Gå til innhold

Har ikke unge lengre klima angst?


Akryl

Anbefalte innlegg

Betasuppe skrev (På 27.3.2024 den 16.52):

Dette er i såfall kjempenyheter at de ikke har latt seg hjernevaske.

Voksne som tuter de i ørene med disse dommedagsprofetiene burde skamme seg.

100% enig! 
Jeg vet om flere som tar med seg barnebarna sine på demonstrasjoner, og jeg kjenner jeg faktisk blir smålig provosert av det. Disse barnebarna er jo også selvfølgelig med i "Miljøagentene". Et raskt google-søk om aldersgrensen i MA fortalte meg dette: "Miljøagentene er hovedsakelig for barn og unge fra 0-15 år".  Å bli oppfostra med at verden går til helvete, kan neppe være sunt. Ingen burde kunne bli medlem av slike ting uten at de vet hva de blir medlem av. Burde vært en nedre aldersgrense for å kunne melde seg inn, slik at den som ønsker å bli medlem, selv må gå inn for det å ta et aktivt valg. Ikke at bestemor/bestefar/mamma/pappa skal ta det valget for deg! 

 

Endret av Janzypants
Endret en formulering
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akryl skrev (På 24.3.2024 den 20.06):

Når det ikke var korona, ikke inflasjon, lave renter, billige flybilletter og foreldre hadde mer penger, så ville de unge at klima skal prioriteres.

De fikk angst og var redde for fremtiden. De var sure på voksne.

Nå har denne gruppen nesten forsvunnet. De har fått opplevd hvordan det er å kutte ned på aktiviteter som skader klima.

Jeg sier , morna kidsa!

Eller finnes det annen forklaring for mye mindre klima engasjement?

Vet ikke om noen unge med klimaansgt. De fikk vel en dag fri fra skolen for noen år siden for å brøle, var det ikke det det var? Fri fra skolen likte de selvsagt. Ellers er de mest opptatt av nyeste iPhone og dra på ferier. Klart det finnes noen unntak, men de er nok ikke veldig mange …

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (17 timer siden):

Lol, narkomane kjører ikke bil og fly like ofte som rike. Jævlig dårlig argument! Du er vel for å drepe syke mennesker. Skulle tro du var frptilhenger

Det er faktisk ikke et dårlig argument. For det er dokumentert at bilen ikke forurenser sånn som MDG påstår :). Og det er faktisk ikke sunt å puste i urin og avføring daglig slik som man gjør i en by som Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (2 timer siden):

Det er faktisk ikke et dårlig argument. For det er dokumentert at bilen ikke forurenser sånn som MDG påstår :). Og det er faktisk ikke sunt å puste i urin og avføring daglig slik som man gjør i en by som Oslo. 

Da burde vel kommunen bygge flere hospits, lavterskel tilbud og kommunale leiligheter for rusavhengie da. Å skylde på de som har de vanskeligste livene er smakløst. Men du vil vel ikke at dine skattepenger skal brukes på syke mennesker heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (På 28.3.2024 den 10.14):

Eg trur at den gjennomsnittlege amerikanaren ikkje vil punga ut med meir enn 10 dollar om månaden for å berga klimaet.

Ikke en oppegående nordmann heller, men så har vi våre folkevalgte som tar helt andre valg enn som så, så her er vi

 

...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 24.3.2024 den 20.49):

Spørsmålet er kanskje om det egentlig var så mye klimaangst og engasjement, eller om dette bildet i stor grad var skapt av aktivister og voksne som ønsket et slikt engasjement fra unge. 

De unge er bare talerør for lærere og foreldre. De indoktrineres, og dyttes deretter foran i demonstrasjonstoget.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri skjønt poenget med å bry seg om globale klima spørsmål. Vi bor i Norge. Vi har 0 påvirkningskraft på det globlale klimaet. 
 

Mitt inntrykk er at denne generasjonen fikk en vekker med strømpriser og renta, og da bryr seg mindre. Men er vel også mediedrevet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke redselen, angsten og sinnet har forsvunnet, men med tiden kan man få andre utfordringer, andre prioriteringer og havne i andre livssituasjoner, og å skrike, streike og brøle for klima er ikke like enkelt. Mange av de som streiket har kanskje allerede fått seg jobber, og de kan ikke nødvendigvis okkupere en bygning eller lenke seg fast til driftskjøretøy i flere dager. De som fortsatt gjør dette er også kanskje noen av de mest voldsomme, og skviser de mer moderate ut av bevegelsen. Jeg selv har vært i en miljøbevegelse hvor man til slutt ikke klarer å måle seg med andre. Det vil alltid være noen som er "bedre" mijøaktivister enn en selv, og jeg hadde andre utfordringer som ikke ble forenelig. Det betyr ikke at jeg ikke er redd, sint og engstelig for klima.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/31/2024 at 8:53 AM, Amadeus89 said:

Aldri skjønt poenget med å bry seg om globale klima spørsmål. Vi bor i Norge. Vi har 0 påvirkningskraft på det globlale klimaet. 
 

Mitt inntrykk er at denne generasjonen fikk en vekker med strømpriser og renta, og da bryr seg mindre. Men er vel også mediedrevet. 

Jeg syns det er fint å være miljøbevisst og gjøre det man kan for å bidra, men jeg har ingen interesse av å gi dødsangst til barna mine når Norge ikke får gjort noe uansett. 

IMG_5594.thumb.jpeg.4849c41173fe82ce431ec364c14ed619.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 27.3.2024 den 0.17):

sette flyene på bakken ? Men hvordan skal man reise da ? Det er i menneske natur å indirekte forurense. Det er stor sett håpløs tror jeg.

Du kan ta beina fatt 😛

Neida men jeg er sikker på at en STOR brøkdel av de flyene som er i lufta til en hver tid er bare tull og tøys. 

Å reise med fly bare for å farte rundt er blitt en slags allemannsrett. Sykt. 

Ingen trenger å dra på 4 utenlandsferier med fly i året.

Har ei venninne som stemmer på MDG og syns det er viktig med klimapolitikk osv, men som også bare må reise med fly 2 gang i året, på ferie. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål men, Hva er egentlig klima angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (18 timer siden):

Du kan ta beina fatt 😛

Neida men jeg er sikker på at en STOR brøkdel av de flyene som er i lufta til en hver tid er bare tull og tøys. 

Å reise med fly bare for å farte rundt er blitt en slags allemannsrett. Sykt. 

Ingen trenger å dra på 4 utenlandsferier med fly i året.

Har ei venninne som stemmer på MDG og syns det er viktig med klimapolitikk osv, men som også bare må reise med fly 2 gang i året, på ferie. 

Det går an å feriere i Norge. Vi har en svært vakker landsdel i Finnmark som søringene gjør narr av - uten å vite noe om det. Blant annet :). Jeg er helt enig i det du sier i innlegget ditt. 

Endret av gunsteam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (2 timer siden):

Det går an å feriere i Norge. Vi har en svært vakker landsdel i Finnmark som søringene gjør narr av - uten å vite noe om det. Blant annet :). Jeg er helt enig i det du sier i innlegget ditt. 

Ja 🥰 Bor også i nord og har vakker natur rundt meg hele hele sommeren, og enda flere utsøkte perler langs hele kysten om jeg reiser med bil/buss/båt. 

Syns det er så snevert tenkt av folk som tenker "jeg må få ta denne flyturen." For når millioner av mennesker tenker dette hver dag, så...ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...