Gå til innhold

Hva er snylting for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å høre deres erfaringer med mennesker som snylter.Hva er en snylter i dine øyne?

Jeg har en venn som jeg opptil flere ganger har stelt i stand mat til. Flere ganger har min venn selv invitert seg på mat, uten at jeg har spurt vedkommende om dette. Dette har irritert meg flere ganger, men jeg har latt være å si noe. Jeg har selvsagt sagt nei flere ganger og. 

Min venn har aldri tilbudd seg å være med å betale. Altså vipse eller spleise på ingrediensene. Dette stusser jeg over.. selv har personen aldri mat når andre kommer på besøk. 

Er det en form for snylting? 

Anonymkode: 65720...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker😅Jeg har en kompis som spiser hos meg et par ganger i mnd, men har ikke tenkt på det som snylting siden det er koselig. Men har en annen jeg er begynt å reagere litt på; vi har vært på litt turer i lag med min bil, sånn type 5-8 timer en vei-uten å sponse en krone😬Fra nå av blir det off.transport og betale hver for seg. Jeg kutter ikke vennskap pga dette, men tar litt grep. Ser for meg at turene tar slutt når jeg ikke finansierer lenger😒

Anonymkode: 23035...844

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snyltning er å suge næring av andre. De kan legge opp til at du betaler eller forer dem, eller at de overlater arbeid og ansvar til andre. - Uten å yte tilsvarende tilbake. Det går alltid bare en vei, etter at de har sjarmert seg inn.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som konsekvent bare har med seg maks en flaske vin i sosiale lag, men bestandig drikker betydelig mer. Altså regelrett regner med at andre spanderer. Hun er også festrøyker, og røyker relativt mye når hun drikker, men har aldri selv med seg sigaretter. Bommer hver gang hos andre. Bare forsyner seg.

Dette er for meg snylting. En gang eller to hadde man nok ikke bitt deg merke i eller brydd seg om, men dette skjer konsekvent og har pågått i mange år. Selv da folk begynte å si at hun måtte ta med seg tilstrekkelig alkohol og dessuten sigaretter bare fortsatte hun med det samme. Det er jo billigere for henne, og på fest vokter jo ikke folk verken alkohol eller sigaretter. Slikt legges imidlertid godt merke til når det skjer igjen og igjen. 

Anonymkode: 628b4...851

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker å høre deres erfaringer med mennesker som snylter.Hva er en snylter i dine øyne?

Jeg har en venn som jeg opptil flere ganger har stelt i stand mat til. Flere ganger har min venn selv invitert seg på mat, uten at jeg har spurt vedkommende om dette. Dette har irritert meg flere ganger, men jeg har latt være å si noe. Jeg har selvsagt sagt nei flere ganger og. 

Min venn har aldri tilbudd seg å være med å betale. Altså vipse eller spleise på ingrediensene. Dette stusser jeg over.. selv har personen aldri mat når andre kommer på besøk. 

Er det en form for snylting? 

Anonymkode: 65720...e15

Hm, normalt sett ville jeg ikke spurt en venn på besøk om å vippse eller spleise på ingredienser, MEN her virker det som vennen din aldri gjør gjengjeld og inviterer deg på samme måte. Og at dette gjentar seg. Ser på det som snylting, ja.

Anonymkode: fa103...c73

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også en familie som ofte inviterer seg selv til andres hytter. Hører sjeldent fra de ellers i året.

Anonymkode: fa103...c73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kompis som alltid er blakk og har ingen økonomisk sans. Null. 

Han kjøper gjerne enveisbillett til deg og blir der, bruker din Internett, spiser din mat, drikker all alkohol du har kjøpt inn som du kandkje planla for neste halvår, får deg til å få dårlig samvittighet slik at du kjøper han diverse ting og så hvis du ber han dra hjem så har han ikke nok penger til billetten og du må finansiere hans hjemreise om du ikke vil bli snylter på lenger. Har han glemt noe hos deg, ber han deg om å sende det på din egen regning. 

Han ringer også titt og ofte om han er i krise, noe han ofte er og ber om å få låne penger.

Så når hsn har penger bruker han det på en uke på alkohol, røyk og luksus. Betaler deg aldri tilbake. 

