Gå til innhold

Dårlig impulskontroll - det blir dyrt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dårlig impulskontroll. Det føles ikke sånn der og da, for alt føles veldig riktig

Handling av akvarium, pinnedyr, oljemaleri sett som kostet ganske mye men står urørt... 

Jeg hadde friskt, naturlig lysebrun/kommunefarget hår som har vært naturlig i mange år siden jeg farget det sist. 

I går fikk jeg en tanke om at jeg ville farge det svart eller rosa. Nå sitter jeg her med rosa hår. eller strawberry blonde da. Bleket det først og så tok i 10.25 . Ble litt fint, men det passer jo ikke personligheten min i det hele tatt. 

Jeg er liksom ordentlig og fornuftig. Noen vil si kjedelig... Men håret tilsier jo noe helt annet. 

Passer heller ikke hudtonen min nevneverdig da jeg burde kanskje vært blekere. 

Bør jeg farge det tilbake ? Er jeg teit ? Hva kan jeg gjøre for å unngå å ta ufornuftige valg i fremtiden?

Anonymkode: c6ad6...6e3

• Hjerte 1
Skrevet

Når du får lyst på noe, så vent minst én uke og se om du fortsatt har lyst på det. Da unngår du mange dumme impulskjøp. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
VetAlt skrev (1 minutt siden):

Adhd?

Har tenkt tanken , men ikke diagnostisert. Jeg slet på skolen og det stemmer veldig med add, jeg var en av de stille og sjenerte jentene som aldri gjorde noe galt , men var heller ikke flink... Får hyper fokus, sliter mentalt (får behandling), og ekstremt distre. 

Men er voksen, med jobb og har barn..

AnonymBruker
Skrevet

Manglende impulskontroll er vanlig hos kvinner med adhd. 

Anonymkode: 1b115...190

AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

Når du får lyst på noe, så vent minst én uke og se om du fortsatt har lyst på det. Da unngår du mange dumme impulskjøp. 

Er veldig utålmodig, men høres lurt ut !

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Manglende impulskontroll er vanlig hos kvinner med adhd. 

Går impulskjøp under dette ? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forresten en sjef med dårlig impulskontroll, antagelig adhd, hun hadde mange av de klassiske tegnene. 
Det var slitsomt for oss andre! Helsigvis forsto hun etter hvert at hun måtte lytte til oss når hun fikk innfallene sine. Før det skapte hun mye kaos. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde forresten en sjef med dårlig impulskontroll, antagelig adhd, hun hadde mange av de klassiske tegnene. 
Det var slitsomt for oss andre! Helsigvis forsto hun etter hvert at hun måtte lytte til oss når hun fikk innfallene sine. Før det skapte hun mye kaos. 

Jeg har skapt et helvete her.. det gikk utover familien og nå angrer jeg. (Jeg ville skille meg). Heldigvis har barnas far tilgitt meg og vi skal tilbake til hverandre igjen.. vi har snakket mye om det og jeg har vært ærlig på problemene mine...

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har skapt et helvete her.. det gikk utover familien og nå angrer jeg. (Jeg ville skille meg). Heldigvis har barnas far tilgitt meg og vi skal tilbake til hverandre igjen.. vi har snakket mye om det og jeg har vært ærlig på problemene mine...

Du må søke hjelp 

Anonymkode: 3817e...b70

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang du får et innfall, vent 2 dager før du gjennomfører. Da rekker du å kjenne etter om dette er noe du vil på ordentlig.

Anonymkode: be9b2...a71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må søke hjelp 

Anonymkode: 3817e...b70

Jeg har søkt hjelp og jeg får hjelp, og ting går mye bedre nå. Men dette med adhd har jeg ikke nevnt..

AnonymBruker
Skrevet

Syndrom.

Skattebetalerene betaler det for deg. 

Stå på,du skaper arbeidsplasser!!

Anonymkode: e08ab...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dårlig impulskontroll, så skjønner deg godt ts.
Pga andre symptomer mistenker jeg adhd. Men det er liksom ikke så ille lengre (blant annet fordi jeg har jobbet med å bli bedre), at jeg gidder å utrede for det. Det var verre i ungdomstiden og tidlig voksenliv, da burde jeg nok fått hjelp. 

Jeg har blitt mye flinkere på å tenke meg om før jeg gjør noe. Det har krevd masse bevisst jobbing, for det er ikke enkelt å snu om på impulsivitet. Fremdeles kan det jo glippe litt, jeg kan både si og gjøre ting jeg ikke ville gjort om jeg hadde tenkt meg om først. Meditasjon har også hjulpet meg til å få mer ro i kroppen (men det var heller ikke enkelt å lære meg å meditere, i starten var det bare kaos). 

