Krokenguri Skrevet 10. juni #101 Del Skrevet 10. juni Cookiesandcream skrev (11 timer siden): Enig! Jeg liker det litt jeg også, faktisk. Det forsterker liksom fascinasjonen for disse menneskene. For det er jo ingen tvil om at de er litt spesielle 😉 Liker Kari utrolig godt da, hun virker som et godt menneske. ❤️ Nå kom jeg forresten på noe som ble sagt i filmen: «Pappa var lur. Han ga bort den verste søsteren.» (Eller noe i den duren.) Haha, det er så utrolig stygt sagt, men måtte le. Kari har et hjerte av gull. Men tror hun sliter endel med å være seg selv og fri. Hun har tydeligvis ikke fått sørget over søsteren sin, men ser ut som hun kan begynne med det nå, da rapporten om at hun iallefall ikke hadde tatt livet sitt dukket opp. Utrolig trist at familien ikke har fått beskjed om det tidligere. Hun andre er ganske hatsk til tider 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 10. juni #102 Del Skrevet 10. juni marsvin skrev (10 timer siden): Ja, haha, skikkelig fælt sagt! gapte da hun sa det. Selvom hun der er meget kristen, så er det ikke mye nestekjærlighet og tilgivelse der i gården : P Hun ville ikke be for Olaug henner, og bli en "martyr for hennes synder" eller hvordan hun ordla seg. Olaug virker jo veldig avvisende med de håndtrykkene på flere meters avstand og hvordan hun oppfører seg da hun blir tatt i mot på gården der først. oser skepis lang vei. Og at hun sa at hun var trist for at Lita hadde vokst opp i elendighet og fattige kår hos dem, tenk å si noe så frekt direkte til noen?? veldg nedsettende. Kan på den annen side forstå at hun har følt seg sett ned på og ikke akseptert av dem fordi hun ikke er kristen som dem og forsøkt omvendt og føler et behov for å være brysk tilbake. men FOR en gjeng å observere! makan til motseninger av mennesker Jeg tenker Olaug sin oppførsel er farget av ting vi ikke får vite om familien i nord. Hun nekter jo ikke å hilse uten grunn vil jeg tro. Og du hører jo selv hvor giftig tunge hun har om Olaug. Men det er her der er noen av de hullene, vi ikke får vite. Hadde vi visst., så er det ikke sikkert du hadde dømt Olaug så mye for akkurat det. Hun møtte jo Olaug i døra på en måte selv. Om sa jeg vil eikke hilse på deg, men får vel gjøre det da. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #103 Del Skrevet 10. juni (endret) liil skrev (På 5.6.2024 den 0.24): Jeg synes de ligner veldig på bildene som fremkommer, men det er jo vanskelig å sammenligne en gammel dame og en ung jente. Men uansett vet vi ikke annet enn at de (sannsynligvis) er søsken. Om de er tvillinger, kan de fint være toegga. Alle enegga tvillinger må ha samme kjønn, men ikke alle samkjønna tvillinger må være enegga. 2 jenter kan være enten en- eller toegga. Så det er ingen fellende dom om de ikke ser ut som to dråper vann. At det er en likhet, er ubestridelig. Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men kom på at jeg tenkte det motsatte, de lignet ikke 🙂 men litt vanskelig å se skikkelig. Men Olaug var først HELT fascinert over hvor like de to var, mens på slutten sa hun det motsatte, at de lignet jo overhodet ikke! Noe som også gir meg følelsen av at Olaug faket første blodprøven for at det skulle se ut som de var familie. Jeg spekulerer i at hun hadde baktanker om arv. Endret 10. juni av klarinetta 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #104 Del Skrevet 10. juni liil skrev (På 4.6.2024 den 17.23): Det ser ut som alle deltar velvillig på lanseringsfester rundt omkring (Olaug og de andre hver for seg, vel å merke), og stiller opp til diverse intervjuer i i hvert fall lokalpresse. Olaug rykket også inn annonser både i Fredriksstad Blad (der hun bor) og Nordlys for å takke for positiv oppmerksomhet "i forbindelse med min hovedrolle i Mirakelet i Gullspång" 😂 Og alle, inkl filmskaper, ler vel hele veien til banken. "Min hovedrolle" - sier hun faktisk det? Hjelpes, dama er høy på seg selv. Men det så vi jo i dokumentaren 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet 10. juni #105 Del Skrevet 10. juni En person med høy IQ vil ikke skryte av at personen har høy IQ. Kanskje Olaug har vrangforestillinger. