Gå til innhold

Amming ikke alltid best

Fremhevede innlegg

Skrevet
:tristbla:  Huff jeg husker med skrekk og gru ammepresset som var både på fødeavdelingene og fra helsesøster.

Har lurt lenge på om dette var en faktor da jeg fikk fødselsdepresjon.....kanskje jeg hadde rett!!!!!

Ja, ifølge programmet Puls på NRK i går kan det være en sammenheng mellom ammeproblemer og fødselsdepresjon!

"– Det er en sterk sammenheng mellom lettere fødseldepresjon og ammeproblemer. Kvinner som sliter med ammingen har fire ganger så høy risiko for å være blant de som blir fødselsdeprimerte enn andre mødre. Det sier forsker ved Norsk Folkehelseinstitutt, Malin Eberhard-Gran."

Les mer her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/5452607.html

:tristbla: Uff, jeg føler virkelig med dere som har slitt med ammingen! Dere har min fulle sympati.

Som vordende førstegangsmor er jeg kjempespent selv på om jeg vil få til å amme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
.. så folkens ikke fordømm alle som sitter med flaske og gir babyen mme, det er ikke sikkert de har noe valg..

Er så enig, så enig.

Skrevet

For meg gjør det veldig godt å lese dette, for jeg står midt oppe i dette nå. Datteren min er 9 uker og får nå kun MME. Kunne sikkert skrevet en lang avhandling om infeksjon i brystvortene, brystbetennelser , antibiotikakurer og følelsen man får av å være dårlig mor når man ikke ammer. Jeg var nok på god vei inn i en fødselsdepresjon selv, men har heldigvis møtt en helsesøster som støtter meg 100 %. Og som andre sier, jeg ammer ikke fordi jeg ikke vil, men hos meg var det rett og slett ikke melk igjen til slutt, selv om jeg gjorde alt jeg kunne for å stimulere melkeproduksjonen.

Dette er et veldig sårt tema for meg, og tårene mine renner faktisk mens jeg skriver dette. Vil jo gjerne gi barnet mitt det beste utgangspunktet her i livet, og tanken på at jeg kanskje ikke gjør det er ganske så vond. Det er også vondt å tenke på at andre dømmer meg på grunn av et valg jeg egentlig ikke har tatt. Er faktisk ganske så mange som rynker på nesa når jeg forteller at jeg ikke ammer,og jeg føler at jeg må rettferdiggjøre meg selv hele tiden.

Skrevet
For meg gjør det veldig godt å lese dette, for jeg står midt oppe i dette nå. Datteren min er 9 uker og får nå kun MME. Kunne sikkert skrevet en lang avhandling om infeksjon i brystvortene, brystbetennelser , antibiotikakurer og følelsen man får av å være dårlig mor når man ikke ammer. Jeg var nok på god vei inn i en fødselsdepresjon selv, men har heldigvis møtt en helsesøster som støtter meg 100 %.  Og som andre sier, jeg ammer ikke fordi jeg ikke vil, men hos meg var det rett og slett ikke melk igjen til slutt, selv om jeg gjorde alt jeg kunne for å stimulere melkeproduksjonen.

Dette er et veldig sårt tema for meg, og tårene mine renner faktisk mens jeg skriver dette. Vil jo gjerne gi barnet mitt det beste utgangspunktet her i livet, og tanken på at jeg kanskje ikke gjør det er ganske så vond. Det er også vondt å tenke på at andre dømmer meg på grunn av et valg jeg egentlig ikke har tatt. Er faktisk ganske så mange som rynker på nesa når jeg forteller at jeg ikke ammer,og jeg føler at jeg må rettferdiggjøre meg selv hele tiden.

Men du gjør jo det beste du kan for datteren din, du er hennes mor og stiller opp for henne. Det er det aller viktigste du kan gjøre. ;)

Skrevet
Men du gjør jo det beste du kan for datteren din, du er hennes mor og stiller opp for henne. Det er det aller viktigste du kan gjøre.  ;)

Helt enig! For hva hadde alternativet blitt? Sulten mage og stresset mamma. :tristbla: Nå kan dere kose dere uten alt det himla styret som følger med ammeproblemer.

Gjest LoisLane
Skrevet
så folkens ikke fordømm alle som sitter med flaske og gir babyen mme, det er ikke sikkert de har noe valg..

Hvem er det som fordømmer deg?

Har dere virkelig opplevd det, eller er det noe som sitter i hodene våre, tro?

