Gå til innhold

Jeg har varslet på jobb og nå har arbeidsgiver røper identiteten min i Teams-kanal 😱

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
petterm skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan du ikke få bistand før etter påske? 

Det som har skjedd er så graverende at jeg hadde tatt kontakt med fagforeningen sentralt på mandag. De skal ha folk tilgjengelig, mandag er vanlig arbeidsdag, selv om mange har fri.

Du skal bruke fagforeningens advokat. Det er nettopp slike ting fagforeningskontingenten dekker.

Advokat er kostbart. Hvis det går så langt som til en rettssak så koster det fort flere hundre tusen.

Støtter disse rådene. Fagforeningen skal hjelpe deg her. 

Ring dem på mandag, det er ingen vits i å gå og gnage på dette nå i helgen.

Anonymkode: 39fd9...bc4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Støtter disse rådene. Fagforeningen skal hjelpe deg her. 

Ring dem på mandag, det er ingen vits i å gå og gnage på dette nå i helgen.

Huff, jeg multitasket litt her og skrev feil. Nå får jeg ikke redigert innlegget.

Du har selvsagt rett til å «gnage på dette», fordi det er alvorlig.

Det jeg mente å skrive var; det er ikke bra for deg om du må gå og tenke på dette alene i hele påsken. Ring fagforeningen på mandag.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! Akkurat nå så frasier jeg etter halmstrå av støtte for å

få litt ro. Takk til dere for det 🙏🏻 Jeg er ute av arbeidsplassen om ikke lenge, jeg er helt ferdig med opplegget. Jeg varslet muntlig i november og først nå blir det tatt tak i fordi de nektet å behandle det som et varsel hvis jeg ikke leverte skriftlig. 

Jeg føler meg uthengt og eksponert. Selv om jeg sikkert vil få en del støtte rundt varselet så er det ikke hensikten. Jeg har varslet i god tro om at retningslinjer fra Arbeidstilsynet ville bli overholdt 😞

Anonymkode: 249f5...b6c

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er det igrunnen ikke noen plass igjen å være for deg. Du bør se deg om etter annet arbeid. 

Anonymkode: 2a0e3...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Huff, jeg multitasket litt her og skrev feil. Nå får jeg ikke redigert innlegget.

Du har selvsagt rett til å «gnage på dette», fordi det er alvorlig.

Det jeg mente å skrive var; det er ikke bra for deg om du må gå og tenke på dette alene i hele påsken. Ring fagforeningen på mandag.

Jeg tok innlegget ditt som fint og godt, takk 🙏🏻 Du har helt rett, jeg ringer fagforening på mandag å forteller at jeg trenger bistand i påsken for å

høre

om dette. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Bombasi said:

Håndteringen og outingen av deg som varslet er så kritikkverdig som du får det, og det kan hende du har en juridisk sak. 

Vet dog ikke om jeg hadde tatt kampen mot arbeidsgiver her. Det er litt for mye i gråsona til det.

Skaden har skjedd, og skaden vil kun ramme deg. Jeg er usikker på hva du får igjen for å gå til "sak" mot arbeidsgiver. Det fører bare til enda mer belastning og kanskje enda mer skade på veien. Skal du gå til sak så holder det ikke med hobbybaserte fagforeninger. Da må advokater inn. Og det blir gjerne dyrt.
Og instanser som Arbeidstilsynet gir blaffen i saker som dine.

Jeg ville brukt påska på å søke etter jobber, og for å finne meg en vei ut av hele problemet. 

Ja, jeg er også i tvil her om det er verdt det. Men dette er en stor statlig organisasjon på størrelse med Forsvaret. Du forstår hvilken organisasjon det er snakk om da. Det synes jeg gjør det enda mer kritikkverdig. Og de sier de følger retningslinjer til organisasjonen. 

arbeidstilsynet har jevnlige tilsyn ved denne arbeidsplassen. Vil de ikke bry seg om så alvorlige brudd i staten? 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slik må det være. Er man såpass til person at en melder inn et annet menneske, må en også tåle konsekvensen av å gjøre dette.

Anonymkode: deb42...848

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnomynBurker skrev (1 time siden):

Du skulle aldri ha varslet. Det er alt for farlig for din psykiske og fysiske helse og kan ende med uførhet og noen ganger selvmord. 

