Gå til innhold

Bekymringsmelding barnevernet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må jo være noe annet også i denne bekymringsmeldingen? Alle små barn blir skitne når de leker ute. Hvilke stygge ord kan en 2,5 åring? Skrike gjør vel de fleste i trassalderen, når de ikke får viljen sin.

Anonymkode: f4fa0...fed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hvordan kan vi forsvare oss mer? Det er helt sinnsykt. 

Du skal ikke forsvare deg. Det er ikke en rettssak, og barnevernet er til for å verne barnet - ikke deg.
Hvis foreldre kunne reservere seg mot undersøkelser fra barnevernet med bruk av advokat, el, ville langt flere barn opplevd overgrep og mishandling.

Barnevernet er pliktig å undersøke, så finner de nok ut om det er hold i meldingen eller ikke. Du må bare vente, finne deg i det, og prøve å tenke at det er en bra ordning som tross alt redder mange uskyldige barn fra fæle skjebner.

Hilsen en som selv har sent to velbegrunnede meldinger til barnevernet.

Anonymkode: d7789...ee3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal ikke forsvare deg. Det er ikke en rettssak, og barnevernet er til for å verne barnet - ikke deg.
Hvis foreldre kunne reservere seg mot undersøkelser fra barnevernet med bruk av advokat, el, ville langt flere barn opplevd overgrep og mishandling.

Barnevernet er pliktig å undersøke, så finner de nok ut om det er hold i meldingen eller ikke. Du må bare vente, finne deg i det, og prøve å tenke at det er en bra ordning som tross alt redder mange uskyldige barn fra fæle skjebner.

Hilsen en som selv har sent to velbegrunnede meldinger til barnevernet.

Anonymkode: d7789...ee3

Jeg synes bare det er så useriøst for barnet kan ikke stygge ord og er ikke skitten. Men jeg pratet med barnehagen idag, pedagogisk leder sa at hun kun har fine ting å si om oss. Så det var godt å høre. Hun kan heller ikke huske at dette har skjedd i barnehagen.

Anonymkode: 02167...0fa

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Må jo være noe annet også i denne bekymringsmeldingen? Alle små barn blir skitne når de leker ute. Hvilke stygge ord kan en 2,5 åring? Skrike gjør vel de fleste i trassalderen, når de ikke får viljen sin.

Jeg får vel se hele meldingen på møtet. Heldigvis har jeg snakket med barnehage og helsestasjon idag og er beroliget.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Asker og Bærum barn

Anonymkode: 011c3...256

Nå finner du bare på. Bor rett bed siden av en barneskole i Bærums beste strøk. Barna er både ute og leker og blir skitne av det, uten at det er noe spesielt ved det. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Vetikkebedre said:

Nå finner du bare på. Bor rett bed siden av en barneskole i Bærums beste strøk. Barna er både ute og leker og blir skitne av det, uten at det er noe spesielt ved det. 

Jeg bor ikke der. Er ikke jeg som skrev det. Se koden. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det høres ut til at det er mer du ikle forteller. 

Anonymkode: d1003...768

Garantert.Ellers hadde de ikke opprettet undersøkelse.

Anonymkode: 4dd6a...fdb

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Garantert.Ellers hadde de ikke opprettet undersøkelse.

Anonymkode: 4dd6a...fdb

Det er mulig at det står mer, men hun i barnevernet sa at de er pliktig til å åpne undersøkelsessak på nesten alt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde oss engang, det var grusomt. Var åpen med fastlege/helsesykepleier/bhg og alle de innhentet fra og ble positivt overrasket over hvor gode tilbakemeldinger vi fikk. Barnevernstjenesten var veldig profesjonelle og greie de, men det var et massivt traume for parforholdet og for mannen spesielt. Fordi han også har et barn fra tidligere så ble også hen involvert med sin mor, og barnets mor fikk se bekymringsmeldingen mot oss. Endte med rettssak om barnefordeling selv om hele bekymringsmeldingen var feilaktig, kostet oss 200k i advokatutgifter og han mistet samvær et halvt år mens rettssaken pågikk og mor tilbakeholdt samvær. Måtte selge hytta og bruke sparepengene til barnet. Vi var begge langtidssykmeldt og måtte gå i terapi i flere måneder for å komme oss ovenpå igjen. Og da jeg ble gravid igjen og jordmor så at bvt tidligere hadde bedt om informasjon så nærmest avhørte hun meg og truet med å kontakte dem for å fortelle at jeg skulle ha et nytt barn… Enormt stigmatiserende og invaderende å bli undersøkt på den måten. Og det enda vi hadde 10/10 saksbehandlere…

Meldingen ble skrevet av en student jeg strøk i praksis, ren hevnaksjon. Kommer aldri til å komme meg over det.

