Gå til innhold

Reklamere på 35år gammel bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har solgt en 35år gammel veteranbil (Nissan) til redusert pris pga vesentlig mangler, og reparasjoner på bilen må gjøres for optimalt for kjøring/vedlikehold.

Bilen er EU-godkjent. 

Jeg prøver å fortelle at jeg ikke kan garantere for noen ting enn annet at jeg har opplyst tingene jeg har gjort i MITT EIE, og hva jeg vet om som må gjøres videre. Opplyst om svetting av olje, og at den bruker mer olje ved kjøring på høyere turtall og lekasje osv. 

Blir dette meg som må erstatte hvis motoren blir ødelagt som rådebank eller ventiler blir slitt ut/sliten toppaking? Motoren er orginal og fra bilens produksjonsår. 1988. Jeg har ingen info om tidligere eier har gjort med motoren, uten at den er original. 

Hvordan skal jeg vite om alle slitedeler på bilen når den har hatt over 10 eiere siden. 

Helt sikkert at motorens blokk eller ventiler allerde er slitt uten at jeg ser det med blotte øyne. 

Personen velger å kjøre bilen hjem i 10 timer. 65mil (Nordland). Selv om jeg sa at det ville være beste å hente den på henger. Personen besiktet og kjøre bilen før salg.

Ser det er mange regler fra forbrukerrådet angående dette med erstatningsansvar, ser at det gjelder særlig motor som ble ødelagt etter rimelighetenstid.  

Anonymkode: 3bc7a...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personen velger å kjøre bilen hjem i 10 timer. 65mil (Nordland). Selv om jeg sa at det ville være beste å hente den på henger. Personen besiktet og kjøre bilen før salg.

Hva skal man med en bil som ikke kan kjøres 🤔

Anonymkode: 28f58...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reparere og vedlikeholde den såklart. Man forventer ikke at en 35 år gammel bil er feilfri.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Motoren har gått bra i mitt eie. Den kjører fint og bra. Poenget mitt at det er en gammel bil, gammel motor. At jeg ikke kan garantere noen ting pga bilens alder. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal jeg vite om alle slitedeler på bilen når den har hatt over 10 eiere siden. 

Det kan du selvsagt ikke, men du er likevel ansvarlig. Det avgjørende er om kjøper få det han kan forvente utfra hva han har betalt.

En annen ting er at jeg aldri ville solgt gammel bil til en kjøper som forlanger garantier....

Anonymkode: 4ef4a...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

35 år gammel motor og en heisatur på 65 mil er ikke ditt problem. 

Anonymkode: 13a6f...58b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du har opplyst at det kan forekomme feil i henhold til alder og km,  ikke har prøvd å skjule åpenbare feil du burde vist om har du ditt på det tørre. 

Anonymkode: 00b36...2d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike biler bør kun selges til entusiaster som vet hva det innebærer med gammel bil.

Anonymkode: 00b36...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper har også ansvar for å se etter feil før handelen inngås. Så lenge du har opplyst om hva du vet og prisen står i forhold til alder og tilstand så har du ditt på det tørre.

Anonymkode: 256db...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På folkemunne kalles de ofte "delebil".

Anonymkode: a9307...558

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

På folkemunne kalles de ofte "delebil".

Anonymkode: a9307...558

Ja men da så. Var ikke klar over at det var snakk om delebil her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper har undersøkelsesplikt og du har opplysningsplikt.

Selv om bilen er 35 år gammel gjelder kjøpsloven. Og så lenge du har opplyst om det du vet og bilen er i henhold til forventninger ut fra pris, opplysninger og tilstand så har du ryggen fri.

Si at du har gjort ditt og at du ikke er ansvarlig for kjøpers urealistiske forventninger til en 35 år gammel bil. Og er vedkommende uenig får de ta det rettens vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (9 timer siden):

Kjøper har undersøkelsesplikt og du har opplysningsplikt.

Selv om bilen er 35 år gammel gjelder kjøpsloven. Og så lenge du har opplyst om det du vet og bilen er i henhold til forventninger ut fra pris, opplysninger og tilstand så har du ryggen fri.

Si at du har gjort ditt og at du ikke er ansvarlig for kjøpers urealistiske forventninger til en 35 år gammel bil. Og er vedkommende uenig får de ta det rettens vei.

Nei, skulle det likevel være skjulte feil, som selger av bilen burde ha visst om, kan kjøper i verste fall gå til sak mot selger.

Anonymkode: d44d9...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, skulle det likevel være skjulte feil, som selger av bilen burde ha visst om, kan kjøper i verste fall gå til sak mot selger.

I så fall er det vel kjøpers ansvar å bevise at selger visste eller burde visst?

Retten vil også se på om mangelen kan forventes eller ikke ut i fra tingens alder og oppgitte tilstand ved salg. Både bilens alder, den info selger har gitt om bilen her i tråden (går ut i fra at han har vært like åpen med kjøper), samt at selger anbefaler å hente bilen med henger istedenfor å kjøre den hjem impliserer at dette er et oppussingsprosjekt, og at forventningene bør være deretter. Dette er noe jeg vil si at «de fleste» forstår. 

Anonymkode: bff5b...e27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Det glemte jeg å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 13.48):

Kjøper har også ansvar for å se etter feil før handelen inngås.

Snublefot62 skrev (12 timer siden):

Kjøper har undersøkelsesplikt

Det er ikke noe som heter "undersøkelsesplikt" ved bilsalg.
Man kan kjøpe bil usett og likevel holde selger ansvarlig for feil han ikke har opplyst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man kan kjøpe bil usett og likevel holde selger ansvarlig for feil han ikke har opplyst om.

Når kjøper har prøvekjørt en 35 år gammel bil og velger å kjøre den 65 mil hjem, har han lite å fare med om det skjer noe på veien hjem. Eller i neste uke. 

Anonymkode: 13a6f...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er det.

Paragraf 20 i kjøpsloven, andre ledd, sier dette:

Sitat

2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Dette omtales som kjøpers undersøkelsesplikt. Altså om kjøper velger å IKKE undersøke tingen uten rimelig grunn, så kan ikke kjøper reklamere på mangler som kjøper oppdager etterpå som han burde ha oppdaget ved slik undersøkelse.

Eneste unntaket er om selger har handlet grovt aktløst. Typisk ved å dekke over eller på annen måte forhindre kjøper fra å undersøke tingen tilstrekkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet er vel "forventet tilstand ut fra bilens alder og beskrivelse". 

Selger du den 35år gamle bilen som "rustfri og totalrestaurert" til tilsvarende pris vil det kunne klages på det meste, om du sier bilen er 35år og i praksis kan alt slutte å virke da det ikke er vedlikeholdt så er det noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...