Han er full av løfter om å lage deg mat og gi massasje, men massasje er dårlig og varer i 5min. Mar kostbart, som du selvfølgelig kjøper. 

Denne kompisen har jeg effektivt skyvet på avstand. 

Anonymkode: b30ef...2cc

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei "venninne" som er flink til å få sympati for hun har 4 barn og alenemor, snekret ferdig 2,5 barnerom for henne og sponset mye av materialene, tok også med meg lunsj når jeg kom for å jobbe hos henne. Hun var takknemlig underveis, men når jeg ikke lenger jobber hos henne- så er takknmeligheten overstått. Har skjønt idag at jeg er for generøs og at hun ikke eier skam, hun takker aldri nei til noe som helst og klager mye over familien sin som ikke gir henne nok. Hun er 35 år gammel.

Jeg har stemplet henne som en snylter og merker at ungene hennes er veldig opptatt av at folk skal gi til dem stadig vekk.

Anonymkode: 4c9ca...a95

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vil jeg si. 

Jeg elsker å lage mat, setter pris på at andre vil spise, og det kunne ikke falt meg inn å si ja til penger eller annen kompensasjon, eller at gjenytelsene skal være helt like. 

Men jeg ville blitt veldig skuffet om de ikke viste noen form for raushet tilbake. Vannet blomster om jeg var på ferie. Kom med en liten oppmerksomhet, eller på annen måte ytet noe tilbake. 

Har for eksempel ei venninne som er her innimellom, men som ikke liker å lage mat, eller invitere selv. Hun sier som regel "jeg tar det" om vi er ute på cafe, eller tar et glass vin, sammen. En gang jeg var hos henne og vi trengte mat så bestilte hun sushi, og tok regningen.  Et annet eksempel er en eldre nabo vi stiller mye opp for, som har lite å gi igjen, men hun viser igjen mye takknemlighet og glede gjennom ord. 

Anonymkode: 33e19...eed

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 16.06):

Jeg ønsker å høre deres erfaringer med mennesker som snylter.Hva er en snylter i dine øyne?

Jeg har en venn som jeg opptil flere ganger har stelt i stand mat til. Flere ganger har min venn selv invitert seg på mat, uten at jeg har spurt vedkommende om dette. Dette har irritert meg flere ganger, men jeg har latt være å si noe. Jeg har selvsagt sagt nei flere ganger og. 

Min venn har aldri tilbudd seg å være med å betale. Altså vipse eller spleise på ingrediensene. Dette stusser jeg over.. selv har personen aldri mat når andre kommer på besøk. 

Er det en form for snylting? 

Anonymkode: 65720...e15

Jeg vil absolutt ikke so at å gi noen mat når de er på besøk er annet enn ren normal høflighet. Om verten hadde forventet at gjestene spleiser på brød etc (og det ikke var snakk om studenter med velstående gjester, altså en markant differanse i velstand), så ville jeg blitt så flau på vedkommendes vegne. Det, ts, det er pinlig. 
 

Men dersom du, personlig, ikke ønsker å gi dine gjester mat så er det jo bare å avslå forespørselen om mat.

Snyltere er folk som først enes om å betale for noe - det være seg halvparten av ferien, sin andel av bensinpengene etc og som så lar det være. 

Anonymkode: 2c0bb...03f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som aldri tar med noe på spleiselag feks. Folk som ikke gjør opp for seg når man har lagt ut for feks kinobilletter. De som aldri betaler " en runde " ute på byen, men veldig gjerne drikker når andre spanderer. 

Kunne nevnt i fleng. Men disse er ting jeg kan irritere meg over.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg vil absolutt ikke so at å gi noen mat når de er på besøk er annet enn ren normal høflighet. Om verten hadde forventet at gjestene spleiser på brød etc (og det ikke var snakk om studenter med velstående gjester, altså en markant differanse i velstand), så ville jeg blitt så flau på vedkommendes vegne. Det, ts, det er pinlig. 
 

Men dersom du, personlig, ikke ønsker å gi dine gjester mat så er det jo bare å avslå forespørselen om mat.

Snyltere er folk som først enes om å betale for noe - det være seg halvparten av ferien, sin andel av bensinpengene etc og som så lar det være. 