Anonymkode: c49df...858

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjedde oss engang, det var grusomt. Var åpen med fastlege/helsesykepleier/bhg og alle de innhentet fra og ble positivt overrasket over hvor gode tilbakemeldinger vi fikk. Barnevernstjenesten var veldig profesjonelle og greie de, men det var et massivt traume for parforholdet og for mannen spesielt. Fordi han også har et barn fra tidligere så ble også hen involvert med sin mor, og barnets mor fikk se bekymringsmeldingen mot oss. Endte med rettssak om barnefordeling selv om hele bekymringsmeldingen var feilaktig, kostet oss 200k i advokatutgifter og han mistet samvær et halvt år mens rettssaken pågikk og mor tilbakeholdt samvær. Måtte selge hytta og bruke sparepengene til barnet. Vi var begge langtidssykmeldt og måtte gå i terapi i flere måneder for å komme oss ovenpå igjen. Og da jeg ble gravid igjen og jordmor så at bvt tidligere hadde bedt om informasjon så nærmest avhørte hun meg og truet med å kontakte dem for å fortelle at jeg skulle ha et nytt barn… Enormt stigmatiserende og invaderende å bli undersøkt på den måten. Og det enda vi hadde 10/10 saksbehandlere…

Meldingen ble skrevet av en student jeg strøk i praksis, ren hevnaksjon. Kommer aldri til å komme meg over det.

Ja, altså... jeg ringte igjen idag etter svarene her og fikk opplest hele meldingen. Alt er bare tull. Jeg skal visstnok ha besøk av mange menn (er gift) og har ingen kamerater. 

Vi skal visstnok også spille høy musikk. Vi spilte musikk en gang, i fjor vår, hvor vi sendte ut nabovarsel i forbindelse med 40-års-feiring.

Det er tydeligvis noen i nabolaget som ikke liker oss.

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, altså... jeg ringte igjen idag etter svarene her og fikk opplest hele meldingen. Alt er bare tull. Jeg skal visstnok ha besøk av mange menn (er gift) og har ingen kamerater. 

Vi skal visstnok også spille høy musikk. Vi spilte musikk en gang, i fjor vår, hvor vi sendte ut nabovarsel i forbindelse med 40-års-feiring.

Uff. Håper dere får en rask avklaring. Det finnes noen kalde jævler der ute. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er mulig at det står mer, men hun i barnevernet sa at de er pliktig til å åpne undersøkelsessak på nesten alt.

Dette stemmer ikke. Barnevernet vet å sile ut saker som helt tydelig ikke er bekymringsverdig.

Anonymkode: 3c7f1...b53

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Barnevernet vet å sile ut saker som helt tydelig ikke er bekymringsverdig.

Anonymkode: 3c7f1...b53

Nei, det stemmer ikke. Bvt kan jo ikke vite hva som stemmer og ikke før de har undersøkt meldingen; med mindre den åpenbart er skrevet av en koko person, eventuelt at det er en gjenganger (typ samme person melder på samme familie igjen og igjen). Er bekymringsmeldingen godt nok skrevet, vil (og bør ikke) bvt henlegge før undersøkelse. Tror du bvt er synske eller?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og her har vi nettopp årsaken til at barn som trenger hjelp ikke får den, fordi BV bruker ressurser på å undersøke noe som i utgangspunktet ikke har noe med vold eller narkotika.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du ikke bare slutte å trolle??

Anonymkode: 3e1db...5c6

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det stemmer ikke. Bvt kan jo ikke vite hva som stemmer og ikke før de har undersøkt meldingen; med mindre den åpenbart er skrevet av en koko person, eventuelt at det er en gjenganger (typ samme person melder på samme familie igjen og igjen). Er bekymringsmeldingen godt nok skrevet, vil (og bør ikke) bvt henlegge før undersøkelse. Tror du bvt er synske eller?

Det handler ikke om at BV er synsk eller ikke. A starte en sak som dette er som å koke suppe på spiker og går kun utover de stakkars barna som lever i voldelige familier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.18):

Forklarte det da de ringte, men nei, de må undersøke i tre måneder? Er det normalt?

At man sier at det ikke stemmer, er da selvsagt ikke nok.

Men tre måneder for en undersøkelsessak er helt standard. Det som tar mest tid, er å innhente informasjon. Da fra helsestasjon, fastlege, barnehage (i deres sak) og evt andre instanser dersom det er aktuelt.

I det første møtet er det mest informasjon og signere på samtykke. Så er det gjerne en obsersvajon eller tre i hjemmet, samtaler og hva annet de mener er tilstrekkelig. Du skal få en oversikt over møter og observasjoner.

Har nettopp vært gjennom en sak. Og som BV sa til meg på første møte, så er dette deres første kontakt med oss. De kjenner dermed ikke oss og vet ikke hva som ligger bak meldingen som ble sendt. Det var bf som hadde sendt inn, og da kunne jeg fortelle at ikke noe av det han sier er nytt. Det er en 13 år lang historie bak. Jeg fortalte min side, ga de kopier av rettsdokumenter og rapporter fra sakkyndige.

Nå vet de hva som ligger bak dersom bf skulle sende en ny melding, noe som ikke er utenkelig.

De hadde opprinnelig satt opp flere møter og samtaler med ungene, men de fant ut at det var nok med den ene. Sak henlagt.

Anonymkode: 29bf8...5a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke bare slutte å trolle??

Anonymkode: 3e1db...5c6

Hvilken interesse har jeg av det? Hvis du ikke har noe fint å si om vonde problemstillinger, anbefaler jeg å holde deg unna slike tråder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: 

Jeg skjønner at de har en rett og plikt til å undersøke, men at hvem som helst kan melde anonymt synes jeg er merkelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan det være at de som melder har meldt om feil familie, eller ikke er ved sine fulle fem? Noen jeg kjenner ble beskyldt for å drive bordell av en lettere dement nabo.

Anonymkode: c28ba...09f

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...