AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #61 Del Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da bør du kanskje slutte å svare 😅 Anonymkode: 0fdf8...3a9 Jeg har gjort det. Påstander om trolling fører til 0 svar videre. Anonymkode: deb42...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 24. mars 2024 #62 Del Skrevet 24. mars 2024 Bombasi skrev (4 timer siden): Skal du gå til sak så holder det ikke med hobbybaserte fagforeninger Gode fagforeninger har gode advokater. Er er jo en grunn til at fagforeninger faktisk når fram i retten. Ikke bestandig, men innimellom, på samme som andre advokater ikke bestandignår igjennom. Min fagforening har i alle fall gode advokater som er spesialister på arbeidsrett og som har vunnet fram med prinsippielle saker. Ikke sikkert TS er tjent med å gå til sak, men hun er i alle fall tjent med juridisk bistand som kan komme i dialog med arbeidsgiver, selv om skaden allerede er skjedd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #63 Del Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enten troller du eller så er du virkelig en forferdelig kollega å ha. En konflikt mellom to personer er mellom de to personene, og ikke resten av bedriften. Ingen kan "velge hvor de vil plassere seg i konflikten" når de ikke er en del av den. Det hjelper ikke på en konflikt at andre utenforstående kollegaer skal begynne å blande seg inn og ta side. Det blir jo bare basert på hvem de liker best. Anonymkode: 72bf0...5fd Liker best, eller kan gi dem fordeler - altså personer med makt. Anonymkode: d68c8...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 24. mars 2024 #64 Del Skrevet 24. mars 2024 petterm skrev (4 minutter siden): Gode fagforeninger har gode advokater. Er er jo en grunn til at fagforeninger faktisk når fram i retten. Ikke bestandig, men innimellom, på samme som andre advokater ikke bestandignår igjennom. Min fagforening har i alle fall gode advokater som er spesialister på arbeidsrett og som har vunnet fram med prinsippielle saker. Ikke sikkert TS er tjent med å gå til sak, men hun er i alle fall tjent med juridisk bistand som kan komme i dialog med arbeidsgiver, selv om skaden allerede er skjedd. Hehe. Ikke bestandig er en overdrivelse. Det er EKSTREMT få saker som blir vunnet fram gjennom fagforeningens advokater. Den bistanden du ber om er egentlig en referanse opp mot regelverket. Tar du kontakt med fagforeningens advokater, så får du sendt tilbake en lefse med regler, og så må du ta stilling til dette selv. Skal du ha videre tjenester så må du betale for det. Hele advokattjenesten er egentlig oppskrytt for slike mindre saker som dette. For å si det på en annen måte, denne saken har ingenting i retten å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 24. mars 2024 #65 Del Skrevet 24. mars 2024 Dette kan du anmelde. Det er brudd på arbeidsgivers omsorgsplikt, og det er underforstått ut fra bestemmelsene i Arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver har taushetsplikt om ansatte. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #66 Del Skrevet 24. mars 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg er også i tvil her om det er verdt det. Men dette er en stor statlig organisasjon på størrelse med Forsvaret. Du forstår hvilken organisasjon det er snakk om da. Det synes jeg gjør det enda mer kritikkverdig. Og de sier de følger retningslinjer til organisasjonen. arbeidstilsynet har jevnlige tilsyn ved denne arbeidsplassen. Vil de ikke bry seg om så alvorlige brudd i staten? Anonymkode: 249f5...b6c I beste fall ender slikt i staten som regel med at en kriminell sjef blir sparket oppover i systemet. Men det er jo sånn sett også bra for de som slipper jobbe nært på vedkommende. Anonymkode: fd2f0...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #67 Del Skrevet 25. mars 2024 Bombasi skrev (19 timer siden): Hehe. Ikke bestandig er en overdrivelse. Det er EKSTREMT få saker som blir vunnet fram gjennom fagforeningens advokater. Den bistanden du ber om er egentlig en referanse opp mot regelverket. Tar du kontakt med fagforeningens advokater, så får du sendt tilbake en lefse med regler, og så må du ta stilling til dette selv. Skal du ha videre tjenester så må du betale for det. Hele advokattjenesten er egentlig oppskrytt for slike mindre saker som dette. For å si det på en annen måte, denne saken har ingenting i retten å gjøre. Som ansatt i en større halvoffentlig institusjon, med sterke fagforeninger, har jeg ikke samme erfaring som deg overhodet. Nå vet vi ingenting om hvor TS er ansatt, og hvor sterke eller profesjonelle fagforeningene er der, men i de tilfellene jeg har vært borti, har fagforening tatt kampen og vunnet mot min arbeidsgiver. Og hva vet du