Gå til innhold

Rimelig gamingpc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en tenåring som ønsker seg en gamingpc. Men jeg er helt grønn på dette området så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Jeg kan gjerne kjøpe brukt, og jeg er alenemor så jeg har ikke råd til en veldig dyr maskin. Noen gode tips eller forslag til hva jeg kan kjøpe? Kommer nok til å gå mest i fortnite tror jeg. Men greit å ha litt ytelse og lagringsplass 

Anonymkode: 515a6...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bærbar eller stasjonær? Har dere skjerm, tastatur og slikt?

Man kan spille Fortnite på Xbox. Man kan koble til tastatur og mus på Xbox, så det blir jo som å spille Fortnite på gaming-pc. Til 1/5 av prisen

Endret av newman01
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Bærbar eller stasjonær? Har dere skjerm, tastatur og slikt?

Man kan spille Fortnite på Xbox. Man kan koble til tastatur og mus på Xbox, så det blir jo som å spille Fortnite på gaming-pc. Til 1/5 av prisen

Stasjonær. Vi har Xbox, men hen vil ha data å spille på istede. Spør ikke meg hvorfor 😅 Har ikke skjerm og det, men det er jo ikke den høyeste kostnaden. Har en bærbar gamingpc òg, men den var visst ikke noe særlig å bruke. 🙄

Anonymkode: 515a6...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først kjøpe, så kjøp en god PC som varer en stund. Jeg kjøpte billig gaming-PC for 2 år siden, og den måtte byttes ut i år fordi den ikke oppfylte spesifikasjonene til nye spill.

Anonymkode: 97711...b76

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger tråden, har en gutt som ønsker seg gaming «set up», og jeg er helt grønn!

Anonymkode: 2324b...a33

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra 15.000 og oppover. Anbefales å kjøpe hos Komplett. God service og raske leveringer.

https://www.komplett.no/category/21660/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer?nlevel=10431§21659§21660&manufacturer=Komplett-PC&cnet=Skjermkortmodell_Skjermkortmodell §GeForce RTX 4060&cnet=Skjermkortmodell_Skjermkortmodell §GeForce RTX 4060 Ti

For Geforce skjermkort - 4060 og oppover.
Noe usikker på Radeon skjermkort.

Hender det kommer tilbud på Power og Elkjøp også:
Tilbud hos Power går ut ved midnatt:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/stasjonaer-pc/acer-nitro-n50-650-stasjonaer-pc/p-2966435/

Grei pc, ok skjermkort, litt liten disk.

Husk at alt over her er uten skjer, tastatur, mus etc.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anser du som rimelig da? 

Anonymkode: 501d3...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del PC'er som selges for å være billig "gaming-PC", men ikke gå i fella og kjøp noe billig, for det blir ikke tenåringen fornøyd med. Må bare snart ut og handle igjen, fordi det ikke er godt nok, og da er det bortkastede penger. Moderne spill som tenåringer liker, de krever MYE datakraft, og datakraft koster MYE penger. Sånn er det bare, dessverre. Det er helt ville datakraft-krav til spill sammenliknet med vanlig bruk, som kontorarbeid og surfing.

Stasjonær PC gir som regel mer datakraft for pengene enn de bærbare. Du må regne med å måtte ut med minst 15 000,- for en OK gaming-PC, men det tenåringen helst vil ha, koster sikkert mer enn det dobbelte. Da kommer eventuelt skjerm og annet utstyr i tillegg. 

Ta med deg tenåringen i butikken og la ham fortelle de ansatte hva han spiller, og de kan hjelpe dere å finne utstyr som dekker behovet. Trolig vet tenåringen din ganske mye om hva han trenger, hvis han allerede spiller.

Anonymkode: 4963f...091

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

imagineme skrev (7 timer siden):

Fra 15.000 og oppover. Anbefales å kjøpe hos Komplett. God service og raske leveringer.

https://www.komplett.no/category/21660/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer?nlevel=10431§21659§21660&manufacturer=Komplett-PC&cnet=Skjermkortmodell_Skjermkortmodell §GeForce RTX 4060&cnet=Skjermkortmodell_Skjermkortmodell §GeForce RTX 4060 Ti

For Geforce skjermkort - 4060 og oppover.
Noe usikker på Radeon skjermkort.

Ville gått for Geforce, men 4070 eller bedre. Veldig ofte er det skjermkortet som blir flaskehalsen. Legg litt ekstra i et godt kort, så øker man levetiden på PCen betraktelig. Og minst 16GB RAM, men det er som regel en enkel jobb å installere mer ved behov. Ville også gått for i7 prosessor, i5 er for lite for mange spill allerede nå.

Gregarious skrev (5 timer siden):

Jeg hadde ikke kjøpt ny, du kan gjøre mange gode kjøp på finn. 

