Gå til innhold

Hva er snylting for deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alder og livsfase har nok også noe å si her. Av og til er man ung og uvitende, andre ganger ung og blakk. Men man lærer seg etter hvert. Mange av eksemplene her, som for eksempel hun som har med for lite alkohol og bommer røyk, er snylting på høyt nivå, og noe som burde vært plukket av dem for lengst. 

Husker da jeg var ung på åttitallet og vi i gjengen kunne spleise på å leie videofilm (VHS!) og alle måtte betale 5 kroner hver, for eksempel. Det høres jo ut som den som hadde filmkvelden var en skikkelig kjiping, men dersom den som arrangerte skulle spandere filmen ble det jo altfor dyrt for den ene siden det da ville være nesten hele ukelønna. Derfor betalte vi med et smil, koste oss med filmkveld og spleiset vel også på godteri. På den tiden hadde vi også myntenheten "øre", så vi delte virkelig på kroner og øre.

Vi hadde ikke bil i min familie, så jeg forsto ikke hvor dyrt det var med kjøring før jeg fikk bil selv. Her har nok jeg vært et snyltedyr og gratispassasjer, uten at jeg hadde evne til å forstå det selv, den gangen jeg var ung voksen og ofte satt på med jevnaldrende. 

Nå oppdrar jeg tenåringen i at du runder opp dersom du skylder noen penger, og du runder ned dersom noen skylder deg. Her er det snakk om småsummer, da. Men jeg har forklart at det er viktig å være raus, og ikke kjip. Gi mer enn du tar, og det kommer til å jevne seg ut i det lange løp. 

Anonymkode: cce89...d7b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er ytterst sært å begynne med å vippse vennene sine for mat servert i hjemmet. Unntaket er om det er en større spleisefest dermman blir enige om at en handler inn og man deler på kostnadene.

Men om man har en venn som stadig er innom når det spises og som ikke inviterer tilbake, og heller ikke har med en form for vert/vertinnegave, da har man helt soleklart med en snylter å gjøre. Det samme med de som stadig ber om tjenester uten å gjøre gjengjeld. Vi kjenner alle de som stadig skal sitte på men aldri tilbyr seg å kjøre. Eller de som spør om barnet deres kan få overnatte, men som det aldri passer for den andre veien. 

Jeg tror rett og slett enkelte er helt blinde for at de er freeloaders på alle plan. Jeg kan ikke tro de er så skamløse at de oppfører seg slik vel vitende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en alenemor som opprettet spleis og fikk dekket ferie for seg og barna. I spleisen sto det hvor vanskelig hun hadde det økonomisk. Men det sto ingenting om at det var den 3. utenlandsferien det samme året.. Skikkelig snylting og på grensen til svindel. 

Anonymkode: 2de21...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En litt mindre form for snylting er de foreldrene som aldri bidrar til kjøring/henting av barna på aktiviteter, men som alltid spør andre om hjelp. De samme bidrar heller ikke på dugnader eller sosiale sammenhenger (men møter gjerne opp til dekket bord). 

Anonymkode: 2de21...f28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er snylting hvis det ikke er løgn og lureri involvert og det hele kan undgås ved man sier «Nei, det vil jeg ikke/gjøre/betale for..» og at man så faktisk bare lar være. Egen dumhet kan man ikke gi andre skylden for. 

Anonymkode: 03af3...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.06):

Jeg ønsker å høre deres erfaringer med mennesker som snylter.Hva er en snylter i dine øyne?

Jeg har en venn som jeg opptil flere ganger har stelt i stand mat til. Flere ganger har min venn selv invitert seg på mat, uten at jeg har spurt vedkommende om dette. Dette har irritert meg flere ganger, men jeg har latt være å si noe. Jeg har selvsagt sagt nei flere ganger og. 

Min venn har aldri tilbudd seg å være med å betale. Altså vipse eller spleise på ingrediensene. Dette stusser jeg over.. selv har personen aldri mat når andre kommer på besøk. 

Er det en form for snylting? 

Anonymkode: 65720...e15

Du kan jo si vi tar det hos deg denne gangen.

Anonymkode: 2e0b9...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.06):

Jeg har en venn som jeg opptil flere ganger har stelt i stand mat til. Flere ganger har min venn selv invitert seg på mat, uten at jeg har spurt vedkommende om dette. Dette har irritert meg flere ganger, men jeg har latt være å si noe. Jeg har selvsagt sagt nei flere ganger og. 

Min venn har aldri tilbudd seg å være med å betale. Altså vipse eller spleise på ingrediensene. Dette stusser jeg over.. selv har personen aldri mat når andre kommer på besøk. 

Er det en form for snylting? 

Anonymkode: 65720...e15

Jeg tror jeg ville svart: jeg kan godt lage maten, men kanskje du kan handle inn det vi trenger denne gangen? Og sendt med handleliste. Hvis vedkommende da hadde vært frekk nok til å be om penger for dette, ville jeg sagt det rett ut som det var…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Folk  som ikke jobber

Anonymkode: 49e97...ced

Uavhengig av grunn?

Anonymkode: 8615c...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...