Gå til innhold

Utleie av leilighet. Prøve AirBnb for en periode?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har havnet i en situasjon der leietaker ønsker å bryte leiekontrakten tidligere enn avtalt. Vi har avtalt 1. august, men hen ønsker å komme ut av avtalen 1. mai da hen har kjøpt leilighet. Juridisk er det enkelt og jeg kan bare stå på krava.

Av person liker jeg å komme folk i møte, men ikke for en hver pris. Imidlertid er jeg litt nysgjerrig på AirBnB, men til nå har jeg bare hatt lange leiekontrakter. Det er det mest komfortable. Allikevel, kan jeg tjene mer på AirBnB så kommer det jo godt med på lånet. Langtidsleie i egen bolig (under 50%) er skattefritt, mens AirBnB over en viss inntekt er skattepliktig.

Jeg vurderer å leie ut i en periode fram 1. august som er da det er enklest å få gode langtidsavtaler grunnet tilflytting av studenter. Leiligheten er i et godt utleiestrøk mtp studenter og turister i Bergen da den ligger sentralt og med gode kollektivtilbud, så AirBnB burde være inntektsbringende. Ulempen er at ved AirBnB må jeg kjøpe inn møbler (seng, sofa, TV). Hvis jeg da velger AirBnB i 3 mnd for så å leie ut langtid, hva gjør jeg da med møbler? Er det vanlig å leie ut møblert til langtidskontrakter eller foretrekker folk å ha med sine egne møbler? Dette er en liten leilighet på rundt 35 kvm. så det er begrenset hvilke møbler folk kan ta med seg. 

Hva ville dere gjort? Noen erfaringer med AirBnB? Er det mye stress mtp hyppige skifter av leietakere?

Anonymkode: 2c9f1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skrev jo i den andre tråden din at Airbnb ikke er lov i følge kontrakten. Airbnb er også risikabelt uansett hvis noen gjør skade på leiligheten, for Airbnb er notorisk vanskelige å få erstatning av og ved direkte ødeleggelse kan du glemme at depositumet ditt strekker til for å fikse skade.

Anonymkode: 93e3e...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme sak. La selv merke til likheten men det er det altså ikke. 

Anonymkode: 2c9f1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter er jo alltid fattige og foretrekker vel derfor å slippe og kjøpe egne møbler og tv osv. En møblert liten leilighet i en studentby som Bergen må jo være midt i blinken for mange og ettertraktet. De møblene du kjøper inn kan du helt sikkert få bruk for til senere leieboere, tviler på at det vil minske leilighetens verdi på markedet at den kommer som ferdig møblert (eller nesten ferdig, er det garderobeskap der? eller kommoder til klær?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller er det vanlig å avtale med leietaker at de kan slippe ut av kontrakten tidligere - om de, eller du, finner noen nye som kan overta i perioden. 

Som både utleier, og leietaker, er jeg fornøyd med AirBnB. Men jeg ville aldri leid av noen uten historikk. 

Anonymkode: e2a87...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I slike tilfeller er det vanlig å avtale med leietaker at de kan slippe ut av kontrakten tidligere - om de, eller du, finner noen nye som kan overta i perioden. 

Som både utleier, og leietaker, er jeg fornøyd med AirBnB. Men jeg ville aldri leid av noen uten historikk. 

Anonymkode: e2a87...06f

Enig.

Jeg ville ikke leid ut på AirBnb for å være grei med leietaker. Det måtte i så fall være for å sjekke om dette var noe jeg kunne tjent mer penger på enn vanlig utleie (og om arbeid/risiko var verdt det).

Anonymkode: ecd35...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig.

Jeg ville ikke leid ut på AirBnb for å være grei med leietaker. Det måtte i så fall være for å sjekke om dette var noe jeg kunne tjent mer penger på enn vanlig utleie (og om arbeid/risiko var verdt det).

Anonymkode: ecd35...d6e

Klart det, å karre til seg er viktigere

Anonymkode: dad2e...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klart det, å karre til seg er viktigere

Anonymkode: dad2e...af3

Hvorfor skal man ta på seg både større risiko, mer arbeid samt investeringer (møbler), for at en leietaker skal spare penger? 

