Gå til innhold

"Mirakelet i Gullspång"

Gjestine Bårdsen

Anbefalte innlegg

totti_1 skrev (1 minutt siden):

Ja, men i filmen kan man se et annet bilde av Lita. Jeg frøs skjermen og det bildet lignet ganske lite på Olaug. Evt. googlet jeg det.

Det var uansett påfallende hvor lite Olaug og Lita liknet da jeg gravde litt dypere. 

Jeg synes de ligner veldig på bildene som fremkommer, men det er jo vanskelig å sammenligne en gammel dame og en ung jente. 

Men uansett vet vi ikke annet enn at de (sannsynligvis) er søsken. Om de er tvillinger, kan de fint være toegga. Alle enegga tvillinger må ha samme kjønn, men ikke alle samkjønna tvillinger må være enegga. 2 jenter kan være enten en- eller toegga. Så det er ingen fellende dom om de ikke ser ut som to dråper vann. At det er en likhet, er ubestridelig.  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva med disse telefonsvarer beskjedene fra Olaug midt på natten. At hun har blitt utsatt for svindel? Hva er det? Og at hun vil teste på nytt mot Lita’s datter.. Forstår ikke helt greia… 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anoynmo skrev (2 timer siden):

Men hva med disse telefonsvarer beskjedene fra Olaug midt på natten. At hun har blitt utsatt for svindel? Hva er det? Og at hun vil teste på nytt mot Lita’s datter.. Forstår ikke helt greia… 

Hun har kanskje drukket litt mye vin? Og det var vel Maria (filmeren) hun ville testes mot?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minosa skrev (2 timer siden):

Hun har kanskje drukket litt mye vin? Og det var vel Maria (filmeren) hun ville testes mot?

Litt vanskelig å skjønne hvem den siste meldinga var til. Hvis hun mener hun er i slekt med filmskaperen, er det jo VIRKELIG noe som har blitt utelatt gjennom filmen. Ah, hadde helt glemt den svindel-greia!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frustreres også over hvor overfladisk dokumentaren var. Her er det så mye spennende å ta tak i! Å få en klar, uavhengig og overvåket dna-test burde være selvsagt. Videre burde resultatet lagt til grunn for resten av dokumentaren. Var de søsken er dette et utrolig spennende grunnlag for å utforske påvirkning av arv og miljø. 

Olaug gir meg svært blandede vibber. En person med ‘utrolig’ høy iq omtaler sjeldent seg selv som utrolig intelligent, og er ei heller opptatt av å trykke andre ned som mindre intelligente. Videre tror jeg neppe at en offiser i militæret vil omtale seg selv som «trent til å drepe». Det er som at hun skaper et fiktivt bilde av seg selv som hun ønsker å presentere for de andre. Nå vet jeg også at iq og eq ikke henger sammen nødvendigvis, men MAKAN til manglende eq på Olaug. Kald, avvisende, nedsettende. Når hun sier foran søsknene hun er glad hun ikke vokste opp i fattigdom og armod som dem - hallo? Hva forventer man av reaksjoner når man sier noe sånt, selvom det kanskje er sant? 

Det kjølige håndtrykket, og skepsisen til religion…. Jeg forstår 100% at hun er skeptisk til kristendom, men for meg virker hun lite bereist og lite raus. Man møter så mye ulike mennesker og kulturer gjennom livet at et «normalt» menneske klarer å observere religiøsiteten deres uten å la seg provosere.

spørsmålet om hun og filmskaper Maria er i slekt kommer jo bare som toppen av kransekaka. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug er jo åpenbart et svært sykt menneske blottet for empati og sosial intelligens. Hun ga meg the creeps. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si jeg fikk litt creeps av søstrene som ikke kunne tilgi søsteren for synden selvmord. Tenk å fokuserer på at hun ikke kom til himmelen i stedet for å bekymre seg for hva som var så vondt i livet hennes 😞

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de virket klin gærne hele gjengen!!

Olaug fremstår som et menneske uten selvinnsikt (ironisk at hun ser på seg selv så ufattelig intelligent når hun ærlig talt virker litt enkel), hun virker også iskald og kynisk, og den siste forespørselen hun hadde til Maria om ønske å ta DNA test for å se om de to er i slekt - ble liksom siste bekreftelse på hvor gærn hun er. 

