Gå til innhold

Jeg er redd for krig.


Trolltunge

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Trolltunge said:

Jeg er ikke redd for å dø. Når folk skriver at dersom tredje verdenskrig bryter ut dør vi alle brått av atombomber og tilsvarende, da tenker jeg "Ja isåfall er det jo ingenting å bekymre seg for." Jeg er mer redd for at alt vi tar for gitt bryter sammen, og at vi må leve i det. DA vil hvordan man har forberedt seg bety mye. 

Det er dette som er skummelt. Mye kan forberedes, som lagring av vann, mat, ved, batterier, kontanter, gull osv., men dette er også ting som enkelt kan tas fra deg under ekstreme forhold, eller i verste fall gjøre deg til et direkte mål. Bare det å gå rundt og frykte at noen skal stjele ressursene dine blir en byrde i seg selv. For ikke å snakke om frykten for at noe skal skje med familie og venner, eller en selv. Kvinner og jenter har som kjent ekstra grunn til å frykte lovløse tilstander, men alle kan rammes av noe.

Det er ikke gitt at penger i banken er til hjelp om infrastrukturen angripes. Vi har allerede sett mange eksempler på at viktige systemer kan hackes, hvor det så må betales løsepenger for å få dem til å fungere igjen. Det hjelper heller ikke å ha penger hvis noen i nabolaget har stjålet veden din og det ikke finnes mer til salgs. Det jeg synes er aller mest skummelt er at samme hvor godt man forbereder seg har man, som en vanlig person, ingen garantier for trygghet. Safe-room kan sikkert hjelpe mot mye, forutsatt at man kommer seg inn dit i tide, men en eller annen gang må man jo ut igjen også.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmmmmm skrev (10 minutter siden):

Uansett om du hamster inn hermetikk og dunker med vann, så utsetter du bare ventetiden. Før eller siden så vil du dø om det er matmangel. En krig vil jo vare i noen år. 

En krig som involverer Norge vil mest sannsynlig være over på 180 minutter.

Bruk tiden på å jobbe for å unngå en sånn krig isteden, fordi ingen som forstår hvordan den vil utspille seg ønsker å overleve første døgnet engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (32 minutter siden):

Uansett om du hamster inn hermetikk og dunker med vann, så utsetter du bare ventetiden. Før eller siden så vil du dø om det er matmangel. En krig vil jo vare i noen år. 

 

Antlers skrev (24 minutter siden):

Det er dette som er skummelt. Mye kan forberedes, som lagring av vann, mat, ved, batterier, kontanter, gull osv., men dette er også ting som enkelt kan tas fra deg under ekstreme forhold, eller i verste fall gjøre deg til et direkte mål. Bare det å gå rundt og frykte at noen skal stjele ressursene dine blir en byrde i seg selv. For ikke å snakke om frykten for at noe skal skje med familie og venner, eller en selv. Kvinner og jenter har som kjent ekstra grunn til å frykte lovløse tilstander, men alle kan rammes av noe.

Det er ikke gitt at penger i banken er til hjelp om infrastrukturen angripes. Vi har allerede sett mange eksempler på at viktige systemer kan hackes, hvor det så må betales løsepenger for å få dem til å fungere igjen. Det hjelper heller ikke å ha penger hvis noen i nabolaget har stjålet veden din og det ikke finnes mer til salgs. Det jeg synes er aller mest skummelt er at samme hvor godt man forbereder seg har man, som en vanlig person, ingen garantier for trygghet. Safe-room kan sikkert hjelpe mot mye, forutsatt at man kommer seg inn dit i tide, men en eller annen gang må man jo ut igjen også.

 

Jeg tenker iallefall at det å ikke ha nødvendige ting på lur i tilfelle ikke er noe man bør la være fordi det likevel kan være for lite eller tas fra deg. 

Det blir litt slik "Jeg synes det er unødvendig å prøve å skape et godt liv/elske noen, fordi det kan gå galt, og man skal uansett dø."

Det er nok ingen som klarer å forberede seg 100% til en langvarig og svært hard krig, men jeg synes nå likevel det er best å være såpass forberedt at vi ikke mangler det mest prekære bare systemer vi er vant blir satt ut en kort tid. Eller å ha ting som også kan hjelpe mye over en noe lengre periode. Som gir muligheter man ellers ville slite med etter kun et par dager. 

Så vil man selvsagt komme i konflikt med seg selv også, om for eksempel vannforsyning ble forgiftet, og man var eneste i nabolaget som hadde tatt til seg rådet om å ha et lager vann i huset. At folk stjal ville ikke nødvendigvis være problemet da, men med hvem og hvor mye man burde dele. Det ville jo ikke være enkelt å ha diverse nødvendig, men ikke dele ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd mennomtenk. De fleste av oss har ikke opplevd ondskalfullhet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke redd mennomtenk. De fleste av oss har ikke opplevd ondskalfullhet. 

Jeg har opplevd ondskap, men vet ikke hvor relevant det er for dette. Jeg tror at den biten, hvor egoistiske og onde mennesker kan bli i en situasjon hvor vanlig struktur oppheves ville bli et sjokk uansett. Det er litt flaks og uflaks også, så det er nok mer den biten med å vite at jeg har nødvendigheter på plass for å kunne mestre uten struktur vi har gjort oss avhengig av på plass jeg er opptatt av. Å ha vann, mat, nødvendige medisiner og utstyr som er nødvendig til å, iallefall en stund, takle at ting man normalt stoler på og er vant til at er lett tilgjengelig ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg leser av ditt innlegg. Du har opplevd overtramp. Du må virkelig  være sterk for å stå imot. Stå på. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes ikke redd for krig. Må ikke tjenestegjøre i felten, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det mest skremmende under korona var hetsingen av ikke vaksinerte. Folk var så stygge på sosiale medier. 

