Gå til innhold

Rimelig gamingpc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Rimelig for meg er maks 10000,- med tanke på at jeg er alenemor til 3. Har konfirmant nå også så da går det en del penger der og 🙈

Jeg kan gjerne kjøpe brukt som sagt, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter, så trenger litt veiledning.

 

TS

Anonymkode: 515a6...04a

Jeg hadde kjøpt på finn, men gjerne kjøp hos noen med flere positive tilbakemeldinger, det garanterer ingen ting men det hjelper.  Jeg har 3 unger som alle har egen maskin, jeg roterer maskiner der den mest spille interesserte har den kraftigste maskinen så arver det andre etter han når han får en ny komponent. Jeg har aldri blitt lurt etter kjøp av flere maskiner over årene, men det er selvsagt mulig.

Det beste er å få noen til å vurdere annonsen før en kjøper siden en maskiner som kan spilles på og dem så ikke fungerer til formålet kan fremstå relativt like. 

Noen minstekrav.

- 16GB minne(Ram) 

- CPU. er ikke like kritisk, men det finnes en del en bør unngå. I motsetning til hva andre skriver så går det helt fint med CPU fra noen generasjoner tilbake. 

- SSD. Den bør ha SSD som er lagringsmedium, minimum 256GB helst mer. 
- GPU. Grafikkortet er gjerne den mest kritiske delen når en skal spille, men hvilken skjerm(oppløsning) som brukes vil diktere mye av valget her. Starter en med en 1080p skjerm så stiller den lavere krav til grafikkortet.  

Å bruke 15K+ på første maskin til noen som vil starte med spilling fremstår for meg helt tullete, om vedkommende etter en stund ønsker å oppgradere så er det helt sikkert noen andre av ungene som vil ha den, om ikke er det bare å selge den igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hold deg langt unna Finn med mindre du kjenner noen med peiling. Det er så utrolig mye lureri og tull reklamert som "gaming PC", det finnes gode deals men du bør vite hva du kjøper i så fall. Eksempelet over med 2070 og coffee lake CPU er ikke verdt å bruke 6500 kroner på.

Det tryggeste er å kjøpe fra f.eks Komplett, da unngår du å bli lurt og får fin garanti. 

Anonymkode: f97d5...e9c

Prisen for den maskinen er helt grei.
Men av nysgjerrighet så link gjerne til den du mener er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gregarious said:

Jeg hadde kjøpt på finn, men gjerne kjøp hos noen med flere positive tilbakemeldinger, det garanterer ingen ting men det hjelper.  Jeg har 3 unger som alle har egen maskin, jeg roterer maskiner der den mest spille interesserte har den kraftigste maskinen så arver det andre etter han når han får en ny komponent. Jeg har aldri blitt lurt etter kjøp av flere maskiner over årene, men det er selvsagt mulig.

Det beste er å få noen til å vurdere annonsen før en kjøper siden en maskiner som kan spilles på og dem så ikke fungerer til formålet kan fremstå relativt like. 

Noen minstekrav.

- 16GB minne(Ram) 

- CPU. er ikke like kritisk, men det finnes en del en bør unngå. I motsetning til hva andre skriver så går det helt fint med CPU fra noen generasjoner tilbake. 

- SSD. Den bør ha SSD som er lagringsmedium, minimum 256GB helst mer. 
- GPU. Grafikkortet er gjerne den mest kritiske delen når en skal spille, men hvilken skjerm(oppløsning) som brukes vil diktere mye av valget her. Starter en med en 1080p skjerm så stiller den lavere krav til grafikkortet.  

Å bruke 15K+ på første maskin til noen som vil starte med spilling fremstår for meg helt tullete, om vedkommende etter en stund ønsker å oppgradere så er det helt sikkert noen andre av ungene som vil ha den, om ikke er det bare å selge den igjen. 

 

 

Minimum 256GB SSD? Bare Windows okkuperer rundt 100, og siste utgave av Call of Duty tar 200GB alene

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (41 minutter siden):

Minimum 256GB SSD? Bare Windows okkuperer rundt 100, og siste utgave av Call of Duty tar 200GB alene

Nei Windows bruker ikke 100GB, ikke i nærheten en gang. En må riktig nok ha opp til 64GB ledig ved eksempelvis oppgradering fra Windows 10 til 11 siden installasjonen blant annet tar vare på eldre versjon en stund. Men etter dette så bruker ikke Windows mer en  20-30 GB.

Ja det finnes noen få spill som krever ekstremt med plass, men det er unntaket heller en regelen.

Det var derfor jeg skrev minimum, oppgradering av lagring er uansett den letteste oppgradering en gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å oppgradere komponenter underveis. Just saying. Mine tenåringer har hver sin brukt/selvbygd (av onklene), og der har vi kjøpt til diverse etter hvert. Nå venter vi på større disker og ram, kjøpt fra Komplett. Minste må nok ha nytt kabinett etter hvert da hans er litt lite mtp videre utskifting. Kan love dere at det ikke er noe top notch på komponentene (altså ingen i7 og disken er vel 256), men de har kunnet spille alt de vil: Minecraft, Fortnite, Genshin impact, Overwatch etc. Call of duty har de aldri vært interesserte i, og det er vel ikke det første spillet en fersk tenåringsgamer skal borti uansett.