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #106 Del Skrevet 10. juni Krokenguri skrev (På 4.6.2024 den 20.02): Veldig merkelig at det opprettes 3 livsforsikringer rett før hun døde. Og det fører jo litt tanker inn på en spesiell. At olaug ikke er i slekt tror jeg ikke noe på. Alt annet stemmer også DNA test nr 1. En dna test viser aldri så store forskjeller. Olau, mulig du lurer dem. Men ikke oss seere. 1 - jepp, enig i at det er ganske opplagt ang én person.. 2 - jeg tror Olaug fabrikerte resultatet av den første testen, så de skulle tro hun var søstra. Jeg tenker Olaug spekulerte i arv, og kanskje ville lage litt liv. Da hun skrøt av IQen sin tenkte jeg det indirekte betyr at hun sier hun er kapabel til å lure folk trill rundt uten at de forstår det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stassie Skrevet 10. juni #107 Del Skrevet 10. juni Skulle ønske vi hørte mer av historien om tvillingene (hvis de var det). Hvem var deres mor? Hva skjedde med henne? Når giftet far seg på nytt? Åh, det er så mye jeg skulle likt å visst, ble mange løse tråder! Tror jeg må se dokumentaren på nytt…😅 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #108 Del Skrevet 10. juni liil skrev (På 5.6.2024 den 13.31): Litt vanskelig å skjønne hvem den siste meldinga var til. Hvis hun mener hun er i slekt med filmskaperen, er det jo VIRKELIG noe som har blitt utelatt gjennom filmen. Ah, hadde helt glemt den svindel-greia! Ja, dette indikerte for meg at Olaug hintet om at hun kunne få det til å skje, hvis hun ville. Altså fake et slekts-resultat. Dette snudde hele filmen på hodet for meg, satt igjen i kinosalen og måpte 😅 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #109 Del Skrevet 10. juni Akj skrev (På 6.6.2024 den 9.42): Jeg frustreres også over hvor overfladisk dokumentaren var. Her er det så mye spennende å ta tak i! Å få en klar, uavhengig og overvåket dna-test burde være selvsagt. Videre burde resultatet lagt til grunn for resten av dokumentaren. Var de søsken er dette et utrolig spennende grunnlag for å utforske påvirkning av arv og miljø. Olaug gir meg svært blandede vibber. En person med ‘utrolig’ høy iq omtaler sjeldent seg selv som utrolig intelligent, og er ei heller opptatt av å trykke andre ned som mindre intelligente. Videre tror jeg neppe at en offiser i militæret vil omtale seg selv som «trent til å drepe». Det er som at hun skaper et fiktivt bilde av seg selv som hun ønsker å presentere for de andre. Nå vet jeg også at iq og eq ikke henger sammen nødvendigvis, men MAKAN til manglende eq på Olaug. Kald, avvisende, nedsettende. Når hun sier foran søsknene hun er glad hun ikke vokste opp i fattigdom og armod som dem - hallo? Hva forventer man av reaksjoner når man sier noe sånt, selvom det kanskje er sant? Det kjølige håndtrykket, og skepsisen til religion…. Jeg forstår 100% at hun er skeptisk til kristendom, men for meg virker hun lite bereist og lite raus. Man møter så mye ulike mennesker og kulturer gjennom livet at et «normalt» menneske klarer å observere religiøsiteten deres uten å la seg provosere. spørsmålet om hun og filmskaper Maria er i slekt kommer jo bare som toppen av kransekaka. Den siste testen er jo tatt ifm dokumentaren, og er sånn jeg ser det, den ekte. Altså den viser at de ikke er i slekt, og Olaug faket den første testen. Bekreftet av Olaugs siste kommentar som indikerer at hun kan opprette slektsskap med Maria filmskaper, om hun vil. IQen hennes skryer hun av fordi hun vil hinte om at hun kan lure folk trill rundt. For ei merkelig dame!! 