om denne saken har noe i retten å gjøre? Har du hele bildet? Er du jurist? Hvis ikke bør man kanskje ikke gi juridiske råd på nett. Til TS: Jeg tror du overtenker at dette blir hengende ved deg resten av karrieren din. Samtidig er det godt å høre at du er på vei ut, det er alltid lettere å ta kamper når man har en vei videre i etterkant som ikke innebærer å jobbe med denne lederen om det ikke skulle føre fram av ulike grunner. Jeg håper du har en sterk fagforening i ryggen ❤️ Anonymkode: 9646a...3ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #68 Del Skrevet 25. mars 2024 Bombasi skrev (23 timer siden): Hehe. Ikke bestandig er en overdrivelse. Det er EKSTREMT få saker som blir vunnet fram gjennom fagforeningens advokater. Den bistanden du ber om er egentlig en referanse opp mot regelverket. Tar du kontakt med fagforeningens advokater, så får du sendt tilbake en lefse med regler, og så må du ta stilling til dette selv. Skal du ha videre tjenester så må du betale for det. Hele advokattjenesten er egentlig oppskrytt for slike mindre saker som dette. For å si det på en annen måte, denne saken har ingenting i retten å gjøre. At dette skal måtte havne i retten er faktisk ikke poenget nei, men det er en misforståelse for at man må ha saker som nødvendigvis skal i retten før man evt. kan få juridisk bistand. Juridisk rådgivning er vel så mye verdt, og det kan være mer strategisk lurt å begynne der fremfor å bruke slegga fra første stund og true med å ta motparten til retten. Faktisk er dette den veien fagforeninger flest anbefaler, og de fleste har retningslinjer som tilsier at alle lokale løsninger skal være prøvd uttømmende før det i det hele tatt blir snakk om sak i retten med fagforeningens advokater. Anonymkode: 3ecf0...60e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #69 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 0.27): Man må ikke finne på å varsle. Er det slike forhold må man bare flykte fra den arbeidsplassen. Anonymkode: 4885e...4a5 Da varsler man isåfall en stund etter man har fått seg ny jobb. Vet om noen som varslet om dårlige arbeidsforhold i eldreomsorgen etter de byttet jobb. Man etterlater ikke andre i en skitstorm bare fordi man har fått det bedre selv. Anonymkode: 6dbf2...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #70 Del Skrevet 26. mars 2024 AnomynBurker skrev (På 24.3.2024 den 10.57): Hvem bryr seg? Gå på jobb, hev lønn og gå hjem. Ikke driv å varsle og lag drama - for seg sjøl og andre. Ts har neppe den type lønn at det er verdt det. Og allerede nå har hun nerver. Så hva er vitsen? Bestefar sa at om det hadde blitt krig i Norge hadde mange ikke sett vitsen med å kjempe. Han mente vi har blitt et samfunn der folk bare bryr seg om seg og sitt og ikke medmennesker. Slike kommentarer støtter oppunder hans observasjon. En helt annen integritet hos nordmenn den gangen folk risikerte liv og helse ved i motstandsbevegelsen, de gjemte nordmenn som flyktet osv. Det står enormt respekt av å varsle og det sier alt om de som ikke varsler. Anonymkode: 6dbf2...ecc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #71 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 10.47): Enig. Og har man trakassert, bøllet, forskjellsbehandlet, tvunget folk med på ting de ikke ønsker å gjøre, skapt uro og usikkerhet, dårlig arbeidsmiljø, brutt taushetsplikten og brukt ansatte til å gjøre tjenester for deg i hjemmet så må man tåle at det sies i fra om. - TS. Anonymkode: 249f5...b6c Det er ikke i kartverk sektoren du jobber? Et firma som jobber for statens kartverk som har blitt etterforsket for mye snusk? Anonymkode: 6dbf2...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnomynBurker Skrevet 27. mars 2024 #72 Del Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bestefar sa at om det hadde blitt krig i Norge hadde mange ikke sett vitsen med å kjempe. Han mente vi har blitt et samfunn der folk bare bryr seg om seg og sitt og ikke medmennesker. Slike kommentarer støtter oppunder hans observasjon. En helt annen integritet hos nordmenn den gangen folk risikerte liv og helse ved i motstandsbevegelsen, de gjemte nordmenn som flyktet osv. Det står enormt respekt av å varsle og det sier alt om de som ikke varsler. Anonymkode: 6dbf2...ecc Du kan ikke sammenligne å forsvare landet sitt og å varsle på jobb. Jeg har vært ei stund i arbeidslivet og har sett resultater av varsling på nært hold. Jeg har blitt varslet for og jeg har blitt varsla på. Og varslinger har ikke ført til annet enn dårlig arbeidsmiljø i lengre tid etterpå. Jeg tenker, hva er vitsen i å leke Batman på jobb? De fleste av oss har lite selvbestemmelse - arbeidsgiver har styringretten. Vi eier ikke arbeidsplassen. Vi eier ikke produksjonsmidlene. Arbeidskrafta