Anonymkode: ecd35...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig.

Jeg ville ikke leid ut på AirBnb for å være grei med leietaker. Det måtte i så fall være for å sjekke om dette var noe jeg kunne tjent mer penger på enn vanlig utleie (og om arbeid/risiko var verdt det).

Enig i det. Er ikke verdt risikoen. 

Endret av pressplay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som både utleier, og leietaker, er jeg fornøyd med AirBnB. Men jeg ville aldri leid av noen uten historikk

Et sted må man begynne. 

Er det mye arbeid mellom leietakerne når man benytter AirBnB og/eller er det mye arbeid med å leie ut slik? 

Anonymkode: 2c9f1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å forverre naborelasjonen med andre eiere og naboer - go for it med airbnb. Hvis ikke, satser du heller på å få inn en ny fast leieboer. Er det et sameie eller borettslag?

Vi har hatt flere eiere som har leid ut via airbnb og det har bare blitt problemer med fest, rus og bråk. Ofte bryr ikke disse menneskene seg om ordensregler og naboene rundt seg. Vi er mange som har sett oss lei på useriøse eiere som holder på med utleie på airbnb. 

Anonymkode: e4e60...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ønsker du å forverre naborelasjonen med andre eiere og naboer - go for it med airbnb. Hvis ikke, satser du heller på å få inn en ny fast leieboer. Er det et sameie eller borettslag?

Vi har hatt flere eiere som har leid ut via airbnb og det har bare blitt problemer med fest, rus og bråk. Ofte bryr ikke disse menneskene seg om ordensregler og naboene rundt seg. Vi er mange som har sett oss lei på useriøse eiere som holder på med utleie på airbnb. 

Anonymkode: e4e60...943

Det er nok enebolig. 

Anonymkode: c6728...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er nok enebolig. 

Anonymkode: c6728...19b

Ts skriver at det er en leilighet.

Anonymkode: e4e60...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts skriver at det er en leilighet.

Anonymkode: e4e60...943

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Langtidsleie i egen bolig (under 50%) er skattefritt, mens AirBnB over en viss inntekt er skattepliktig.
 

Anonymkode: 2c9f1...911

Utleieleilighet i egen bolig.

Anonymkode: c6728...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ønsker du å forverre naborelasjonen med andre eiere og naboer - go for it med airbnb. Hvis ikke, satser du heller på å få inn en ny fast leieboer. Er det et sameie eller borettslag?

Vi har hatt flere eiere som har leid ut via airbnb og det har bare blitt problemer med fest, rus og bråk. Ofte bryr ikke disse menneskene seg om ordensregler og naboene rundt seg. Vi er mange som har sett oss lei på useriøse eiere som holder på med utleie på airbnb. 

Anonymkode: e4e60...943

Hadde en nabo som leide ut på Airbnb og la aldri merke til det. I blokk. Han leide som oftest ut til studenter på samlingsbasert studie og arbeidsfolk som kom hit for konferanser og lignende. Eneste grunnen til at jeg fant ut av det var fordi jeg skulle finne overnatting i byen for en venninne.

Anonymkode: de715...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal man ta på seg både større risiko, mer arbeid samt investeringer (møbler), for at en leietaker skal spare penger? 

Anonymkode: ecd35...d6e

Du understreker mitt poeng.

Anonymkode: dad2e...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ønsker du å forverre naborelasjonen med andre eiere og naboer - go for it med airbnb. Hvis ikke, satser du heller på å få inn en ny fast leieboer. Er det et sameie eller borettslag?

Anonymkode: e4e60...943

Jeg er nabo med denne leiligheten så jeg har egeninteresse av at leietakerne skikker seg. Er snakk om leilighet i blokk. 

Anonymkode: 2c9f1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring om hvor mange døgn i mnd man kan forvente å få leid ut sentralt i Bergen? Mai-august.

Anonymkode: 2c9f1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...