Gå til innhold

Samboer spiller for mye selv som nybakt forelder


vaniljekrem

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer er ganske ferske foreldre. Problemet er at samboer bruker hvert "ledige" sekund til å spille på PC. Han bare "fullfører" oppgaver som mating og skifte bleie og så parkerer ungen for å spille (men ofte halvveis fordi det kan stå igjen melkeflasker som ikke er skylt osv.). Jeg står opp nattestid og pumper også melk. Blir dermed veldig oppgitt av at han ikke kan legge fra seg spill og bidra mer og hjelpe til med f.eks. vasking og sterilisering av utstyr på eget initiativ.

Har prøvd å si på en grei måte at han må begrense dette, men det går visst gjennom det ene øret og ut det andre. Han sier voksne også kan ha en hobby.. men det er vel ingen nybakte foreldre som holder på sånn? En gang satt han og spilte før han gikk på jobb, mens jeg var oppe natta før med ungen og det var jo andre ting han heller kunne hjulpet meg med før han gikk på jobb...

Det er vel helt rimelig å be ham begrense "hobbyen" sin? Synes det er utrolig rart at han ikke forstår det på egenhånd.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta han med en tur på helsestasjonen og snakk med helsesykepleier sammen om dette. Han virker umoden og trenger en realitetssjekk.
men du, om du ammer hvorfor orker du flaskestyret på natt? Skaper jo mer arbeid med sterilisering og styr?

Anonymkode: df54c...fcb

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta han med en tur på helsestasjonen og snakk med helsesykepleier sammen om dette. Han virker umoden og trenger en realitetssjekk.
men du, om du ammer hvorfor orker du flaskestyret på natt? Skaper jo mer arbeid med sterilisering og styr?

Anonymkode: df54c...fcb

Jeg ammer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to barn TS.

Min mann er presis likedan. Sitter og spiller i hvert ledige øyeblikk hjemme. Sønnen vår er blitt helt lik.

Tenk over om det er sånn du vil ha det.

Anonymkode: e29b6...930

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig at man kutter ned på slike ting når man har baby og små barn i hus. Her spiller både jeg og samboer, men kun etter at barna er lagt og husarbeid unnagjort. Blir et par timer hver dag, noen ganger mer. Han trenger ikke å kutte helt ut med gamingen, men babyens behov og dine behov skal komme først. Om det betyr kun en times tid med spilling hver dag - ja, da er det det betyr. 

Anonymkode: 7e78c...d1c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å ha en hobby, men jeg regner med han ikke hadde gitt opp tiden med sin hobby for å gi deg tid til dine egne ting? 

Anonymkode: bc655...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo greit å ha en hobby, men jeg regner med han ikke hadde gitt opp tiden med sin hobby for å gi deg tid til dine egne ting? 

Anonymkode: bc655...2e9

Problemet er at han ikke begrenser tidsbruken og argumenter for at det er en hobby når jeg tar det opp. Synes ikke det er et godt nok argument for å sitte med dette hele tiden. Det er greit nok med hobbyer, men man må jo kunne legge det bort også. Virker dermed mer som en avhengighet enn en hobby

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaniljekrem skrev (1 minutt siden):

Problemet er at han ikke begrenser tidsbruken og argumenter for at det er en hobby når jeg tar det opp. Synes ikke det er et godt nok argument for å sitte med dette hele tiden. Det er greit nok med hobbyer, men man må jo kunne legge det bort også. Virker dermed mer som en avhengighet enn en hobby

Har du spurt ham hva han hadde sagt om du drev med dine hobbyer i like stort omfang som ham?

Anonymkode: 17a82...424

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel så enkelt som at man skal dele alt 50/50 når begge er hjemme. Dersom han ikke gjør sin halvdel, stjeler han fritid og energi fra deg. Har du prøvd å si det til han på den måten? Ansvaret forsvinner ikke når han lar være å ta det, det lempes over på noen andre. 

Anonymkode: 0aeba...bdc

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby og avhengighet er to forskjellige ting.

Anonymkode: 49119...8ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir enormt provosert når jeg leser om sånne fedre.  
Tok dere praten om gaming og fritid før dere fikk barn?  
Tror jeg hadde blitt så forbannet at jeg hadde gitt han valget om å gå ut døra med pcn som følge eller begynne å bli voksen og ta ansvar for familien sin. 
Aldri i livet om dette er akseptabelt ! 

