er ansatt ved.

Anonymkode: f0e49...27e

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 14.17):

Det er en grunn til at de søker 10 stk på samme utlysning i Bergen. Tipper grunnen ikke er «givende jobb med godt arbeidsmiljø» ;) 

Anonymkode: 8df2d...806

Det er faktisk fordi opplæringsløpet er veldig omfattende, ca 4 uker med intensiv opplæring i fag, fagsystem, samtaleteknikk osv. Det sier seg selv at det ville vært veldig lite effektivt å ansette (og lære opp) en og en veileder. Så vet du det. 

Anonymkode: e4ec3...3c8

  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 20.46):

Bare dårlig erfaring, dessverre. Mye sykmelding fordi folk er slemme. Mye stress, mange dårlige dager fordi du er helt i front og andre ansatte med eget kontor ser ned på deg…. 

Anonymkode: 1ce85...559

Er dette din egen erfaring, eller «vennen din som har vært leder» sin? 

Anonymkode: e4ec3...3c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, telefonlinjer er stengt røde dager, så vi jobber ikke disse dagene. Er kortere arbeidsdag på dager som lille julaften (hvis det er virkedag) og dagen før skjærtorsdag.

Får ikke ferie når man vil om sommeren. Men det går som regel greit. Er lett å få fri utenom fellesferie. Alle sender inn ønsker om ferieuker på sommeren, så legges det til rette for at alle får i alle fall litt av det de ønsker seg. Men ja, det må selvsagt tilpasses slik at telefonen er tilstrekkelig bemannet. Folk trenger veiledning om sommeren også. Husk at kontaktsenteret har flere avdelinger over hele landet, så det er flere ansatte å spille på enn kun de på den avdelingen du er ansatt ved.

Anonymkode: f0e49...27e

Her jeg jobber nå får man lett innvilget sommerferie i ENTEN uke 26-29 ELLER uke 29-32. Kan man forvente noe liggnende ved NAV Kontaktsenteret?

Genialt å ha fri julaften, 1 og 2.juledag + nyttårsaften og 01 januar😊😊.

Anonymkode: bd305...672

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...