Gå til innhold

Amming ikke alltid best

Anbefalte innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg ga opp ammingen etter 3 mnd og skal inndrømme at jeg følte meg relativt mislykket. Det var mye pga av helsestasjones holding som kun ga råd rundt amming og alt annet en amming var utelukket.

Jeg mener naturligvis ikke at man ikke skal amme , for det er bra for barnet, men dette beviser i hverfall at det ikke er verdens undergang med MME

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article552375.ece

Videoannonse
Annonse
Gjest marthepia
Skrevet

Jeg ammet ikke lenge jeg heller...tuppa var kanskje 3- 4 mnd. Da gidd jeg opp. Hun virket ikke interessert lenger og det ble bare mindre og mindre melk.

Det er sant som du sier! De maser utrolig mye om amming på helsestasjonen. Jeg husker at jordmor som jeg gikk til kontroll til på helsestasjonen sa følgende: Det er bevist at barn som er blitt ammet får høyere IQ enn de som ikke ammer. Eh? Jeg sa jo at jeg ville prøve å amme og håpte det gikk bra. Men hva omjeg ikke hadde fått til å amme da? det synes jeg var litt stygt sagt av hu!

Skrevet

Forstår ikke at folk føler seg mislykket bare fordi de slutter med amming eller evt. ikke kan amme. Jeg sluttet når han var 5 måneder, hverken jeg eller han koste oss med ammingen og vi fikk et mye mer harmonisk forhold når han kunne få flaske istedet for pupp. Følte meg ikke mislykket et sekund.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Vel med alle hormonene i kroppen følte jeg meg mislykket, i ettertid gjør jeg ikke det.

Men alle hadde velmenene råd og alle sa bare forsett det blir bedre.....

Skrevet

Jeg skal amme så lenge jeg kan. Han er 4 mnd snart.

Men jeg gleder meg også vilt til den dagen amminga er ferdig, og jeg kan være maaaange timer borte fra unger og mas *drømme*. Akkurat nå er jeg fanget av den lille "tyrannen" :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Jeg skal amme så lenge jeg kan. Han er 4 mnd snart.

Men jeg gleder meg også vilt til den dagen amminga er ferdig, og jeg kan være maaaange timer borte fra unger og mas *drømme*. Akkurat nå er jeg fanget av den lille "tyrannen" :)

Hvorfor kan du ikke pumpe deg og la mannen gi flaske men du er ute eller en flaske med mme?

Skrevet

Jeg synes det viser vel så mye hvilke grusomme konsekvenser ensidig informasjon fra helstestasjonen kan få for fra før så usikre mødre. Når man er nybakt mamma for første gang vet man stort sett ingenting (i hvert fall gjorde ikke jeg det), og derfor burde man kunne stole på at en offentlig etat betalt av skattepenger kunne informere saklig om alternativene som finnes.

Helt utrolig at helsestasjonene fremdeles kan drive så ensidig informasjon til skade for mor og barn.

Skrevet

Jeg fikk også problemer med melkeproduksjon og amming da jenta mi var 3 måneder. Det er visst et fenomen som heter "3-mndrs. kneika" der utdrivningsrefleksen svikter hos mange. Jeg sleit og pumpa (for å beholde melka) og ringte ammehjelpen, og ikke ett menneske nevnte at jeg ikke var noen dårlig mor om jeg sluttet å amme. Så jeg hadde på vekkeklokke på natta for å pumpe meg, og dreiv på til jeg var utslitt og ikke gjorde annet enn å gråte. I ettertid skjønner jeg at jeg hadde en depresjon.

Men den dagen jeg bestemte meg for at jeg ikke gadd å ødelegge permisjonen min med ammehysteriet lenger kunne jeg endelig senke skuldrene. Selv om jeg ikke fikk noen applaus fra andre akkurat. :tristbla:

Nå venter jeg en liten en i april og kommer til å gi f**** i hva folk sier om ammingen. Jeg ammer så lenge det er melk og ungen vil ha pupp denne gangen, kan ikke gjøre mer enn det!

Skrevet

Hvorfor kan du ikke pumpe deg og la mannen gi flaske men du er ute eller en flaske med mme?

[/quote

Det har vi prøvd. Uten hell. Han nekter plent å ta flaska. Lure triks og tips mottas gjerne!!

Skrevet

Forstår at mange føler seg mislykket når de må gi opp amming for det har jo vært enorm fokus på det. Husker for snart 3 år siden da jeg fikk førstemann - da var fokusen ennå større og det var ikke snakk om å gi MME. Helsestasjonene har nå firt litt på kravene og det er ikke så strikt som det var for et par år siden.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ønsker også å støtte dem som ikke får til amminga. Det er skikkelig naziregime på sykehusene og helsestasjonene rundt om når det gjelder amming!

Ikke snakk om at "får du ikke til å amme? Jaja, det går jo bra med mme også, hovedsaken er at ungen får mat", der er det "hvis du gjør sånn og sånn så blir det nok bedre, for du må jo amme, det er det beste for barnet det".

Fikk litt noia selv av alle barnepleierne og legene som skulle dra meg i puppene på føden, det er ikke så kult å ha eldre damer hengende over seg mens de ruller brystvortene dine mellom fingrene... :overrasket:

Skrevet

jeg ammet til hun var nesten 1 år,det ble mest om kvelden på slutten,syntes det var koselig....gleder meg til nr 2 kommer nå også,håper at den vil like lenge,

til vsn

har du prøvd tutekopp?skje?den sisste er litt tungvint,kan være tuten barnet ikke liker,ja de vet hva de vil :ler:

Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Har heldigvis ikke vært borti disse nazifolka, jeg. Jeg sleit veldig med sistemann, hadde sår og blødende sprekker, og fikk beskjed av helsesøster om at det var jo bare å gi erstatning. Måtte slutte å amme en stund, men klarte å fullamme igjen da han var sju måneder. Ingen som disset meg da jeg ga MME i hvert fall.