Anonymkode: 05b34...6d5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Du har fått mannebaby. Jeg hadde solgt spillkonsollen og datautstyret. Han er voksen og trenger ikke leketøy. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det ts, men det blir ikke bedre. Min mann er nøyaktig likedan. Han dukket inn igjen i spillet da sønnen vår var 4 dager gammel og ble sint da han måtte avslutte fordi barnet gråt og jeg som hekt nybakt mor ba om støtte og hjelp til å finne ut av gråten.

Barnet er nå snart 2 år og jeg har gitt opp. Får ikke hjelp med noe og regner meg i praksis som alenemor. Har hatt flere runder med hs og familivernkontoret. Ble tilslutt helt utslitt av å bruke all energien min på å kjempe mot mannen om å delta i familien så nå lever vi separate liv under samme tak. Jeg er utbrent og langtidssykemeldt.

Hadde jeg hatt økonomi til det ville jeg vurdert å gå, men samtidig ser jeg at det har stor verdi for sønnen min de få øyeblikkene pappaen tar seg sammen med ham.

Bruk energien din på den lille og vurder hvilke kamper du orker å ta. 

 

Anonymkode: cb479...e39

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ebbeliten skrev (1 time siden):

Gratulerer. Du har fått mannebaby. Jeg hadde solgt spillkonsollen og datautstyret. Han er voksen og trenger ikke leketøy. 

Tull , selvsagt kan man spille som vokse. Også

Anonymkode: eb83a...c37

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å game selv om man får barn, men tidsbruken må jo selvsagt justeres ut fra når baby sover osv. Og dere begge må ha like mye fritid selvsagt. Nå skal det være sagt jeg fullpumpet noen måneder før ammingen kom på plass. Og jeg fikk heller ikke særlig hjelp til vasking og sterlisering av utstyr. Men til gjengjeld så matet mannen baby, skiftet bleier, tok annen oppvask og ryddet/støvsugde osv, da går det liksom opp i opp. Jeg var allikevel også på felgen grunnet all den vaskingen og steriliseringen samt tiden som gikk til pumping. Det var utrolig slitsomt,så glad jeg slapp det mer enn et par måneder.

Men jeg lurer. Flere skriver om spilleavhengige menn. Var dere ikke klar over dette før dere fikk barn? Snakket litt ut om forventninger når babyen ble født osv? 

Anonymkode: 4f800...ea8

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

en jeg lurer. Flere skriver om spilleavhengige menn. Var dere ikke klar over dette før dere fikk barn? Snakket litt ut om forventninger når babyen ble født osv? 

Det lurer jeg på også. Viktig å ha realistiske forventinger. Det er et menneskebarn som kommer, ikke ei dokke man kan slå av når det passer. 

Anonymkode: f86be...eef

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ebbeliten skrev (2 timer siden):

Gratulerer. Du har fått mannebaby. Jeg hadde solgt spillkonsollen og datautstyret. Han er voksen og trenger ikke leketøy. 

Da kan vel han selge din tv/bøker/strikketøy eller hva nå du kobler av med?

Anonymkode: 13821...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da kan vel han selge din tv/bøker/strikketøy eller hva nå du kobler av med?

Anonymkode: 13821...135

Eh… tror du mor har tid til å strikke når babyen henger på som et frimerke ? 

Anonymkode: 05b34...6d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan vel han selge din tv/bøker/strikketøy eller hva nå du kobler av med?

Anonymkode: 13821...135

Hvis far stjeler all tid til sin hobby er det ikke noe tid til tv/bøker/strikketøy eller noe annet å koble av med, så man kan like så godt selge det ja. Min mann er som ts sin mann. Siden han satt oppe hele natta for å spille var det han som måtte få sove ut selv om babyen aldri sov lenger enn 1,5 time i strekk. Det var ikke verdt det å tvinge ham opp for da var han så sint og sur at det ikke gikk an å overlate ham med baby og jeg måtte gå på eggeskall. Det har gått seg litt til, men han sliter med å begrense seg når han først begynner å spille. 

Anonymkode: a1f6c...69f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du pumper melk. Har mannen også netter? For meg høres det ut som om han bidrar med mat og stell. Men det er vanskelig å forstå hva du ønsker. Du nevner kun vask og sterilisering av utstyr. Hvem gjør husarbeid?

Anonymkode: b2926...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...