På samme tid virket ikke resten av gjengen noe bedre. May (eller hva enn hun het) irriterte vettet av meg. Drømmer om fruktfat og får en åpenbaring der, også drømmer hun om en slange som bare måå bety av Olaug er en slange. Veldig ovenpå og ekkel holdning, og virker helt umulig og frekk hvis noen er uenig med henne. Snakker skikkelig høyt og stygt om Olaug til "flokken" og passer på at Olaug skal høre hva hun sier. Mens de bare står der som noen nikkedukker og smiler. Ingen tørr å sette henne på plass. Dét sier alt om hvordan hun der May er som person. 

Broren/bonden som virker helt ok, men synes likevel han viste veldig lite empati mot Olaug som naturligvis hadde det tøft med at livet hennes ble snudd opp ned, som gjorde at jeg fikk dårlige vibber av ham. 

Hun der Solveig eller hva hun het virket også innmari falsk og lite empatisk. En litt mildere veriant av May.

Karin (eller var det Kari?) var den som fremstod som mest oppegående av gjengen. Det virket som hun oppriktig ønsket det beste for alle, og at hun forsøkte å slokke flammene mellom Olaug og May. Hun virket empatisk og snill rett og slett. Samtidig slet jeg med å respektere at hun har foraktet sin søsters selvmord i så mange år, uansett hvor religiøs hun måtte være, og at hun må ha tenkt mye stygt gjennom årene siden hun gråt ved graven og ba om forlatelse til sin avdøde søster. Hun virket også litt enkel på noen måter, hver gang det kom ny informasjon frem så hadde hun plutselig en ny historie om Lita som virket sykt relevant for hennes mistenksomme død - men som hun tydeligvis aldri hadde tatt tak i tidligere. 

Datteren til Lita var selvfølgelig også veldig flott, synes hun taklet alt det der kaoset på en fin måte. Inkluderer ikke henne som en av gjengen 😅

Hun Maria vet jeg ikke helt hva jeg tenker om. Hvis man skal starte et så stort prosjekt som å lage en dokumentar, synes jeg det er helt vanvittig at hun tydeligvis har undersøkt historiene så dårlig for å se om det faktisk er noe der eller ikke. For det kunne jo virke som om alt bare var svada.

Endret av Kassiopeia
  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at avdøde Lita ikke hadde fått gravstein, kun et trekors. Dette var kanskje fordi det var skambelagt å ta livet sitt i dette konservative kristne miljøet? I så fall skjønner jeg ikke at søstrene lot seg filme ved graven så lenge etterpå. Snakker om hykleri. 

Endret av Violetta
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (På 4.6.2024 den 17.21):

Hæ? Jeg tror ikke jeg stiller noen spørsmål om hvorfor de ikke har vært på grava 😄 Enig med deg i at det for søsknenes del ser ut til å ha handla om dødsårsaken (og tenker at de sikkert ikke er i Oslo så ofte heller, der Astrid er gravlagt (man kan lure på hvorfor, når hun egentlig bodde på Bømlo, og hva hun gjorde rundt Kongsvinger da hun døde, og hvem c/o-adressemannen i dødsfallmeldinga var, men nå sporer jeg av)). For datterens del ser det bare ut til å ha vært for vondt, hun begynner vel å gråte når Olaug spør om hun har besøkt morens grav. 

Det verste synes jeg var at de bare hadde et stakkarslig trekors og ikke en ordentlig gravstein. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange spørsmål etter å ha sett denne! 

Uenig med de som sier at filmskaperen har laget en overfladisk fortelling. Hun vet akkurat hva hun har gjort og hvert bilde og hver replikk er nok gjennomtenkt. Og det fungerer! Men, det er mye som er usagt og som absolutt kunne kommet bedre frem i lyset. Uansett var jeg fengslet gjennom hele dokumentaren. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Plantemas said:

Så mange spørsmål etter å ha sett denne! 

Uenig med de som sier at filmskaperen har laget en overfladisk fortelling. Hun vet akkurat hva hun har gjort og hvert bilde og hver replikk er nok gjennomtenkt. Og det fungerer! Men, det er mye som er usagt og som absolutt kunne kommet bedre frem i lyset. Uansett var jeg fengslet gjennom hele dokumentaren. 

Enig, dette er ikke en true crime-doku hvor man skal finne svar på alle spørsmål. Filmen handler om hvordan disse menneskene vikler seg inn i hverandres liv, og hvor komplekst det hele blir når de er så forskjellige (og merkelige på hver sine vis!). Poenget er vel å lage portretter av mennesker i en sjuk situasjon, mer enn en etterforskning. Jeg likte den åpne slutten:) (som for min del viste at Olaug var motor bak den elleville historien, tipper hun er en sånn som alltid må ha drama i livet sitt.)