😅 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 10. juni #110 Del Skrevet 10. juni klarinetta skrev (12 minutter siden): 1 - jepp, enig i at det er ganske opplagt ang én person.. 2 - jeg tror Olaug fabrikerte resultatet av den første testen, så de skulle tro hun var søstra. Jeg tenker Olaug spekulerte i arv, og kanskje ville lage litt liv. Da hun skrøt av IQen sin tenkte jeg det indirekte betyr at hun sier hun er kapabel til å lure folk trill rundt uten at de forstår det. Det var ikke olaug som fikk svaret på den. Det var familien i nord. Olaug fikk ikke se den testen. Den fikk hun en tlf om fra dem. Så hvis hun fabrikerte noe, må det ha vært test nr 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #111 Del Skrevet 10. juni Krokenguri skrev (1 minutt siden): Det var ikke olaug som fikk svaret på den. Det var familien i nord. Olaug fikk ikke se den testen. Den fikk hun en tlf om fra dem. Så hvis hun fabrikerte noe, må det ha vært test nr 2 Ja , og jeg tenker at Olaug fabrikerte det testsvaret. For å fake at en *ikke* er i slekt ville ikke vært så rart når hun tydeligvis skjønte at dette slekstskapet kunne hun ikke få noe ut av. Men hvem vet! 😃 Håper vi en dag får vite det! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 10. juni #112 Del Skrevet 10. juni Krokenguri skrev (3 timer siden): Kari har et hjerte av gull. Men tror hun sliter endel med å være seg selv og fri. Hun har tydeligvis ikke fått sørget over søsteren sin, men ser ut som hun kan begynne med det nå, da rapporten om at hun iallefall ikke hadde tatt livet sitt dukket opp. Utrolig trist at familien ikke har fått beskjed om det tidligere. Hun andre er ganske hatsk til tider Kari slår meg som en lite genuin person som unngår vanskeligheter og later som alt er bra. smiler og bryter ut i bursdagssang i et alvorlig øyeblikk, og i det neste står hun alene og hamrer løs på tepper og er sint. Synes hun også virker vanskelig å forholde seg til også 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 10. juni #113 Del Skrevet 10. juni Lillemy_87 skrev (3 timer siden): En person med høy IQ vil ikke skryte av at personen har høy IQ. Kanskje Olaug har vrangforestillinger. Ikke sant, der avslører hun en brist sånn jeg ser det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 10. juni #114 Del Skrevet 10. juni klarinetta skrev (2 minutter siden): Ikke sant, der avslører hun en brist sånn jeg ser det Tja, ikke nødvendighvis. En person med høy EQ i tillegg ville kanskje ikke gjort det. Høy IQ og logisk sans betyr ikke nødvendighvis at man er taktfull og sosial intelligent. Tror meget gjerne at noen personer med høy IQ ikke har noe sperringer for å skryte av dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåklokke_ Skrevet 10. juni #115 Del Skrevet 10. juni Cookiesandcream skrev (14 timer siden): Jo, men hun var jo ikke spesielt fintfølende mot den samme niesen når hun bryter ut i jubel over negativ DNA-test. Der sitter en ung dame og har mistet moren sin i ung alder på mystisk vis. Og hadde akkurat funnet ut at den samme moren hadde en tvilling som hun hadde begynt å få et forhold til. Hadde gått an å vise litt mer takt og tone… Jeg har tenkt litt mer og tenker det har foregått en del ordvekslingen som ikke kommer frem i serien.Og som ikke Olaug vil si direkte så må vi tolke det rare Olaug sier utifra det. Jeg tror Olaug sitter mye bedre i det økonomisk gjennom et langt liv enn de andre gjør og det har hun gjennomskuet at de andre vet. Hun er smart og sier det ikke direkte men det er jo opp til enhver seer å tolke utifra det da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookiesandcream Skrevet 10. juni #116 Del Skrevet 10. juni marsvin skrev (1 time siden): Kari slår meg som en lite genuin person som unngår vanskeligheter og later som alt er bra. smiler og bryter ut i bursdagssang i et alvorlig øyeblikk, og i det neste står hun alene og hamrer løs på tepper og er sint. Synes hun også virker vanskelig å forholde seg til også Det kan hende hun sang for å avbryte de andre som snakket stygt om Olaug eller for at hun ikke skulle høre dem. Hun var jo rett utenfor døren. Det er vel også en måte man kan reagere på dersom man synes noe er skikkelig ubehagelig. Litt som når barn putter fingrene i ørene og sier "blablabla". 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 10. juni #117 Del Skrevet 10. juni Jeg ble mer interessert i hva som skjedde med Lita. Var jo ganske mystisk. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 10. juni #118 Del Skrevet 10. juni marsvin skrev (2 timer siden): Kari slår meg som en lite genuin person som unngår vanskeligheter og later som alt er bra. smiler og bryter ut i bursdagssang i et alvorlig øyeblikk, og i det neste står hun alene og hamrer løs på tepper og er sint. Synes hun også virker vanskelig å forholde seg til også Jo. Men under forholdene hun lever under. Får jeg litt kjærlighet og omsorg for henne. Tror ikke hun har det så lett. Mtp på det kristne regime hun lever under. Og måten hun har en tro på 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 10. juni #119 Del Skrevet 10. juni Stassie skrev (14 timer siden): Skulle ønske vi hørte mer av historien om tvillingene (hvis de var det). Hvem var deres mor? Hva skjedde med henne? Når giftet far seg på nytt? Åh, det er så mye jeg skulle likt å visst, ble mange løse tråder! Tror jeg må se dokumentaren på nytt…😅 Dette viser de ikke i dokumentaren, så ikke rart at du ikke fikk det med deg. Men Olaug SIER selv at det står at moren heter Helga Pedersen, selv om det ikke står på noen av dokumentene som vises fram i filmen. Det het også moren til Astrid/Lita - og de var født og døpt i samme sokn. Hvis de involverte da lurer på om de er tvillinger eller om det var to Helga Pedersen som fødte barn på samme dato på samme mikroskopiske sted, kan de bare be om innsyn i aktuelle kirkebok (ikke åpen for allmennheten, siden dette er etter 1930). Helga Pedersen (gift Johnsen) døde av tuberkulose i mai 1944. Dette sier de heller ikke noe om, men Maria forteller det bl.a på en facebookside om filmen. Faren Almar Johnsen hadde en sønn, Einar, datteren Astrid (og var sannsynligvis biologisk far til Olaug) fra ekteskapet med Helga før han giftet seg med Karis, Mays etc mor Sandra i 1946. Hun hadde også en sønn fra før. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 10. juni #120 Del Skrevet 10. juni klarinetta skrev (14 timer siden): Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men kom på at jeg tenkte det motsatte, de lignet ikke 🙂 men litt vanskelig å se skikkelig. Men Olaug var først HELT fascinert over hvor like de to var, mens på slutten sa hun det motsatte, at de lignet jo overhodet ikke! Noe som også gir meg følelsen av at Olaug faket første blodprøven for at det skulle se ut som de var familie. Jeg spekulerer i at hun hadde baktanker om arv. De filmer den første prøven som en spyttprøve på q-tips - men dette ble jo gjort for årevis sida før filmen/Maria var inni bildet, så det er tydeligvis en remake (heldigvis mindre klønete enn den remaken med blomsterbildene på kjøkkenet). Hvordan faker man den?? Som noen påpekte her, som en slu (og kanskje dyktig) helsesøster kan man ta med en annen blodprøve og forbytte, men man kan jo ikke fingere en DNA-test som matcher om man egentlig ikke er i slekt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå