Gå til innhold

Førstegangstjeneste - BMI krav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har de fått BMI krav også nå?

Når jeg var i førstegangstjenesten i marinen for nesten 20 år siden var det i hvert fall ikke noe slik. Det var en fyr på båten fra forrige kullet som var helt enormt feit og han var på båten nesten helt til slutten av tjenesten når vi hadde en brannøvelse og han skulle spille skadet og vi røykdykkerne skulle dra han ut en nødluke. Etter mye haling fra flere røykdykkere for å dra han opp til luka viste det seg at han var for feit til å i det hele tatt passe gjennom luka. Da ble han endelig satt på land de få ukene han hadde igjen av tjenesten...

Og hvem som ble vagt til hvilken tjeneste virket som at var helt tilfeldig. Det hadde i hvert fall ikke noe med testresultater å gjøre da f.eks han som hadde suverent dårligst tid på 3000 meteren fra rekrutten ble satt som røykdykkerinstruktør. Han brukte over 17 minutter på 3000 meteren, og kravet for oss som skulle bli røykdykkere var vel 14:30 tror jeg. Eller en som var lettere tilbakestående ble VIP sjåfør...

Og selv om tjenesten på en båt er ganske chill så må du jo gjennom rekrutten først som er en del løping og gåing med sekk i skogen. Og som avsluttes med en feltuke i telt i skogen.

Anonymkode: 93f61...c7a

Nye tider nå, hvordan det var for 20 år siden hjelper ikke TS

Anonymkode: 12258...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 hours ago, AnonymBruker said:

Så det er ny sjekk når man skal inn, ikke bare på sesjon? 

Det vil jo si at jeg kan veie 98 kg og bli godkjent på sesjon, men om jeg veier 99 på inntak, så får jeg ikke komme inn…

Anonymkode: 34251...0f8

Stemmer.

Ved innrykk(dvs første dagen) har man en ny grov helse- og tannlegesjekk.

 

Jeg hadde ftgj for i 2012 som grensejeger i Finnmark, og på innrykksdagen på Sessvollmoen gikk vi igjennom en grov helse- og tannlegesjekk før vi ble sendt på flyet nordover. Mener helsesjekken inneholdt vaksiner, sjekk av vekt/blodtrykk/lunger osv.

 

Vektkravet er der av en grunn, og du blir dimittert om du ikke er innenfor kravene. Du kan også bli dimittert under rekrutten selv om du på papiret er innenfor kravene, men at du ikke klarer å prestere. 

Anonymkode: 7e311...ab5

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 19.20):

Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. 
 

Anonymkode: 34251...0f8

Problemet er at det ikke kun handler om de fysiske testene, men oppgaver man skal fullføre underveis. F.eks. å bære tung sekk fryktelig langt, krabbe seg gjennom tung gjørmeløype osv. Det blir forferdelig tungt om man har noe ekstra å bære på. Jeg mener ikke noe vondt med dette, men de som var overvektige hadde det egentlig ganske fælt i tjenesten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 1.4.2024 den 23.01):

Det som funker er å få psykisk helsehjelp, og deretter legge om livsstilen - ikke å stappe enda mer tull i en kropp som fortsatt ikke er ferdig utviklet. 
Sprøytene gjør at man spiser mindre - men de endrer ikke hva man spiser. Og de endrer ikke tankesettet - som fører til overvekt. 
 

Det krever enorm viljestyrke å gjennomføre de kravene man blir stilt i militæret. Vektnedgang kan være første skritt på veien. Det virker jo som ungdommen mener hun kommer til å gå opp i vekt mens hun venter på å komme inn i militæret (etter sesjon) - det tyder jo ikke akkurat på en langsiktig plan. 

Det er nesten komisk at det finnes folk som fortsatt tror at all overvekt skylder psykiske problemer. At noen er overvektige pga psykiske problemer betyr ikke at det er den eneste årsaken. Overvekt som rammer barn og unge handler ikke utelukkende om følelseshåndtering, svært ofte handler det om arv, hormoner og andre fysiske problemer som gjør at sultfølelsen og metthetsfølelsen er i ulage.

 

Det hjelper ikke å fokusere på å spise riktig om man alltid er sulten og derfor konstant overspiser. Når man først er vant til å overspise så er det ikke Grete Roede som er svaret. Å regulere sulte og metthetsfølelse gir et helt annet utgangspunkt for å klare å spise mer riktig, men man kan ikke kjempe mot kroppens basalbehov bare fordi man vet at man burde spise kylling og salat.

 

Hva TS sin årsak er er ikke godt å si, men spar meg for at det er psykologen som kan redde alle ut av overvekt og at det går på om du er sterk eller svak mentalt. Hadde det vært så enkelt hadde vi ikke hatt et globalt fedmeproblem.

 

Les deg opp.

Anonymkode: 3f1e2...b9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (15 timer siden):

Problemet er at det ikke kun handler om de fysiske testene, men oppgaver man skal fullføre underveis. F.eks. å bære tung sekk fryktelig langt, krabbe seg gjennom tung gjørmeløype osv. Det blir forferdelig tungt om man har noe ekstra å bære på. Jeg mener ikke noe vondt med dette, men de som var overvektige hadde det egentlig ganske fælt i tjenesten. 