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantemas skrev (2 timer siden):

Uansett var jeg fengslet gjennom hele dokumentaren. 

Ja, eg òg, pluss at eg gjekk og tenkte på han etterpå. Og då tenker eg det er ein god film. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akj skrev (På 6.6.2024 den 9.42):

Jeg frustreres også over hvor overfladisk dokumentaren var. Her er det så mye spennende å ta tak i! Å få en klar, uavhengig og overvåket dna-test burde være selvsagt. Videre burde resultatet lagt til grunn for resten av dokumentaren. Var de søsken er dette et utrolig spennende grunnlag for å utforske påvirkning av arv og miljø. 

Olaug gir meg svært blandede vibber. En person med ‘utrolig’ høy iq omtaler sjeldent seg selv som utrolig intelligent, og er ei heller opptatt av å trykke andre ned som mindre intelligente. Videre tror jeg neppe at en offiser i militæret vil omtale seg selv som «trent til å drepe». Det er som at hun skaper et fiktivt bilde av seg selv som hun ønsker å presentere for de andre. Nå vet jeg også at iq og eq ikke henger sammen nødvendigvis, men MAKAN til manglende eq på Olaug. Kald, avvisende, nedsettende. Når hun sier foran søsknene hun er glad hun ikke vokste opp i fattigdom og armod som dem - hallo? Hva forventer man av reaksjoner når man sier noe sånt, selvom det kanskje er sant? 

Det kjølige håndtrykket, og skepsisen til religion…. Jeg forstår 100% at hun er skeptisk til kristendom, men for meg virker hun lite bereist og lite raus. Man møter så mye ulike mennesker og kulturer gjennom livet at et «normalt» menneske klarer å observere religiøsiteten deres uten å la seg provosere.

spørsmålet om hun og filmskaper Maria er i slekt kommer jo bare som toppen av kransekaka. 

Jeg tolket dette å litt annet vis. Svært intelligente folk er ofte svært dårlig på sosiale antenner.

Pluss hun blir satt i en absurd situasjon  også er jeg ganske sikker på at her har det foregått mye bak kulissene vi ikke får vite om familien i nord.  Olaug nevner bla at de må respektere at hun ikke er troende.  Og på slutten der nevner hun forsøk på å omvende henne og frelse henne. Og hun ene søsteren omtaler ikke olaug med gode ord. Så der ligger det et gjensidig hat.

Familien i nord,  er heller ikke så interessert i vite hva som egentlig skjedde med søsteren.  

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (På 1.6.2024 den 22.06):

ASVARSEL: SPOLER ALERT! 

Det kan jo være at virkeligheten er en mellomting..?

1.) Du kan vel få utskrevet dåp/fødselsattest i ettertid som dokumentasjon på noe? La oss si Olaug ville inn i militæret som 21 åring, kanskje var det derfor behov for en dåp/fødselsattest? (Dette er kun eksempel) - eller ved navnebytte? Jeg har selv bedt om å få utestedt både egen og egne barns fødselsattest i ettertid, uten at jeg husker helt hvorfor (kanskje for å få pass..? 🤔

2.) en spytt test kan ha vist at de har noe felles aner, de kom tydeligvis fra nogenlunde samme geografisk område oppe i nord. Kan de to religiøse søstrene ha fortolket en gentest som sier noe om at de har «samme opphav» - som «samme familie»..? Ikke nødvendigvis av ond vilje, men manglende kunnskap?

3.) Kan «lita» ha vært et vanlig kallenavn i dette området de kommer fra? Og kan det å reise dit de gjorde i Sverige, også være et sted mange trakk til av årsaker som de som ikke bor i nærheten, kjenner til? Eksempelvis vet vi at mange familier migrerte til Amerika også under 2. verdenskrig, kan det være at folk fra ulike sted i Norge ofte reiste til de samme plassene de visste at andre «kjentfolk» dro til, ergo så har både Olaug og søstrene familiære/kulturelle årsaker til å migrere til samme sted i Sverige, fordi de kommer fra samme sted i Norge?

