Gå til innhold

Surrogati

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å låne penger til surrogati? Må det i så fall være forbrukslån med skyhøy rente?

Er det i det hele tatt mulig for folk med vanlig inntekt å bruke surrogat?

Anonymkode: 1876c...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen burde bruke surrogati. Kvinnekroppen er ikke til salgs. Fød dine egne barn herregud. 

Anonymkode: 7976f...fe8

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet: du kan ta opp forbrukslån og bruke det til hva du vil. Eller du kan spare opp beløpet du trenger over flere år. 

Anonymkode: ffe1c...ebd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrogati er vel forbudt. Du må evt adoptere barnet.

Anonymkode: 2b641...896

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrogati er ulovlig i Norge. Hva sier norsk lov?

Tradisjonell surrogati kan praktiseres innenfor rammene av norsk lov, og det er kjent at dette har foregått i Norge. Her vil partene selv stå for unnfangelsen.

Måten det da skjer på er at surrogat ved fødsel oppgir den intenderte far (den som skal bli far) som barnets legale far. Surrogaten blir registrert som barnets mor, men sier fra seg foreldreskapet så raskt som mulig etter fødselen, og en eventuell partner av intendert far kan dermed adoptere barnet.

Gestasjonell surrogati er derimot ikke tillatt i Norge. Dette slås fast i både barneloven og bioteknologiloven.

Barneloven § 2
Som mor til barnet skal reknast den kvinna som har fødd barnet. Avtale om å føde eit barn for ei anna kvinne er ikkje bindande.

Bioteknologiloven § 2-15.

Befruktede egg kan bare settes inn i livmoren til den kvinnen som skal være barnets mor.

-----------------------------------------------

Men for å svare på spørsmålet - du kan ta opp forbrukslån og reise til utlandet og gjennomføre surrogati og håpe du ender med et barn og ikke bare mange hundretusen i forbruksgjeld med høy rente. 

Surrogati koster vel en plass mellom 400-650.000 i land som Ukraina, og alt over 1million i land som USA. 

Anonymkode: 35cbd...799

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Surrogati er vel forbudt. Du må evt adoptere barnet.

Anonymkode: 2b641...896

Man kan dra til utlandet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen burde bruke surrogati. Kvinnekroppen er ikke til salgs. Fød dine egne barn herregud. 

Skam deg. 

Anonymkode: 5630f...690

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det mulig å låne penger til surrogati? Må det i så fall være forbrukslån med skyhøy rente?

Er det i det hele tatt mulig for folk med vanlig inntekt å bruke surrogat?

Anonymkode: 1876c...b43

Du kan søke om forbrukslån, da med skyhøy rente. Dersom du eier fast eiendom og har ledig sikkerhet - (og betjeningsevne forøvrig) kan du låne opp på boliglånet. 

For oss med helt gjennomsnittlig inntekt er det vanskelig å få råd til surrogati. Det blir fort kostnader på over 1.mill +/- alt atter hvilket land du ønsker å forsøke lykken i. Er surrogati ditt eneste alternativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det er så dyrt!

Anonymkode: dbe63...ca1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skam deg. 

Skam deg selv, som mener at kvinners livmor er en vare man kan kjøpe. Støtter du virkelig at kvinner i sårbare situasjoner skal utnyttes og sette kroppen sin til disposisjon for rike mennesker som ikke vil/kan/gidder å føde sine egne barn? I alle andre tilfeller skrikes det høyt om hvor utrolig viktig mor er for baby det første året. Det fjerde trimester, baby trenger mor og mor trenger baby. Ved surrogati rives baby vekk fra mor, vekk fra alle kjente stemmer og lyder og plasseres hos fremmede. Det er grotesk, og åpenbart hvorfor det er ulovlig i Norge. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skam deg selv, som mener at kvinners livmor er en vare man kan kjøpe. Støtter du virkelig at kvinner i sårbare situasjoner skal utnyttes og sette kroppen sin til disposisjon for rike mennesker som ikke vil/kan/gidder å føde sine egne barn? I alle andre tilfeller skrikes det høyt om hvor utrolig viktig mor er for baby det første året. Det fjerde trimester, baby trenger mor og mor trenger baby. Ved surrogati rives baby vekk fra mor, vekk fra alle kjente stemmer og lyder og plasseres hos fremmede. Det er grotesk, og åpenbart hvorfor det er ulovlig i Norge. 

