Gå til innhold

Er dette autisme, adhd eller noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er 4 år. Hen er født prematur i uke 31 og var dysmatur (1300g). Hen har fulgt utviklingen sin hele veien, men da det kom til språk så gikk det trått.

Hen har nå lært seg å prate ganske så bredt, men gjentar egentlig kun det hen hører/ser på barnetv. Kan gjenta hele lange dialoger hen har hørt.

Hen kan svare oss med setninger opptil 4 ord, som ikke er innøvde fraser.

Hen er veldig glad i kos og nærkontakt. Ingen problem med blikk kontakt.

Hen kan synge sanger klokkeklart, kan skrive flere ord, og leser faktisk (noe ppt er meget imponert over).

Men det er jo noe..  Vi er henvist til habilliteringen og det skal komme noen å observere. Men det er ikke før i slutten av mai. Hva tenker dere? 
Vi har vært mye innom tanken på adhd, da konsentrasjonen ikke er spes go og hen har et energinivå langt over gjennomsnittet. Men tankene går noen ganger over til autisme/asberger.

Og noen gang er vi innom tanken på om det «bare» har med det at hen er født både prematur og dysmatur.

Anonymkode: 38f2d...bfd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er eksplosjon i autisme for tiden,  så det kan jo være.

Anonymkode: aaddd...383

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er eksplosjon i autisme for tiden,  så det kan jo være.

Anonymkode: aaddd...383

For en rar kommentar. 

Anonymkode: 38f2d...bfd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det du skriver om språket virker normalt. Er det kun pga språket du mistenker autisme eller adhd ? Konsentrasjon kan variere utifra hvor interessant det er for barnet ..  

Anbefaler deg å søke opp autisme symptomer da det kan være så mangt, adhd tror jeg er vanskelig å diagnostisere såpass tidlig ..

Anonymkode: 7194e...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er eksplosjon i autisme for tiden,  så det kan jo være.

Anonymkode: aaddd...383

...

Det betyr ikke at det er mer autisme nå enn før, bare at flere blir diagnostisert.

Anonymkode: 5bb6f...304

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Synes det du skriver om språket virker normalt. Er det kun pga språket du mistenker autisme eller adhd ? Konsentrasjon kan variere utifra hvor interessant det er for barnet ..  

Anbefaler deg å søke opp autisme symptomer da det kan være så mangt, adhd tror jeg er vanskelig å diagnostisere såpass tidlig ..

Anonymkode: 7194e...44e

Det er det ar hen er en litt vanskelig «case» å forklare. Noen dager får Vi nesten ikke kontakt, hen går bare å snakker i monologer fra diverse film eller barnetv hen har sett. Mens andre dager er hen helt med og vi leker ilag og har fin kontakt. Har prøvd å «hente barnet ut» av denne monologpraten ved å si, «nå vil jeg snakke med *navn* ikke Findus» når hen snakker som Findus fra gubben og katta. Da ser hen på meg og noen gange blir hen irritert mens andre ganger blir hen kosete og klemmer meg.

Syns det er så vanskelig å forklare da man på ingen måte kan sei at hen ikke har språk, men hen har ikke i nærheten av samme type språk som de andre barna i bhg. Hverken de over eller under i alder.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier de voksne i barnehagen? Jeg har selv en med adhd, og tantebarn med autisme. Begge disse fikk innspill fra barnehagen om at de slet med det sosiale, ville helst leke for seg selv, samt at de var veldig rigide. Språklig var begge helt på normalen. Men dette med både autisme og adhd er det jo store individuelle forskjeller, samtidig som mye er innenfor normalen. Mange er jo trege med språket, men om dere er bekymret ville jeg først og fremst sjekket hørsel. Dårlig hørsel vil føre til treghet med språket.