Se om du finner en måte å komme deg bort derifra. Ta ut alt av ferie og søk nye jobber. 

Tull og tøys! Dette går over. Uten å vite noe om hva det er varslet om så er det umulig å vite alvorlighetsgraden.

Jeg mener det er bedre å holde seg i jobben, være den sterke og skulle dette gi konsekvenser fra den det er varslet om så vil det til syvende og sist være den riktige det går ut over tilslutt.

Nå går jeg ut i fra at TS har tenkt nøye igjennom og kan stå inne for det det er varslet om.

Å rådføre deg med forbundet om du er organisert kan være en god ting.

Ikke ta til deg disse lite gjennomtenkte rådene om å slutte. Ikke overtenk. Kan du stå inne for varslingen så løser dette seg. Dette ordner seg 🙂.

Hilsen en som flere ganger har vært borti lignende. Ikke ved varsling, men observasjoner. Det blir alltid sur stemning fordi noen tar det personlig, men det går over. Det er tross alt for organisasjonens beste.

Prøv å glem dette i påsken.

Anonymkode: 0fdf8...3a9

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slik må det være. Er man såpass til person at en melder inn et annet menneske, må en også tåle konsekvensen av å gjøre dette.

Ja, den som blir varslet om, får vite hvem som har varslet - hvis ikke har man jo dårlige muligheter til å imøtegå varselet.

Men det er ikke det det er snakk om her. Ledelsen har offentliggjort hvem som har varslet, til så mange ansatte at det i praksis er som å fortelle det til alle ansatte. Det er som å kunngjøre på et allmøte at nå håndterer vi en konflikt som involverer Lise og Per, der Lise beskylder Per for sånn og sånn.

Det de oppnår, er å fyre opp under konflikten og trekke flere inn - i stedet for å lage ro til å finne ut av situasjonen, hva har skjedd, hvilke påstander er det hold i og ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei selvfølgelig må det ikke det! Man har krav på å varsle anonymt og varsling er konfidensielt og taushetsbelagt! Hvordan tenker du at virksomheter skal kunne få vite om ukultur om man ikke kan varsle? For ledere har nye makt - mens dette med varsling er en motpol til dette.

TS: siden du er i en stor etat: har du sjekket retningslinjer rundt dette med varsling? Ikke hør på hva lederne sier her, men hva er retningslinjene sentralt? Jeg har jobbet i flere svære norske (private) selskaper, og alle har et regelverk og tydelige retningslinjer rundt dette. Mulig du finner det på internettet deres eller noe sånt? HR sentralt kan muligvis også hjelpe deg.

Anonymkode: 13117...670

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Og har man trakassert, bøllet, forskjellsbehandlet, tvunget folk med på ting de ikke ønsker å gjøre, skapt uro og usikkerhet, dårlig arbeidsmiljø, brutt taushetsplikten og brukt ansatte til å gjøre tjenester for deg i hjemmet så

må man tåle at det sies i fra om. 

- TS. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg er også i tvil her om det er verdt det. Men dette er en stor statlig organisasjon på størrelse med Forsvaret. Du forstår hvilken organisasjon det er snakk om da. Det synes jeg gjør det enda mer kritikkverdig. Og de sier de følger retningslinjer til organisasjonen. 

arbeidstilsynet har jevnlige tilsyn ved denne arbeidsplassen. Vil de ikke bry seg om så alvorlige brudd i staten? 

At det er en stor statlig organisasjon er egentlig det som gjør en motsak vanskelig. Du er en liten potet i en enorm åker. I offentlige organisasjoner står lederne på rekke og rad bak hverandre, og de har gjerne avdelinger som jobber på vegne av ledelsen. HR og IA f.eks i Forsvaret er 100% ledervridd, og er der på vegne av ledelsen og organisasjonen, og er ikke der på vegne av de ansatte.

AMU er strengt tatt en ledergruppe det også, der lederne og deres medspillere sitter, som har ansvaret for slike saker.

Fagforeningene er gjerne hobbybaserte og drives av ambisiøse medansatte som vil opp og fram ved å imponere ledelsen, og ønsker ikke sette seg og sitt renomè på spill pga en vanskelig sak som du har. De tar ofte på seg en "objektiv" og balansert rolle i mangel på vilje og kunnskap.

