Gå til innhold

Brintellix roer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd brintellix og opplever at den roer ne?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever bare at jeg blir flat og likegyldig 

Anonymkode: 1bae4...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Opplever bare at jeg blir flat og likegyldig 

Anonymkode: 1bae4...4dd

Æsj føler meg allerede flat likegyldig men med ekstrem uro

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tatt denne for angst?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt Brintellix i fem måneder nå og syns den er fantastisk!

Har gått på Cipralex i 2 1/2 år, men sluttet fordi jeg følte meg stødig, men likegyldig. Jeg har dystymi og perioder med sterk kroppslig angst. Da jeg startet med Brintellix i høst, hadde jeg våknet med angst hver natt klokken 5 i over en måned. Jeg kastet opp hver morgen og kunne ikke spise noe før klokka 12. Jeg følte jeg hadde svart blekk i hjernen og var sykemeldt.

Brintellix tok noen uker før jeg kjente virkningen, men i motsetning til Cipralex, ga den ingen ubehagelige oppstartsymptomer utover litt kvalme. Men jeg var jo kvalm pga angsten fra før av. Jeg opplever at den løfter meg uten å gjøre meg flat. Angsten og den kroppslige uroen er helt borte. Det er som jeg har tatt heisen opp et par etasjer. Føler fortsatt både glede og sinne, og kan gråte. På Cipralex klarte jeg ikke gråte og følte jeg ga mer faen.

Pga dystymien, som har fulgt meg siden tidlig tenår, hjelper ikke terapi så godt. Jeg regner med å måtte bruke medisiner i lange perioder resten av livet og er glad for at de finnes!


Medisiner virker forskjellig på forskjellige mennesker, jeg syns Brintellix er absolutt verd å prøve! Lykke til, håper du får det bedre ❤️ 

Anonymkode: bc846...c79

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har tatt Brintellix i fem måneder nå og syns den er fantastisk!

Har gått på Cipralex i 2 1/2 år, men sluttet fordi jeg følte meg stødig, men likegyldig. Jeg har dystymi og perioder med sterk kroppslig angst. Da jeg startet med Brintellix i høst, hadde jeg våknet med angst hver natt klokken 5 i over en måned. Jeg kastet opp hver morgen og kunne ikke spise noe før klokka 12. Jeg følte jeg hadde svart blekk i hjernen og var sykemeldt.

Brintellix tok noen uker før jeg kjente virkningen, men i motsetning til Cipralex, ga den ingen ubehagelige oppstartsymptomer utover litt kvalme. Men jeg var jo kvalm pga angsten fra før av. Jeg opplever at den løfter meg uten å gjøre meg flat. Angsten og den kroppslige uroen er helt borte. Det er som jeg har tatt heisen opp et par etasjer. Føler fortsatt både glede og sinne, og kan gråte. På Cipralex klarte jeg ikke gråte og følte jeg ga mer faen.

Pga dystymien, som har fulgt meg siden tidlig tenår, hjelper ikke terapi så godt. Jeg regner med å måtte bruke medisiner i lange perioder resten av livet og er glad for at de finnes!


Medisiner virker forskjellig på forskjellige mennesker, jeg syns Brintellix er absolutt verd å prøve! Lykke til, håper du får det bedre ❤️ 

Anonymkode: bc846...c79

Det er sånn jeg drømmer om at det skal funke!

er helt utafor- utbrent og muligens long covid og dette har utløst en ekstrem uro og uvirkelighetsfølelse og jeg har inhen kosentrasjon eller fokus eller følelser for noe. Hukommelsen er helt vekk- svsrt blekk var en god beskrivelse. 
 

tålte ikke cipralex og ble også verre pp remeron så er ganske skeptisk 

men desperat 

Anonymkode: d7ed0...132

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den roer meg veldig ❤️ livsforvandlende medisin i mitt tilfelle. Den har ikke gjort meg flat, heller mer motivert. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (36 minutter siden):

Ja, den roer meg veldig ❤️ livsforvandlende medisin i mitt tilfelle. Den har ikke gjort meg flat, heller mer motivert. 

🤞🏼🤞🏼 hadde du prøvd noe annet uten effekt?

Jeg har blitt verre av både cipralex og remeron 

hva slags symptomer hadde du?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (46 minutter siden):

Ja, den roer meg veldig ❤️ livsforvandlende medisin i mitt tilfelle. Den har ikke gjort meg flat, heller mer motivert. 

Akkurat slik jeg også opplever det. Mer motivert, har fått tilbake arbeidslyst og gleder meg til å gå på jobben hver morgen. Den jobben jeg var sykemeldt fra og trodde aldri jeg skulle orke å komme tilbake til.