Anonymkode: cd1e1...f7d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men har et barn med ADHD og et ungt familiemedlem med høytfungerende autisme. Jeg kjenner ikke igjen det med språket på mitt barn med ADHD i hvert fall. Han har hele veien hatt normalt språk og har ikke levd seg inn i ting fra TV på den måten.  Det gjorde derimot familiemedlemmet mitt med asperger mye i barnehagealder og litt oppover i barneskolealder. Generelt er det vel også mer typisk autisme enn ADHD å forsvinne litt i sin egen verden? De med ADHD har dårlig impulskontroll, veldig mye energi, problemer med følelsesregulering og samspill med andre, så mange av symptomene er like. Jeg holder dog en knapp på høytfungerende autisme/asperger her, på grunn av denne oppramsingen av replikker mens barnet er lite kontaktbart. Har barnet ellers annen repetativ atferd?

Anonymkode: 4ff2b...fd9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er eksplosjon i autisme for tiden,  så det kan jo være.

Anonymkode: aaddd...383

Nei det er ikke noe eksplosjon i autisme, de har bare skjønt at det finnes flere måter enn "rainman" å være autistisk på.

Anonymkode: 6d957...679

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet mitt er 4 år. Hen er født prematur i uke 31 og var dysmatur (1300g). Hen har fulgt utviklingen sin hele veien, men da det kom til språk så gikk det trått.

Hen har nå lært seg å prate ganske så bredt, men gjentar egentlig kun det hen hører/ser på barnetv. Kan gjenta hele lange dialoger hen har hørt.

Hen kan svare oss med setninger opptil 4 ord, som ikke er innøvde fraser.

Hen er veldig glad i kos og nærkontakt. Ingen problem med blikk kontakt.

Hen kan synge sanger klokkeklart, kan skrive flere ord, og leser faktisk (noe ppt er meget imponert over).

Men det er jo noe..  Vi er henvist til habilliteringen og det skal komme noen å observere. Men det er ikke før i slutten av mai. Hva tenker dere? 
Vi har vært mye innom tanken på adhd, da konsentrasjonen ikke er spes go og hen har et energinivå langt over gjennomsnittet. Men tankene går noen ganger over til autisme/asberger.

Og noen gang er vi innom tanken på om det «bare» har med det at hen er født både prematur og dysmatur.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Barnet høres absolutt ut som aspergers syndrom. (normalt/høyt evnenivå, forsinket språk, ekkolali) osv. 

Ikke alle mangler blikk kontakt, noen har veldig ekstrem blikk kontakt, eller uvanlig blikk kontakt, eller uvanlig bruk av blikket.

Utredningen tar månedsvis.

Anonymkode: 6d957...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonymkode: 6d957...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anonymkode: 6d957...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For en rar kommentar. 

Anonymkode: 38f2d...bfd

Ikke rart det,folk blir jo trygdet for dette i en alder av 60 om dagen. 

Anonymkode: 53898...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

...

Det betyr ikke at det er mer autisme nå enn før, bare at flere blir diagnostisert.

Anonymkode: 5bb6f...304

Forskning viser det motsatte og at barn av innvandrere fra lavinntektsland er mer utsatt for barneautisme enn andre.

https://www.forskning.no/sykdommer/hele-syv-ganger-forhoyet-risiko-for-autisme-hos-norske-barn-med-modre-fodt-utenfor-norge/2010746

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men har et barn med ADHD og et ungt familiemedlem med høytfungerende autisme. Jeg kjenner ikke igjen det med språket på mitt barn med ADHD i hvert fall. Han har hele veien hatt normalt språk og har ikke levd seg inn i ting fra TV på den måten.  Det gjorde derimot familiemedlemmet mitt med asperger mye i barnehagealder og litt oppover i barneskolealder. Generelt er det vel også mer typisk autisme enn ADHD å forsvinne litt i sin egen verden? De med ADHD har dårlig impulskontroll, veldig mye energi, problemer med følelsesregulering og samspill med andre, så mange av symptomene er like. Jeg holder dog en knapp på høytfungerende autisme/asperger her, på grunn av denne oppramsingen av replikker mens barnet er lite kontaktbart. Har barnet ellers annen repetativ atferd?