Arbeidstilsynet fører ofte tilsyn, ja, men slike enkeltsaker behandler de ikke. Det har de ikke ressurser til. Eller interesse. Det er mer de grove sakene som rammer mange som Arbeidstilsynet jobber for og mot. 

Og skal du kjøre dette mot retten så vet du også at du vil bli møtt med en stor statlig organisasjon med muskler, troverdighet og styrke. 

Hele saken er uten tvil kritikkverdig, men jeg tror ikke du har noe å hente på dette. Og yter du motstand så møter du enda mer motstand selv. Og det vil gå mer utover deg. Både karrieremessig, sosialt og helsemessig. 

Du kan alltids se ting an, og se hvor dette bærer. Si ifra om den uretten du har blitt utsatt for, gi beskjed om at dette var kritikkverdig og uønsket, og si at du nå ønsker å vernes som varsler jamfør AML. En varslingssak skal IKKE gå på bekostning av deg, heller ikke arbeidsmiljømessig, og det er en lederoppgave i dette. Så kan du alltids se ting an og se hvordan ledelsen håndterer dette. Det trenger ikke bli så galt for deg egentlig, selv om du har fått deg en trøkk i trynet nå. Det kan hende tiden leger sårene, med mindre du slår tilbake.

Men blir det på ett eller annet tidspunkt ulevelig for deg, så bør du komme deg ut derifra, istedenfor å ta opp kampen. Mener jeg.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Og har man trakassert, bøllet, forskjellsbehandlet, tvunget folk med på ting de ikke ønsker å gjøre, skapt uro og usikkerhet, dårlig arbeidsmiljø, brutt taushetsplikten og brukt ansatte til å gjøre tjenester for deg i hjemmet så

må man tåle at det sies i fra om. 

- TS. 

Ja, selvsagt skal det gå begge veier. Åpenhet her er alfa og omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei selvfølgelig må det ikke det! Man har krav på å varsle anonymt og varsling er konfidensielt og taushetsbelagt! Hvordan tenker du at virksomheter skal kunne få vite om ukultur om man ikke kan varsle? For ledere har nye makt - mens dette med varsling er en motpol til dette.

TS: siden du er i en stor etat: har du sjekket retningslinjer rundt dette med varsling? Ikke hør på hva lederne sier her, men hva er retningslinjene sentralt? Jeg har jobbet i flere svære norske (private) selskaper, og alle har et regelverk og tydelige retningslinjer rundt dette. Mulig du finner det på internettet deres eller noe sånt? HR sentralt kan muligvis også hjelpe deg.

Ja, på internettet er det blåkopi av Arbeidstilsynet sine retningslinjer. Så det står at varlserens identitet skal holdes så anonym som mulig. Jeg har selv sagt at de kan navngi med til dem det er nødvendig for for å behandle varselet - blant annet omvarslede. Men ikke til hele kontoret. Og det er jo det som har skjedd. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åpenhet her er poenget. Ikke å fare og tuske og gjemme seg som varsler. Man må stå på barrikadene og vise seg som den man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gramma skrev (4 minutter siden):

Ja, den som blir varslet om, får vite hvem som har varslet - hvis ikke har man jo dårlige muligheter til å imøtegå varselet.

Men det er ikke det det er snakk om her. Ledelsen har offentliggjort hvem som har varslet, til så mange ansatte at det i praksis er som å fortelle det til alle ansatte. Det er som å kunngjøre på et allmøte at nå håndterer vi en konflikt som involverer Lise og Per, der Lise beskylder Per for sånn og sånn.

Det de oppnår, er å fyre opp under konflikten og trekke flere inn - i stedet for å lage ro til å finne ut av situasjonen, hva har skjedd, hvilke påstander er det hold i og ikke.

Dette er bra. Da får de som kjenner Lise og Per sjans til å komme med sitt og deretter velge hvor de vil plassere seg i konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnomynBurker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tull og tøys! Dette går over. Uten å vite noe om hva det er varslet om så er det umulig å vite alvorlighetsgraden.