Mine kunne ingenting om spesifikasjoner da de begynte, men nå har de full kontroll selv. Også konfererer de med onklene underveis. De begynte også med sånn pakkeløsning av headset, mus og tastatur, og har oppgradert til dyrere utstyr etter hvert. Ønsket seg i gaver/kjøpt for gavepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (7 timer siden):

Nei Windows bruker ikke 100GB, ikke i nærheten en gang. En må riktig nok ha opp til 64GB ledig ved eksempelvis oppgradering fra Windows 10 til 11 siden installasjonen blant annet tar vare på eldre versjon en stund. Men etter dette så bruker ikke Windows mer en  20-30 GB.

Ja det finnes noen få spill som krever ekstremt med plass, men det er unntaket heller en regelen.

Det var derfor jeg skrev minimum, oppgradering av lagring er uansett den letteste oppgradering en gjør. 

Å kjøpe minimum er bare å lure seg selv, for det tar ikke lang tid føre den må byttes ut da. Legg heller noen ekstra kroner i noe som varer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Gregarious said:

Nei Windows bruker ikke 100GB, ikke i nærheten en gang. En må riktig nok ha opp til 64GB ledig ved eksempelvis oppgradering fra Windows 10 til 11 siden installasjonen blant annet tar vare på eldre versjon en stund. Men etter dette så bruker ikke Windows mer en  20-30 GB.

Ja det finnes noen få spill som krever ekstremt med plass, men det er unntaket heller en regelen.

Det var derfor jeg skrev minimum, oppgradering av lagring er uansett den letteste oppgradering en gjør. 

Så om Windows tar 20-30BG og kan kreve opptil 64GB ledig disk ved større systemoppdateringer er det en passe ok konklusjon at Windows tar rundt 100GB for å fungere optimalt over litt tid. Ofte trenger man en god del midlertidig mellomlagring også. Når de fleste hovedkort ikke støtter mer enn én m2. med NVMe er det litt dumt å bare ha 256GB på den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at du gjerne kjøper brukt Trådstarter. Da anbefaler jeg deg å ha med deg noen som faktisk kan data når du skal hente PCen, for mange "luringer" på Finn tar ut skjermkortet/setter inn dårligere RAM eller lignende ved levering til folk som er "grønne" på gamingPC....

IKKE GÅ I DEN FELLA... 

Anonymkode: 2e22f...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 timer siden):

Så om Windows tar 20-30BG og kan kreve opptil 64GB ledig disk ved større systemoppdateringer er det en passe ok konklusjon at Windows tar rundt 100GB for å fungere optimalt over litt tid. Ofte trenger man en god del midlertidig mellomlagring også. Når de fleste hovedkort ikke støtter mer enn én m2. med NVMe er det litt dumt å bare ha 256GB på den. 

 

Nei nei, En krever totalt ledig 64GB ved installasjon etter ca 10 dager slettes eldre filer og total installasjon reduseres til ca 20-30GB. Så nei en trenger ikke i nærheten av 100GB dedikert til Windows.  
En trenger absolutt ikke NVMe basert SSD, selv om denne teknologien har ekstremt mye høyere teoretiske hastigheter er de i praksis lite merkbart for denne typen bruk. Dette er optimalt for overføring av få store filer der en da vil en få merkbar forbedring, men spill fungerer ikke på samme måte. I spill må en laste inn en stor mengde mindre filer, da vil tidsavbrudd mellom filene representere hovedgrunnen til ventetiden. Denne forbedres ikke nevneverdig av NVMe. 

Det kan ha poeng å ha operativsystemet på en NVMe disk, men det er irrelevant i denne problemstillingen siden dersom plassen er oppbrukt så ligger allerede OS på en NVMe. 

Har maskinen 256Gb men ellers har de spesifikasjonene en er ute etter samt at prisen er grei så er det ikke en "deal breaker". En eventuelt oppgradering er noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (8 timer siden):

Å kjøpe minimum er bare å lure seg selv, for det tar ikke lang tid føre den må byttes ut da. Legg heller noen ekstra kroner i noe som varer.

Dette er ikke gjeldene for lagringskapasitet, siden en både beholder det en har samt at det er enkelt å oppgradere. Det å ha akkurat det en trenger er jo optimalt, men skal en kjøpe brukt så er det sjelden alt er 100% slik en ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke gjeldene for lagringskapasitet, siden en både beholder det en har samt at det er enkelt å oppgradere. Det å ha akkurat det en trenger er jo optimalt, men skal en kjøpe brukt så er det sjelden alt er 100% slik en ønsker det.

Enkelt for hvem? Jeg har i hvert fall ikke kompetanse til å drive med sånne ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (3 minutter siden):

Enkelt for hvem? Jeg har i hvert fall ikke kompetanse til å drive med sånne ting selv.

Dette er altså to kabler som skal festes. Jeg kan forstå at folk tror dette er vanskelig om de aldri har vert bort i dette før, men å koble til en ny SSD til klarer alle som også får til å koble opp maskinen med keyboard, mus osv.
Det ligger også mange "how to" på Youtube.

Koble på disse to kablene som vist på bilde er alt en trenger å gjøre.  Der det er også helt umulig å koble dem feil. 

install-sata-ssd-in-pc-l-shaped-data-cable-100878685-large.thumb.webp.efef67c2694660260990feff7a8fea2f.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...