Gå til innhold

Kondisjon før styrketrening eller omvendt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leste på nettet et sted at det er best å ta styrkeøkt før kondisjon. Men hvorfor er det da alltid lagt opp spinning før styrketrening på gruppetimeplanen på treningssentere. Der jeg trener er det lagt opp slik og tilogmed samme indrikrø. 

Så fonnrr jeg da plutselig nå ut at det er feil rekkefølge? 🤔

Anonymkode: 29cb9...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lært at man skal trene først det man ønsker å prioritere/fokusere på. 

Spinning før styrke kan være fordi man tenker på spinning som oppvarming. Eller at man ser kondisjonstrening som viktigst. 

Anonymkode: 681bb...616

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lært at man skal trene først det man ønsker å prioritere/fokusere på. 

Spinning før styrke kan være fordi man tenker på spinning som oppvarming. Eller at man ser kondisjonstrening som viktigst. 

Anonymkode: 681bb...616

Ok. Jeg synes jo det er mye bedre selv å starte med spinning og jeg bruker det som oppvarming også. 

Derfor synes jeg det var rart å lese at det motsatte er riktig. 

Anonymkode: 29cb9...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har trent noe lunde aktivt i 20 år og alltid tatt kondisjon før styrke, det har folk rundt meg også, man blir god og varm, og mer tøyelig da. 

Anonymkode: eb848...71a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tren kondisjon hvis du også trener styrke. Da "killer du dine gains"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

styrke førs evt....men unngå å ha begge deler på samme dag.

Anonymkode: a0afd...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener ikke styrke og kondisjon  samme dag.

Men skulle jeg gjort det, hadde jeg valgt det som var viktigst for meg. Og jeg hadde ikke lagt inn harde intervaller på mølla samme dag som f.eks. en beinøkt. Hvis kondisjonen var viktigst, hadde jeg kjørt intervallene og deretter trent styrke på overkropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pjokken said:

Ikke tren kondisjon hvis du også trener styrke. Da "killer du dine gains"

Det er ikke sant. Trener og spiser du riktig, kan man oppnå mye selv om man trener kondisjon også. Jeg gjør det selv. Øker i styrke og løpeformen blir bedre og bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sant. Trener og spiser du riktig, kan man oppnå mye selv om man trener kondisjon også. Jeg gjør det selv. Øker i styrke og løpeformen blir bedre og bedre :)

Musklene kan ikke både ha god utholdende og eksplosiv styrke på en gang. Du må enten velge eller akseptere at du ikke blir veldig "god på" noen av delene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener kondisjon (noen intervaller på mølla) før en overkroppsøkt. Tidligere  tok jeg styrken først, men fant ut at det for meg fungerte bedre med motsatt.

Når jeg trener underkropp, tøyer jeg som oppvarming og dropper kondisjonstrening. Tar den evt senere på dagen.

Anonymkode: 96aa1...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Pjokken said:

Musklene kan ikke både ha god utholdende og eksplosiv styrke på en gang. Du må enten velge eller akseptere at du ikke blir veldig "god på" noen av delene

Jeg forstår poenget ditt, men ikke alle har som mål å bli "veldig god" (det er de færreste vil jeg tro).  Jeg springer opp fjell, klarer å trekke meg opp etter en stang flere ganger og gjør det ganske bra på klatring. Trener styrke på bein for å bli en bedre løper, redusere skaderisiko, og også bli en bedre klatrer. Har ingen planer om å bli VELDIG god i verken utholdenhet eller styrke. Men jeg er allerede bedre enn snittet, og det holder i massevis. 

Har venner som kun fokuserer på det ene. Ja, de klarer kanskje å løfte sjukt tungt og ser veldig trente ut, men puster og peser på fjellturer som jeg spretter opp. Ja takk til balanse, heller enn å låse meg til én ting. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva som er viktigst for deg. Dersom kondisjon er området du vil forbedre, så trener du kondisjon først, og vice versa. Du vil alltid få mest "utbytte" av det du trener først, når du har mest energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen vitenskapelig forklaring, men for meg føles det mest riktig med kondisjonstrening først. F eks løper jeg ofte 35-40 min på mølla før stryke (evt sykler). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blåmonster

Styrke først om du skal få noe utbytte av styrketreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker også styrke først, hele poenget er jo at du skal slite ut musklene og det er vanskelig om du har løpt først. 
Personlig hadde jeg ikke trent begge deler samtidig, men hadde gjort det i denne rekkefølgen om det ble aktuelt.

Anonymkode: 1dff5...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å varme opp på mølle, men ikke noe lenger enn 15-20 min, så styrke. Har jeg trent overkropp kan jeg godt ta en kondisjon økt etter det igjen, ellers bruker jeg å ta styrke og kondisjon på forskjellige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det du priotere første. Du tar mindre i på styrken treningen om du kjører hard cardio første.

Jeg tar styrke først, eventuelt ulike dager. Fremgang på styrken er viktigere akkurat nå.

Anonymkode: 77add...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MillA666
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har trent noe lunde aktivt i 20 år og alltid tatt kondisjon før styrke, det har folk rundt meg også, man blir god og varm, og mer tøyelig da. 

Anonymkode: eb848...71a

Ja helt enig med deg. Og det blir lettere å ta flere reps og flere kilo når man er skikkelig varm

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pjokken said:

Skal du oppnå best mulig helse er det lurt å fokusere både på styrke og kondisjon. Å bli "veldig god" i det ene eller det andre er da ikke særlig viktig for oss som ikke skal leve av dette økonomisk... 

Og driver man på med mye løping for eksempel er det lurt å supplere med styrketrening, men man kan legge opp øktene annerledes hvis man ikke vil at styrken skal komme i veien for progresjon i løping. Se på Ingebrigtsenbrødrene for eksempel, de trener jo styrke også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MillA666
Blingblingtahei skrev (1 time siden):

Bruker å varme opp på mølle, men ikke noe lenger enn 15-20 min, så styrke. Har jeg trent overkropp kan jeg godt ta en kondisjon økt etter det igjen, ellers bruker jeg å ta styrke og kondisjon på forskjellige dager.

Ok skjønner :) nå pleier jeg mest å gå på slike styrke timer som er på morgenen siden jeg jobber hver kveld i ukedagene. Da er det grønne timer men selfølgelig øker jeg etter hvor sterk jeg er.

Men i helger når jeg har fri pleier jeg å være med på sånne harde gruppetimer med vektstang hvor blant andre benkpress er en del av programmet.

Var på muscle up nå for en time siden og da varmet jeg bare opp på ellipsemaskin 15 min først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...