Gå til innhold

Erfaringer fra arbeid i NAV kontaktsenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som jobber/har jobbet i nav kontaktsenter og kan fortelle meg litt om fordeler og ulemper? Mulig jeg er på bærtur, men er det litt sånn at det er der mange starter nav-karrieren og at det er mye gjennomtrekk, eller er det folk som jobber der i årevis? Godt arbeidsmiljø er veldig viktig for meg :)

 

Det står også i annonsen at det er mulighet for hybrid arbeidshverdag. Hvor ofte tar folk hjemmekontor? Og hvor fleksibelt er det egentlig, er det ikke sånn at chatten/telefonlinjene er åpen fra f. eks klokken 8? Da kan man jo ikke komme vimsende inn på kontoret klokken halv 10?😅

Anonymkode: ecd6a...72b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noen som jobber/har jobbet i nav kontaktsenter og kan fortelle meg litt om fordeler og ulemper? Mulig jeg er på bærtur, men er det litt sånn at det er der mange starter nav-karrieren og at det er mye gjennomtrekk, eller er det folk som jobber der i årevis? Godt arbeidsmiljø er veldig viktig for meg :)

 

Det står også i annonsen at det er mulighet for hybrid arbeidshverdag. Hvor ofte tar folk hjemmekontor? Og hvor fleksibelt er det egentlig, er det ikke sånn at chatten/telefonlinjene er åpen fra f. eks klokken 8? Da kan man jo ikke komme vimsende inn på kontoret klokken halv 10?😅

Anonymkode: ecd6a...72b

Bare dårlig erfaring, dessverre. Mye sykmelding fordi folk er slemme. Mye stress, mange dårlige dager fordi du er helt i front og andre ansatte med eget kontor ser ned på deg…. 

Anonymkode: 1ce85...559

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare dårlig erfaring, dessverre. Mye sykmelding fordi folk er slemme. Mye stress, mange dårlige dager fordi du er helt i front og andre ansatte med eget kontor ser ned på deg…. 

Anonymkode: 1ce85...559

Æsj, det høres ikke bra ut! Er dette fellesnevneren for de kontaktsenterene eller er det store lokale variasjoner? Hvor lenge har du jobbet der? Er det veldig ensidig arbeid? Ts :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Æsj, det høres ikke bra ut! Er dette fellesnevneren for de kontaktsenterene eller er det store lokale variasjoner? Hvor lenge har du jobbet der? Er det veldig ensidig arbeid? Ts :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

En god venn av meg er leder u kontaktsenteret i et av Norges største NAV-kontorer. I over 20 år. Tror dette gjelder majoriteten. Og ja, ensidig arbeid 

Anonymkode: 1ce85...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En god venn av meg er leder u kontaktsenteret i et av Norges største NAV-kontorer. I over 20 år. Tror dette gjelder majoriteten. Og ja, ensidig arbeid 

Anonymkode: 1ce85...559

Vet du hvordan det er med mulighet for hjemmekontor? :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hvordan det er med mulighet for hjemmekontor? :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Søk på kvinneguiden eller google kontaktsenter kvinneguiden.

Det har vært flere tråder der folk har hatt gode erfaringer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke selv jobbet på KS, men jeg har kolleger som har jobbet der. De sier at dagene er lagt opp strengt, de må være en viss tid på telefonen (tror, bare tror det var i en time eller halvannen) også får de en halv time til å skrive referater av samtalen, oppgaver som sendes videre og ev 5 min pause før det er en ny periode. De bytter på å sitte i telefonen og chat. Men dagen er allerede lagt opp for dem.

De får god opplæring (det er et fremmedord på mange lokalkontorer, der er det litt mer tilfeldig hvor god opplæring du får) og mange trives godt. De blir gode på å snakke med folk, roe ned, være kortfattige og gi råd. Den store fordelen de har i forhold til et lokalkontor er at de ikke har noe ansvar for de som ringer inn, når de har lagt på. De snakker med dem, skriver referat og sender ev. en oppgave til veileder, også er de ferdige. På lokalkontoret så har du ansvaret for all oppfølging videre. 

I følge mine kolleger så har de ikke stor turn over, men det kan det jo være andre steder. De fleste trives, men det er ikke så fritt mtp fleksitid og at du selv kan legge opp arbeidsdagen din som andre avdelinger.

Anonymkode: aab80...883

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha inntil 40% hjemmekontor. 

Som nevnt er dagene veldig strukturerte. En time på tlf/chat, en halvtime av osv. Telefonen er åpen 9-15. 8-9 brukes til opplæring/svare på skriftlige meldinger.

I KS jobber folk enten leeenge eller fortsetter videre i nav systemet. Det er ikke en jobb som passer alle. Du kan være på jobb en hel dag uten å snakke med mange kollege, fordi du har tid av telefonen når de sitter pålogget.

Fordeler: du tar ikke med deg jobben hjem og har sjeldent noe som haster hengende over deg. Alt er andres ansvar. 

