Gå til innhold

Mottar andres post


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg kjøpte og flyttet inn i en bolig i fjor sommer. Siden jeg flyttet inn her har jeg jevnlig mottatt post adressert til tidligere beboere. 

Da jeg mottok det første brevet søkte jeg opp navnet på Facebook og sendte melding. Spurte om hun hadde bodd på adressen før, fikk det bekreftet og skrev at brevet kunne hentes. Fikk ikke noe svar på det.

Så mottok jeg flere brev og en pakke hang på døra en morgen. Det er adressert til tre personer med samme etternavn. Sendte igjen melding til hun jeg tidligere hadde vært i kontakt med: "Hei, jeg har fått flere brev til deg. Har også mottatt et par brev til XXXX og en pakke til XXX. Er dette noen du kjenner?" Får til svar "Ja det er min sønn og datter". Javel? Jeg skriver tilbake at jeg har 7 brev og en pakke liggende, gi meg en tilbakemelding om når du ønsker å hente disse. Får en tommel opp👍 Dette var i høst og siden har jeg ikke hørt noe.

Har også søkt opp både sønn og datter på Facebook (de er på venneliste til mor). Skrev til datter: "Jeg har mottatt en pakke adressert til navn/adresse, jeg antar dette er til deg?" Hun svarer nei, noe som er rart siden hun må være rett person (er et uvanlig fornavn og etternavn). Sønn har sett melding, men svarer ikke. 

Nå har jeg 23 brev og en ganske stor pakke liggende i en skuff. Hva gjør jeg med alle disse brevene og pakkene? Syns det er rart å ikke hente eller i det minste svare på om de vil ha det. 

Det er jo fristende å bare kaste det. Kan jeg sende en ny melding og informere om at jeg kaster det hvis de ikke er interessert i å hente det? Vet at de bor i samme by som meg. 

Anonymkode: 4540b...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde meldt ifra til posten eller merket alt med ukjent og sendt i retur eller whatever. Kan hende jeg hadde åpnet pakken 😂 Men hadde hvertfall aldri giddet mase eller spare på det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender det i retur til posten. 

Anonymkode: e7857...339

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sender det i retur til posten. 

Anonymkode: e7857...339

Dette. Feillevert post returneres til posten, med påskrift "adressat ukjent" e.l. om du putter det i en postkasse, eller med muntlig beskjed om det er så stort at det må leveres på postkontoret. 

Det er ikke ditt ansvar å finne frem til riktig adressat. 

Anonymkode: 92beb...b99

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (23 minutter siden):

Hadde meldt ifra til posten eller merket alt med ukjent og sendt i retur eller whatever. Kan hende jeg hadde åpnet pakken 😂 Men hadde hvertfall aldri giddet mase eller spare på det. 

Å åpne andres post uten samtykke er forbudt. 

Anonymkode: 92beb...b99

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan logge deg inn på posten.no, regner med at de fortsatt står på adressen din. Du kan slette de der eventuelt.

Anonymkode: f2b9a...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å åpne andres post uten samtykke er forbudt. 

Anonymkode: 92beb...b99

Ja, har ikke sagt noe annet. Sykt rart at minst tre personer får tilsendt post på gammel adresse. Spesielt en pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har kontakt med adressaten, kan du vel be om adressen. Korriger adressen på brevene, og putt i ei postkasse. Videresending av post er gratis. Returner pakken dersom den ikke hentes innen en frist du gir henne.

Nye brev returnerer du.  

Anonymkode: 214cd...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd! Jeg skal ta kontakt med posten for å informere om at de ikke bor her lenger.

Syns egentlig jeg har gjort mitt ved å kontakte de flere ganger.

Det er flere brev fra det offentlige, feks NAV. Så det tyder på at personene ikke har endret adresse i folkeregisteret, siden offentlige instanser får automatisk oppdatert adresse fra Folkeregisteret.

Så jeg gir de beskjed om at jeg returnerer det jeg har fått hittil og kommer det flere brev kaster jeg de bare. 

Ps: Jeg åpner selvsagt ikke andres post😅

Anonymkode: 4540b...a76

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle du bare sendt i retur til posten med en gang du fikk brev og pakker.

Anonymkode: 63022...a66

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Siden du har kontakt med adressaten, kan du vel be om adressen. Korriger adressen på brevene, og putt i ei postkasse.

