Gå til innhold

Førstegangstjeneste - BMI krav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 17 som ønsker å komme inn i førstegangstjeneste. Jeg har fått vite at man ikke kommer inn om man har BMI over 35. Jeg er 168cm og veier ca 110 kg nå, altså BMI på 39. 
Jeg jobber med å komme ned under 98 kg før sesjon, da vil jeg være innenfor BMI-kravet.

Men, hva vil skje hvis jeg går opp litt igjen mellom sesjon og at tjenesten begynner? Vil de merke det, og vil jeg da ikke få komme inn? 

Anonymkode: 34251...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bli sendt heim fra rekrutten, men det er en helhets vurdering. De "kaster" ikke bort tid på folk som ikke kan fullføre uansett.

Anonymkode: c36a8...f45

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo for all del jobbe hardt for å holde deg innafor kravet frem til du kommer inn, og aller helst gå enda mer ned før du rykker inn. Kraftig overvekt er veldig slitende på kroppen, og du vil sannsynligvis slite med å gjennomføre tjenesten. Det er mye tung sekk og marsj og andre harde aktiviteter, og det er ikke godt for leddene når kroppen er så tung oppå det hele.

Anonymkode: 694b1...4af

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan bli sendt heim fra rekrutten, men det er en helhets vurdering. De "kaster" ikke bort tid på folk som ikke kan fullføre uansett.

Anonymkode: c36a8...f45

Helhetsvurdering? Hvordan da? 
 

Hva mener du med «folk som ikke kan fullføre»? Mener du at jeg ikke kan klare å fullføre førstegangstjeneste fordi jeg har noen kilo ekstra? 

Anonymkode: 34251...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helhetsvurdering? Hvordan da? 
 

Hva mener du med «folk som ikke kan fullføre»? Mener du at jeg ikke kan klare å fullføre førstegangstjeneste fordi jeg har noen kilo ekstra? 

Anonymkode: 34251...0f8

Det er ikke meg jeg som skrev den kommentaren, men men om du er gjennomsnittlig høy har du ikke «noen kilo ekstra», men er omtrent 35-40 kg med overvekt. Det er farlig. Bra du vil ta tak i det.

Anonymkode: fdd21...be8

  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helhetsvurdering? Hvordan da? 
 

Hva mener du med «folk som ikke kan fullføre»? Mener du at jeg ikke kan klare å fullføre førstegangstjeneste fordi jeg har noen kilo ekstra? 

Anonymkode: 34251...0f8

Ikke meg du siterer, men det er jo åpenbart høyere risiko for å ikke fullføre siden alt er mye tyngre for en med kraftig overvekt enn for en som er normalvektig. Selv om man har kommet gjennom sesjon, er det ikke alle som får bli med videre etter innrykk. Ellers helt supert at du vil inn i førstegangstjenesten altså! Men da bør du legge ned en skikkelig innsats så du har de beste forutsetningene du kan, for din egen helse og trivsel.

Anonymkode: 694b1...4af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil

Endret av hudorm1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helhetsvurdering? Hvordan da? 
 

Hva mener du med «folk som ikke kan fullføre»? Mener du at jeg ikke kan klare å fullføre førstegangstjeneste fordi jeg har noen kilo ekstra? 

Anonymkode: 34251...0f8

"Noen kilo ekstra" er 5 kg mer enn man burde være. Du er sykelig overvektig, godt innenfor kategorien fedme. Det er langt mer enn noen kilo ekstra. 

Førstegangstjenesten er tung, og som sykelig overvektig er det absolutt høy sannsynlighet for at du ikke kommer til å fullføre. 

At de sender deg hjem, er fordi de ikke har budsjett til å laste bort mange penger på "fedme - kan gjennomføre, men svært liten sannsynlighet". 

Anonymkode: 2e9d5...eda

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ca 1/3 av årskullet som kalles inn til sesjon. Det har faktisk gått fra at folk prøvde å komme seg ut av førstegangstjeneste for 20 år siden, til at ungdom idag ligger flere år i trening og matcher seg mot de fysiske kravene for å komme inn. Overvekt i seg selv er ikke noe brudd på de fysiske kravene, men det er ganske harde økter man skal gjennom. Så kraftig overvekt kan være en hindring de selekterer vekk på. Det er ganske små fysiske «bugs» som gjør at man blir selektert vekk, f.eks hyppigere betennelser i hals/nese/øre regionen.

Og jeg er selv kraftig og særdeles lite glad i fatshaming. Men man må også være realistisk og 168 høy og 110 kg, det er altså ikke «noen kilo ekstra». Det er fedme som heller mot helsefare. Med mindre du er bodybuilder eller av andre grunner har en ekstremt tungt bygget kropp.

