AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #41 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): I marinen, men må klare seg med tungt utstyr i skogen ved krig? Hvor er logikken i det? Hilsen tidligere fenrik på knh hh Anonymkode: 442ae...612 Blir det krig så kan det jo fint skje at man trenger flere folk en annen plass. Og rekrutten er hard for alle uansett AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så det er ny sjekk når man skal inn, ikke bare på sesjon? Det vil jo si at jeg kan veie 98 kg og bli godkjent på sesjon, men om jeg veier 99 på inntak, så får jeg ikke komme inn… Anonymkode: 34251...0f8 Hvis du veier 98kg på sesjon har du jo god tid på å gå ned enda flere kilo før inntaket sånn at du slipper å ligge på grensen. Anonymkode: 55140...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #42 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres jo ikke akkurat ut som at en lavere vekt er noe du har tenkt til å holde over tid... Anonymkode: bd4ff...16e Om vekta holder seg der er jo det fint! Er jo bare veldig kjipt om en kilo ekstra skal gjøre utslaget… Det er jo ganske vanlig at vekta varierer litt fra dag til dag Anonymkode: 34251...0f8
Whistler Skrevet 1. april 2024 #43 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): ....................... Spørsmålet mitt var jo egentlig ikke om dere tror at jeg klarer å gjennomføre førstegangstjenesten. Men, hva vil skje om jeg er under BMI kravet ved sesjon, men så går opp litt igjen før tjenesten starter. Vil de merke det, og vil jeg da ikke få komme inn? Anonymkode: 34251...0f8 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ....................... Det vil jo si at jeg kan veie 98 kg og bli godkjent på sesjon, men om jeg veier 99 på inntak, så får jeg ikke komme inn… Anonymkode: 34251...0f8 Å beskrive en BMI på over 35 som "kraftig" er en omskriving så lenge det ikke er en Schwarzeneggerkropp vi snakker om. Du blir også veid og målt ved inntaket. Hvis du går ned akkurat til kravet, har du ingen ting å gå på. Går du ned 30kg har du betraktelig mer å gå på, og vil være betydelig bedre rustet til å greie de fysiske testene (som også har krav). 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #44 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. Anonymkode: 34251...0f8 De fysiske testene er jo barnemat iforhold til det fysiske presset over tid i rekrutten. Klarer du å gå en mil i hurtig tempo med 40 kg tung sekk flere dager på rad? Anonymkode: 73098...7f3 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #45 Skrevet 1. april 2024 Men klarer du de fysiske testene ? Anonymkode: d18ff...f2f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #46 Skrevet 1. april 2024 Hei TS! Så kult at du vil i marinen! Ikke hør på alle de som er så ekstremt negative her, svært mange unge nordmenn sliter med fedme og overvekt i dag og en militær livsstil vil absolutt kunne bidra til å redusere dette problemet. Jeg synes dette høres ut som en skikkelig god ide. Du bør sette deg noen skikkelige slankemål (først og fremst komme under bmi-kravet), og så å komme ned i kategorien normalvektig. Du skriver at kondisen er litt dårlig, men at du er sterk. Da bør du absolutt fokusere på kondis fremover (noe som også er positivt for vektnedgangen). Kjøp deg sykkel og dra ut hver eneste dag på tur. Svømmetrening er også veldig bra for overvektige. Det viktige er at du ikke skader deg nå, så jeg ville fokusert på skikkelig hard kondis med lav belastning på ledd, kombinert med styrke særlig rettet mot inntakskravene. Du kan også øve deg på å gå med sekk på fjelltur. Du bør også sette deg selv på et relativt strengt kaloriunderskudd. Og nei, du bør absolutt IKKE gå opp igjen i vekt før du evnt skal inn. Ikke ha det som gulrot nå, at «bare jeg slanker meg nå så kan jeg spise alt jeg vil mens jeg venter på å reise inn». Du må fokusere på å legge om livsstilen din totalt slik at du klarer å henge med og bidra i militæret. Lykke til, dette klarer du! Anonymkode: 2d85d...2d4 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #47 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så det er ny sjekk når man skal inn, ikke bare på sesjon? Det vil jo si at jeg kan veie 98 kg og bli godkjent på sesjon, men om jeg veier 99 på inntak, så får jeg ikke komme inn… Anonymkode: 34251...0f8 Ja, det er det. I tillegg skriver du at du vil til marinen. I marinen skal ca 50% av mannskapet oppfylle krav som røykdykker, det er enda strengere og flere enn kravene til førstegangstjeneste. Anonymkode: f6a0d...9fb 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #48 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om vekta holder seg der er jo det fint! Er jo bare veldig kjipt om en kilo ekstra skal gjøre utslaget… Det er jo ganske vanlig at vekta varierer litt fra dag til dag Anonymkode: 34251...0f8 Ja, og derfor bør du gå ned enda mer. Er du nedi i 75kg vil du være innenfor selvom du har spist og drukket, og kanskje kost deg med litt god mat kvelden før feks. I tillegg har du da litt å gå på mtp kroppens hormonelle svigninger Anonymkode: 55140...bbe 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #49 Skrevet 1. april 2024 Har de fått BMI krav også nå? Når jeg var i førstegangstjenesten i marinen for nesten 20 år siden var det i hvert fall ikke noe slik. Det var en fyr på båten fra forrige kullet som var helt enormt feit og han var på båten nesten helt til slutten av tjenesten når vi hadde en brannøvelse og han skulle spille skadet og vi røykdykkerne skulle dra han ut en nødluke. Etter mye haling fra flere røykdykkere for å dra han opp til luka viste det seg at han var for feit til å i det hele tatt passe gjennom luka. Da ble han endelig satt på land de få ukene han hadde igjen av tjenesten... Og hvem som ble vagt til hvilken tjeneste virket som at var helt tilfeldig. Det hadde i hvert fall ikke noe med testresultater å gjøre da f.eks han som hadde suverent dårligst tid på 3000 meteren fra rekrutten ble satt som røykdykkerinstruktør. Han brukte over 17 minutter på 3000 meteren, og kravet for oss som skulle bli røykdykkere var vel 14:30 tror jeg. Eller en som var lettere tilbakestående ble VIP sjåfør... Og selv om tjenesten på en båt er ganske chill så må du jo gjennom rekrutten først som er en del løping og gåing med sekk i skogen. Og som avsluttes med en feltuke i telt i skogen. Anonymkode: 93f61...c7a 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #50 Skrevet 1. april 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ei jente på 17 som ønsker å komme inn i førstegangstjeneste. Jeg har fått vite at man ikke kommer inn om man har BMI over 35. Jeg er 168cm og veier ca 110 kg nå, altså BMI på 39. Jeg jobber med å komme ned under 98 kg før sesjon, da vil jeg være innenfor BMI-kravet. Men, hva vil skje hvis jeg går opp litt igjen mellom sesjon og at tjenesten begynner? Vil de merke det, og vil jeg da ikke få komme inn? Anonymkode: 34251...0f8 Ja de har krav til BMi både for høy og for lav. Har du skader i fingere eller tær som kan føre til lettere frost skader er det også grunnlag for nei. Div matallergi der du kan dø og spise det er det også grunnlag for nei. Anonymkode: 47224...4e1 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #51 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): du har ikke «noen kilo ekstra», du er nesten dobbelt så tung som du burde være… For ikke å snakke om pull ups, muscle ups, evne til å klatre opp et tau etc. Anonymkode: 507cb...08b Saken her er jo ikke om hun klarer et par pullups osv, saken er at den stakkars kroppen hennes må være i stand til å bære 30 kilo med sekk over lang tid. Knærne hennes bærer da 140 kilo. Det er ikke forsvarlig på noen måte. Anonymkode: 3f1e2...b9b 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #52 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er nok sterkere enn mange her tror! Er ikke sånn at jeg bare ligger på sofa’n og stapper i meg godis hele dagen. Jeg har alltid vært kraftig, men også vært fysisk aktiv. Spørsmålet mitt var jo egentlig ikke om dere tror at jeg klarer å gjennomføre førstegangstjenesten. Men, hva vil skje om jeg er under BMI kravet ved sesjon, men så går opp litt igjen før tjenesten starter. Vil de merke det, og vil jeg da ikke få komme inn? Anonymkode: 34251...0f8 Du må bestå fysiske tester jevnlig i forsvaret, og består du ikke dem så blir du sendt hjem. Så enkelt. Anonymkode: 3f1e2...b9b 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #53 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Saken her er jo ikke om hun klarer et par pullups osv, saken er at den stakkars kroppen hennes må være i stand til å bære 30 kilo med sekk over lang tid. Knærne hennes bærer da 140 kilo. Det er ikke forsvarlig på noen måte. Anonymkode: 3f1e2...b9b kiloene på kroppen kommer nok til å renne av relativt kjapt også da, hvis man tilbringer en stund i militæret. 🙂 Anonymkode: eceb7...5a7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #54 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): kiloene på kroppen kommer nok til å renne av relativt kjapt også da, hvis man tilbringer en stund i militæret. 🙂 Anonymkode: eceb7...5a7 Det burde man jo kunne håpe på, men hun sier jo at hun er aktiv i dag også og likevel har hun fedme så det er åpenbart vanene som er problemet og det er ingen selvfølge at hun vil gå ned i vekt. Du har tilgang til ubegrensede måltider i forsvaret også, unntaket er kun når de er ute i felt som er en brøkdel av tiden. Anonymkode: 3f1e2...b9b 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #55 Skrevet 1. april 2024 Innlegget må vel være et forsøk på en aprilspøk! Anonymkode: baa31...ea8 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. april 2024 #56 Skrevet 1. april 2024 Det er ganske harde fysiske krav, og det skal ikke mer enn hyppige halsbetennelser til (som nevnt tidligere i tråden) for at man er uaktuell. Jeg har plattfot, det tror jeg også er uaktuelt i forsvaret. Da synes jeg ikke det er feil at man blir utelukket pga. fedme.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #57 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber jo med å skulle klare de fysiske testene. Det er jo ikke sånn at jeg automatisk er lat og i dårlig fysisk form bare fordi jeg har en høyere vekt. Anonymkode: 34251...0f8 Testene.....Rekruttskolen varer i 2 måneder. https://www.forsvaret.no/forstegangstjeneste/rekruttskolen Anonymkode: bc247...20d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #58 Skrevet 1. april 2024 Jeg var 178 høy og 98 kg. Løp 3000 m på 14 min, tok 11 kvinne-hang ups og 3 herre -hang ups, 23 armhevinger og 79 sit ups. Jeg klarte meg fint i forsvaret generelt, rekrutten og korporal tilværelsen. Mestringsfølelsen var grisetung, men jeg fullførte med blodige heeler og sliten mentalt. Men da året var omme og det hele var ferdig veide jeg 70 kilo. På de avsluttende testene løp jeg 3000 m på 17 min, tok 7 k-hang ups og 0 h-hang ups og hadde 40 sit ups. Vektnedgang gikk for fort. Musklene forsvant og jeg hadde null fremgang på fysisk form. Verken relativ eller konsekvent styrke. Dette skjedde på 11 mnd, hvor jeg var svært aktiv i daglig tjeneste. Fordi jeg spiste "litt" mindre og ikke hadde det faste treningsopplegget lenger. Så vekt har ikke alt å si. Men pass på at du ikke går for fort ned, fokuset heller på å bli sterk og for Guds skyld spis proteinene dine. Anonymkode: 3c194...42c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2024 #59 Skrevet 1. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det burde man jo kunne håpe på, men hun sier jo at hun er aktiv i dag også og likevel har hun fedme så det er åpenbart vanene som er problemet og det er ingen selvfølge at hun vil gå ned i vekt. Du har tilgang til ubegrensede måltider i forsvaret også, unntaket er kun når de er ute i felt som er en brøkdel av tiden. Anonymkode: 3f1e2...b9b Ikke bare det, men i marinen hvis du havner på en båt så er det kjent som de beste kantinene (eller messa da som det heter i marinen) i hele forsvaret. Med unntak for ubåt og de gamle MTB'ene som ikke finnes lenger. Og heller ikke så mye fysisk aktivitet på båt med unntak av frivillige aktiviteter som å spille fotball når man er på land, ol. Anonymkode: 93f61...c7a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå