Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snoking og brudd på taushetsplikte. Jobber selv i kommunen.

At det er "dårlig gjort" å fortelle på reunion? Det er uetisk,forkastelig og labgt over streken uavhengig om vedommende har sagt at hen er uinteressert i å delta

Anonymkode: 0adcb...bfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS her. 

Har tenkt veldig mye på dette i de siste dagene, og bestemte meg for å melde det inn til kommunen.

Hun vil nok skjønne hvem som har gitt beskjed men det får så være.

Anonymkode: 64cc8...cd8

Jeg syns det står respekt av at du velger å melde fra om brudd på taushetsplikten! Kudos til deg!

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snoking og klart brudd på taushetsplikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe man fort mister jobben av, og det syns jeg er helt greit. Veldig bra at du melder ifra. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er forferdelig at hun valgte å dele det. Hun burde holde seg for god til det. Ikke OK. 

Men er vi sikre på at det faktisk er brudd på taushetsplikten? Det er ikke ulovlig å dele hvor noen bor, så lenge dette er offentlig. Til og med pasienter på sykehjem bor i offentlig instutisjon, og det er ikke ulovlig å dele at "Per Johansen bor på Olsen sykehjem". At personen i tillegg er narkoman, kan hun jo ha snappet opp ved å ha sett henne ute på gata... 

Jeg prøver ikke å forsvare det hun gjorde, men jeg lurer på om det faktisk holder til å få henne tatt for brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: 911a3...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 14.58):

Jeg prøver ikke å forsvare det hun gjorde, men jeg lurer på om det faktisk holder til å få henne tatt for brudd på taushetsplikten. 

Om det evt ikke skulle være et brudd på taushetsplikten så er det åpenbart snoking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er egentlig straffen dersom dette går i gjennom? Dersom klassekameraten går til sak mot kommunen og den som snoket?

Anonymkode: 75120...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 14.58):

Jeg syntes det er forferdelig at hun valgte å dele det. Hun burde holde seg for god til det. Ikke OK. 

Men er vi sikre på at det faktisk er brudd på taushetsplikten? Det er ikke ulovlig å dele hvor noen bor, så lenge dette er offentlig. Til og med pasienter på sykehjem bor i offentlig instutisjon, og det er ikke ulovlig å dele at "Per Johansen bor på Olsen sykehjem". At personen i tillegg er narkoman, kan hun jo ha snappet opp ved å ha sett henne ute på gata... 

Jeg prøver ikke å forsvare det hun gjorde, men jeg lurer på om det faktisk holder til å få henne tatt for brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: 911a3...a29

Vedkommende bor på hospits, derfor kan dette så absolutt være brudd på taushetsplikten. Adresse er i utgangspunktet ikke taushetsbelagt, så frem opplysningene ikke røper klientforhold eller andre forhold som gjør at opplysningene må anses som personlige. 

Anonymkode: 0c7a3...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette  må du melde fra om. Det er klart ulovlig å snoke på folk som man ikke har noe med å gjøre i jobbsammeheng. Hun kan heller ikke gi opplysninger til uvedkommende!

Anonymkode: 19c54...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 14.18):

TS her. 

Har tenkt veldig mye på dette i de siste dagene, og bestemte meg for å melde det inn til kommunen.

Hun vil nok skjønne hvem som har gitt beskjed men det får så være.

Anonymkode: 64cc8...cd8

Flott! 

Anonymkode: 19c54...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 14.58):

Jeg syntes det er forferdelig at hun valgte å dele det. Hun burde holde seg for god til det. Ikke OK. 

Men er vi sikre på at det faktisk er brudd på taushetsplikten? Det er ikke ulovlig å dele hvor noen bor, så lenge dette er offentlig. Til og med pasienter på sykehjem bor i offentlig instutisjon, og det er ikke ulovlig å dele at "Per Johansen bor på Olsen sykehjem". At personen i tillegg er narkoman, kan hun jo ha snappet opp ved å ha sett henne ute på gata... 

Jeg prøver ikke å forsvare det hun gjorde, men jeg lurer på om det faktisk holder til å få henne tatt for brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: 911a3...a29

Vedkommende sa uansett at hun hadde søkt personen opp i register på jobben

Anonymkode: 0adcb...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...