Så uansett om du klarer deg akkurat under BMI-kravet, kan du nok fortsatt skyves ut basert på at det er mange andre som gjør bedre tester enn deg. Det er svært mange veltrente unge idag som får en skuffelse i å ikke komme inn, fordi konkurransen er for sterk. Jeg personlig synes man burde øke antallet inn til sesjon igjen. Så man får med flere «vanlige» så lenge de er motiverte. Men det er ikke helt slik per idag.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Noen kilo ekstra" er 5 kg mer enn man burde være. Du er sykelig overvektig, godt innenfor kategorien fedme. Det er langt mer enn noen kilo ekstra. 

Førstegangstjenesten er tung, og som sykelig overvektig er det absolutt høy sannsynlighet for at du ikke kommer til å fullføre. 

At de sender deg hjem, er fordi de ikke har budsjett til å laste bort mange penger på "fedme - kan gjennomføre, men svært liten sannsynlighet". 

Anonymkode: 2e9d5...eda

Hvor tung tjenesten er avhenger vel også av hvilken tjeneste man har/avdeling? Jeg ønsker meg til marinen, og da er det vel ikke så mye trasking i skogen med tung sekk?

Anonymkode: 34251...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene dattera mi er nettopp ferdig. Og minsta mi kom ikke inn. Begge to er topptrent. Men dem velger fra øverste hylle no. Så dem er kravstor. Ikke fikk hun noen forklaring på hvorfor heller. Hun syntes det var greit da. Men no når søstera er ferdig med tjenesten så har hun kjempe lyst å være med selv. Så no er hun lei seg. For hun trur hun har veldig godt av å være der. Så lykke til. Håper du kommer inn og får oppleve dette. 

Anonymkode: 19c80...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvor tung tjenesten er avhenger vel også av hvilken tjeneste man har/avdeling? Jeg ønsker meg til marinen, og da er det vel ikke så mye trasking i skogen med tung sekk?

Anonymkode: 34251...0f8

Rekruttskolen kommer til ta livet av deg.

https://www.forsvaret.no/sesjon/fysisk-test-pa-sesjon

Anonymkode: bc247...20d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Rekruttskolen kommer til ta livet av deg.

https://www.forsvaret.no/sesjon/fysisk-test-pa-sesjon

Anonymkode: bc247...20d

Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. 
 

Anonymkode: 34251...0f8

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. 
 

Anonymkode: 34251...0f8

hvor mange sit-ups eller push-ups klarer du da ?    

Anonymkode: eceb7...5a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. 
 

Anonymkode: 34251...0f8

Det hjelper nok lite at du er i god form, du vil slite med f.eks kroppsheving i bom om du skal løfte 40-50kg mer enn alle andre på samme høyde.

Jeg støtter forslaget om å prøve Wegovy. Det gjør underverker for svært mange. 

Anonymkode: aeefe...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier dette med god intensjon, men du bør nok ta sikte på å gå ned enda mer, dersom du vil klare deg i førstegangstjenesten. Jeg har selv ei bekjent som var normalvektig, og svært godt trent, hun gikk på seg stressfraktur pga all marsjeringen de måtte gjennom. Selv med «bare» 98 kg så kommer du til å gå med tung sekk, og leddene dine vil slite. Jeg er 171 og veier 88kg og kjenner at vanlig gåtur uten ekstra vekt er tungt for feks knærne mine med min nåværende kroppsvekt. 

Anonymkode: daa67...05e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det hjelper nok lite at du er i god form, du vil slite med f.eks kroppsheving i bom om du skal løfte 40-50kg mer enn alle andre på samme høyde.

Jeg støtter forslaget om å prøve Wegovy. Det gjør underverker for svært mange. 

Anonymkode: aeefe...7f0

Jeg har jo lest om de fysiske testene, og trener som sagt på å bli bedre der. Jeg har drevet med hest i mange år, så er fysisk sterk, selvom jeg veier litt ekstra. 
Jeg klarer kroppsheving i bom ganske greit.  De øvelsene som bekymrer meg er stille lengde, og løping. Kondisen kunne med fordel vært bedre 🙈

Anonymkode: 34251...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at jeg syns det er sykt kult at du vil gjennomføre førstegangstjeneste, og jeg tviler ikke på at du kan være sterk nok til å klare de fysiske testene 💪🏻 men du må tenke mer langsiktig enn at du kun skal klare de første fysiske testene, du skal også klare å være der i et år, med mye gåing, løping osv.

Anonymkode: daa67...05e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. 
 

Anonymkode: 34251...0f8

Stå på, jobb beinhardt, det du skal bli god på må du bare gjøre mange ganger, dette klarer du uten slankemedisin. Heier på deg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selvom du vil inn i marinen så skal du være klar til krig. Og det betyr at du også skal klare deg med tungt utstyr i skogen

Anonymkode: 55140...bbe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...