Da jeg tjenestegjorde i 2000 var det også fysiske tester, men det var ikke sånn at man ble sendt hjem om man ikke bestod. 
Jeg var overvektig både på sesjon og gjennom tjeneste. 178 cm og ca 140 kg. Etter rekruttperioden ble jeg vognfører, og gikk faktisk opp noen kilo mer…

De fysiske testene var et slit… situps var ikke mulig pga magen, hangups hadde jeg ikke sjans til å klar, og 3000m ble gjennomført, men langt over tidskravet. Lange marsjer var tungt, spesielt pga elendig røykekondis… men jeg vil ikke si at jeg hadde det fælt i tjenesten! Vil faktisk si at det er et av mine beste år! 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuholmen skrev (42 minutter siden):

Da jeg tjenestegjorde i 2000 var det også fysiske tester, men det var ikke sånn at man ble sendt hjem om man ikke bestod. 
Jeg var overvektig både på sesjon og gjennom tjeneste. 178 cm og ca 140 kg. Etter rekruttperioden ble jeg vognfører, og gikk faktisk opp noen kilo mer…

De fysiske testene var et slit… situps var ikke mulig pga magen, hangups hadde jeg ikke sjans til å klar, og 3000m ble gjennomført, men langt over tidskravet. Lange marsjer var tungt, spesielt pga elendig røykekondis… men jeg vil ikke si at jeg hadde det fælt i tjenesten! Vil faktisk si at det er et av mine beste år! 
 

I dag blir du sendt hjem. Eller, du kommer ikke inn I det heletatt. 

Anonymkode: 3f1e2...b9b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det blir krig, skal da kvinner krige mot kvinner og menn mot menn? 

For å få karakteren 8 i pull ups må menn klare 10 og kvinner 3. For å få karakteren 8 på 3000 meter så må menn løpe på 12.30 mens kvinner kan løpe på 13.30.. 

Hvordan praktiseres dette i en reell krigføring? Er det slik at kvinnen får et forsprang på å løpe, eller at mennene må ofre seg selv for å hjelpe kvinnene over hindre? 

 

 

Anonymkode: 442ae...612

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nå føler jeg meg dum. Har fulgt denne tråden og til og med kommentert i den. Og så skjønner jeg at det er aprilsnarr ...

Anonymkode: bd4ff...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det blir krig, skal da kvinner krige mot kvinner og menn mot menn? 

For å få karakteren 8 i pull ups må menn klare 10 og kvinner 3. For å få karakteren 8 på 3000 meter så må menn løpe på 12.30 mens kvinner kan løpe på 13.30.. 

Hvordan praktiseres dette i en reell krigføring? Er det slik at kvinnen får et forsprang på å løpe, eller at mennene må ofre seg selv for å hjelpe kvinnene over hindre? 

 

 

Anonymkode: 442ae...612

Man utfyller hverandre. Hos oss var de seigeste til å bære oppakning kvinner. En kvinne jeg senere bodde på rom med var den beste skytteren i sitt kompani. Den dyktigste til å bære båre og som aldri ga seg var også en kvinne hos oss. Pluss seige og ga seg ikke når mange menn hadde endt opp i NATO-stilling. Det var faktisk overraskende å se hvem som ga mest på øvelse og som stilte opp for andre slik at man ble en god tropp. Ikke at jeg bare tenker på kvinner da, men at det var en del menn man ikke tenkte det var så mye tæl i. Det var ikke nødvendigvis de raskeste løperne.

En av de som hadde prøvd seg på befalsskolen men akkurat ikke kom gjennom og typisk gjorde det bra på tester, var en som var ganske stusselig på øvelse, gråt og hyperventilerte osv.

Man trenger de beste kvinnene og de beste mennene 😊

Anonymkode: e6c1a...001

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det blir krig, skal da kvinner krige mot kvinner og menn mot menn? 

For å få karakteren 8 i pull ups må menn klare 10 og kvinner 3. For å få karakteren 8 på 3000 meter så må menn løpe på 12.30 mens kvinner kan løpe på 13.30.. 

Hvordan praktiseres dette i en reell krigføring? Er det slik at kvinnen får et forsprang på å løpe, eller at mennene må ofre seg selv for å hjelpe kvinnene over hindre? 

 

 

Anonymkode: 442ae...612

Nå ser jeg ikke for meg at væpnede konflikter så ofte løses med pull up konkurranser. Man må holde et visst fysisk nivå for å være stridsdyktig. Ut over det er det nok mer å hente på andre ferdigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for medisintips og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis det blir krig, skal da kvinner krige mot kvinner og menn mot menn? 

For å få karakteren 8 i pull ups må menn klare 10 og kvinner 3. For å få karakteren 8 på 3000 meter så må menn løpe på 12.30 mens kvinner kan løpe på 13.30.. 

Hvordan praktiseres dette i en reell krigføring? Er det slik at kvinnen får et forsprang på å løpe, eller at mennene må ofre seg selv for å hjelpe kvinnene over hindre? 

 

 

Anonymkode: 442ae...612

I de stillingene der man faktisk skal i strid, som i TMBN, HRS og spesialstyrker, er det like krav for kvinner og menn. 
I resten av Forsvaret er det forskjellige krav for både ulike stillinger, kjønn og ikke minst alder. Det forventes ikke at den 50 år gamle stabsoffiseren eller feltpresten  skal løpe like fort som den 20 år gamle infanteristen. Den 30 år gamle feltpresten må løpe fortere enn feltpresten på 50. For å bli ansatt (ikke vernepliktig), må den 20 år gamle kvinnelige infanteristen løpe like fort som den 20 år gamle mannlige infanteristen. Begge må løpe fortere enn den jevngamle stabsassistenten Luftforsvaret. Sånn fungerer det, også i internasjonale operasjoner. 

Anonymkode: 12258...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...