Skrevet

Jeg tror det er en blanding av disse to. Vi er jo opplært til at Det Eneste Riktige er å fullamme minst til barnet er seks måneder, så kan vi kanskje til nøds bruke noe annet i tillegg. Og dette stikker veldig dypt hos mange.

Det er heller ikke lett for alle å innse at noe som er så enkelt for dem selv kan være veldig problematisk for andre.

Skrevet

Jeg syns faktisk ikke at jeg har opplevd noe ammepress verken på sykehuset eller på helsestasjonen, heller ammestøtte. Jeg var veldig innstilt på at det ville komme til å bli vanskelig å amme, og det ble det. Jeg slet lenge med forferdelige vonde, såre brystvorter + at jeg faktisk mistet en bit av den ene brystvorten. Det eneste som reddet meg var at jeg hadde og fortsatt har mer enn nok melk.

Jeg følte faktisk at sykehuset var veldig forståelsesfulle når jeg luftet min angst for å ikke "få det til". Beskjeden var hele tiden at det ikke er verdens undergang å gi mme hvis man har prøvd og ikke får det til. Helsesøsteren min har også hele tiden sagt at det viktigste for barnet er at mor har det bra. Samtidig så føler jeg at den kompetansen man har på amming her i Norge hjalp veldig til å motivere meg gjennom den vanskelige første tiden.

Det er trist når noen føler det som vanskelig og et press, og at man føler seg mislykket hvis man ikke får det til. For det er man jo absolutt ikke! Man må jo gjøre det som er best for barnet, og det er å sørge for at man har det bra selv, sånn at barnet også har det bra!

Skrevet

Det har vi prøvd. Uten hell. Han nekter plent å ta flaska. Lure triks og tips mottas gjerne!!

Barnet ditt hadde mao dødd av sult, om du nå hadde falt i fra/blitt syk og borte?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

ja , gjest . de hadde nok latt barnet dø av sult :ironi:

Jeg synes ofte også at innstilling oft eogså er for oss som har måttet gi opp ammingen at vi bare ikke prøver hardt nok.

Det sa de faktisk til meg på helsestasjonen- " Du vil bare ikke amme du"

Da hadde jeg grått meg i gjennom 3 mnd, prøvd alt, hørt på 100 forskjellige råd, prøv 500 av de, drukket ammete, tatt nesespray, pumpet, latt minien suge hver halvtime, brukt ammeskjold, ikke brukt ammeskjold etc

Også får du slengt i trynet at " nei du gidder egentlig ikke du "

Skrevet
Det sa de faktisk til meg på helsestasjonen- " Du vil bare ikke amme du"

:overrasket: Kødder du?!?

Etter tre måneder? Jeg kunne skjønt det om det var en uke, men hallo?

:frustrert:

Skrevet

Veldig enig med trådstarter og flere av dere andre. Det er et ammehysteri uten like. Jeg ga MME i en liten periode til Plonkeliten, men jeg husker at jeg ikke våget å gjøre det når jeg var på kafé eller andre steder ute blant folk. Det er liksom opplest og vedtatt at man SKAL amme, koste hva det koste vil.

Men jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg at amming ikke alltid er best - av flere grunner. Selv Gro Nylander - amme-nazi nummer 1 - medgir at det er miljøgifter i morsmelk. Vi inneholder etter hvert en ganske sinnsyk mikstur av dioksiner, PCB, bromerte flammehemmere, tungmetaller mm. De fleste stoffene kommer inn i kroppen gjennom maten - og blir der. Helt til man ammer. For mange giftstoffer kan man bare kvitte seg med på én eneste måte, og det er ved å amme.

Er det ikke grusomt! Hvis mengden og antallet miljøgifter i mat og omgivelser ikke blir begrenset, er jeg helt sikker på at amming vil bli sterkt frarådet om en generasjon eller to.

Alle som sliter med ammingen bør trøste seg med dette når de gir ungen sin ren og giftfri MME på flaske!

Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan vi som ble fort opp på flaske (moren min hadde ikke melk) klarte å leve opp. I tillegg er jeg faktisk friskere enn de fleste i min omgangskrets som fikk pupp hele tia :) Vi blir folk vi også.

Skrevet (endret)
Alle som sliter med ammingen bør trøste seg med dette når de gir ungen sin ren og giftfri MME på flaske!

Eh...du er klar over at mme er laget av kumelk, ikke sant? Hva tror du kuen spiser da? Det er dessverre ikke slik at kuer er rene for gugg de heller.

Dessuten oppveier alle morsmelkens fordeler de eventuelle ulempene i stor grad. Man får i seg miljøgifter uansett, men man må da ikke finne på å ikke amme av den grunn hvis man har muligheten! Det blir som å ikke amme fordi du røyker. (Det er værre å røyke og ikke amme enn å røyke og amme.)

Endret av Elle Melle
Skrevet
Jeg fikk også problemer med melkeproduksjon og amming da jenta mi var 3 måneder. Det er visst et fenomen som heter "3-mndrs. kneika" der utdrivningsrefleksen svikter hos mange. Jeg sleit og pumpa (for å beholde melka) og ringte ammehjelpen, og ikke ett menneske nevnte at jeg ikke var noen dårlig mor om jeg sluttet å amme.

Her har jeg motsatt erfaring. Jeg mistet melka grunnet stress etter få dager, og måtte supplere med morsmelkerstatning. Etter å ha prøvd nesespray og pumping et par uker ble jeg anbefalt av både lege, helsestasjon og ammehjelpen å gå helt over på morsmelkerstatning.

Jeg gikk motstrebende med på det, og det har gått bra!

Hun har ikke vært ikke sykere enn andre barn som ble fullammet til de var 6 mnd, har absolutt ikke en lav iq, og er ellers like kvikk og oppegående som de andre i sin klasse.

Skrevet
Det kunne for eksempel godt finnes en skikkelig brosjyre med gode tips og slikt for flaskemating. Nå må man nesten være aktiv på nettet for å finne ut av slikt,

Jeg fant forresten denne:

http://www.flaskeposten.org/

Skrevet

Morsmelk er den optimale føden for nyfødte barn, det er det vel ingen som er uenige i. Min mening er at det skal veldig tungveiende grunner til for at en mor ikke skal forsøke amming som førstevalg. På sykehuset bør alle få god ammeveiledning. MEN, det bør bli mer åpenhet om ammeproblemer og at det ikke er noen skam å gi MME og at det kan være en god løsning dersom man ikke får til ammingen. Ikke like optimal føde, men en veldig god erstatter.

Jeg er heldig og har fått til ammingen med alle mine tre gutter, men med førstemann var jeg nær ved å gi opp. Det er ikke godt å amme med sår på brystvortene. Minstemann ammer jeg fremdeles (han er 10 mnd.). Jeg synes amming er vannvittig praktisk. De første månedene har jeg jo alltid med meg mat.... Trenger ikke planlegge og finne ut om jeg må ha med grøt/skiver osv.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet
Eh...du er klar over at mme er laget av kumelk, ikke sant? Hva tror du kuen spiser da? Det er dessverre ikke slik at kuer er rene for gugg de heller.

Dessuten oppveier alle morsmelkens fordeler de eventuelle ulempene i stor grad. Man får i seg miljøgifter uansett, men man må da ikke finne på å ikke amme av den grunn hvis man har muligheten! Det blir som å ikke amme fordi du røyker. (Det er værre å røyke og ikke amme enn å røyke og amme.)

Merk at jeg sa at dette skulle være en trøst til dem som ikke får til amming, og ikke en oppfordring til å la være å amme!!!! Det skulle jo fremgå helt tydelig av innlegget mitt.

Ikke har du rett heller. MME er renset etter alle kunstens regler. Nestlé skulle nok få litt problemer med å selge et produkt som påviselig var like fullt av gifter som morsmelk er.

Jeg synes det burde være satt mer fokus på at morsmelk også inneholder stoffer som vi normalt ikke ville ønske å utsette våre barn for. Det ville gjøre livet enklere for de tusenvis av kvinner som sliter med ammingen. Og Gro Nylander har altså påpekt det samme.

Gjest LoisLane
Skrevet
Barnet ditt hadde mao dødd av sult, om du nå hadde falt i fra/blitt syk og borte?

Det hender at små babyer dør fordi de ikke vil ta til seg næring. Dette er heldigvis langt unna oss her i Norge hvor vi får grundig oppfølging.

Synes det blir helt feil å kalle Gro Nylander for amme-nazi. Hun har virkelig gjort mye for ammingen her i Norge! Også hun sier at det finnes kvinner som ikke kan amme, at det finnes uvettige helsesøster er nå vel ikke hennes feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...