Så om slemme mennesker på telefonen. De aller fleste er skikkelige hyggelige og takknemlige, så klarer man å ikke ta de som er forbanna personlig er det en trivelig jobb😊

Forresten så er det "fleksitid". Du må søke om fri på forhånd, også om du skal komme en time senere en dag.

Anonymkode: f1048...2dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En god venn av meg er leder u kontaktsenteret i et av Norges største NAV-kontorer. I over 20 år. Tror dette gjelder majoriteten. Og ja, ensidig arbeid 

Anonymkode: 1ce85...559

Over 20 år? Kontaktsenter var prøveordning i 2005 og startet opp i 2006/07, Nav kom i 2006

Anonymkode: fd08f...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at de søker 10 stk på samme utlysning i Bergen. Tipper grunnen ikke er «givende jobb med godt arbeidsmiljø» ;) 

Anonymkode: 8df2d...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan ha inntil 40% hjemmekontor. 

Som nevnt er dagene veldig strukturerte. En time på tlf/chat, en halvtime av osv. Telefonen er åpen 9-15. 8-9 brukes til opplæring/svare på skriftlige meldinger.

I KS jobber folk enten leeenge eller fortsetter videre i nav systemet. Det er ikke en jobb som passer alle. Du kan være på jobb en hel dag uten å snakke med mange kollege, fordi du har tid av telefonen når de sitter pålogget.

Fordeler: du tar ikke med deg jobben hjem og har sjeldent noe som haster hengende over deg. Alt er andres ansvar. 

Så om slemme mennesker på telefonen. De aller fleste er skikkelige hyggelige og takknemlige, så klarer man å ikke ta de som er forbanna personlig er det en trivelig jobb😊

Forresten så er det "fleksitid". Du må søke om fri på forhånd, også om du skal komme en time senere en dag.

Anonymkode: f1048...2dd

Jobber du på KS? Ev er det noe du anbefaler? 

Jeg er veileder på lokalkontor og drømmer ofte om enten KS eller NAY, bare for å ikke ha det hengende ansvaret for krevende brukere på seg. Og å måtte løse alle mulige problemer, helst på 1 2 3.

Lurer på om det er litt for strengt for meg mtp liten mulighet for fleksitid når man selv ønsker og å kunne bestemmer litt mer over egen jobbhverdag. Men mulig det snart ikke vektlegges like mye, da det å ta med seg jobben hjem er veldig mye mer slitsomt for meg.

 

Anonymkode: aab80...883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (20 timer siden):

Søk på kvinneguiden eller google kontaktsenter kvinneguiden.

Det har vært flere tråder der folk har hatt gode erfaringer 

Takk, fant et par relevante tråder! :) 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan ha inntil 40% hjemmekontor. 

Som nevnt er dagene veldig strukturerte. En time på tlf/chat, en halvtime av osv. Telefonen er åpen 9-15. 8-9 brukes til opplæring/svare på skriftlige meldinger.

I KS jobber folk enten leeenge eller fortsetter videre i nav systemet. Det er ikke en jobb som passer alle. Du kan være på jobb en hel dag uten å snakke med mange kollege, fordi du har tid av telefonen når de sitter pålogget.

Fordeler: du tar ikke med deg jobben hjem og har sjeldent noe som haster hengende over deg. Alt er andres ansvar. 

Så om slemme mennesker på telefonen. De aller fleste er skikkelige hyggelige og takknemlige, så klarer man å ikke ta de som er forbanna personlig er det en trivelig jobb😊

Forresten så er det "fleksitid". Du må søke om fri på forhånd, også om du skal komme en time senere en dag.

Anonymkode: f1048...2dd

Takk for informativt innlegg😃

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en grunn til at de søker 10 stk på samme utlysning i Bergen. Tipper grunnen ikke er «givende jobb med godt arbeidsmiljø» ;) 

Anonymkode: 8df2d...806

Jeg tenkte også at dette er et tegn på gjennomtrekk, men det har vel også mye å gjøre med at kontaktsenteret er en veldig stor avdeling? :) hvis det er nesten 20.000 ansatte i nav vil jeg tro flere tusen av disse er på KS? Ts :) 

Anonymkode: ecd6a...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jobber du på KS? Ev er det noe du anbefaler? 

Jeg er veileder på lokalkontor og drømmer ofte om enten KS eller NAY, bare for å ikke ha det hengende ansvaret for krevende brukere på seg. Og å måtte løse alle mulige problemer, helst på 1 2 3.

Lurer på om det er litt for strengt for meg mtp liten mulighet for fleksitid når man selv ønsker og å kunne bestemmer litt mer over egen jobbhverdag. Men mulig det snart ikke vektlegges like mye, da det å ta med seg jobben hjem er veldig mye mer slitsomt for meg.