4.) Kan både Olaug og søstrene ha hatt et savn etter noe som de ser i hverandre, dermed ønsker begge parter innledningsvis at de er i familie med hverandre? Olaug som vet hun er et adoptert barn og har blitt «avvist» av eksempelvis farmor ( J.f «du er ikke en av oss» kommentaren) - søstrene som savner sin døde storesøster, som de hadde et sterkt bånd til..? For oss som seer er jo historien fersk og alt skjer så fort. Men for deltagerne i historien så startet jo den for MANGE år siden, de deler jo historien sin med norsk ukeblad (tror jeg det var) - for en del år siden? Hvor lenge har de ikke hatt til å bli kjent med hverandre og faktisk bli mer eller mindre enn familie? Og som i alle familier; hvor vanlig er det ikke at det oppstår familiære konflikter? 

Til slutt sier Litas datter og biologiske søster at gentesten betyr ikke noe; Olaug er uansett familie for dem. Olaug på sin side avslutter det hele i ren «Bad Guy» stil, som reneste Dr.No fra James Bond; med gullring på fingrene, nippende til vinglasset samtidig som hun lener seg tilbake i stolen og sier kynisk at hun velger sin egen familie (mangler bare en langhåret katt på skulderen hennes…) - Lita brakte «skam» inn i familien med underslag og potensielt selvmord, og her overtar Olaug stafettpinnen som familiens «sorte får».. 

Jeg synes det er et mesterverk å avslutte dokumentaren slik regissøren velger å gjøre det, og det står i stil til de fleste dokufilmer som har gjort det bra de seneste årene: Making A murderer, Tiger King, Natasha -ettelerannet, husker ikke etternavnet-( var hun ett barn eller en voksen) 

Her kan seeren krysse fingrer og ønske seg en oppfølger. Om det blir i filmformat, bok, podcast, whatever, så kan både Olaug og søstrene le hele veien til banken, fordi regissøren har sikret dem at seeren sitter på stolkanten og ønsker seg mer…

Til slutt: Jeg synes hele historien om «Lita» blir et eget kapittel for seg. Det blir også vanskelig å spekulerer i hva som kan ha skjedd med henne, når vi egentlig har fått ganske liten og mye motstridende informasjon.. 

Det er vel kanskje ett tema for en oppfølger ? ;) 

Du fikk vel med deg aller siste kommentar? Etter rulleteksten, tror jeg, Olaug spør filmskaperen "du, jeg har tenkt på en ting, kanskje vi to er i slekt? Vi skule ikke ta en test?"

Jeg tror Olaug fabrikerte resulatet av den første testen for å lage litt liv. Deretter ble hun lei av dem, de hadde jo ingenting hun kunne arve (?) og tok derfor en test til for å få det ekte resultatet. 

Hun skrøt over sitt eget intellekt, så å fabrikere et testresultat var hun nok i stand til. 

Men hvem vet 😄

Endret av klarinetta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

liil skrev (På 5.6.2024 den 13.31):

Litt vanskelig å skjønne hvem den siste meldinga var til. Hvis hun mener hun er i slekt med filmskaperen, er det jo VIRKELIG noe som har blitt utelatt gjennom filmen. Ah, hadde helt glemt den svindel-greia!

Jeg mener det var til Maria, filmskaperen. Det var flere meldinger på telefonsvarer gjennom filmen, filmen startet også med det. 

Den siste mld fra Olaug kan være klippet ut av kontekst, tenker jeg. Eller sagt i spøk, jeg fikk inntrykk av at dama har humor, noe de takkeannonsene også viser. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
klarinetta skrev (1 time siden):

Du fikk vel med deg aller siste kommentar? Etter rulleteksten, tror jeg, Olaug spør filmskaperen "du, jeg har tenkt på en ting, kanskje vi to er i slekt? Vi skule ikke ta en test?"

Jeg tror Olaug fabrikerte resulatet av den første testen for å lage litt liv. Deretter ble hun lei av dem, de hadde jo ingenting hun kunne arve (?) og tok derfor en test til for å få det ekte resultatet. 

Hun skrøt over sitt eget intellekt, så å fabrikere et testresultat var hun nok i stand til. 

Men hvem vet 😄

Jo fikk med deg den. Omaug virker ikke helt vanlig.

Men nå fikk jo hun test resultater via familien på tlf. Så kan jo være som hun sier at hun har aldri sett de papirene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg virkelig publikum fortjener en oppfølger!

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil jo at man skal sitte igjen som et spørsmålstegn . Slik sett har de lykkest

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle spilte.
I starten på «dokumentaren» da de liksom måtte spille inn samme scenen flere ganger for å få den til å virke troverdig, tenker det er ett «hint» for at filmen er staget.  
Men merkelig og fengende fiktiv dokumentar.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...