Mange av disse maskinene har flere år som gode spillemaskiner igjen i seg. 

Som et eksempel.
STADJONÆR GAMING PC RTX 2070 SUPER | FINN torget

Det skjermkortet der kommer man ikke langt med.

Anonymkode: 97711...b76

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjermkortet der kommer man ikke langt med.

Anonymkode: 97711...b76

Og en CPU fra 2017 begynner å dra på årene

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ville gått for Geforce, men 4070 eller bedre. Veldig ofte er det skjermkortet som blir flaskehalsen. Legg litt ekstra i et godt kort, så øker man levetiden på PCen betraktelig. Og minst 16GB RAM, men det er som regel en enkel jobb å installere mer ved behov. Ville også gått for i7 prosessor, i5 er for lite for mange spill allerede nå.

Det skjermkortet der kommer man ikke langt med.

Anonymkode: 97711...b76

Dette er jo bare tull, 2070 super er mer en bra nok med mindre en spiller på store oppløsninger som nesten garantert ikke er tilfelle her. Vi snakker ikke om behov for å levere 240 FPS eller lignende.  

Det er også helt feil at en trenger i7 prosessor, forskjellen vil i praksis ikke være merkbar. Trenger du i7 så er det først og fremst tyngre videoredigering, modellering eller lignende oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (6 minutter siden):

Dette er jo bare tull, 2070 super er mer en bra nok med mindre en spiller på store oppløsninger som nesten garantert ikke er tilfelle her. Vi snakker ikke om behov for å levere 240 FPS eller lignende.  

Det er også helt feil at en trenger i7 prosessor, forskjellen vil i praksis ikke være merkbar. Trenger du i7 så er det først og fremst tyngre videoredigering, modellering eller lignende oppgaver. 

Altså, jeg har 4070 og får ikke mer enn ~120 FPS i tunge spill. 2070 er jo søppel. Det samme er i5. Min forrige PC med i5 holder ikke til noen nyere spill.

Anonymkode: 97711...b76

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, jeg har 4070 og får ikke mer enn ~120 FPS i tunge spill. 2070 er jo søppel. Det samme er i5. Min forrige PC med i5 holder ikke til noen nyere spill.

Anonymkode: 97711...b76

Hva du får på din maskin er fullstendig uinteressant.  2070 Super er overhodet ikke søppel på 1080p/1440p.

Klokkefrekvenser mellom en i5 vs i7 ligger typisk i dag på ca. 4-5% det er er overhode ikke merkbart bortsett fra i testprogram.

Den store forskjellen er antall kjerner/tråder, den absolutt majoriteten av spill kjører på 2-4 kjerner, dagens i5 har gjerne rundt  6 til 14 kjerner. Om du ønsker å betale for maskinkraft du ikke bruker så gjerne det. 

Det er ikke rart det er vanskelig for folk å navigere dataverdenen med alle disse absurde rådene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som hetter "rimelig gaming pc" nå til dags, nye spill krever utrolig mye kraftigere og dyrere PC for samme ytelsen de får på en Xbox eller PlayStation. Men sånn har det bare blitt over de siste 15 årene. Både pga dyrere maskinvare og dårligere optimaliserte spill til PC.

Anonymkode: 3e7bd...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gregarious skrev (5 minutter siden):

Hva du får på din maskin er fullstendig uinteressant. 

Og hva du, som sikkert ikke spiller noe annet enn kabal mener, er i hvert fall uinteressant.

Anonymkode: 97711...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna Finn med mindre du kjenner noen med peiling. Det er så utrolig mye lureri og tull reklamert som "gaming PC", det finnes gode deals men du bør vite hva du kjøper i så fall. Eksempelet over med 2070 og coffee lake CPU er ikke verdt å bruke 6500 kroner på.

Det tryggeste er å kjøpe fra f.eks Komplett, da unngår du å bli lurt og får fin garanti. 

Anonymkode: f97d5...e9c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (18 timer siden):

Jeg hadde ikke kjøpt ny, du kan gjøre mange gode kjøp på finn. 

Mange av disse maskinene har flere år som gode spillemaskiner igjen i seg. 

Som et eksempel.
STADJONÆR GAMING PC RTX 2070 SUPER | FINN torget

Jeg kjøper gjerne brukt, men det er jo gresk for meg dette så jeg aner ikke hva jeg skal se etter. 😅

 

TS

Anonymkode: 515a6...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva anser du som rimelig da? 

Anonymkode: 501d3...6a5

Rimelig for meg er maks 10000,- med tanke på at jeg er alenemor til 3. Har konfirmant nå også så da går det en del penger der og 🙈

Jeg kan gjerne kjøpe brukt som sagt, men jeg vet ikke hva jeg skal se etter, så trenger litt veiledning.

 

TS

Anonymkode: 515a6...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...