Nei, ikke gjør det. Det er ikke TS sin jobb å fikse dette, for selv om TS korrigerer på brevene og pakken kommer det mest sannsynlig å fortsette å skje. Enten returnerer TS det til posten eller bare legg det på bakken.

Anonymkode: 086c3...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var utsatt for nesten det samme bare at jeg fikk post til noen som ikke hadde bodd i huset, 3 personer på helt forskjellige steder i kommunen, det eneste de hadde til felles med meg var husnummeret, men i helt forskjellige gater/veier. Jeg ringte først posten som sa jeg skulle legge det i postkassa så skulle budet ta det med, det virket ikke så posten sa jeg skulle ta det med på posten og levere det der, jeg er aldri i den butikken som har post og jeg kan ikke drive med utlevering av post heller så da gikk det til slutt i søpla, både brev og pakker.

Anonymkode: abd3d...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over her skal jeg ta kontakt med posten og høre hva de sier. Hvis alternativet er å dra innom postkontor får jeg ta det en gang jeg skal dit for andre ærend. Jeg bor ikke i en storby, er langt til nærmeste postkontor, jeg har ikke bil, så er ikke bare bare å stikke innom posten for å returnere  heller. 

Ts

Anonymkode: 4540b...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som skrevet over her skal jeg ta kontakt med posten og høre hva de sier. Hvis alternativet er å dra innom postkontor får jeg ta det en gang jeg skal dit for andre ærend. Jeg bor ikke i en storby, er langt til nærmeste postkontor, jeg har ikke bil, så er ikke bare bare å stikke innom posten for å returnere  heller. 

Ts

Anonymkode: 4540b...a76

Er det ikke post i butikk i nærheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpner post (kun fordi jeg er nysgjerrig) og kaster etterpå. Gidder ikke legge en kalori i å finne eier. Mitt hus, min postkasse, min adresse.

Anonymkode: 67947...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du krysser bare bort adressen din men lar navnet være synlig, og skriver med rød tusj på konvolutter og pakke;
"RETUR! ADRESSAT FLYTTET, UKJENT ADR"

Så putter du brevet i nærmeste røde postkasse, og de går i retur til avsender. Du trenger ikke sette på noe frimerker eller ha noe utgifter med det. Ta det neste gang du har et ærend i butikken eller noe (ofte røde postkasser på veggen utenfor butikker).

Pakken må du imidlertid ta med på postkontor, eller post-i-butikk. Skriv på den samme tekst, og lever den bare inn i skranken og si "Kan dere ta denne?" og så går du.

Jeg har sendt masse post i retur med den påskriften, da det ofte kommer post til navn som ikke har bodd her de åtte årene jeg har bodd her, i hvert fall. Da henger gjerne postbudet det opp på tavla i gangen, inntil jeg returnerer det. Brev fra politiet og alt mulig av krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde samme problemet. Tidligere beboere var narko-folk, jeg har etterhvert bare kastet det. 

Anonymkode: 06475...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet i peisen😅De som har flyttet har selv ansvaret for å oppdatere adressen før de flyttet for å unngå at post havner feil. 
 

Bruker ikke krefter på å drasse med slik til posten. 

Anonymkode: 9985e...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 10.20):

Å åpne andres post uten samtykke er forbudt. 

Anonymkode: 92beb...b99

So what. Ts trenger bare si at hun skrev på ukjent adressat og at hun puttet det i rød postkasse. Ingen kan motbevise det. Jeg hadde ikke brukt 5 minutter av mitt liv.

Anonymkode: 79e17...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 13.06):

Takk for råd! Jeg skal ta kontakt med posten for å informere om at de ikke bor her lenger.

Syns egentlig jeg har gjort mitt ved å kontakte de flere ganger.

Det er flere brev fra det offentlige, feks NAV. Så det tyder på at personene ikke har endret adresse i folkeregisteret, siden offentlige instanser får automatisk oppdatert adresse fra Folkeregisteret.

Så jeg gir de beskjed om at jeg returnerer det jeg har fått hittil og kommer det flere brev kaster jeg de bare. 

Ps: Jeg åpner selvsagt ikke andres post😅

Anonymkode: 4540b...a76

Du kaster da ikke feilsendt post, du sender det i retur!

Har du merket postkassen din tydelig med navn?

Anonymkode: 363a7...376

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...