Jeg synes ikke du er rape gal som tenker safe room. Det er ikke utenkelig at det blir krig. Da må alle sørge for seg selv. Og kanskje beskytte seg mot andre som før har vært naboer og venner. 

Jeg føler trygghet med å bo i nord hvor det er mindre folk. Men det er selvsagt en falsk trygghet. 

Kan det tenkes at alle drapene vi nå ser er fordi folk har mistet troen på framtiden? Evt opplever at økonomien har krasjet? Vi lever i en veldig usikker tid. Men jeg prøver å ikke tenke så mye på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd, men det blir krig. Putin er gal. Se nå, Israel går bananas. Dette blir krig. Det vi kommer til å oppleve er nok mangel på endel matvarer. Jeg kan leve med det. Ikke for å være ekkel, men krigen kommer. Jeg gjør ikke noe annet enn før. Du er redd for krig. Den er her allerede, bare ikke på dørstokken din. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (1 time siden):

Jeg er ikke redd, men det blir krig. Putin er gal. Se nå, Israel går bananas. Dette blir krig. Det vi kommer til å oppleve er nok mangel på endel matvarer. Jeg kan leve med det. Ikke for å være ekkel, men krigen kommer. Jeg gjør ikke noe annet enn før. Du er redd for krig. Den er her allerede, bare ikke på dørstokken din. 

Siden du er så sikker, kan du forklare hvordan det blir krig? Tror du Russland har kapasitet utenfor Ukraina til å angripe andre? Og er det i deres interesse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruKine skrev (2 timer siden):

Jeg hadde følt meg mye mer utsatt som sivil i krig enn som stridende. Kvinner blir voldtatt og den okkuperte mannlige befolkningen blir enten henrettet eller kastet i frontlinjene for okkupasjonsmakten. Marerittet starter ikke ved en innvasjon, det starter først når det er en okkupasjon.

Det tror jeg ikke skjer i Norge. Men hvis Russland går sammen med Kina og Nord-Korea i en invasjon blir det jo farlig. Russland alene er ingen trussel, de klarer jo ikke ta ett land en gang. Den som lever får se, jeg bekymrer meg uansett ikke.

Kanskje det trengs det en storkrig med jevne mellomrom for at folk skal finne mening. Røske litt opp i ting.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat i øyeblikket tror jeg faren er størst for et totalt kaos i midtøsten. Dette mener jeg på bakgrunn av angrepet fra Israel på iransk konsulat i Syria  (søndagen 31. mars var det vel - altså i skrivende stund for noen dager siden)

Irans president har meldt ut om at dette ikke forblir uten konsekvenser. 

I og med at det er så mye "krigslyst" i mange andre deler av verden, kan man se for seg et scenario hvor alle konfliktene bare flyter over i hverandre. 

Det har vært fredstid lenge. Tiden går i konjunkturer. Pila peker mot storm. 

Men - for all del - dette er bare min oppfatning/tolkning av situasjonen. Store muligheter for at jeg er helt på bærtur 

Endret av Anne Liese Braun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det bra i og preppe. krig kommr 100%, men ikke som du tror , og ikke med hvem du tror ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruKine skrev (7 minutter siden):

Storkriger er kommet for  å bli. Alt handler bare om hvor lenge mellomkrigstiden varer.

Ja. Tenker at de som er født rundt 1945 har vært heldigst. Levd under konstant økonomisk oppgang med mange muligheter. Alle de gode tiårene fra 50- til 90 tallet.

Vi lever i en så mye kjipere tid nå. Men kan jo bli en oppsving etter neste krig da🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernefisken skrev (20 timer siden):

krig kommr 100%, men ikke som du tror , og ikke med hvem du tror

har du innsideinformasjon? 

Hvilke ulver i fåreklær er det vi må være oppmerksomme på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjernefisken skrev (19 timer siden):

Du gjør det bra i og preppe. krig kommr 100%, men ikke som du tror , og ikke med hvem du tror ;) 

Det er så mange konflikter nå at jeg har ikke en klar formening om hva jeg tror skjer, eller med hvem. Det jeg føler er at det begynner å bli svært naivt å tro at ingenting kan skje, der hverdagen vi nå har og alt vi har lett tilgjengelig kan bli rammet/kollapse, midlertidig eller en ubehagelig tid. 

Vet ikke hvem og hva du hinter til. Russland og Kina tenker jeg kanskje er det mest nærliggende å reelt frykte, men vet jo at det finnes dem som frykter islamisering av Norge. Det kommer nok relativt lavt på lista over hva jeg tror kan skje. Da kommer "frustrerte menn som vil ha revolusjon for å sette kvinner på plass" foran det for meg, og det er også noe jeg tenker er relativt lite sannsynlig, i forhold til å bli preget av store verdenskonflikter. Selv om det er ganske mange menn som nå hevder slikt som "Vent og se! Dette kommer til å eksplodere. Menn vil ikke finne seg i dette lenger." (Mer enn man hører muslimer truer med islamisering.) Både islamisering og mannerevolusjon ligger langt nede på lista over hva jeg tenker er mest reelt. (Litt vittig egentlig at de isåfall ønsker mye det samme, men menn i mannosfæren likevel ofte er rasister som advarer mot islamisering.)

For min del er ikke hva og hvem det mest vesentlige egentlig, men at det er mer usikre tider enn vi har opplevd siden den kalde krigen, og kanskje mer enn det. At Internett faller ut noen dager er tilstrekkelig til at mye blir kaos og utilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...