Anonymkode: 4ff2b...fd9

Barnehagen har ikke hatt noen andre bekymringer enn det med språket. Nå har hen fått en person som følger hen i bhg å fungerer som en «tolk» mellom hen og de andre barna, da var litt redd hen en stund. Hen blir ofte fort overstimuler og trenger å trekke seg unna, her kommer også det ekstra personalet inn for å hjelpe hen. Det at hen blirnoverstimulert var noe vi fikk beskjed om å være obs på fra sykehuset siden hen er prematur.

Hen har ingen repetariv adferd, mer enn de andre på avdelingen. Ikke hjemme heller.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet mitt er 4 år. Hen er født prematur i uke 31 og var dysmatur (1300g). Hen har fulgt utviklingen sin hele veien, men da det kom til språk så gikk det trått.

Hen har nå lært seg å prate ganske så bredt, men gjentar egentlig kun det hen hører/ser på barnetv. Kan gjenta hele lange dialoger hen har hørt.

Hen kan svare oss med setninger opptil 4 ord, som ikke er innøvde fraser.

Hen er veldig glad i kos og nærkontakt. Ingen problem med blikk kontakt.

Hen kan synge sanger klokkeklart, kan skrive flere ord, og leser faktisk (noe ppt er meget imponert over).

Men det er jo noe..  Vi er henvist til habilliteringen og det skal komme noen å observere. Men det er ikke før i slutten av mai. Hva tenker dere? 
Vi har vært mye innom tanken på adhd, da konsentrasjonen ikke er spes go og hen har et energinivå langt over gjennomsnittet. Men tankene går noen ganger over til autisme/asberger.

Og noen gang er vi innom tanken på om det «bare» har med det at hen er født både prematur og dysmatur.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Noen ganger kan det jo være begge deler. Jeg har ei søster med asperger og adhd. 

Anonymkode: 4741d...4c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet mitt er 4 år. Hen er født prematur i uke 31 og var dysmatur (1300g). Hen har fulgt utviklingen sin hele veien, men da det kom til språk så gikk det trått.

Hen har nå lært seg å prate ganske så bredt, men gjentar egentlig kun det hen hører/ser på barnetv. Kan gjenta hele lange dialoger hen har hørt.

Hen kan svare oss med setninger opptil 4 ord, som ikke er innøvde fraser.

Hen er veldig glad i kos og nærkontakt. Ingen problem med blikk kontakt.

Hen kan synge sanger klokkeklart, kan skrive flere ord, og leser faktisk (noe ppt er meget imponert over).

Men det er jo noe..  Vi er henvist til habilliteringen og det skal komme noen å observere. Men det er ikke før i slutten av mai. Hva tenker dere? 
Vi har vært mye innom tanken på adhd, da konsentrasjonen ikke er spes go og hen har et energinivå langt over gjennomsnittet. Men tankene går noen ganger over til autisme/asberger.

Og noen gang er vi innom tanken på om det «bare» har med det at hen er født både prematur og dysmatur.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Jeg skjønte ikke hva som er problemet?

Anonymkode: adf5f...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnet mitt er 4 år. Hen er født prematur i uke 31 og var dysmatur (1300g). Hen har fulgt utviklingen sin hele veien, men da det kom til språk så gikk det trått.

Hen har nå lært seg å prate ganske så bredt, men gjentar egentlig kun det hen hører/ser på barnetv. Kan gjenta hele lange dialoger hen har hørt.

Hen kan svare oss med setninger opptil 4 ord, som ikke er innøvde fraser.

Hen er veldig glad i kos og nærkontakt. Ingen problem med blikk kontakt.

Hen kan synge sanger klokkeklart, kan skrive flere ord, og leser faktisk (noe ppt er meget imponert over).