Jeg har aldri sagt at «kvinners livmor er en en vare man kan kjøpe».
Det er tydelig at det du refererer til her er ulovlig og uetiske former for surrogati, og det er selvfølgelig groteskt dersom det foregår slik. Noe det gjør, ja - men ikke alltid. 

Det blir veldig satt på spissen. Det er ganske tydelig at du ikke har spesielt mye kunnskap om surrogati, da spesielt siden du påpeker dette med tilknytning mellom mor og barn. Som oftest i en surrogatiprosess så vil den biolgoiske moren donere egg til surrogaten, som da bærer frem barnet. Så, å definere en surrogat som «mor» er i de fleste tilfeller feil. Ukjente stemmer; tja, ville kanskje ikke definert det som groteskt at et nyfødt barn ikke får høre surrogatens stemme - men, da er du vel totalt i mot adopsjon også vil jeg tro? Samme greia der.

De fleste nordmenn som benytter seg av surrogati gjør det via ordnede byråer i feks. USA. Anbefaler deg å høre en podcastepisode med Harald Rønneberg og deres reise til ønskebarnet. Det er ikke bare kjendiser som er livredde tigerstriper på magen som benytter surrogati, men også de som ikke kan bære frem et barn av naturlige og medisinske årsaker. Jeg er for surrogati, under særdeles strenge lover og regler - selv i Norge. Jeg har selv vært igjennom utallige IVF forsøk da mannen min ikke kunne få barn naturlig, hadde jeg hatt mulighet til å bære frem et barn for et par som ellers aldri hadde hatt muligheten hadde jeg vurdert det - dersom det hadde vært lovlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan skal et homofilt par få til det?

Anonymkode: 7e602...5e8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan skal et homofilt par få til det?

Anonymkode: 7e602...5e8

Det er ikke naturlig eller meningen at de skal ha barn. 

Anonymkode: e1d94...841

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Åja, du er en av dem 🤦‍♂️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2024 den 23.14):

Det er ingen mening med noe i livet. La folk lage sin egen vei uten å bli dømt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/30/2024 at 11:04 PM, AnonymBruker said:

Det er tydelig at det du refererer til her er ulovlig og uetiske former for surrogati, og det er selvfølgelig groteskt dersom det foregår slik. Noe det gjør, ja - men ikke alltid. 

Det blir veldig satt på spissen. Det er ganske tydelig at du ikke har spesielt mye kunnskap om surrogati, da spesielt siden du påpeker dette med tilknytning mellom mor og barn. Som oftest i en surrogatiprosess så vil den biolgoiske moren donere egg til surrogaten, som da bærer frem barnet. Så, å definere en surrogat som «mor» er i de fleste tilfeller feil. Ukjente stemmer; tja, ville kanskje ikke definert det som groteskt at et nyfødt barn ikke får høre surrogatens stemme - men, da er du vel totalt i mot adopsjon også vil jeg tro? Samme greia der.

De fleste nordmenn som benytter seg av surrogati gjør det via ordnede byråer i feks. USA. Anbefaler deg å høre en podcastepisode med Harald Rønneberg og deres reise til ønskebarnet. Det er ikke bare kjendiser som er livredde tigerstriper på magen som benytter surrogati, men også de som ikke kan bære frem et barn av naturlige og medisinske årsaker. Jeg er for surrogati, under særdeles strenge lover og regler - selv i Norge. Jeg har selv vært igjennom utallige IVF forsøk da mannen min ikke kunne få barn naturlig, hadde jeg hatt mulighet til å bære frem et barn for et par som ellers aldri hadde hatt muligheten hadde jeg vurdert det - dersom det hadde vært lovlig. 

Det er så klart den som går gjennom svangerskap og fødsel som er barnets mor, uavhengig av genetikk. Den genetiske moren kan i så fall bli adoptivmor.

Barnet er knyttet til den som bærer det frem og det å fjerne mor og barn vil bli et traume for barnet (og som regel mor). 

Anonymkode: 5c758...19e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 3/30/2024 at 11:04 PM, AnonymBruker said:

For å svare på det andre spørsmålet ditt: Ja, jeg er i de fleste tilfeller i mot adopsjon. Men det er stor forskjell på å skape et barn vel vitende om at du påfører de involverte dette traumet og det å gjøre det beste ut av en forferdelig situasjon hvor foreldrene ikke kan beholde sitt barn. 

Anonymkode: 5c758...19e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...