Gå til innhold

Norsk alkoholkultur


123fir

Anbefalte innlegg

Merker jeg ofte himler med øynene når det er snakk om alkohol, spesielt her på kg. Man stemples som alkoholiker nær sagt uansett menge man drikker. 

Har familie i Italia og der drikkes det daglig vin. 

Har venner i England og enkelte der kan fint drikke to halvlitere i lunsjen. 

Er det kun avholdsmennesker som svarer i tråder om slikt her? 

Synes ikke holdningene som presenteres her på forum virker veldig representative for hvordan det norske samfunnet er i virkeligheten heller.. så hva er det med kg og alkohol??

(Og nei, er ingen stordrikker. Bare for å ha det av veien)

Endret av 123fir
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at alle er mye verre på kg enn irl da. 

Anonymkode: bfa8e...042

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel arven etter pietismen, diverre. Og myndigheitene som vil vi skal drikka mindre. Alkohol er synd, og farleg.

*åpner rødvinskartongen med god samvittighet*

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~~NYNORSK~~ skrev (1 minutt siden):

Det er vel arven etter pietismen, diverre. Og myndigheitene som vil vi skal drikka mindre. Alkohol er synd, og farleg.

*åpner rødvinskartongen med god samvittighet*

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at alle er mye verre på kg enn irl da. 

Anonymkode: bfa8e...042

Det tror jeg nok du har rett i 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk norsk å drikke masse i helgene, men holde seg helt unna alkohol på hverdagene. Det gjør at så lenge man drikker når det er helg, så kan man drikke seg dritings uten at særlig mange reagerer, men om man liker å ta seg et glass vin eller en øl på ukedager så blir man kanskje lett uglesett. Når det er helg/fri blir man lett uglesett om man ikke drikker alkohol. Spesielt i sosiale sammenhenger.

 

Anonymkode: be89d...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange snåle her inne. De kan passe seg selv.

Anonymkode: e6372...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er typisk norsk å drikke masse i helgene, men holde seg helt unna alkohol på hverdagene. Det gjør at så lenge man drikker når det er helg, så kan man drikke seg dritings uten at særlig mange reagerer, men om man liker å ta seg et glass vin eller en øl på ukedager så blir man kanskje lett uglesett. Når det er helg/fri blir man lett uglesett om man ikke drikker alkohol. Spesielt i sosiale sammenhenger.

 

Anonymkode: be89d...cb0

Er dette jeg reagerer litt på. Jeg er av de som liker å ta et glass eller to og da bryr jeg meg ofte ikke så mye om hvilken ukedag det måtte være. Blir jo ikke hver dag.

På en måte snodig at helgefylla skal være det moralsk riktige til sammenligning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholkultur er jo så mangt. Det er stor forskjell på en kultur for et glass vin til maten, hver dag, og en kultur for at enhver sosial sammenkomst er mislykket om det ikke inkluderer fri flyt av alkohol og ravende fulle folk. Det første er nok mer vanlig i Italia, og det siste mer likt norsk alkoholkultur. 

Virker det som for meg....

Anonymkode: 3839a...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med norsk alkoholkultur å gjøre, i Norge drikker man seg dritings. Jeg aner ikke hva slags vin man vanligvis drikker i Italia men engelsk øl er det jeg kaller kano-øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alkoholkultur er jo så mangt. Det er stor forskjell på en kultur for et glass vin til maten, hver dag, og en kultur for at enhver sosial sammenkomst er mislykket om det ikke inkluderer fri flyt av alkohol og ravende fulle folk. Det første er nok mer vanlig i Italia, og det siste mer likt norsk alkoholkultur. 

Virker det som for meg....

Anonymkode: 3839a...0cc

Tror nok du er inne på noe der. Og den norske "fyllekulteren" tror jeg vel ikke er kjempesunn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (1 minutt siden):

Det har noe med norsk alkoholkultur å gjøre, i Norge drikker man seg dritings. Jeg aner ikke hva slags vin man vanligvis drikker i Italia men engelsk øl er det jeg kaller kano-øl.

Kan du utdype uttrykket "kano-øl"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på dette.

Det med helgefylla er typisk norsk. Men det jeg synes er avvikende på KG både mtp den typiske helgefylla og de sosiale lag jeg omgås- det å kunne ta seg et glass eller to, til en god middag, o.l- er at mengden avholdsmennesker/ de som drikker et glass i året synes meget høy ifht min bekjentskapskrets. Og jeg har ikke en ensartet bekjentskapskrets. Altså mannens venner og familie, mine venner og familie, familiens venner, ulike jobber jeg har hatt osv, naboer osv. Dwt kan godt være ulik drikkekultur mellom disse kretsene, men svært få som er totalt avhold/ drikker en gang i året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og levra mi er glad jeg ikke drikker hver dag.  Tror det er bedre en fyll i ny og ne (i midt tilfelle noen få ganger i året)  enn 2 enheter hver eneste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

123fir skrev (18 minutter siden):

Synes ikke holdningene som presenteres her på forum virker veldig representative for hvordan det norske samfunnet er i virkeligheten heller.. så hva er det med kg og alkohol??

Jeg tror du har rett i at bildet som skapes på KG er litt kunstig. Jeg elsker både Italia og vin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123fir skrev (1 minutt siden):

Kan du utdype uttrykket "kano-øl"?

Kano-øl betyr at det er som å ha sex i en kano, eller sagt på godt norsk, fucking close to water. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (3 minutter siden):

Kano-øl betyr at det er som å ha sex i en kano, eller sagt på godt norsk, fucking close to water. :)

Hehe artig uttrykk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

123fir skrev (Akkurat nå):

Hehe artig uttrykk 😊

Det virker som du tok poenget med tynt skvip. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen fra norsk drikkekultur og i andre deler av Europa, er at i norge skal man «bli dritings!». Drikke med to hender nærmest. Vi har et problem med at det er mange som ikke drikker et glass til maten for å nyte vinen, men heller nedpå for å bli full fortest mulig.

Jeg sier ikke at alle er slik, men mange, og i alle aldre.

Tror denne holdningen kan komme av at vi er strengere med alkoholen er i Norge, og dette kan nok uheldig føre til en dårlig drikkekultur.

Den strenge «vi må passe på barna» holdningen virker kanskje også negativt. Jeg sier absolutt ikke at man skal bli dritings foran barn, men at barn ikke tar skade av at de ser voksne ha et glass med vin til maten.

Man har en kultur for å gjøre alkohol hellig, slik at de færreste ungdommene klarer å vente til de blir 18, for «de skal bli dritings, det er så kult!».

Problemet i norge er hele kulturen rundt dette med alkohol. 

Anonymkode: 4bee4...590

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen fra norsk drikkekultur og i andre deler av Europa, er at i norge skal man «bli dritings!». Drikke med to hender nærmest. Vi har et problem med at det er mange som ikke drikker et glass til maten for å nyte vinen, men heller nedpå for å bli full fortest mulig.

Jeg sier ikke at alle er slik, men mange, og i alle aldre.

Tror denne holdningen kan komme av at vi er strengere med alkoholen er i Norge, og dette kan nok uheldig føre til en dårlig drikkekultur.

Den strenge «vi må passe på barna» holdningen virker kanskje også negativt. Jeg sier absolutt ikke at man skal bli dritings foran barn, men at barn ikke tar skade av at de ser voksne ha et glass med vin til maten.

Man har en kultur for å gjøre alkohol hellig, slik at de færreste ungdommene klarer å vente til de blir 18, for «de skal bli dritings, det er så kult!».

Problemet i norge er hele kulturen rundt dette med alkohol. 

Anonymkode: 4bee4...590

Veldig interessante observasjoner. Jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forskjellen fra norsk drikkekultur og i andre deler av Europa, er at i norge skal man «bli dritings!». Drikke med to hender nærmest. Vi har et problem med at det er mange som ikke drikker et glass til maten for å nyte vinen, men heller nedpå for å bli full fortest mulig.

Jeg sier ikke at alle er slik, men mange, og i alle aldre.

Tror denne holdningen kan komme av at vi er strengere med alkoholen er i Norge, og dette kan nok uheldig føre til en dårlig drikkekultur.

Den strenge «vi må passe på barna» holdningen virker kanskje også negativt. Jeg sier absolutt ikke at man skal bli dritings foran barn, men at barn ikke tar skade av at de ser voksne ha et glass med vin til maten.

Man har en kultur for å gjøre alkohol hellig, slik at de færreste ungdommene klarer å vente til de blir 18, for «de skal bli dritings, det er så kult!».

Problemet i norge er hele kulturen rundt dette med alkohol. 

Anonymkode: 4bee4...590

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...