Anonymkode: 2c0bb...03f

Men det TS tar opp er jo at denne vennen inviterer seg selv på mat hos TS, men aldri tar initiativ til å invitere tilbake. Og at dette har skjedd gjentatte ganger. Da er det naturlig å i det minste foreslå at man som gjest skal bidra litt med innkjøp. 

Anonymkode: cce89...d7b

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er snylting det du nevner. Jeg føler at snylting er når man alltid skal ha noe hos andre men aldri kan gi noe tilbake, det trenger ikke å være slik at hvis jeg lager mat til deg må du lage mat til meg men kanskje du kan hjelpe meg med noe annet om jeg spørr, eller ordne noe. For eksempel så hadde jeg ei «venninne» som bare ville henge med meg hun trengte at vi skulle dra steder fordi jeg hadde bil og det hadde ikke hun, når jeg var på besøk hos henne syns jeg bestandig det var rart fordi hun laget seg både det ene og det andre å spise og drikke men tilbydde aldri meg noe. Kunne få ett glass vann liksom om jeg var tørst mens hun selv satt å drakk brus uten å tilby meg det 😅 ikke at jeg må ha av den brusen men syns liksom det er litt rart, jeg tilbyr alltid besøket mitt det jeg har om jeg selv tar av det, vil jeg ikke dele tar jeg det ikke frem mens de er hos meg 🤷🏼‍♀️ avsporing, men i hvertfall når denne «venninna» selv fikk seg lappen og bil hørte jeg aldri noe mer fra henne 😂 så da er det jo ganske klart for meg hvorfor hun ville være sammen med meg. 
  Har ei annen venninne som også hadde behov for å bli kjørt steder en del, og hun ordnet ofte lunsj til oss hjemme hos seg, spanderte en kaffe, passet barnet mitt om det knep om eller gjorde andre ting. Vi hjalp hverandre gjensidig men med forskjellige ting. Det er mer ett ekte vennskap syns jeg 

Anonymkode: d91e8...852

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det TS tar opp er jo at denne vennen inviterer seg selv på mat hos TS, men aldri tar initiativ til å invitere tilbake. Og at dette har skjedd gjentatte ganger. Da er det naturlig å i det minste foreslå at man som gjest skal bidra litt med innkjøp. 

Anonymkode: cce89...d7b

Enig! 

En ting er om det skjer en gang i blandt, men når dette blir en gjentakelse så kan man lett føle på utnyttelse. Spesielt siden vedkommende aldri inviterer til mat selv. Ts

Anonymkode: 65720...e15

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir bedt om å «ta med» noe, men ikke får penger for hva det koster. Det gjelder alt fra en kaffekopp på kafé, og hjem fra utlandet og mer.  Det er frekt og snyltete når det ikke gjøres opp eller gjøres gjengjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninne og meg var ute å drakk.  Delte en flaske jeg hadde kjøpt hjemme først.  Barregninga ute kom på 850 kr jeg drakk 3, hun frakk 5.  hun kjøpte et glass vin for meg et annet sted med skylder meg fortsatt  3-400 kr. Hun tjener 750 000 i året.  Har ikke giddet å sende vips

Anonymkode: 7d1eb...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går tur med en veninne, men vi må kjøre et stykke først. Hver bidige gang ender jeg opp med å kjøre, til tross for at vi alltid er enige om å kjøre annenhver gang. Føler meg kjip som tenker sånn, men bompenger og kjøring utgjør rundt en hundrelapp hver gang. Jeg tjener 350 000kr i året, hun 650 000. Dette skjer 2-3 ganger i mnd🙂Av og til lurer jeg på å selge hele kjerra haha. Men går ikke buss til jobb her😅

Anonymkode: 23035...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger og brukerdebatt. 

Christina82, mod

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snylting er ikke noe jeg har et forhold til eller som jeg har en definisjon på. Jeg spanderer gjerne når jeg er ute med venner og forventer ikke å få betalt eller at de spanderer neste gang. Oppfatter med selv som raus, kanskje naivt raus, men så lenge jeg ikke blir økonomisk ruin av det så er det helt greit. 

Anonymkode: a667a...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk  som ikke jobber

Anonymkode: 49e97...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...