Gå til innhold

Er dette autisme, adhd eller noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det trenger ikke å være ADHD eller autisme. En del premature kan få utfordringer knyttet til kognitive prosesser. Be om en henvisning til habiliteringen ❤️

Anonymkode: 78395...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la fremmede på Internett "diagnosere" barnet deres! 

 

Anonymkode: f0db4...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det trenger ikke å være ADHD eller autisme. En del premature kan få utfordringer knyttet til kognitive prosesser. Be om en henvisning til habiliteringen ❤️

Anonymkode: 78395...5fd

Vi er henvist ❤️ habiliteringen kommer inn i bildet i slutten av mai ☺️❤️

Anonymkode: 38f2d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke la fremmede på Internett "diagnosere" barnet deres! 

 

Anonymkode: f0db4...68f

Er ikke ute etter at fremmede skal sette diagnose her, men mer dele erferinger eller synspunkter. Som mamma vil man det beste for sine barn, og jeg vil hjelpe mitt på alle måte. En diagnose vil ikke endre barnet eller mitt syn, men det vil gi rett hjelp. Er det ingen diagnose så er det kanskje noe annet barnet trenger. Vi får hjelp fra ppt, helsestasjon og barnehage. Og i slutten av mai kommer habu inn på banen også. Jeg ønsker bare å lufte mine tanker og kanskje min frustrasjon. 

Anonymkode: 38f2d...bfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okay, da forstår jeg ! Det høres jo ut som det er et eller annet, men hva.. da jeg var på den alderen var jeg veldig inn i rollespill og jeg "var" forskjellige karakterer . Da var jeg gjerne Pippi en stund, før jeg fikk en ny interesse og var feks Nala fra løvenes konge. Jeg trodde at hvis jeg snakket sånn og sånn eller hadde det og det uttrykket at jeg faktisk var den karakteren og at andre trodde det også.. da ble jeg sur hvis de kalte meg navnet mitt og ikke navnet til karakteren, men dette var jo veldig seriøs lek fra min side. Jeg har mistenkt (på bakgrunn av andre ting ) at jeg har add.. 

Tenker hvis du er bekymret, så er det helt innafor å få det utredet. Og du er moren og kjenner barnet ditt best. 

Det jeg gjorde og det barnet ditt gjør et nok to vidt forskjellige ting, og du merker jo om dette bare er lek eller noe mer enn lek. 

Anonymkode: 7194e...44e

Takk for at du deler din situasjon. ❤️ Jeg vet ikke om hen tror hen er karakteren som blir gjentatt, men det er spesielt to karakterer som blir gjentatt. Da er det med bevegelser og sinsstemning osv.

Hen kan også bruke monologen i samtaler. Feks. En karakter kaller ting de ikke liker for «tulleting». Spurte barnet om hen ville ha banan. Barnet svarte «vil ikke ha tullebanan». 
Karakteren sier også «nå ble jeg lei meg» når barnet blir lei seg gjentar hen dette, i samme tonelei og dialekt som karakteren, men helt på rett plass i «den virkelige verden».

Anonymkode: 38f2d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For en rar kommentar. 

Anonymkode: 38f2d...bfd

Det betyr at de blir oftere fanget opp♡

Anonymkode: 7273e...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller aller først ha bedt barnehagen utføre de standard. I samme sleng sjekket hørsel hos lege. Mors magefølelse er viktig! Du kjenner barnet best! Ikke nødvendigvis adhd eller autisme her altså 

Anonymkode: 402c6...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville heller aller først ha bedt barnehagen utføre de standard. I samme sleng sjekket hørsel hos lege. Mors magefølelse er viktig! Du kjenner barnet best! Ikke nødvendigvis adhd eller autisme her altså 

Anonymkode: 402c6...cb8

 * bedt bhg utføre standard språk tester» skulle det stå! 😅

Anonymkode: 402c6...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 * bedt bhg utføre standard språk tester» skulle det stå! 😅

Anonymkode: 402c6...cb8

Bhg har gjort det de skal gjøre, og hen kan mange/alle ord. Gjentar og forstår.