vår er leid av arbeidskjøper. Vi vanlige arbeidere er altså maktesløse. Å risikere egen inntekt og egen mentale helse for - ingenting - er ikke noe jeg anbefaler. I en krigssituasjon klatrer jeg selvsagt opp på barikadene - selv som eldre kvinne - og beskytter familie, venner, lokalsamfunnet og landet mitt. Men ved arbeidsselgers eventuelle lovbrudd fjerner jeg meg, altså jeg slutter. Så kan jeg melde hen/bedriften til arbeidstilsynet. Om arbeidsselger bryter arbeidsmiljøloven til en viss grad fjerner jeg meg fra konflikten helt, og konsenterer meg om min egen jobb og min egen lønn. Det er best for meg og min familie. Håper det var klargjørende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 27. mars 2024 #73 Del Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 21.19): Jeg lurer på om noen her med juridisk kompetanse eller kunnskap om varsling kan gi meg noen pekepinn på alvoret her. Saken er den at jeg har varslet ang en mellomleder på jobb etter to år med mange, graverende hendelser rettet mot meg og en annen ansatt. Jeg varslet muntlig for mange måneder siden men selv om alt var alvorlig, så ble det ikke behandlet som varsel før jeg leverte skriftlig nå nylig. Fagforeningen er påkoblet men np har det skjedd noe jeg ikke får bistand om før etter påsken. Øverste leder informerte to team i en avdeling om varselet (ca 15-20 personer) under et møte. Avslørte identiteten min og ga beskjed om at det «ikke må prates om med andre». Men det har jo såklart blitt gjort og ryktet har spredt seg som ild i tørt gress blant over 100 ansatte at jeg er varsler. Jeg ble ikke informert i forkant at dette skulle gjøres. Ble informert selv om det på ryktebørsen. Og i går, så sendte øverste leder ut en melding om dette i en teams-kanal som flere titalls personer er tilknyttet. Med navnet mitt og omvarslede ute på teams. Jeg ble heller ikke informert om dette. jeg har varslet åpent, dvs at det har vært i orden for meg at omvarslede vet hvem jeg er. Men jeg har henvist til Arbeidstilsynet sine sider i varselet som skriver svart på hvitt at min identitet skal være anonym for andre som det ikke er høyst nødvendig vet min identitet for å behandle varselet. Nå er jeg stemplet som varsler blant 100 stykker. Jeg har ingen vern mot gjengjeldelse for dette, i årene som kommer og nå. Jeg jobber i et fagfelt som er et tett miljø i dette fylket og jeg har varslet på en om har bygget seg nettverk i 30 år i bransjen mens jeg har noen få år. Dette kan forfølge meg i mange år. Jeg har brukt lang tid på å bygge meg opp og nå er det rett i kjelleren igjen i påsken. Etterhvert som konsekvensene av dette for meg synker mer og mer inn så kjenner jeg at dette blir for mye. Det må jo være brudd på GDPR og mitt personvern. Jeg har ikke hatt noe å si på dette og har aldri godkjent at det skulle bli kjent for alle at jeg har varslet. Jeg har stolt på at arbeidsgiver har behandlet dette etter føringer av Arbeidstilsynet som sier at min identitet skal være anonym utenom når det er strengt nødvendig at den avsløres for noen. i tillegg har de sagt at det vil bli gjort undersøkelser og hvorfor. Dette betyr jo at undersøkelsene er biased i utgangspunktet da de som ikke har fått denne behandlingen kanskje synes jeg er urimelig og synes synd på leder. Det ryktes også at det skal ha vært omvarslede som ba om at denne infoen skulle offentliggjøres. Det er en stor statlig organisasjon. Jeg skal kontakte advokat og jeg lurer på hvem jeg skal bruke? Er det noen her som har vært borti lignende? Hvor skal jeg starte med dette? Håper noen her vet noe, kan noe - ett eller annet. Jeg går inn i påsken helt i villrede og fortvilelse 🙏🏻 Anonymkode: 249f5...b6c Tar utgangspunkt i det du skriver. I en seinere post så nevner du bland annet at din nærmeste leder skal ha fått ansatt(e) til å gjøre arbeid hos lederen. Fremfor alt dette gjør at det høres ut som ditt varsel er det som i lovens forstånd er et varsel. Igjen basert på den informasjon du har gitt i tråden så er dette en sak som kan både bli en oppsigelsesak og offentlig straffesak mot den aktuelle lederen. Når arbeidsgiver starter en undersøkelse av en sak med slik stor sak, så vil ryktene uansett spre seg som ild i tørrt gress, og ditt navn vil bli kjent. Er enig med deg at arbeidsgiver burde ha informert deg om tiltak (som virket ha fungert dårlig) for å redusere effekten slike rykten skulle bli iverksatt. Jeg syns du skal kose deg i påsken uten å stressa med denne saken. Er din ledere som er den som vil få det tøft fremover. Som jeg leser det du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #74 Del Skrevet 10. november 2024 Hvordan gikk det, ts? Anonymkode: dff75...705 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå