Gå til innhold

Spørsmål til andre kristne

Anbefalte innlegg

Hvordan ble du kristen? Født sånn eller blitt sånn?

Hvilken retning innen kristendom hører du til?

Hvotdan påvirker og former det livet og hvetdagen din?

Påvirker det ditt politiske ståsted?

Hilsen nysgjerrig 🙂

Anonymkode: 2a3c0...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født inn i troen. 

Karismatisk kristen, men enda "mer" enn pinsebevegelsen. 

Føler vel ikke at det påvirker og former hverdagen min så veldig. 

Det påvirker IKKE mitt politiske ståsted, politikk og tro er separat for meg.  

Anonymkode: 7f583...d32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt sånn i voksen alder. 

Jeg er liberal kristen i Den norske kirke og leser litt teologi på fritiden for kosen. 

Det former hverdagen min siden jeg lever så sunt som mulig og unngår alkohol og er god mot mine medmennesker så ofte jeg kan. Det preger mine valg i livet. 

Det påvirker ikke mitt politiske ståsted, og jeg unngår uansett ytterpunktene. 

Anonymkode: 335f7...c13

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har blitt sånn i voksen alder. 

Jeg er liberal kristen i Den norske kirke og leser litt teologi på fritiden for kosen. 

Det former hverdagen min siden jeg lever så sunt som mulig og unngår alkohol og er god mot mine medmennesker så ofte jeg kan. Det preger mine valg i livet. 

Det påvirker ikke mitt politiske ståsted, og jeg unngår uansett ytterpunktene. 

Anonymkode: 335f7...c13

Mener du at du vokste opp som ikke-troende?

Anonymkode: d385e...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hilsen nysgjerrig 🙂

Leste Bibelen to ganger tvers igjennom. Ble faktisk troende av det. Så har jeg lest mye annen litteratur. Troen min er kommet for å bli, og når man studerer litt fysikk og ser alle naturlovene og hvordan universet er utformet så må man være totalt blind for å tro på at dette har oppstått av seg selv, ut av ingenting. Den kristne tro har formet hele den vestlige sivilisasjon, og der den kristne tro ikke har noe påvirkning ? Der er det død, lidelse, forfølgelse og fattigdom. Det er faktisk uten unntak og i hele den kristne perioden på 2000 år. Så har også den kristne tro blitt utnyttet av "ulvene" og spredd lidelse i historien også. Men dette advarer jo Bibelen oss om hele tiden. Slik har det vært siden dag 1.

Anonymkode: 877e5...eb2

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hilsen nysgjerrig 🙂

Mine foreldre var ikke kristne, men min bestemor var det. Jeg er døpt og konfirmert, men min tro har blitt sterkere etter som årene har gått. Jeg har kjent Guds nærvær.

Jeg er evangelisk-luthersk. 

Det påvirker ikke livet mitt i en så stor grad, men jeg prøver å følge Bibelen og be hver dag. 

Ja, det påvirker mitt politiske ståsted. Jeg stemmer kun konservativt. 

Anonymkode: 4dc23...c8f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette var en fin tråd. Åpenhet er fint, og bra at man stiller spørsmål, i stede for anta noe man kanskje er usikker på :) 

1. Født sånn og blitt sånn. Mine foreldre er kristne, men det har aldri vært noe tvang om at jeg måtte være kristen, selv om de har ønsket det. Jeg har selv måtte ta et aktivt valg om å forbli i menigheten jeg er i og være en aktiv kristen.

2. Brunstad Christian Church, eller Smith Venner som vi er bedre kjent som.

3. Det påvirker ikke livet mitt i stor grad. Mye av nettverket mitt har jeg i menigheten jeg tilhører, men jeg har også venner som enten har forlatt Smith Venner, eller som ikke er av Smith Venner. De to største forskjellene på mitt liv og andre sitt liv (rent materialistisk) er kanskje alkohol og sex.