Endret av LoisLane
Skrevet

Nei gjest. Vi har bare prøvd flaske med to forskjellige smokker.

Jeg har egentlig innstilt meg på å "ofre meg" en stund til. Dette er uansett siste gangen. Men de vet hva de vil ja, det skal være sikkert.

De to siste nettene har lille tyrannen villet ligge i dobbelsenga og ha fri tilgang til pupp. Orker ikke ta opp noen som helst kamp om natta, så da har det blitt sånn :ler:

Gjest gaja ii
Skrevet

"ammehysteriet" er nok en reaksjon på holdningen som fantes en stund på 60-tallet om at det var best for ungene å få MME. Svigermor fikk beskjed om det da gubben kom til verden.

På 1700-tallet på Island spredte det seg en myte om at ungene hadde best av å drikke feit kumelk/fløte. De døde som fluer, men det tok lang tid å få folk til å gå tilbake til morsmelk, særlig siden prestene kjempet for kumelka :klaske:

Det er jo bedre at myndighetene oppfordrer til å amme, siden det jo er sunt :) Men jeg skjønner det er vanskelig når det blir mer mas enn hjelp :forvirret:

De sier jo at det viktiste er at ungene får morsmelk de første 3 månedene, så hvis dere har fått til det er det jo kjempebra!

Skrevet

Gaja - det er jo ikke akkurat snakk om enten eller, de som ikke klarer å amme bør bare ikke få beskjed om at det er verdens undergang.

Og det viktigste er at barna er sunne og friske, det kan de like gjerne være med MME. ;)

Skrevet

:tristbla: Huff jeg husker med skrekk og gru ammepresset som var både på fødeavdelingene og fra helsesøster.

Har lurt lenge på om dette var en faktor da jeg fikk fødselsdepresjon.....kanskje jeg hadde rett!!!!!

Skrevet
Ønsker også å støtte dem som ikke får til amminga. Det er skikkelig naziregime på sykehusene og helsestasjonene rundt om når det gjelder amming!

Ikke snakk om at "får du ikke til å amme? Jaja, det går jo bra med mme også, hovedsaken er at ungen får mat", der er det "hvis du gjør sånn og sånn så blir det nok bedre, for du må jo amme, det er det beste for barnet det".

Fikk litt noia selv av alle barnepleierne og legene som skulle dra meg i puppene på føden, det er ikke så kult å ha eldre damer hengende over seg mens de ruller brystvortene dine mellom fingrene...  :overrasket:

Jeg hadde innovervendte brystvorter og det var mange på barselavdelingen som dro i brystvortene mine også. Jeg syntes også at det var stress, men var veldig glad for all hjelpen jeg fikk til å få til ammingen. Etter noen vanskelige første uker gikk ammingen bra - takket vært den fantastiske hjelpen jeg fikk på barsel og ammepoliklinikk. Jeg har en venninne i Italia som hadde tilsvarende problemer, men der ga bare helsepersonalet opp etter en dag og ga babyen flaske. Jeg er takknemlig for at jeg fikk den hjelpen jeg trengte - om det innebærer brystvorterulling så synes jeg det er verdt det.

Når det er sagt tror jeg de aller fleste mødre i Norge er så bevisste på hvor bra morsmelk er for barnet at de strekker seg langt for å få til ammingen - noen strekker seg for langt før de gir mme. De som gir mme får veldig lite informasjon om dette både på helsestasjonen og babyliteratur.

Skrevet

Hvis budskapet om morsmelkens fortreffelighet skal trenge gjennom flere generasjoners manglende ammeerfaring, så må det vel kanskje sterke virkemidler til? Det er dessverre fremdeles veldig mange som mener at det er akkurat like bra med flaske, kankje til og med bedre for mors frihet, og da må jo helsevesenet ta ansvare for at folk har et skikkelig vurderingsgrunnlag før de velger.

Når det er sagt, så er jeg så enig i at det bør være nyanser i informasjonen. Det kunne for eksempel godt finnes en skikkelig brosjyre med gode tips og slikt for flaskemating. Nå må man nesten være aktiv på nettet for å finne ut av slikt, og det er da ikke mindreverdig å gi barnet flaske slik at man ikke bør få hjelp til det om det trengs.

Ammepress er fælt, men jeg tror mange av oss presser oss selv mer enn "ammeforkjemperne". På mine helsestasjoner har de i alle fall vært opptatte av helheten, ikke bare ammingen. Trengte barna tillegg ble de anbefalt det. Det er nok meg selv som har vært sta/fått dårlig samvittighet når jeg har slitt med ammingen på grunn av all infoen jeg har lest om ammingens fortreffelighet.

Skrevet

Jeg var 3 uker på sykehuset siden sønnen min ble for tidlig født. Derfor fikk sykepleierne god tid til å lære meg amming. Ble godt vandt til de gamle tantene som gikk på hvert stell og dro meg i puppene... Saken min var ganske enkelt... JEG HADDE IKKE MELK I PUPPENE.. Det ble konkludert med etter utallige timer med pumping samt en egen pillekur for å få opp melkeproduksjonen.. NIX.. så folkens ikke fordømm alle som sitter med flaske og gir babyen mme, det er ikke sikkert de har noe valg.. jeg hadde IKKE det.. Faktisk var det viktigst at babyen min fikk næring og la på seg og vokste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...