Gå til innhold

Hvordan tar dere hensyn til hverandres ønsker for pynt på graven?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg mistet min samboer og barnas far, og ønsker å bestemme hva som skal være på graven av beplantning /snitteblomster og type gravlykt, i tillegg til dekor som steiner, figurer o.l

Min svigerinne plantet på graven før jeg omtrent rakk å snu meg rundt, og hun har gjort det i beste mening, men det er "gammelkjerrings" blomster og solcelle plenlykt som ikke passer på graver.

Jeg ønsker å sette ned hans favorittblomster som bl.a var tulipaner og peoner og en liten smijernslykt med ledlys inni som slår seg på om kvelden, men når jeg har sagt det, sier hun bare at det er så fint og lettvint med blomsterløkene hun har satt ned og plenlykten er jo så praktisk.

Hun har mistet sin bror og ønsker å bestemme på graven og det må jeg respektere, selv om de ikke hadde så ofte kontakt.

Ønsker ikke å overkjøre henne, så det er litt vanskelig.

Anonymkode: ea511...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mistet min samboer og barnas far, og ønsker å bestemme hva som skal være på graven av beplantning /snitteblomster og type gravlykt, i tillegg til dekor som steiner, figurer o.l

Min svigerinne plantet på graven før jeg omtrent rakk å snu meg rundt, og hun har gjort det i beste mening, men det er "gammelkjerrings" blomster og solcelle plenlykt som ikke passer på graver.

Jeg ønsker å sette ned hans favorittblomster som bl.a var tulipaner og peoner og en liten smijernslykt med ledlys inni som slår seg på om kvelden, men når jeg har sagt det, sier hun bare at det er så fint og lettvint med blomsterløkene hun har satt ned og plenlykten er jo så praktisk.

Hun har mistet sin bror og ønsker å bestemme på graven og det må jeg respektere, selv om de ikke hadde så ofte kontakt.

Er det ingen i din familie som "konkurrerer" om å få bestemme på avdødes grav?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tante har plantet et jævla tre, junior eller noe, i graven til min mormor. Det har overtatt hele graven fullstendig og det ser ikke ut, men ingen tør å rive det opp fordi hun er ei veldig sint kjerring som virkelig lar folk gjennomgå om de går mot henne… Et mareritt med sånne som har null kunnskap om følgene av å ødelegge gravene sånn. 

Anonymkode: 19977...474

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min tante har plantet et jævla tre, junior eller noe, i graven til min mormor. Det har overtatt hele graven fullstendig og det ser ikke ut, men ingen tør å rive det opp fordi hun er ei veldig sint kjerring som virkelig lar folk gjennomgå om de går mot henne… Et mareritt med sånne som har null kunnskap om følgene av å ødelegge gravene sånn. 

Kan du ikke si til din tante at gartneren/graveren på kirkegården kommenterte sist du var der, at treet trengs å beskjæres eller fjernes fordi det tar all plassen?

Ta en hvit løgn bare?

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt ærlig så synes jeg ikke at du kan bestemme at hun ikke skal plassere snittblomster på graven til broren sin eller bestemme hvilken bukett hun plasserer der . 

Men  hva som blir plantet der har du jo selfølgelig en del du skulle sagt. 

Visst søsteren ikke er der så ofte kan du etterhvert ta den bort. Med mindre de blomstrer på forskjellige tider sånn det kan bli fint ilag. 

Anonymkode: 60285...359

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt ærlig så synes jeg ikke at du kan bestemme at hun ikke skal plassere snittblomster på graven til broren sin eller bestemme hvilken bukett hun plasserer der . 

Men  hva som blir plantet der har du jo selfølgelig en del du skulle sagt. 

Visst søsteren ikke er der så ofte kan du etterhvert ta den bort. Med mindre de blomstrer på forskjellige tider sånn det kan bli fint ilag. 

Anonymkode: 60285...359

Jeg ønsker å sette ned snittblomster på graven i tillegg til det som står der, men hun sier snittblomster er bare tull å ha på graver, for det må være noe som varer en stund.

Den stygge plenlykten håper jeg noen stjeler en lørdagsnatt.

Har hørt at mange går gjennom kirkegårder i helgene og rapper med seg ting, iallfall de som kommer fra fest.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan foreslå at dere planter og pynter der hvet deres år.

Anonymkode: 4d542...779

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan foreslå at dere planter og pynter der hvet deres år.

God idé, men hun kommer nok til å blande seg når jeg skal plante, for hun blander seg i alt hele tiden og forstår ikke at hun gjør det. 

Hun er veldig opptatt av løker og når og hvor de må plantes ned.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du ikke si til din tante at gartneren/graveren på kirkegården kommenterte sist du var der, at treet trengs å beskjæres eller fjernes fordi det tar all plassen?