Jeg kan drikke alkohol som alle andre, men jeg drikker meg aldri full, og drar aldri på byen og fester. I menigheten forbinder vi sex med ekteskapet, og noe vi venter med til vi er gift. 

For uten om det så lever vi ganske like liv som alle andre.

4. Det påvirker ikke mitt politiske ståsted. Politikk har ingenting med religion å gjøre. Uansett hvilke tro man har, så skal man ta et politisk standpunkt etter hvilke parti man er enig i. Selv heller jeg kanskje mer mot Høyre/Frp, men flere i min menighet stemmer andre partier, alt fra Rødt, Ap til Senterpartiet. Så nei, min tro og den menigheten jeg er en del av påvirker ikke mine politiske valg. De tar jeg basert på hvilke politiske program jeg er mest enig i. 

Anonymkode: bac08...d18

Delryddet. Fjernet sitering av regelbrudd,samt svar til det.
Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble frelst for litt over 4 år siden. Jeg hadde før det et vondt og tøft liv, så kom jeg så langt ned at jeg såg ikke mening med noe her i livet lenger. Og da åpenbarte Jesus seg til meg og bad meg søke Gud og Jesus. Så gjorde jeg det og etter kort tid ble jeg frelst. Og livet mitt er blitt så mye bedre. Jeg har opplevd så mye godt med Gud, og jeg har lest hele bibelen og jeg ber hver dag og har opplevd undere, mirakeler, fått mange bønnesvar, kan fortelle mye. Men jeg vet at Gud og Jesus finnes, jeg er blitt et nytt menneske både på innsiden og utsiden. Det er så fantastisk godt og Gud er bare så god. Skulle ønske alle ville kommet til Gud og Jesus, men vi har alle vår frie vilje. Men livet er bedre med Gud enn uten Gud vet jeg. Og glad er jeg for det. Når du søker Gud av hele ditt hjerte og vilje så vil han la seg finne. 

Anonymkode: b002a...865

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du at du vokste opp som ikke-troende?

Anonymkode: d385e...2f5

Jeg vokste opp som agnostiker på søken etter noe og satte meg godt inn i mange religioner. I voksen alder gjennomgikk jeg svært tøffe ting og fikk religiøse opplevelser. Du kan gjerne tro jeg er gal. 

Anonymkode: 363d4...83f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Leste Bibelen to ganger tvers igjennom. Ble faktisk troende av det. Så har jeg lest mye annen litteratur. Troen min er kommet for å bli, og når man studerer litt fysikk og ser alle naturlovene og hvordan universet er utformet så må man være totalt blind for å tro på at dette har oppstått av seg selv, ut av ingenting. Den kristne tro har formet hele den vestlige sivilisasjon, og der den kristne tro ikke har noe påvirkning ? Der er det død, lidelse, forfølgelse og fattigdom. Det er faktisk uten unntak og i hele den kristne perioden på 2000 år. Så har også den kristne tro blitt utnyttet av "ulvene" og spredd lidelse i historien også. Men dette advarer jo Bibelen oss om hele tiden. Slik har det vært siden dag 1.

Anonymkode: 877e5...eb2

Dette stemmer mye ja. Troen på at alle mennesker er like mye verd stammer fra kristendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Interessant å lese ❤️ 

Anonymkode: d2503...f01

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken døpt eller konfirmert, vokst opp i en familie helt uten troende. Sammen med en mann helt uten tro.

Jeg har allikevel hele livet hatt en sterk tro inni meg, og ber minst en gang om dagen. Det på påvirker livet mitt i den grad at jeg prøver være et godt menneske og at jeg ofte har en indre dialog med herren.

Anonymkode: 36832...d50

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine svar! Takk hver og en. Er riktig interessant.

Får nesten skrive om meg selv da. Jeg er oppvokst i en ikke troende familie, men har alltid hatt en slags søken inni meg etter gud og det hellige.

Da jeg var 24 hadde min mor knekt beinet, jeg hjalp henne med det hun ikke fikk til selv i flere uker. Som takk fikk jeg en bibel i gave, da jeg hadde snakket mye om at jeg var på søken.