Men det er jo noe..  Vi er henvist til habilliteringen og det skal komme noen å observere. Men det er ikke før i slutten av mai. Hva tenker dere? 
Vi har vært mye innom tanken på adhd, da konsentrasjonen ikke er spes go og hen har et energinivå langt over gjennomsnittet. Men tankene går noen ganger over til autisme/asberger.

Og noen gang er vi innom tanken på om det «bare» har med det at hen er født både prematur og dysmatur.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Beskrivelsen du gir kan stemme overens med både autisme (språket) og ADHD (høyt energinivå). Samtidig kan det å være prematur/dysmatur også påvirke utviklingen ganske lenge, så det er vanskelig å si hva som er bakgrunnen for vanskene/annerledesheten. 

Det gode her er at både dere, barnehage og PPT ser at barnet har utfordringer, og har evne og vilje til å tilrettelegge for å fremme barnets utvikling. Å få navn på en utfordring kan være fint, men det er langt viktigere å se barnet som individ slik dere gjør.

Anonymkode: 13cf8...880

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er det ar hen er en litt vanskelig «case» å forklare. Noen dager får Vi nesten ikke kontakt, hen går bare å snakker i monologer fra diverse film eller barnetv hen har sett. Mens andre dager er hen helt med og vi leker ilag og har fin kontakt. Har prøvd å «hente barnet ut» av denne monologpraten ved å si, «nå vil jeg snakke med *navn* ikke Findus» når hen snakker som Findus fra gubben og katta. Da ser hen på meg og noen gange blir hen irritert mens andre ganger blir hen kosete og klemmer meg.

Syns det er så vanskelig å forklare da man på ingen måte kan sei at hen ikke har språk, men hen har ikke i nærheten av samme type språk som de andre barna i bhg. Hverken de over eller under i alder.

Anonymkode: 38f2d...bfd

Okay, da forstår jeg ! Det høres jo ut som det er et eller annet, men hva.. da jeg var på den alderen var jeg veldig inn i rollespill og jeg "var" forskjellige karakterer . Da var jeg gjerne Pippi en stund, før jeg fikk en ny interesse og var feks Nala fra løvenes konge. Jeg trodde at hvis jeg snakket sånn og sånn eller hadde det og det uttrykket at jeg faktisk var den karakteren og at andre trodde det også.. da ble jeg sur hvis de kalte meg navnet mitt og ikke navnet til karakteren, men dette var jo veldig seriøs lek fra min side. Jeg har mistenkt (på bakgrunn av andre ting ) at jeg har add.. 

Tenker hvis du er bekymret, så er det helt innafor å få det utredet. Og du er moren og kjenner barnet ditt best. 

Det jeg gjorde og det barnet ditt gjør et nok to vidt forskjellige ting, og du merker jo om dette bare er lek eller noe mer enn lek. 

Anonymkode: 7194e...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For en rar kommentar. 

Anonymkode: 38f2d...bfd

Ikke så rar kommentar at det er eksplosjon i Autisme. Det er masse tester ute på nettet, og noen og enhver som aldri har tenkt på det finner ut at de scorer høyt på autisme. Mange av disse har et normalt liv og  klarer seg helt fint. 

Diagnoser er noe man bør være skeptisk til når det handler om noe psykisk. Psykiatere kan ikke se  inn hjernen din. Diagnosene kan imidlertid være døråpnere for å få hjelp, f.eks av Pedagogisk-psykologisk tjeneste, og skolebarn med diagnoser kan få assitenthjelp og tilrettelagt undervisning.

Autister er litt annerledes enn gjennomsnittsmennesker (samtidig minner jeg om at et gjennomsnittsmenneske er noe utrolig sjeldent), og de kan ha behov for andre arbeidsmetoder enn folk flest. De som blir diagnostisert med ADHD har som regel behov for veldig korte arbeidsøkter, gjerne med pauser medfysisk aktivitet (i likhet med både voksne barn uten diagnoser).

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...