 

Anonymkode: aab80...883

Ja, jeg gjør det. På 6. året nå, jeg trives godt på ks😊 Hos NAY tar man nok med seg mer hjem igjen. Det er etterslep i hele systemet og stort sett lange saksbehandlingstider. Det kan være tøft å fortelle om dem, men tenker det er enda tøffere å prøve å få kortet de ned.

Og det søkes ofte etter mange veiledere - fordi det stadig er ansettelsesstopp og manko på folk.

Anonymkode: f1048...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre som kan dele erfaringer eller tips til en som vil jobbe i NAV Kontaktsenter? Hvordan er flexitiden? Kan man selv begynne på jobb en time tidligere og bli ferdig en time tidligere? Må man søke om dette hver eneste gang eller kan man styre selv uten å spørre leder???

Ellers del gjerne alle mulige tips!!!!!!!

Anonymkode: bd305...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.4.2024 den 7.41):

Jeg har ikke selv jobbet på KS, men jeg har kolleger som har jobbet der. De sier at dagene er lagt opp strengt, de må være en viss tid på telefonen (tror, bare tror det var i en time eller halvannen) også får de en halv time til å skrive referater av samtalen, oppgaver som sendes videre og ev 5 min pause før det er en ny periode. De bytter på å sitte i telefonen og chat. Men dagen er allerede lagt opp for dem.

De får god opplæring (det er et fremmedord på mange lokalkontorer, der er det litt mer tilfeldig hvor god opplæring du får) og mange trives godt. De blir gode på å snakke med folk, roe ned, være kortfattige og gi råd. Den store fordelen de har i forhold til et lokalkontor er at de ikke har noe ansvar for de som ringer inn, når de har lagt på. De snakker med dem, skriver referat og sender ev. en oppgave til veileder, også er de ferdige. På lokalkontoret så har du ansvaret for all oppfølging videre. 

I følge mine kolleger så har de ikke stor turn over, men det kan det jo være andre steder. De fleste trives, men det er ikke så fritt mtp fleksitid og at du selv kan legge opp arbeidsdagen din som andre avdelinger.

Anonymkode: aab80...883

Fordel for de ansatte ja, men ikke brukeren. Beklager, må bare kommentere dette. Det er svært frustrerende å stille et spørsmål til NAV, også får man svar fra ulike folk hver gang om man har oppfølgingsspørsmål videre, da setter gjerne den nye personen som svarer seg ikke inn i tidligere svar - og ansvar for oppfølging forsvinner helt.

Jeg opplever også å få mye flåsete svar, det virker som de bare kopierer og limer inn når de trykker på svar, og mange ganger så svarer de egentlig ikke en gang på det en spør om, men gjentar bare det jeg spør om uten å gi et konkret svar på det man faktisk spør om.

Så ja, det virker ikke så veldig krevende å ha denne jobben når jeg ser hva slags svar jeg får, så det virker ikke så vilt stressende. 

 

Anonymkode: 16d8b...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kontaktsenter, har jobbet der i noen år nå. Der jeg jobber er det veldig godt arbeidsmiljø. Greie og flinke ledere. Vi får god opplæring, alle som jobber der er veldig hjelpsomme. Det er ikke mye gjennomtrekk hos oss.

Anonymkode: 8679b...69b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg jobber på kontaktsenter, har jobbet der i noen år nå. Der jeg jobber er det veldig godt arbeidsmiljø. Greie og flinke ledere. Vi får god opplæring, alle som jobber der er veldig hjelpsomme. Det er ikke mye gjennomtrekk hos oss.

Anonymkode: 8679b...69b

Takk for at du deler dine erfaringer! Hva med flexitiden? Kan man styre selv? Må man spørre leder hver gang man vil begynne og tidligere på jobb? 

Anonymkode: bd305...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for at du deler dine erfaringer! Hva med flexitiden? Kan man styre selv? Må man spørre leder hver gang man vil begynne og tidligere på jobb? 

Anonymkode: bd305...672

Du kan søke om å avspasere i et automatisk system. Man jobber seg opp ekstra tid ved å komme litt tidligere/jobbe litt lenger. Du trenger ikke spørre om å komme 30 minutter tidligere her og der.

Anonymkode: 8679b...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.4.2024 den 8.14):

Takk for at du deler dine erfaringer! Hva med flexitiden? Kan man styre selv? Må man spørre leder hver gang man vil begynne og tidligere på jobb? 

Anonymkode: bd305...672

Du har ikke så mye fleksitid i hverdagen. Du kan komme rundt 10-15 minutter før, men kan sjeldent gå før 15.30. Kommer helt an på om du blir sittende på telefonen etter 15. Du kan for eksempel få inn en telefon rett før 15 som kan ta lang tid. Så hvis du er ute etter en jobb med veldig fleksibel arbeidstid i hverdagen, er nok ikke dette jobben for deg. 

Anonymkode: 785ad...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med kundesenter er lite fleksibilitet.  Du må på telefonen etter planen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...