Jeg leste mattheus og da var det gjort!

Ts

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så mange fine svar! Takk hver og en. Er riktig interessant.

Får nesten skrive om meg selv da. Jeg er oppvokst i en ikke troende familie, men har alltid hatt en slags søken inni meg etter gud og det hellige.

Da jeg var 24 hadde min mor knekt beinet, jeg hjalp henne med det hun ikke fikk til selv i flere uker. Som takk fikk jeg en bibel i gave, da jeg hadde snakket mye om at jeg var på søken.

Jeg leste mattheus og da var det gjort!

Ts

Så hyggelig og det var fint gjort av deg å hjelpe moren din. Mattheus er fin lesning og faktisk blir Bibelen regnet som en av de beste bøker noen gang laget av folk som har litteratur som fag. :)  

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hyggelig og det var fint gjort av deg å hjelpe moren din. Mattheus er fin lesning og faktisk blir Bibelen regnet som en av de beste bøker noen gang laget av folk som har litteratur som fag. :)  

Det kan jeg egentlig forstå. Synes det er interessant å lese tekster som er såpass gamle og se at mennesker grunnet over de samme spørsmålene og sto i mye av det samme vi fremdeles gjør i vår tid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jeg egentlig forstå. Synes det er interessant å lese tekster som er såpass gamle og se at mennesker grunnet over de samme spørsmålene og sto i mye av det samme vi fremdeles gjør i vår tid 🙂

Jeg anbefaler å lytte til podcasten Bibelnerden på Spotify. Her finner du virkelig gode foredrag som gjør bøkene i Bibelen klarere uten at det er tendensiøst. Foredragsholder er teolog og filolog i GT og NT. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokste opp i øst Europa der vi praktiserte gresk-ortodokse tradisjoner. Er ikke kristen i den forstand nå, men jeg tror på Gud og Jesus og har daglige bønner inni meg selv. Prøver ikke å presse det i barna mine, men vi pleier å se på filmer om Jesus liv, og hvorfor vi feirer påske, jul osv. Ønsker at de finner ut selv hva Gud betyr for dem. Jeg har bare forklart hva jeg tror, og at ikke alle tror på det samme, at tro er noe som er vanskelig å snakke om med andre ettersom vi alle har så forskjellige syn. At tro er personlig og ditt indre anker til Kilden, til Gud.

Anonymkode: 49525...2f0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg anbefaler å lytte til podcasten Bibelnerden på Spotify. Her finner du virkelig gode foredrag som gjør bøkene i Bibelen klarere uten at det er tendensiøst. Foredragsholder er teolog og filolog i GT og NT. 

Meget interessant, takk for tips! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! ❤️

Og jeg anbefaler tilbake å høre på den nydelige (vitenskapelige funderte) podcasten Myter och Mysterier. Her er ene programlederen agnostiker, mens jeg tror den ene er troende. De er ytterst kunnskapsrike begge to, og behandler hvert tema med stor respekt.

Akkurat nå høres jeg på en temaserie der om kristendommen, som blant annet, tar for seg Den hellige Ånd og de første kristne, gnostikerene, mystikk osv 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips! ❤️

Og jeg anbefaler tilbake å høre på den nydelige (vitenskapelige funderte) podcasten Myter och Mysterier. Her er ene programlederen agnostiker, mens jeg tror den ene er troende. De er ytterst kunnskapsrike begge to, og behandler hvert tema med stor respekt.

Akkurat nå høres jeg på en temaserie der om kristendommen, som blant annet, tar for seg Den hellige Ånd og de første kristne, gnostikerene, mystikk osv 😍

Tusen takk ❤️ Skal lagre podcasten under følger å lytte i løpet av kvelden. Ja, tiden de første kristne levde i er viktig å sette seg inn i for å øke forståelsen og kristendommen er så rik at man aldri blir utlært. :)  Jeg har tidligere sneia borti mystikk og er interessert i dette temaet jeg også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...