Jeg mener det er bedre å holde seg i jobben, være den sterke og skulle dette gi konsekvenser fra den det er varslet om så vil det til syvende og sist være den riktige det går ut over tilslutt.

Nå går jeg ut i fra at TS har tenkt nøye igjennom og kan stå inne for det det er varslet om.

Å rådføre deg med forbundet om du er organisert kan være en god ting.

Ikke ta til deg disse lite gjennomtenkte rådene om å slutte. Ikke overtenk. Kan du stå inne for varslingen så løser dette seg. Dette ordner seg 🙂.

Hilsen en som flere ganger har vært borti lignende. Ikke ved varsling, men observasjoner. Det blir alltid sur stemning fordi noen tar det personlig, men det går over. Det er tross alt for organisasjonens beste.

Prøv å glem dette i påsken.

Anonymkode: 0fdf8...3a9

Du er naiv. 

Ts beskriver en leder som kommer med trusler. Ts har blitt outet til hele bedriften. 

Dette går jo ikke bra. 

Eneste måten ts får slappa av på er å bestemme seg 100% for at hun skal finne seg en ny jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnomynBurker skrev (Akkurat nå):

Du er naiv. 

Ts beskriver en leder som kommer med trusler. Ts har blitt outet til hele bedriften. 

Dette går jo ikke bra. 

Eneste måten ts får slappa av på er å bestemme seg 100% for at hun skal finne seg en ny jobb. 

Andre i bedriften har kanskje helt andre synspunkter og innfallsvinkler som også skal hensyntars fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette er bra. Da får de som kjenner Lise og Per sjans til å komme med sitt og deretter velge hvor de vil plassere seg i konflikten.

Jada, troll. En seriøs ledelse involverer selv dem som har informasjon som kan belyse konflikten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Bombasi said:

At det er en stor statlig organisasjon er egentlig det som gjør en motsak vanskelig. Du er en liten potet i en enorm åker. I offentlige organisasjoner står lederne på rekke og rad bak hverandre, og de har gjerne avdelinger som jobber på vegne av ledelsen. HR f.eks. HR og IA i Forsvaret er 100% ledervridd, og er der på vegne av ledelsen og organisasjonen, og er ikke der på vegne av de ansatte.

AMU er strengt tatt en "ledergruppe" det også, der lederne sitter, som har ansvaret for slike saker.

Fagforeningene er gjerne hobbybaserte og drives av ambisiøse medansatte som vil opp og fram ved å imponere ledelsen, og ønsker ikke sette seg og sitt renomè på spill pga en vanskelig sak som du har. De tar ofte på seg en "objektiv" og balansert rolle i mangel på vilje og kunnskap i en slik sak.

Arbeidstilsynet fører ofte tilsyn, ja, men slike enkeltsaker behandler de ikke. Det har de ikke ressurser til. Eller interesse. Det er mer de grove sakene som rammer mange som Arbeidstilsynet jobber for og mot. 

Og skal du kjøre dette mot retten så vet du også at du vil bli møtt med en stor statlig organisasjon med muskler, troverdighet og styrke. 

Hele saken er uten tvil kritikkverdig, men jeg tror ikke du har noe å hente på dette. Og yter du motstand så møter du enda mer motstand selv. Og det vil gå mer utover deg. Både karrieremessig, sosialt og helsemessig. 

Du kan alltids se ting an, og se hvor dette bærer. Si ifra om den uretten du har blitt utsatt for, gi beskjed om at dette var kritikkverdig og uønsket, og si at du nå ønsker å vernes som varslet jamfør AML. En varslingssak skal IKKE gå på bekostning av deg, heller ikke arbeidsmiljømessig. Så kan du alltids se ting an og se hvordan ledelsen håndterer dette. Det trenger ikke bli så galt for deg egentlig, selv om du har fått deg en trøkk i trynet nå. 

Men blir det på ett eller annet tidspunkt "ulevelig" for deg, så bør du komme deg ut derifra, istedenfor å ta opp kampen. Mener jeg.

Takk for svar, du har helt rett. 

Jeg er på vei ut av organisasjonen. Jeg skal ta kampen så lenge jeg har igjen men bare inntil da.  

Jeg skal følge rådet ditt å be om vern. Takk! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...