Men vi mennesker er jo ulike, og det kan jo tenkes at du har bedre av en utredning og eventuell en medisinsk behandling for adhd (om de skulle lande på den diagnosen, selvsagt), enn å jobbe med dette på egen hånd.

Anonymkode: 08475...4cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har tenkt tanken , men ikke diagnostisert. Jeg slet på skolen og det stemmer veldig med add, jeg var en av de stille og sjenerte jentene som aldri gjorde noe galt , men var heller ikke flink... Får hyper fokus, sliter mentalt (får behandling), og ekstremt distre. 

Men er voksen, med jobb og har barn..

Jeg er også voksen, har barn, godt ekteskap, høyere utdanning og jobb … ble likevel nylig diagnostisert med ADHD. Anbefaler deg å sjekke det ut dersom den impulsive adferden din skaper problemer for deg i hverdagen. Men vær obs på at offentlig helsevesen som regel ikke har kapasitet til å ta inn oss som er relativt velfungerende, jeg endte opp med å gå privat.

Jeg har også mye av den impulsiviteten, men det som skaper mest trøbbel for meg er nok problemer med eksekutive funksjoner (å sette i gang/fullføre ting), organisere/holde oversikt samt overfølsomhet for lyd og lys. Har slitt psykisk hele livet uten å kunne sette fingeren på hva det var, før jeg i voksen alder begynte å lese om ADHD hos kvinner.

Anonymkode: 9ffce...2be

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Typisk en "hun".

Han ikke skjønne at personer uten impulskontroll får lov til å annsette folk.

Sykt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er også voksen, har barn, godt ekteskap, høyere utdanning og jobb … ble likevel nylig diagnostisert med ADHD. Anbefaler deg å sjekke det ut dersom den impulsive adferden din skaper problemer for deg i hverdagen. Men vær obs på at offentlig helsevesen som regel ikke har kapasitet til å ta inn oss som er relativt velfungerende, jeg endte opp med å gå privat.

Jeg har også mye av den impulsiviteten, men det som skaper mest trøbbel for meg er nok problemer med eksekutive funksjoner (å sette i gang/fullføre ting), organisere/holde oversikt samt overfølsomhet for lyd og lys. Har slitt psykisk hele livet uten å kunne sette fingeren på hva det var, før jeg i voksen alder begynte å lese om ADHD hos kvinner.

Dette er jo typisk kvinne syndrom. 

Hallo,dette kunne hvem som helst fortalt deg da du var 3 år gammel. 

Nevn ett kvinnemenneske som IKKE er slik du beskriver deg selv! Får man trygd -er det poenget??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er jo typisk kvinne syndrom. 

Hallo,dette kunne hvem som helst fortalt deg da du var 3 år gammel. 

Nevn ett kvinnemenneske som IKKE er slik du beskriver deg selv! Får man trygd -er det poenget??

Jeg kan nevne uendelig mange kvinner som ikke er slik jeg beskriver meg: ingen av mine venninner, ingen av mine tre svigerinner, ikke psykologen min, ikke fastlegen min, ikke tanta mi, ingen av mine kvinnelige naboer … skal jeg fortsette?

Moren min derimot, hun er slik jeg beskriver meg. Broren min og sønnen min også, selv om de ikke er kvinner. Kanskje ikke så rart, ettersom ADHD har høy arvelighet.

Vet ikke om du leste det jeg skrev om at jeg har høyere utdannelse og jobb? Hvorfor du blander inn trygd vet ikke jeg 🤷🏻‍♀️

Legg deg i et badekar og mariner i din egen galle, jeg klarer meg fint uten.

AnonymBruker
Skrevet

Be om ADHD-utredning før du kjører deg selv og ekteskapet ditt i grøfta. 

Anonymkode: eba38...982

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg kan nevne uendelig mange kvinner som ikke er slik jeg beskriver meg: ingen av mine venninner, ingen av mine tre svigerinner, ikke psykologen min, ikke fastlegen min, ikke tanta mi, ingen av mine kvinnelige naboer … skal jeg fortsette?

Moren min derimot, hun er slik jeg beskriver meg. Broren min og sønnen min også, selv om de ikke er kvinner. Kanskje ikke så rart, ettersom ADHD har høy arvelighet.

Vet ikke om du leste det jeg skrev om at jeg har høyere utdannelse og jobb? Hvorfor du blander inn trygd vet ikke jeg 🤷🏻‍♀️

Legg deg i et badekar og mariner i din egen galle, jeg klarer meg fint uten.

Det er mange som deg,utrooooolig mange.  Skummelt at du er i jobb faktisk...  Men mulig du har en stilling som passer deg perfekt tatt ditt sinn i betraktning.  Hva med den du er gift med og barna? Ingen av dem som har hintet litt da??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...