Hørselen sjekket vi da hen var 2 år, hadde da vann i ørene og det ble bestemt hen skuløe få drén. Da hen lå i narkose viste det seg at det hadde drenert selv. Har dog stusset på at det ikke ble ny oppfølging i ettertid for å sjekke om det va tilbake. Hen later til høre godt da va tester ned å snakke lavt, ha lavt volum på musikk og tv osv. Ingen problem.

Anonymkode: 38f2d...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn på 5 år, og kan kjenne igjen noe av dette. Mitt barn var også prematur, og er blitt fulgt opp lenge grunnet forsinket utvikling på flere områder. Men spesielt motorisk. 
Språket kom sent, løsnet litt etter 3 år. Men kunne da i perioder gå litt inn i sin egen verden som du beskriver. Gjenta setninger fra tv, sanger eller ting vi hadde sagt. Kunne være litt vanskelig å få barnet ut av dette. Fra 4 års alderen var språket aldersadekvat, men barnet slet med det sosiale i bhg og det pragmatiske språket. I takt med at dette er blitt bedre er også det «unormale» språket blitt mer borte. Ser det mye mindre i dag, men kan forekomme noe ved mye inntrykk/sliten. Ikke noe problem å få barnet ut av det. 
 

I dag regnes barnet som umoden sosialt og noe uoppmerksom, men innenfor normalen. Jeg har tenkt både autisme og adhd mange ganger, men magefølelsen min sier at det ikke er det. Dette støttes av faglige instanser. Men barnet er ikke spesifikt utredet for dette. 

Anonymkode: 1c5ae...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har et barn på 5 år, og kan kjenne igjen noe av dette. Mitt barn var også prematur, og er blitt fulgt opp lenge grunnet forsinket utvikling på flere områder. Men spesielt motorisk. 
Språket kom sent, løsnet litt etter 3 år. Men kunne da i perioder gå litt inn i sin egen verden som du beskriver. Gjenta setninger fra tv, sanger eller ting vi hadde sagt. Kunne være litt vanskelig å få barnet ut av dette. Fra 4 års alderen var språket aldersadekvat, men barnet slet med det sosiale i bhg og det pragmatiske språket. I takt med at dette er blitt bedre er også det «unormale» språket blitt mer borte. Ser det mye mindre i dag, men kan forekomme noe ved mye inntrykk/sliten. Ikke noe problem å få barnet ut av det. 
 

I dag regnes barnet som umoden sosialt og noe uoppmerksom, men innenfor normalen. Jeg har tenkt både autisme og adhd mange ganger, men magefølelsen min sier at det ikke er det. Dette støttes av faglige instanser. Men barnet er ikke spesifikt utredet for dette. 

Anonymkode: 1c5ae...b00

Hørtes mye likt ut ja. Har dere hatt noe utredning? Hva ska evt resultatene?

Anonymkode: 38f2d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn med autisme gjentar replikker fra barne-TV/ barneserier etc. Han bruker også disse frasene i samtale med andre. Det er vel det som kalles ekkolali. Ganske vanlig for de på spekteret. 

Anonymkode: 23b75...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hørtes mye likt ut ja. Har dere hatt noe utredning? Hva ska evt resultatene?

Anonymkode: 38f2d...bfd

Ja, vi har hatt en bred utredning og oppfølging i flere år, pga generell forsinket utvikling. Spesielt språk og motorikk. Det ble aldri gjort noen funn eller konklusjon, og fordi utviklingen var så fin ble videre oppfølging avsluttet. Men dette var ikke spesifikk adhd/autisme utredning. Så dette er vel ikke utelukket. Det var ønskelig å se utviklingen over i skolen og så evt gjøre en ny utredning om noen år.
 

Min forståelse er at gjentakelse av språk kan forekomme ved høyere alder enn normalt for barn som er forsinket språklig. Dette må ikke bety autisme. 

Håper det er til hjelp 😊 Utrolig tøft å stå i dette! 

Anonymkode: 1c5ae...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...