Anonymkode: bc846...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tok den og er fornøyd- var dere veldig urolige og hadde problem md konsentrasjon hukommelse osv? Ble dere roligere og klarere?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper den litt for tankekjør/grubling og fastlåst uro?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

🤞🏼🤞🏼 hadde du prøvd noe annet uten effekt?

Jeg har blitt verre av både cipralex og remeron 

hva slags symptomer hadde du?

Anonymkode: d7ed0...132

Ja, har vært på to andre tidligere. Fluoxetin, og husker ikke den andre 😅 De virket ikke godt og fikk heller bivirkninger enn virkninger.

Jeg har PTSD og var suicidal i mange år pga angsten som fulgte med dette. Har ikke vært suicidal etter Brintellix, mange år senere :) det sa liksom klikk i hodet etter ca en måned på medisinen og så gikk jeg fra «dette klarer jeg ikke» til «dette klarer jeg!» på veldig mange områder i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (2 minutter siden):

Ja, har vært på to andre tidligere. Fluoxetin, og husker ikke den andre 😅 De virket ikke godt og fikk heller bivirkninger enn virkninger.

Jeg har PTSD og var suicidal i mange år pga angsten som fulgte med dette. Har ikke vært suicidal etter Brintellix, mange år senere :) det sa liksom klikk i hodet etter ca en måned på medisinen og så gikk jeg fra «dette klarer jeg ikke» til «dette klarer jeg!» på veldig mange områder i livet. 

Lovende da

Jeg strever med ekstrem angst (stressutløst og ikke utenkelig m litt traume), med litt tvang og muligens depressivitet. Har veldig frakobla og depersonalisering og sterk uro…

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper den litt for tankekjør/grubling og fastlåst uro?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hjelper den litt for tankekjør/grubling og fastlåst uro?

Anonymkode: d7ed0...132

Ja, jeg syns det. Jeg har fått det mye bedre på brin - har dystemi og gad. Mye tankekjør, spesielt på natt, og slitt med søvn etc i mange år. Føler meg mer "normal", og innimellom tilogmed litt glad - en uvanlig følelse.

Anonymkode: 82eb4...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 7.53):

Jeg har tatt Brintellix i fem måneder nå og syns den er fantastisk!

Har gått på Cipralex i 2 1/2 år, men sluttet fordi jeg følte meg stødig, men likegyldig. Jeg har dystymi og perioder med sterk kroppslig angst. Da jeg startet med Brintellix i høst, hadde jeg våknet med angst hver natt klokken 5 i over en måned. Jeg kastet opp hver morgen og kunne ikke spise noe før klokka 12. Jeg følte jeg hadde svart blekk i hjernen og var sykemeldt.

Brintellix tok noen uker før jeg kjente virkningen, men i motsetning til Cipralex, ga den ingen ubehagelige oppstartsymptomer utover litt kvalme. Men jeg var jo kvalm pga angsten fra før av. Jeg opplever at den løfter meg uten å gjøre meg flat. Angsten og den kroppslige uroen er helt borte. Det er som jeg har tatt heisen opp et par etasjer. Føler fortsatt både glede og sinne, og kan gråte. På Cipralex klarte jeg ikke gråte og følte jeg ga mer faen.

Pga dystymien, som har fulgt meg siden tidlig tenår, hjelper ikke terapi så godt. Jeg regner med å måtte bruke medisiner i lange perioder resten av livet og er glad for at de finnes!


Medisiner virker forskjellig på forskjellige mennesker, jeg syns Brintellix er absolutt verd å prøve! Lykke til, håper du får det bedre ❤️ 

Anonymkode: bc846...c79

Med blekk i hjernen- mener du hjernetåke kognitive vansker etc ?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk dere økt angst eller sånn i oppstarten?

 

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fikk dere økt angst eller sånn i oppstarten? Eller generelt økt angst av den?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (På 27.3.2024 den 13.41):

Ja, har vært på to andre tidligere. Fluoxetin, og husker ikke den andre 😅 De virket ikke godt og fikk heller bivirkninger enn virkninger.

Jeg har PTSD og var suicidal i mange år pga angsten som fulgte med dette. Har ikke vært suicidal etter Brintellix, mange år senere :) det sa liksom klikk i hodet etter ca en måned på medisinen og så gikk jeg fra «dette klarer jeg ikke» til «dette klarer jeg!» på veldig mange områder i livet. 

Hadde du depersonalisering / derealisering og kognitive vansker også?

Anonymkode: d7ed0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde du depersonalisering / derealisering og kognitive vansker også?

Anonymkode: d7ed0...132

Ja. Og dersom depersonalisering/derealisering er det samme som disossiasjon så ja, det også.

Det kognitive er det som bedret seg kanskje mest hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...