Ta en hvit løgn bare?

Ts

God ide! Skal formidle det til de som er på talefot med vedkommende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

God ide! Skal formidle det til de som er på talefot med vedkommende. 

Er det så dårlig stemning mellom tanten din og resten av familien, at dere ikke er på talefot?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går til 4 graver å aldri har det vært tanke om å fjerne noe noen har puttet der engang😅 er det plass så planter jeg , er det ikke lar jeg vær😊 årstid skiftet tar første som tenker på det vekk de gamle plantene og legger på nytt men sparer alltid litt plass til flere. Den ene graven er det en stor statue men plager ingen får hun som lå den der tenkte på avdøde når hun lå den🥰 

Anonymkode: 418a0...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem er fester? 

Anonymkode: 058b2...7c1

Jeg er fester for graven

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fester for graven

Ts

Da bestemmer du og det informerer du svigerinnen din om. 

Anonymkode: f6e42...bae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistet min mor for noen år siden og prøver å holde graven pen. Jeg ser at noen av barnebarna liker sånne små pyntedingser med tekst som: savner deg og slikt. Det er ikke helt min stil, men respekterer selvsagt at de vil pynte på sin måte, og hedre mormor på sin måte, så der er det fine blomster og pyntesteiner om hverandre.

Anonymkode: 8c661...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mistet min mor for noen år siden og prøver å holde graven pen. Jeg ser at noen av barnebarna liker sånne små pyntedingser med tekst som: savner deg og slikt. Det er ikke helt min stil, men respekterer selvsagt at de vil pynte på sin måte, og hedre mormor på sin måte, så der er det fine blomster og pyntesteiner om hverandre.

Anonymkode: 8c661...5c7

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da bestemmer du og det informerer du svigerinnen din om. 

Anonymkode: f6e42...bae

Da blir det dårlig stemning hvis jeg bestemmer alt.

Hun skal få lov til å plante, men hun vet best og snakker til meg som om jeg er et barn.

Når hun har plantet sine planter burde hun tillatt at jeg setter ned en vase med avskjærte blomster, selv om de visner bort etter 4 dager.

Hun er typen som henger seg opp i at jeg ikke har gardiner i stuen, og kommer på besøk med gardiner til meg som hun har kjøpt fordi hun mener (med et smil) at ALLE nå ha skjerming for solen.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun skal få lov til å plante, men hun vet best og snakker til meg som om jeg er et barn.

Når hun har plantet sine planter burde hun tillatt at jeg setter ned en vase med avskjærte blomster, selv om de visner bort etter 4 dager.

Hun er typen som henger seg opp i at jeg ikke har gardiner i stuen, og kommer på besøk med gardiner til meg som hun har kjøpt fordi hun mener (med et smil) at ALLE nå ha skjerming for solen.

Ts 

Jaja, hvis ingen ting nytter så får du bare innfinne deg med at hun pynter på graven, da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din svigerinne oppfører seg dårlig med måten hun overkjører. Det er hennes bror hun sørger over. Men hun må forstå at han har noen enda nærmere, en samboer og barn. Og de må få førsterett til hvordan graven skal se ut.

Hvis hun ikke skjønner det ved vennlige hint, så må du bare si fra at du er fester på graven, så du og dine barn har hovedansvaret for å ta vare på den. Om andre vil legge igjen snittblomster eller små minnesmerker er det hyggelig. Men plantingen tar du ansvaret for på den graven. Si fra uten å invitere til diskusjon.

Så skaffer du smijernslampen du vil ha, og etter litt tid bare tar du bort hennes lampe uten å si noe. Du planter det du vil ha. Du har kanskje fått ordnet en vase på gravsteinen til snittblomster?

Jeg valgte gravstein for nært familiemedlem for litt tid siden. Første gang, visste ikke helt hva som var lurt. Skulle ønske jeg tok slik integrert lampe i gravsteinen. Ikke sikkert det er relevant for deg da. 

Anonymkode: 6b87e...080

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts 

Så du må finne deg i hennes nykker for å ikke skape dårlig stemning? Hva om det går begge veier, hennes oppførsel skaper dårlig stemning?

Synes ikke folk skal være så redd for å si fra. Kanskje litt derfor hun behandler deg som et barn, du viker og smiler? At litt motstand hadde egentlig vært godt for forholdet deres?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du må "få lov" av henne til å sette snittblomster i vase på graven? Sier hun at du ikke får lov, så kan du vel svare noe diplomatisk men likevel bestemt? "Takk for forslaget, men jeg synes snittblomster i vase er fint, så da gjør jeg det"

Anonymkode: 6b87e...080

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...